Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigium88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-08-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar wat tips met betrekking tot een samenlevingscontract + testament (2x).

Situatie:

- Samenwonend met 1 dochter (4 jaar)
- Geen samenlevingscontract of getrouwd
- Voogdij en gezag is geregeld
- Huis staat op mijn naam, ik betaal alles daaromtrent. Staat nog 130k open op de hypotheek (waarde huis is 400k). Ik heb een ORV lopen, annuitair teruglopend vanaf 90k, 30 jaar lang tm 2043 (50% van de aankoopsom in 2013)
- Auto staat op mijn naam, ik betaal alles daaromtrent (behalve benzine, dat gaat naar persoonlijk verbruik)
- Overige kosten (NUTS, boodschappen, opvang, internet/tv, vakantie, verzekeringen (ex zorg en ex huis-gerelateerd) doen we 50/50
- Gezamenlijk vermogen (en/of rekeningen) rond de 30k
- Persoonlijk vermogen (persoonlijke rekeningen op naam van mij, vriendin en kind) rond de 70k en 25k en 5k
- Ik verdien 3x zoveel als mijn vriendin
- Ik werk 40 uur, partner werkt 28 uur (zorg)
- Er is geen sprake van "afremmen" van partner of iets dergelijks. Voordat we een kind hadden werkte ze ook 28 uur. Als ze iets anders wil gaan doen en daardoor ook meer moet gaan werken, bijvoorbeeld 40 uur, prima.

Stel dat zij overlijdt, dan is er niet zoveel aan de hand (financieel gezien) verder, zelfs als er niks geregeld zou zijn? Het zou krapper worden, maar niet onoverkomenlijk.
Als ik overlijdt, dan zou zij wel echt een probleem hebben (denk ik?).

Ik heb nadrukkelijk GEEN zin in trouwen en/of geregistreerd partnerschap. Dit is vanwege persoonlijke redenen. Heb het te vaak "fout" zien gaan in mijn omgeving. Ik heb geen intentie om mijn vriendin te verlaten (en zij ook niet). Zij weet dat ik er zo in sta. Het gesprek is dus al gevoerd. De "machtspositie" ligt bij mij, dat ben ik me ook wel bewust. Maar ik heb ook heel hard gewerkt om dit te bereiken.

Buiten dat wil ik de boel natuurlijk WEL goed geregeld hebben. Ik weet dat ik/wij hierin erg nalatig zijn geweest, maar dat gaan we nu dus fixen. Want op dit moment is er dus niets geregeld.

Ik wil gaan voor een samenlevingscontract en twee testamenten.

- We kunnen dan op elkaars nabestaandenpensioen aangemeld worden
- Er onstaan geen rare situaties als 1 ouder overlijdt (kind erft alles en dat kan voor allerlei rare situatie zorgen)

Hebben jullie tips over hoe een-en-ander in te richten qua testament? Op zich mag mijn vriendin bijna alles hebben als ik er niet meer ben, maar ik wil wel een deel "afschermen" zodat mijn dochter op haar 18e ook nog een potje heeft. Vice versa heeft mijn vriendin er geen problemen mee als ik alles krijg als zij iets overkomt. Maar haar nalatenschap is natuurlijk minder ingewikkeld (alleen een potje met geld)

Moeten we additoneel nog iets met een levensverzekering? Of is het misschien verstandig om de ORV op het huis op te hogen zodat deze 100% aflost als 1 van de 2 overlijdt?

Verder moeten we nadenken over wat er met dochter moet gebeuren als we beiden er niet meer zijn. We hebben haar broer en zijn vrouw daarvoor op het oog (nog niet gevraagd), is dat iets wat we NU ook meteen moeten regelen?

En wat heb ik verder nog over het hoofd gezien?

Alle tips en overwegingen zijn welkom!

/edit
Zij heeft een broer met vrouw en kind. En nog een moeder. Beiden situaties hebben het niet heel ruim. Misschien wil ze dat daar iets heengaat als zij iets overkomt. Dat moeten er nog bespreken. Ik vind dat prima.
Ik heb nog ouders maar geen broers/zussen. Mijn ouders hebben het goed, daar hoeft niks heen als IK iets overkom.
Als we beiden iets overkomen EN broer is bereid zorg kind over te nemen moeten we misschien ook iets voor regelen? Grootste gedeelte van de nalatenschap zou wmb naar onze dochter gaan (wat dan op haar 18e vrijkomt?). Maar ik sta er wel voor open dat deze familie dan ook een deel nalatenschap krijgen.
We kunnen natuurlijk ook alledrie tegelijk iets overkomen, hoe regelen we dat?

[ Voor 10% gewijzigd door Prodigium88 op 24-09-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09 17:11
https://www.notaris.nl/

Staan een heleboel checklijsten en brochures.

Verder afspraak maken met een goede notaris.
Uitleg, advies en opstellen van alles wat je hier vraagt is zijn werk en expertise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Je wilt het blijkbaar gescheiden houden en het toch goed regelen. Ik gooi daarom nog een optie op tafel:
* hoge levensverzekering op leven van topicstarter met vriendin als begunstigde, los van het huis want dat levert geen cash op (bv 500k)
* beide partners kiezen elk hun eigen erfgenamen (kind, partner, familie)

Belangrijkste: inventariseer eerst beiden wat jullie echt willen en comfortabel bij voelen. Vervolgens formaliseer je dat. Niet andersom.

Voogdij kun je tegenwoordig regelen in een apart register. Maar omdat topicstarter vermogen heeft is het advies om dit per testament te regelen. Dan kunnen namelijk extra wensen en bepalingen worden gespecificeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 24-09-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 10:30
Maatwerk laten doen bij een goede notaris. Voor worst case dat je dochter alleen overblijft zou je een bewindvoerder kunnen eisen die de kosten van je dochter uit de erfenis betaald tot ze 18 is. Zo kunnen kost en inwoning, kleding studie netjes betaald worden zonder dat de voogd er met het geld vandoor kan gaan.

Voogdij regelen is netjes, zorgt voor een vraagstuk minder. Mocht het niet geregeld zijn dan wordt altijd eerst binnen de familie gekeken of daar plek is voor je dochter.

Houd erfbelasting ook in de gaten. Weet de notaris meer van. Na een zekere termijn samenlevingscontract mag je het lagere tarief betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wij hebben gedaan is dat, indien ik overlijd, alles naar mijn vriendin toe gaat. Indien zij overlijd gaat alles naar mij toe met uitzondering van een bepaalde spaarrekening, dit bedrag is voor haar moeder indien die dan nog leeft.
Onze notaris heeft ons daar in geadviseerd toen wij onze wensen kenbaar maakten, volgens de notaris was een specifieke rekening noemen het meest eenvoudig zodat je zelf ten alle tijde de verdeelsleutel kan heroverwegen.

Wat jij zou kunnen doen is aangeven dat in principe alles naar je vriendin toe gaat met uitzondering van rekening X, dat bedrag gaat naar jouw kind toe. Andersom kan zij hetzelfde doen met haar moeder of broer als begunstigde.

Wanneer jullie beiden overlijden, dat is ook prima te regelen. Maar laat de formuleren daarvan ana de notaris over, die weten hoe ze dat juridisch op papier krijgen.

Met betrekking tot de ORV, sluit die het liefst af los van het huis. Cash geld hebben kan veel handiger zijn dan een afgelost huis maar indien ze wilt/moet aflossen kan dat gewoon vanuit dat bedrag.

Het voogdij over kinderen kan je in een testament regelen, alternatief is dat je het niet afspreekt en aan de rechter over laat. Deze zal doorgaans altijd proberen kinderen bij familie te plaatsen en daarbij het belang van het kind voorop te laten gaan. Indien dat niet mogelijk is gaan ze naar jeugdzorg.
Zelf regelen in het testament zal de procedure wel veel gemakkelijker maken dus wellicht toch handig dat gelijk te regelen, dan hoeven de nabestaanden zich niet druk te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 24-09-2021 14:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat je vriendin kan doen, is inderdaad zoals Rukapul schrijft, een levensverzekering op jouw leven afsluiten. Zij betaalt de premie (dit moet dan ook echt van haar rekening afgeschreven worden), zij krijgt de uitkering mocht je komen te overlijden. Voordeel hiervan is dat ze er tzt geen belasting (erf- of anderszins) over hoeft te betalen, terwijl als jíj hem op je eigen leven afsluit, de uitkering van de verzekering in jouw erfenis valt.
Als ze zorgt dat die levensverzekering hoog genoeg is om de hypotheek af te lossen, heeft ze dus geen woonlasten meer, als je haar aanwijst als (gedeeltelijk/gezamenlijk) erfgenaam. Als alleenstaande ouder best prima leven van 28 uur in de week als je vrijwel geen woonlasten hebt.

Voor de erfbelasting wordt je gezien als "partners" (met het bijbehorende gunstige tarief) als je 5 jaar samenwoont zonder samenlevingsovereenkomst. Deze is dus niet noodzakelijk.

Overigens kun je ook je vermogen/woning direct aan je kind nalaten en moeders het vruchtgebruik van de woning geven zolang het kind nog minderjarig is of studeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 01-10-2021 14:52 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:17
Nog even een tip (mogelijk niet relevant). Maar denk ook na over de situatie wanneer jullie niet tegelijk komt te overlijden maar bijv 24 uur later van elkaar. Of jullie krijgen een auto ongeluk waarbij 1 direct komt te overlijden en de ander lang in coma ligt.

Stel: Jij komt de overlijden en 24 uren later jouw vriendin . Dan erft jouw vrouw dus eerst jouw deel en vervolgens jullie kind de complete erfenis van jouw vriendin. Hierdoor wordt jouw familie volledig onterft.

Wij hebben ervoor gekozen dat alles op de gezamenlijke rekening staat en in de woning staat voor ons beide is. Alles wat op elkaars prive rekening staat is voor de familie aan die zijde.

[ Voor 11% gewijzigd door Jboy1991 op 01-10-2021 15:12 ]

Pagina: 1