Vulkraan niet te vinden bij ketel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tilor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
We zijn pas verhuisd naar ons nieuw appartement, maar we hebben last van lauw/koud afwisselend water. Blijkt dat de druk op de ketel 1.0 bar is. Het gaat om een intergas xtreme 36 CW5. Echter zie ik niet waar de vulkraan is om deze aan te vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C2YzhnuTd6A8IrSDUrOUwz5Mn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rgfLe17KBZdlxjT43etvsT5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit moet toch niet via het expansievat? :?
Meer foto's beschikbaar op request.
Als iemand het weet hoor ik het graag!

PC: R7 5800X3D / X570 Aorus Elite / 32GB DDR4 3600MHz / RX 6900 XT

Beste antwoord (via Tilor op 23-09-2021 22:52)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ikke_niet schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:27:
Dat dopje kan eraf en kan er bovenop als kraan fungeren.
Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://iq-duurzaam.nl/wp-content/uploads/2014/05/IMG_1555.jpg

Wil je nog meer plaatjes zien? https://iq-duurzaam.nl/tip/handleiding-bijvullen/

Alle reacties

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41
Jawel. Dat dopje kan eraf en kan er bovenop als kraan fungeren.

edit: protip: Eerst de aangeloten slang even vol laten lopen met water voordat je bijvult. Anders blaas je een boel lucht het systeem in die je vervolgens weer mag ontluchten.

[ Voor 58% gewijzigd door Ikke_niet op 23-09-2021 20:29 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tilor schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:25:
Dit moet toch niet via het expansievat? :?
Waarom niet? Het is 1 gesloten systeem.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Niet online
Ikke_niet schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:27:
Dat dopje kan eraf en kan er bovenop als kraan fungeren.
Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://iq-duurzaam.nl/wp-content/uploads/2014/05/IMG_1555.jpg

Wil je nog meer plaatjes zien? https://iq-duurzaam.nl/tip/handleiding-bijvullen/

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 19:31

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Word het expansievat ondersteund? Vind het wel een rare oplossing om een expansievat aan een CV leiding te hangen, IPV een daarvoor bedoelde beugel. Als het vat lek is, wat je niet meteen door hebt, gaat er toch aardig wat gewicht hangen aan de leiding/koppeling. Zo hangend op retour van de ketel.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-02 21:31

Zorian

What the fox?

plaspvd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:45:
Word het expansievat ondersteund? Vind het wel een rare oplossing om een expansievat aan een CV leiding te hangen, IPV een daarvoor bedoelde beugel. Als het vat lek is, wat je niet meteen door hebt, gaat er toch aardig wat gewicht hangen aan de leiding/koppeling. Zo hangend op retour van de ketel.
Is bij de mijne ook zo, ding weegt ook geen drol want kan hem met 1-2 vingers gewoon omhoog tillen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33

Onbekend

...

Het expansievat had wel aan een beugel vast gemoeten i.p.v. aan die leidingen te hangen.
Maar dat punt boven het expansievat is inderdaad om bij te vullen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• plaspvd
  • Niet online
Zorian schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:48:
[...]

Is bij de mijne ook zo, ding weegt ook geen drol want kan hem met 1-2 vingers gewoon omhoog tillen.
Klopt, tot deze inwendig lek is. Dan weegt deze toch al gauw +/- 20 kg of meer. En dat is niet fijn om aan een t-stuk koppeling te hangen. En een lek expansievat komt geregeld voor.

• Tilor
Dus in principe kan ik mn slang aan het messing punt hangen van het expansievat? Moet ik dan nog iets open draaien?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Ja, bovenop de aansluiting zit een kraantje.
Die draai je open met de dop van het vulpunt (vierkante uitsparing) Kwart slag draaien is open.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 23-09-2021 21:35 ]

• plaspvd
  • Niet online
Tilor schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:33:
Dus in principe kan ik mn slang aan het messing punt hangen van het expansievat? Moet ik dan nog iets open draaien?
Dop welke je van de kraan/t-stuk afdraait om je slang aan te sluiten past bovenop dat vierkante uitsteeksel, dit is dan de kraan welke je open draait.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Tip: Het water in de buizen laten afkoelen voordat je gaat vullen.
Ketel in pauze stand (zie handleiding) of de stekker er lomp uit trekken.

Nu is afkoelen waarschijnlijk nog niet noodzakelijk, maar in de winter als je zit te stoken wel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tilor schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:25:
We zijn pas verhuisd naar ons nieuw appartement, maar we hebben last van lauw/koud afwisselend water. Blijkt dat de druk op de ketel 1.0 bar is.
Op zich heeft de keteldruk niks met je warmwatervoorziening te maken. Tenzij je 't had over lauwe of koude radiatoren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:41

MLLL

Palm Treo 650

CyBeR schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:46:
[...]

Op zich heeft de keteldruk niks met je warmwatervoorziening te maken. Tenzij je 't had over lauwe of koude radiatoren.
Hier komt er ook geen warm water uit de kraan als de druk onder 1 bar komt, ik heb volgens mij een Intergas.

• sypie
  • Niet online
Tilor schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:33:
Heb ik een mooie foto voor je geplaatst met een link er onder voor nog meer uitleg... Wel de bedoeling dat je die gaat lezen, scheelt je veel vragen en onduidelijkheden.
Zorian schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:48:
[...]
Totdat het vel aan de binnenkant van het vat kapot gaat en het hele vat volloopt met water, dan weegt dat ding al gauw een kilo of 15.

[ Voor 31% gewijzigd door sypie op 23-09-2021 22:16 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MLLL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:13:
[...]

Hier komt er ook geen warm water uit de kraan als de druk onder 1 bar komt, ik heb volgens mij een Intergas.
Ah wellicht dan een softwarelimitatie die intergas ingebakken heeft zodat je opmerkt dat je ketel bijgevuld moet worden.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:49

Sebazzz

3dp

Bij onze CV zat niet eens een bijvulkraan - deze heeft de CV monteur erbij geplaatst toen we de CV hebben vervangen :)
sypie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:15:
[...]

Totdat het vel aan de binnenkant van het vat kapot gaat en het hele vat volloopt met water, dan weegt dat ding al gauw een kilo of 15.
Het is wel raar ja - bij ons hangt het expansievat ook, maar wel aan een dikke metalen balk die met twee flinke bouten in de muur zit. Precies zoals hier: Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Expansion_tank.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 23-09-2021 22:43 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
job schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:42:
Ketel in pauze stand (zie handleiding) of de stekker er lomp uit trekken.
Stekker eruit trekken maar niet doen met deze ketel, dan kun je de druk niet meer aflezen. ;)

Maar die blijft wel in beeld staan als je de ketel "uit" zet. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tilor
Het is gelukt! Erg bedankt iedereen!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Xander schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:46:
[...]

Stekker eruit trekken maar niet doen met deze ketel, dan kun je de druk niet meer aflezen. ;)
Hoeft idd niet maar kan wel want je komt met de druk op de waterleiding toch niet boven de ~2 bar, en minder als je niet op de begane grond zit. Ik zit op de 1e verdieping en 't houdt hier wel op bij 1.8.

• Erik Rdam
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05-2023
Het schijnt not done te zijn om te reageren op oude berichten, maar via de beroemde zoekmachine hier aanbeland was de tip van het dopje dat als kraanhendel te gebruiken is, mooi in 2023 nog een life saver. Bijvullen daardoor gelukt (met de instructievideo van Intergas kom je er niet).
Dank!
Pagina: 1