Toon posts:

V-cool

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hej mensen.. Ik kwam een leuk progje tegen voor mn TBtje... namelijk v-cool. Een erg cool progje die je processor warmte op de 1 of andere manier lager houd als hij haast niet word gebruikt (idle) en nu blijkt dat hij gewoon altijd wel helpt. Ik d8 eerst dat het progje het gewoon leuk aangaf en thats it, maar ik voelde en shit hej, mn blokkie voelt gewoon ook koud aan! Hij is nu gewoon 31C!!!! En dat met een TB1200@1400@1.85V@Abit KT7A Raid.... Vind ik toch wel errug goed met alleen maar een Termaltake Volcano II erop! maar nu is mijn vraag, zitten er ook nega kanten aan dit progje?? Hijs maar 50 kb groot!
http://download.cnet.com/downloads/0-10106-101-6831128.html?tag=st.dl.10106-100-6831128-

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Klinkt goed, net als CPUCool dat ik vroeger altijd gebruikte, ff downloaden dan maar :P

Verwijderd

Topicstarter
Ga eens slapen ;)

Voordat mensen gaan zeuren... HET IS FREEWARE!! Duz nix illegaals aan voordat ik een ban aan mn kont heb hangen

• ubermaestro
Op maandag 20 augustus 2001 03:32 schreef NFA-DK het volgende:
Ga eens slapen ;)
Nah :) , me Cpu temp is iig gedropt met 6 graden :9

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 augustus 2001 03:35 schreef ubermaestro het volgende:

[..]

Nah :) , me Cpu temp is iig gedropt met 6 graden :9
Goed bezig! En wacht maar eens een paar minuutjes! Gewoon ff nix doen.. zakt hij nog verder.. Ideaal voor savonds als mn ftp aan staat en ik lekker aan het slapen ben!

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
Op maandag 20 augustus 2001 03:18 schreef NFA-DK het volgende:
...maar nu is mijn vraag, zitten er ook nega kanten aan dit progje?? Hijs maar 50 kb groot!
Dit zou ik ook wel eens willen weten...
Het is wel erg verleidelijk om zo'n progje te gebruiken.

• ubermaestro
Op maandag 20 augustus 2001 03:38 schreef Moon het volgende:

[..]

Dit zou ik ook wel eens willen weten...
Het is wel erg verleidelijk om zo'n progje te gebruiken.
Klote is wel om die Giveio.sys te installen maar dat is toch maar eenmalig

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
Laat maar...
Er word met het programma al een heleboel informatie gegeven in html.

Features
Controls the "Northbridge Bus Disconnect Bit" to lower your CPUs power level during idle
An idle loop that puts your CPU into STPGNT state if your OS won't
Displays the current CPU temperature in your system tray (optional)
Optional hardware throttling of the CPU when it gets too hot (50%, 10%, shutdown)
Lightweight: 30K
Requirements
Chipset with a VT8371 or VT8363 Northbridge and a VT82C686x Southbridge (VIA KT133x or KX133) - limited support for AMD 761
A Win32 OS (Windows 98 or better - no that does not include LINUX *g*)
For Windows 2000 and NT you'll need the "GiveIO" driver

Verwijderd

use the search.
zijn laatste tijd heel vaak topics over die halt instructie proggies geweest.
leuk idd voor win9x tijdens het browsen maar bij full load kan dat progje m toch geen graad lager krijgen dan zonder.

alleen leuk als ie idle staat te zijn dus.

zitten verder geen negatieve kanten aan. nou ja er kunnen bugs inzitten, maar das per proggie weer verschillend persoonlijk heb ik de beste ervaringen met:

cpucool
cpuice (zelfde als cpucool (zelfde progger ook) alleen dan met een heleboel eruitgesloopt zeg maar een cpucool lite edition.)

Verwijderd

Hoe los ik dat 'giveio.sys' probleem op?

Verwijderd

Da's niet best voor de }:O!

En als je NT draait geeft je OS tenminste zelf HALT's.
Daar heb ik geen los proggie voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf erbij, goed progje!

Verwijderd

Maar negatieve effecten ??

Dit wil ik wel gaan gebruiken !

edit:

Hij is niet meer te downloaden bij www.download.com !
Weet iemande anders waar ik hem nog kan vinden ?

Verwijderd

Ik krijg een 404 als ik 'm probeer te d/l'en.

Verwijderd

Werkt dit progje ook op een athlon clasic :?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 08:16

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

NEEEEE
we zijn heeeeel slecht bezig!!
moeten allemaal gewoon een }:O ofzo draaien om nederland mee naar de top te helpen en niet de proc koeler krijgen.

Sorry, maar ik moest het ff kwijt.

een }:O is noodzakelijk :)

Verwijderd

Hey DK zeg maar dankjewel tegen Cybercurse voor VCool ;-)
>:)
VCool rules echt! mijn processor's idle temp ging met een graad of 14 naar beneden en stressed scheelt het wat minder. Nu idle 35 en stressed 59, met open kast moet ik erbij zeggen, wel op 1600mhz).

Maar 't is wel een leuk prog ja!

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-08 16:57

SveNRG

Onderweg

Ik snap het nut niet helemaal.

Als je CPU zonder die util al te warm wordt bij idle status... dan is 'ie zeker te heet als er werk aan de winkel is toch? Ik zou wat geld uitgeven aan een nieuwe heatsink+fan. :7

All that you know, is at an end

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 16:00 schreef Svenergy het volgende:
Ik snap het nut niet helemaal.

Als je CPU zonder die util al te warm wordt bij idle status... dan is 'ie zeker te heet als er werk aan de winkel is toch? Ik zou wat geld uitgeven aan een nieuwe heatsink+fan. :7
Precies. Je moet de godsganse dag onder full load op een zolderkamertje in de zomer stabiel kunnen draaien. Anders is het een hardware probleem, en geen software.

Verwijderd

Jahehe, tuurlijk kun je de hele dag wel draaien zonder problemen! (of je moet iets fout doen) Alleen nog een paar graden koeler is toch meegenomen, of niet dan???

Natuurlijk is het niet hardware vervangend, zie het als extra schokbrekers voor een auto ;-) (je weet toch wat een auto is??) :) :) :)

Verwijderd

Dat ding heeft echt problemen. Meteen nadat ik 'm heb gestart doet het geluid het niet meer goed. Het speelt 2 keer zo snel af, en lijkt het meest op een nagel over een krijtbord. Als ik reboot en 't programma niet aanraak, doet m'n geluid het prima, zodra ik het programma opstart begint het weer raar te doen. Ik gebruik het iig niet meer.

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-08 16:57

SveNRG

Onderweg

Op maandag 20 augustus 2001 17:55 schreef NFA_Cybercurse_NL het volgende:
Jahehe, tuurlijk kun je de hele dag wel draaien zonder problemen! (of je moet iets fout doen) Alleen nog een paar graden koeler is toch meegenomen, of niet dan???

Natuurlijk is het niet hardware vervangend, zie het als extra schokbrekers voor een auto ;-) (je weet toch wat een auto is??) :) :) :)
Koeler is stabieler, dat weet iedereen. Maar wat heb je daar precies aan als je PC een beetje idle staat te wezen?

[a] Geen ene moer
[b] Nada
[c] Noppes

[/quiz]

Schokbrekers voor een auto die stationair draait! |:(

All that you know, is at an end

Verwijderd

Topicstarter
IK ZEG HET NOG 1x! Hij staat niet idle maar werkt toch mee! Ik draai de hele dag }:O en FTP, mail, noem maar op.... Duz idle, no way! Maar hij blijft gewoon koeler met dat progje! Scheelt me zo 5-10 graden! Duz blijf nou niet zeuren over dat idle gedoe mensen......

Verwijderd

Ik weet 110% zeker dat je koe nu minder Mkeys doet.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 01:48 schreef Svenergy het volgende:

[..]

Koeler is stabieler, dat weet iedereen. Maar wat heb je daar precies aan als je PC een beetje idle staat te wezen?

[a] Geen ene moer
[b] Nada
[c] Noppes

[/quiz]

Schokbrekers voor een auto die stationair draait! |:(
Het gaat niet alleen om helemaal idle wezen, ook als je simpel aan het internetten bent en van alles hebt draaien maar geen UT of photoshop ed. scheelt het bij mij gewoon bijna 10 graden!
En Wat nou koeler is stabieler??? Natuurlijk probeer je je processor zo koel mogelijk te houde mbv een goeie koeler, VCool brengt de temeratuur gewoon nog verder naar beneden (ook als hij stressed is, alleen dan minder is mijn ervaring) is dat nou mooi meegenomen ofniet???

De auto staat dus zeker niet stil...

Verwijderd

Ik gebruikte dus CPUIdle....

Vcool geïnstalleerd en CPUIdle disabled en zie dus mijn temperatuur van mijn CPU dalen van 51C (met CPUIdle) naar 40C (met VCool) terwijl ik hier zit te posten! :)

(De temperatuur lees ik trouwens uit met MBM 5.09, dus daar ligt het niet aan!)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
[my2cents]
ik denk dat je met dat soort progjes gewoon besodemieterd word, alle software zoals MBM is beinvloedbaar, maw al ik mijn proc temp sensor doorlus en in een bak met ijswater hang is mijn proc dan cooler omdat mijn sensor dat zegt????

ik vind het allemaal nepperij, dat soort tools.

[/my2cents]

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 15:05 schreef Sinlath het volgende:
[my2cents]
ik denk dat je met dat soort progjes gewoon besodemieterd word, alle software zoals MBM is beinvloedbaar, maw al ik mijn proc temp sensor doorlus en in een bak met ijswater hang is mijn proc dan cooler omdat mijn sensor dat zegt????

ik vind het allemaal nepperij, dat soort tools.

[/my2cents]
Maar het gaat erom wat is en niet wat een individu vindt.

Het programma meet zelf ook de temperatuur en er is continue een verschil van 1-2C dan weer in het voordeel van MBM, dan weer in voordeel van VCool. Na verloop van tijd lopen de waardes naar elkaar toe. Ik denk toch echt dat ze onafhankelijk meten.

Verwijderd

Heb net zowel CPUIdle als VCool eraf gehaald en opnieuw geboot. Temperatuur liep op tot 53C (wat een "normale" waarde is voor een TB 1200@1378 (9œ*145), Super Orb bij deze hitte (vrije slecht geventileerde ruimte) en de MoBo temp is 31C).

VCool er weer opgezet en jawel.... loopt langzaam terug naar 40C terwijl ik hier zit te posten (laagste waarde tot nu toe was heel eventjes (volledig idle weliswaar) 38C).

Prima progje... bedankt voor de tip! Alle beetjes helpen maar dit wel erg veel :) als de CPU rond de 40C blijft hangen :o

(Heb ook de Orb gecheckt en die blijft voelbaar koeler btw.)

Verwijderd

Ik heb trouwens Alexander van Chaam (MBM) een emailtje gestuurd met de vraag of VCool de waardes van MBM beïnvloed of dat het werkelijk zo goed is.
Better save then sorry, zal ik maar zeggen, want van 51C naar 39-40C is bijna 25%! Ik gebruik namelijk CPUIdle en nu dus VCool als een beveiliging bij een te hoge temperatuur (shutdown bij 60C).

Ik hoop dat hij de tijd vindt een reactie te sturen en, indien ja, zal ik die hier posten.

Verwijderd

Die programma's sturen gewoon HALT-commando's naar je CPU, waardoor deze zich steeds enkele milli/microseconde uitschakeld. Dan koelt ie af. Maar als je een }:O oid draait, heb je vrijwel geen idle tijd. ALs je dan HALT-command's gaat sturen koelt je CPU af, maar je keyrate dondert ook in elkaar, omdat alle idle tijd nu gebruikt word voor HALT commando's ipv de }:O.

En .. zoals ik boven al zei: als je NT4 of Win2K draait, stuurt je OS zelf al HALT commando's als je idle draait. Daar heb je helemaal geen extra programma voor nodig.

Als ik m'n }:O uitzet gaat me CPU terug naar een graag of 4 boven de mobo-temp.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Precies je hebt er niks aan om je processor extra koel te krijgen in Idle stand. Het enige wat boeit is de stressed temp.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 17:37 schreef HlpDsK het volgende:
Die programma's sturen gewoon HALT-commando's naar je CPU, waardoor deze zich steeds enkele milli/microseconde uitschakeld. Dan koelt ie af. Maar als je een }:O oid draait, heb je vrijwel geen idle tijd. ALs je dan HALT-command's gaat sturen koelt je CPU af, maar je keyrate dondert ook in elkaar, omdat alle idle tijd nu gebruikt word voor HALT commando's ipv de }:O.

En .. zoals ik boven al zei: als je NT4 of Win2K draait, stuurt je OS zelf al HALT commando's als je idle draait. Daar heb je helemaal geen extra programma voor nodig.

Dan heb je wel erg fijne koeler er op hangen
maar dan nog.. win2k draai je => omdat je niet idle wil draaien maar gewoon altijd processes willen hebben runnen zonder dat ie gaat vastlopen.. laat dat even duidelijk zijn.. (ftp server/mail server/firewall.. constant hier)

Verwijderd

Mijn koeler is een Silverado op 6 volt. Maar daarvoor met een brak Spire Orbje ook hoor.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 21:18
Hier gaan er amper 2 graden af.

Maar ik denk dat mijn duron al kapot is want vroeger kreeg ik hem onder de 30 en nu (niet door het weer) word die standaard 35 en stessed niet warmer dan 43 dat op 800 mhz

Verwijderd

Je hebt ongetwijfeld gelijk maar waarom is mijn CPU onder NT4 of W2K niet koeler dan? En vanwaar de aanname dat een programma dat je (nog) niet kent gebruik maakt van HALT-commando's die jij al wel allemaal claimed te kennen?

In mijn optiek maakt het wel degelijk uit dat een PC koeler is buiten de stressed situatie. Ik draag echt niet continue full load. Dan kunnen we allemaal wel zo'n brak koelertje erop zetten.
Als ik gewoon zit te internetten en wat te klungelen blijft de temperatuur op 39-40C. Vreemd genoeg als ik absoluut niets doe is hij 40-41C. Tot nu toe ben ik stressed niet boven de 48C uitgekomen, terwijl daarvoor met CPUIdle ik een idle temperatuur had van 51C bij een mobo temp van 31C (dat komt door de hoge kamertemperatuur; ik zit hier peentjes te zweten) en stressed 56-57C. Normaal zijn de temperaturen 26C voor het mobo en 44C voor de CPU (in de "koudere" maanden).

Deze waardes komen van MBM en, zoals hierboven geoppert is, zou het programma MBM kunnen beiïnvloeden. Dat is de enige "maar" die ik tot nu toe kan bedenken. Voor de rest zijn mijn waardes gewoon veel lager, stressed of idle maakt niets uit (wel in procenten; niet absoluut).

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Dit progje heeft wel wat weg van het progje dat in deze post gebruikt werd: [topic=122346]

Heeft deze ook van die nare effecten op je geluid bij een soundblaster?

edit:

even getest en ook dit programmatje stoort met mn geluidskaart (SB 128). Dit is dus gewoon dezelfde tool als in bovenstaande post

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Ben het nu aan het testen icm de }:O omdat de idle temp mij geen kut uitmaakt. Kijken of de temp zakt zonder dat de MK/sec dat doen. Anders heeft het geen nut natuurlijk! ;)

Verwijderd

Fully stressed krijg ik de temperatuur naar de 53C maar echt niet hoger waar dat voorheen achterin de 50 was. Leuk spelletje trouwens om de boel aardig vol te laden (beter dan welke 3D game dan ook of SiSoft Sandra): 2001 Tetrize (een variant op het aloude tetris).

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

kan iemand mij aub uitleggen waarom het zo leuk is dat de temperatuur laag is als ie niets doet? Trouwens, als je hem uitzet dan is ie ook idle en wordt ie nog veel koeler! :+

MechWarrior || Monsters Game

• ubermaestro
Op woensdag 22 augustus 2001 20:18 schreef te(X)en het volgende:
Dit progje heeft wel wat weg van het progje dat in deze post gebruikt werd: [topic=122346]

Heeft deze ook van die nare effecten op je geluid bij een soundblaster?

edit:

even getest en ook dit programmatje stoort met mn geluidskaart (SB 128). Dit is dus gewoon dezelfde tool als in bovenstaande post
Ik heb geen problemen hoor, met mijn soundblaster

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 20:12 schreef okidokie het volgende:

[..]

Je hebt ongetwijfeld gelijk maar waarom is mijn CPU onder NT4 of W2K niet koeler dan? En vanwaar de aanname dat een programma dat je (nog) niet kent gebruik maakt van HALT-commando's die jij al wel allemaal claimed te kennen?
Omdat HALT commando's de enige manier zijn om via Software je CPU temp omlaag te krijgen. Simpel.

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Op woensdag 22 augustus 2001 20:40 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ben het nu aan het testen icm de }:O omdat de idle temp mij geen kut uitmaakt. Kijken of de temp zakt zonder dat de MK/sec dat doen. Anders heeft het geen nut natuurlijk! ;)
Het heeft twee uur gedraaid: geen enkel resultaat. Noch bij de koe, noch bij de CPU temp.

Verwijderd

NFA-DK...
check je koe...doet toch heeeeeeeel wat minder als zonder.
En als je een bench doet, dan zal je temp stijgen!

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 15:33 schreef epsilon het volgende:
NEEEEE
we zijn heeeeel slecht bezig!!
moeten allemaal gewoon een }:O ofzo draaien om nederland mee naar de top te helpen en niet de proc koeler krijgen.

Sorry, maar ik moest het ff kwijt.

een }:O is noodzakelijk :)
koe zuigt allemala seti draaien

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 12:05 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Omdat HALT commando's de enige manier zijn om via Software je CPU temp omlaag te krijgen. Simpel.
Als jij dat zegt, zal dat wel zo zijn dan. Maar waarom zijn W2K en NT4 standaard niet koeler dan Win 95, 98 en ME dan? Ergens zitten er in je redenering wat schroefjes los... en zijn er niet meer HALT commando's en/of meer soorten of toepassingen?

Verwijderd

I rest my case...

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ik weet niet wat voor plaat jullie voor je kop hebben, maar HlpDsK heeft in dit geval echt gelijk hoor...

er is namelijk geen enkele menier om stressed software matig je cpu koeler te laten maken...
Een CPU verbruikt namelijk een x aantal watt, en dat produceert dan x aantal warmte...de enigste manier om dat verbruik minder te maken is door de cpu ff niets te laten doen, wat dus via zo'n HALT command gaat... maar in die tijd kan je cpu dus ook niets anders doen...

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 23 augustus 2001 12:19 schreef okidokie het volgende:
Maar waarom zijn W2K en NT4 standaard niet koeler dan Win 95, 98 en ME dan?
Als je niets doet (idle bent dus) zonder zulke proggies, dan is je cpu onder winNT wel degelijk koeler dan in win9x...

Verwijderd

Wel leuk en aardig zo'n proggie, maar bij mij staat m'n PC altijd 100% belast te draaien en nee niet met koe of seti of iets dergelijks, maar met andere praktijken. Bovendien is het beter voor je cpu om een constante temperatuur te hebben, dus als ie idle kouder wordt, heb je een grotere schommeling als je hem gaat gebruiken, dus wordt je levensduur korter...denk daar maar eens over na.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 12:38 schreef nitraat het volgende:
Wel leuk en aardig zo'n proggie, maar bij mij staat m'n PC altijd 100% belast te draaien en nee niet met koe of seti of iets dergelijks, maar met andere praktijken. Bovendien is het beter voor je cpu om een constante temperatuur te hebben, dus als ie idle kouder wordt, heb je een grotere schommeling als je hem gaat gebruiken, dus wordt je levensduur korter...denk daar maar eens over na.
Ja dan gaat je levensduur misschien van 25 naar 20 jaar .. ! en wat dan nog?
Pagina: 1