Vraag

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
Mijn moeder heeft een Asrock H61M-U3S3 met een Intel 1155 socket CPU (i3-2100) waarvan ik vermoedde dat de voeding het had begeven. Na wat testen bleek inderdaad de voeding kapot te zijn, dus deze hebben we vervangen. De computer boot nu netjes naar Windows / BIOS, alleen viel mij op dat de CPU-temp nog al hard steeg.

Na een controle blijkt dat de CPU fan niet wil draaien. Ik zie hem trachten aan te zetten, maar hij draait dan 1,5 centimeter en stopt daarna. Het lijkt erop alsof het moederbord de fan wil aanzetten, maar dat hij te weinig kracht krijgt. De fan kan wel vrij draaien. Er is geen stof of kabel die hem tegenhoudt.

Nu heb ik al geprobeerd om de BIOS te resetten en de voeding is dus vervangen. Zou het aan het moederbord kunnen liggen of heb ik geluk en is het alleen nieuwe fan?

[ Voor 4% gewijzigd door Extigo op 23-09-2021 17:29 ]

Steam

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet zo dat de fan pas aangaat bij een hogere temperatuur? Dan zie je 'm in het begin een paar tikjes geven, maar als hij warmer wordt, dan gaat hij gewoon voluit draaien.

• Extigo
TERW_DAN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:29:
Is het niet zo dat de fan pas aangaat bij een hogere temperatuur? Dan zie je 'm in het begin een paar tikjes geven, maar als hij warmer wordt, dan gaat hij gewoon voluit draaien.
Dat dacht ik ook, maar zelfs bij 70 graden ging hij niet draaien. En dat is toch wel rijkelijk hoog in mijn ogen. Zeker ook omdat de fan wel zou willen draaien. Je ziet hem een klein stukje draaien en dan weer stoppen.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je een andere fanheader waar je het ding op aan kan sluiten? Misschien is de fanheader stuk. Het kan ook zijn dat je fan doorgebrand is, dan zou ik die ens vervangen.

• Extigo
TERW_DAN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:51:
Heb je een andere fanheader waar je het ding op aan kan sluiten? Misschien is de fanheader stuk. Het kan ook zijn dat je fan doorgebrand is, dan zou ik die ens vervangen.
Er zit alleen een chassis fanheader op het bord, geen idee of ik die kan gebruiken om te testen?

Steam

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 15:56
Fan is waarschijnlijk defect. Ik heb vaak dit soort gedragingen gezien als de fan zelf kapot is

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 15:56
Extigo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:26:
[...]

Er zit alleen een chassis fanheader op het bord, geen idee of ik die kan gebruiken om te testen?
chassisfanheader gebruiken om te testen is geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door quadrofource op 23-09-2021 19:29 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:21
Voor het geval dat: pricewatch: Arctic Alpine 12 is een goedkope vervanging of een boxed koeler uit v&a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
quadrofource schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:28:
[...]

chassisfanheader gebruiken om te testen is geen probleem.
Ook op de chassis-header wil de fan niet opspinnen. Dus ik denk dat de fan overleden is en een nieuwe fan nodig heb.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait de fan in de kast zelf wel op de aansluiting van de CPU fan ?
Dan zal je cpu fan defect zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Hackus schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:02:
Draait de fan in de kast zelf wel op de aansluiting van de CPU fan ?
Dan zal je cpu fan defect zijn
Er zit geen andere fan in de kast. Dus dat kan ik niet controleren.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Extigo schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:05:
[...]

Er zit geen andere fan in de kast. Dus dat kan ik niet controleren.
Dan zou ik een nieuwe koeler kopen. zonder montage testen, en werkt ie wel dan monteren, ander onder wettelijke bedenktijd retour. (consumentenkoop online) nadeel is wel dat je vaak zelf de kosten voor retour moet betalen. evt. kun je in V&A kijken voor iets bij jou in de buurt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Bedankt allemaal! Het was inderdaad de fan.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris58chris
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb een nieuwe CPU fan, daar wil ik een LED mee koelen. Hij is drie draads 12v. Als ik hem aansluit met de zwarte en de rode, lijkt het of hij wil starten maar stopt meteen. Kan zo'n fan draaien zonder de gele aan te sluiten? Wat kan ik doen om hen aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren
@chris58chris hiervoor aub een nieuw topic openen met complete info (welke onderdelen precies) en wat je zelf al geprobeerd hebt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.