Auto economisch total loss, repareren of nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jess93
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-11-2021
Als eerste de info over de auto: het gaat om een Renault Megane Estate 1.5 Dynamique uit 2011, hij heeft 245.000 op de teller.

Ik heb (heel dom) een paaltje meegenomen aan de zijkant van de auto in een bocht, eenzijdig schadegeval. All Risk verzekerd, dus dat scheelt. Beide deuren rechts zijn flink uit vorm & hebben veel schade, alsmede ook het raamsysteem van de deur is defect (het raam is in de deur gevallen en komt niet meer omhoog). De deur achter kan niet meer open dus die schade is ook flink.

Schade expert is geweest en heeft de schade gesteld op 3900eu. De auto is dus economisch Total loss. De exacte dag en restwaarde horen we morgen, net als de eventuele kosten voor een reparatie met 2e hands onderdelen.

Nu is het zo dat de airco al stuk was voor de schade, deze reparatiekosten krijgen we dus ook nog sowieso. Gezien we dit probleem met de airco al eerder gehad hebben gok ik die kosten op 900eu. Daarnaast wilde we een trekhaak laten plaatsen gezien de wens van een caravan.

Nu vraag ik mij af: is het de moeite waard om deze auto te repareren (met 2e hands onderdelen) of zouden jullie toch voor een nieuwe gaan? Ik neig naar een nieuwe maar mijn partner neigt naar reparatie met 2e hands spul, mits we niet teveel uit eigen zak bij hoeven te leggen ervoor.

Ons plan was origineel om er nog 3/4 jaar mee door te rijden en dan naar een ander te kijken.

Alle reacties

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39
is het te maken met 2 nieuwe deuren? of is het deurframe ook stuk? voor alles behalve de airco zou je bij een autosloperij terecht moeten kunnen. ook een trekhaak met kabelboom is vaak zo te vinden (en aan te sluiten)

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
Als je het mij vraagt een makkelijke vraag. Een andere. Total kosten zijn bijna 5000 euro. Voor die prijs kun je zelfs voor een jonger model kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.autowereld.nl...que-35627712/details.html
https://www.autowereld.nl...aak-35576282/details.html

Restwaarde laten uitkeren, een paar duizend bijleggen en een frisse kopen zou ik zeggen (eentje met werkende airco en trekhaak als het ff kan)

[ Voor 35% gewijzigd door ImNotnoa op 23-09-2021 16:16 ]

Try SCE to Aux

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het betreft hier een diesel? Economische waarde gaat met de dag achteruit.

@Jess93 gaat de volgende ook weer een diesel worden denk je?

Testing, one, two ...

• Jess93
nachtnet schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:05:
is het te maken met 2 nieuwe deuren? of is het deurframe ook stuk? voor alles behalve de airco zou je bij een autosloperij terecht moeten kunnen. ook een trekhaak met kabelboom is vaak zo te vinden (en aan te sluiten)
Ik verwacht/denk deurframe achter ook verbogen/stuk, gezien de deur echt niet meer open wilde. Het exacte rapport krijgen we morgen, dus dan zien we de exacte schades. Ik heb ook echt geen idee wat ik kan verwachten qua kosten bij reparatie met 2e hands onderdelen.
talkatoo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:10:
Als je het mij vraagt een makkelijke vraag. Een andere. Total kosten zijn bijna 5000 euro. Voor die prijs kun je zelfs voor een jonger model kijken.
Ja t enige is dat we dan wel voor een hele andere gaan kijken, SUV model, mogelijk hybride (mitsubishi outlander bijvoorbeeld). Die zijn natuurlijk wel duurder, maar goed dat is natuurlijk een eigen keuze om daar voor te gaan.

Het is meer dat ik me afvraag hoe lang we nog met de Renault zouden kunnen doen mochten we hem wel laten repareren, als dat maar 2/3 jaar is vind ik het namelijk zonde. Maar stel we kunnen er nog 6 jaar mee doen vindt ik het een ander verhaal, zeker omdat reparatie niet 100% uit eigen zak komt.

• Jess93
hardware-lover schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:18:
Het betreft hier een diesel? Economische waarde gaat met de dag achteruit.

@Jess93 gaat de volgende ook weer een diesel worden denk je?
Klopt! Volgende gaat zeker geen diesel worden.
Bij aanschaf 6 jaar geleden reden we dusdanig veel dat het toen voordeliger was. Dit is op het moment niet meer het geval dus dan zouden we voor benzine gaan (evt in combi met hybride).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39
Jess93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:21:
[...]

Bij aanschaf 6 jaar geleden reden we dusdanig veel dat het toen voordeliger was. Dit is op het moment niet meer het geval dus dan zouden we voor benzine gaan (evt in combi met hybride).
Dan gewoon niet eens meer nadenken, verlies nemen, een andere gaan zoeken en waarschijnlijk heel veel gaan besparen op wegenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als het deurframe ook verbogen is, dan zou ik hem lekker laten staan en voor een andere gaan. Daarnaast ook niet te vergeten dat het motortje al 2.5 ton heeft gelopen, dus hoeveel kosten gaat die de komende jaren geven?

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 674295

een auto uit 2011 met 250k km op de teller en all-risk verzekerd? Hoe krijg je dat dan voor elkaar? En betaal je niet een astronomisch bedrag?

Ik zal zeker niet voor reparatie gaan, tenzij de auto een emotionele waarde heeft of je het zelf kan repareren. Je zet er straks nieuwe of 2e hands deuren in en dan begeeft de motor het of krijg je ander groot onderhoud.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 23-09-2021 16:26 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jess93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:21:
Eigenlijk heb je het antwoord zelf al gegeven op jullie dilemma. Indien het financieel haalbaar is, dan zou ik de auto in de staat laten zoals deze nu is 😉

Testing, one, two ...

• thunder8

thunder8

Anoniem: 674295 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:24:
een auto uit 2011 met 250k km op de teller en all-risk verzekerd? Hoe krijg je dat dan voor elkaar? En betaal je niet een astronomisch bedrag?

Ik zal zeker niet voor reparatie gaan, tenzij de auto een emotionele waarde heeft oid.
Niet zo moeilijk hoor. Mijn 2009 Abarth 500 is ook all-risk verzekerd, onlangs nog weer overgezet naar een nieuwe verzekering ivm aanschaf andere daily met hogere nieuwwaarde. Betaal niet eens veel ervoor, wel een zorg minder.

thunder8 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:26:
[...]

Niet zo moeilijk hoor. Mijn 2009 Abarth 500 is ook all-risk verzekerd, onlangs nog weer overgezet naar een nieuwe verzekering ivm aanschaf andere daily met hogere nieuwwaarde. Betaal niet eens veel ervoor, wel een zorg minder.
Het lijkt mij wel dat die abarth wel wat meer "waarde" heeft dan een 13 in een dozijn / werkpaard megan estate dynamique en daarbij wat meer de moeite waard is om all-risk te verzekeren. Of vergis ik mij daarin?

• Jess93
Dank voor alle reacties verder! Bevestigd wel mijn gevoel wat ik al had.
We hebben overigens absoluut geen emotionele waarde met de auto.

Ik zal zeker niet voor reparatie gaan, tenzij de auto een emotionele waarde heeft of je het zelf kan repareren. Je zet er straks nieuwe of 2e hands deuren in en dan begeeft de motor het of krijg je ander groot onderhoud.
Nou gewoon, verzekeren :P Nee ik snap wat je bedoeld! Echter bij aankoop had ie veel minder op de teller, en was ie nog niet zo oud. We betalen 37.35 per maand, dus dat valt reuze mee! Als ik het uitreken over de 6 jaar komen we met deze schade nog voordeliger uit, dagwaarde ANWB geeft 3800eu aan. Als expert dat ongeveer aanhoudt krijgen we meer terug dan wat we uitgegeven hebben aan de verzekering in die 6 jaar tijd ;)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik had dit ook gedaan met mijn Z3 uit 2011. Kan makkelijk, en kost niet eens heel veel. Alleen bij wat grotere schades moet je heel hard werken met de verzekering om een realistische vergoeding te krijgen, want ze gooien het meteen op total-loss en keren een berekende dagwaarde uit van nihil. Ik heb hem zo al twee keer weten te redden.

That said, voor een -no offense- diesel megane met 2.5 ton op de teller had ik het ook niet gedaan. ik zou mijn hart vasthouden voor het rest bedrag waar de verzekering dadelijk mee gaat komen...

Jess93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:34:

[...]

en was ie nog niet zo oud. We betalen 37.35 per maand, dus dat valt reuze mee! Als ik het uitreken over de 6 jaar komen we met deze schade nog voordeliger uit, dagwaarde....
Netjes! Dat had ik niet verwacht :o

Laatste keer dat ik een autoverzekering had (rijd nu alleen maar motor, auto - 'n oldtimer - staat gestald) betaalde ik aanzienlijk meer voor alleen WA. Had toen niet veel schadevrije jaren opgebouwd, dus dat zal ongetwijfeld meespelen. Nog een extra reden om het niet laten repareren via de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Anoniem: 674295 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:29:
[...]

Het lijkt mij wel dat die abarth wel wat meer "waarde" heeft dan een 13 in een dozijn / werkpaard megan estate dynamique en daarbij wat meer de moeite waard is om all-risk te verzekeren. Of vergis ik mij daarin?
Waarschijnlijk wel, maar dat doet niets af aan het feit dat een oudere auto prima all-risk te verzekeren is en ook niet de wereld hoeft te kosten. Zeker niet als je een beetje no-claim hebt opgebouwd. Daar ging het mij om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:34

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 674295 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:38:
[...]

Netjes! Dat had ik niet verwacht :o

Laatste keer dat ik een autoverzekering had (rijd nu alleen maar motor, auto - 'n oldtimer - staat gestald) betaalde ik aanzienlijk meer voor alleen WA. Had toen niet veel schadevrije jaren opgebouwd, dus dat zal ongetwijfeld meespelen. Nog een extra reden om het niet laten repareren via de verzekering?
Volgens mij Total loss en restwaarde laten uitkeren of laten repareren door de verzekering kost je beide no claim jaren.

Ik denk dat TS zelf al het antwoord heeft gegeven gewoon voor een nieuwere gaan met de huidige wensen, het risico is te groot dat er weer iets aan misgaat en dat je dan gaat denken maar we hebben de deuren al gedaan voor veel geld, voor je het weet is het een gebed zonder end.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:40
Jess93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:34:

[...]

Nou gewoon, verzekeren :P Nee ik snap wat je bedoeld! Echter bij aankoop had ie veel minder op de teller, en was ie nog niet zo oud. We betalen 37.35 per maand, dus dat valt reuze mee! Als ik het uitreken over de 6 jaar komen we met deze schade nog voordeliger uit, dagwaarde ANWB geeft 3800eu aan. Als expert dat ongeveer aanhoudt krijgen we meer terug dan wat we uitgegeven hebben aan de verzekering in die 6 jaar tijd ;)
En wat word je nieuwe premie als je deze schade laat betalen?

Als je toch al van plan was om iets anders te kopen is dit een goed moment. Anders zou ik persoonlijk wat bedrijven gaan bellen voor offertes en eventueel kijken wat er met deuren van de sloop nog te doen is.
het schade bedrag voor de verzekering is echt niet altijd het daadwerkelijke reparatiebedrag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Jess93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:19:

[...]

Ja t enige is dat we dan wel voor een hele andere gaan kijken, SUV model, mogelijk hybride (mitsubishi outlander bijvoorbeeld). Die zijn natuurlijk wel duurder, maar goed dat is natuurlijk een eigen keuze om daar voor te gaan.
Mitsubishi outlander PHEV? generator op wielen, zou ik alleen doen als je em op de zaak kan opladen en een tank pas hebt. Die dingen zijn verre van zuinig, enige voordeel is dat je er een stekker aan kan hangen en dus wat kilometers volledig electrisch kan rijden. Is de accu leeg, gaat de motor aan om die op te laden en verbruik je meer dan een vergelijkbare benzine auto.

Verder, heb begin van het jaar een Ford focus sedan uit 2005 gekocht met net geen 200K op de teller voor 1800 euro, ding rijdt prima, alle opties zitten er op die ik wil. Enige is, hij wint geen schoonheidsprijs, paar deukjes, wat krasjes maar voor mij verder prima. Hecht niet zo veel waarde aan een auto, is echt een vervoersmiddel voor me, als ik maar goed zit en ding prettig rijdt.
Wat ik wil zeggen, je kan makkelijk een auto kopen voor niet teveel euro die zijn werk nog prima doet.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jess93
@TepelStreeltje Dat klopt, ik weet zeker dat het goedkoper kan. Neemt niet weg dat voor de wensen die wij hebben, SUV, bouwjaar minimaal 2014, max 100k op de teller & minimale trekkracht van 1500kg we wel aan minimaal 15000eu zitten. We willen ook niet een middenweg kiezen, we willen gelijk een goede weer dat we hopelijk 10 jaar ermee kunnen rijden :)

We hebben net bericht gehad van verzekering, dagwaarde is 4500eu en hoogste bod opkoper is 1900eu. We gaan dus voor een nieuwe auto en laten de dagwaarde uitkeren, gezien we die stuk lager verwacht hadden.

Modellen die we op t oog hebben:
Mitsubishi Outlander PHEV (we rijden veel korte stukken dus voor ons heel voordelig en kunnen laadpaal op eigen oprit plaatsen).
Mazda CX-5
Ford Kuga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Geld in eigen zak en doorrijden. Ja zo werkt t gewoon hier. Dus is t APK waardig, prima niks doen.

• Jess93
janklo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:23:
Geld in eigen zak en doorrijden. Ja zo werkt t gewoon hier. Dus is t APK waardig, prima niks doen.
Dat ging niet. De deur achter ging niet meer open en het raam van de deur voor was in de deur gevallen omdat het mechanisme van omhoog/naar beneden stuk was.

Maar we hebben de knoop al doorgehakt, we gaan voor een nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
ja ok dan is t makkelijk ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:55
Jess93 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:10:
@TepelStreeltje Dat klopt, ik weet zeker dat het goedkoper kan. Neemt niet weg dat voor de wensen die wij hebben, SUV, bouwjaar minimaal 2014, max 100k op de teller & minimale trekkracht van 1500kg we wel aan minimaal 15000eu zitten. We willen ook niet een middenweg kiezen, we willen gelijk een goede weer dat we hopelijk 10 jaar ermee kunnen rijden :)

We hebben net bericht gehad van verzekering, dagwaarde is 4500eu en hoogste bod opkoper is 1900eu. We gaan dus voor een nieuwe auto en laten de dagwaarde uitkeren, gezien we die stuk lager verwacht hadden.

Modellen die we op t oog hebben:
Mitsubishi Outlander PHEV (we rijden veel korte stukken dus voor ons heel voordelig en kunnen laadpaal op eigen oprit plaatsen).
Mazda CX-5
Ford Kuga
Kijk goed wat de nieuwe verzekeringspremie wordt. Misschien is het beter (zoals al eerder gemeld) om niet te claimen. Je krijgt als ik goed reken maar 2600 euro van de verzekering. Bij veel verzekeringen kun je dit ook later regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat @Marcel Br zegt ; Niet claimen bij je verzekeraar, auto doorverkopen aan sloperij en een nieuw voertuig aanschaffen.

Het zou allerzins zonde zijn om nog een enkele euro uit te geven aan deze auto....

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1