Welk materiaal/houtsoort schutting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nicole9876
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-07-2022
Ons nieuwbouwhuis wordt over een aantal maanden opgeleverd. Nu zijn we, samen met alle buren, aan het kijken welke schutting we laten plaatsen. De voorkeur is hout/betonschutting. Daar zijn echter zoveel mogelijkheden in en verschillende meningen over, dat we benieuwd zijn naar ervaringen.

Er is aangeraden om voor Red Class hout te kiezen. Dit is blijkbaar thermisch gehard vurenhout wat 15 tot 20 jaar mee zou moeten gaan. We horen hier ook verhalen van hoveniers van dat dit erg slecht hout is. Andere hoveniers zien dit juist als een goede vervanging voor het duurdere douglashout. Heeft iemand hier ervaring mee?

Qua betonpalen is de voorkeur voor antraciet. Maar we horen nu ook dat er op deze op den duur witte vlekken kunnen ontstaan. Heeft iemand al wat langer antraciet betonnen palen staan en wat is jouw ervaring hiermee?

Wat voor schutting heb jij? Waarom heb je hiervoor gekozen en ben je hier blij mee? Andere tips over materiaalsoorten voor de schutting zijn zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Lariks/Douglas, Siberisch Lariks, indien je kleurbehoud wilt dat behandelen met Lazuur beits en UV en je zit geramd voor de komende 20 tot 30 jaar. Wel elke 2 jaar ff licht opschuren en laagje erop of als je verval begint te zien.

Ik heb hier rhombus siberisch lariks. Dat verkleurd naar een natuurlijke grijze kleur.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjvGtapN8_3Q8yTaSdEyuTtr5kA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwvuGWS542drprd2dLA9Bc20.jpg?f=user_large

discogs

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ik heb antraciet palen gehad die binnen 2 jaar lichtgrijs waren. Had net zo goed normaal beton kunnen kiezen.

En die schuttingen. Tsja, over 20 jaar schroef je een keer nieuwe elementen erin.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier gekozen voor Bankirai.. Wordt voornamelijk gebruikt voor vlonders etc, maar is ook prima geschikt als schuttingdelen.

Het wordt overigens wel grijs (net als mijn vlonder, die ook Bankirai) maar dat is ook eigen luiheid omdat ik geen zin heb om te behandelen.

Palen van azobéhout

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2021 15:11 ]

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
De antraciet palen zijn aan de zon kant inderdaad binnen 2 jaar lichtgrijs.
De kant waar geen zon of minder zon schijnt toch na zn 3 jaar.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

FreakNL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:08:
Ik heb hier gekozen voor Bankirai.. Wordt voornamelijk gebruikt voor vlonders etc, maar is ook prima geschikt als schuttingdelen.

Het wordt overigens wel grijs (net als mijn vlonder, die ook Bankirai) maar dat is ook eigen luiheid omdat ik geen zin heb om te behandelen.

Palen van azobéhout
Dat is wel even een heel andere categorie hout, dan vuren/douglas. Prachtig tropisch hardhout; loeizwaar, gaat zeker lang mee, maar is 2-5x zo duur als larix/douglas/vuren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
*snip* dat is totaal de vraag niet en we gaan hier niet elk topic een metaklimaatdiscussie van maken.

[ Voor 75% gewijzigd door Señor Sjon op 23-09-2021 15:43 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nicole9876
Hier hoef je niet op te reageren. :)

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 23-09-2021 15:43 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

superduper schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:34:
[...]

Dat is wel even een heel andere categorie hout, dan vuren/douglas. Prachtig tropisch hardhout; loeizwaar, gaat zeker lang mee, maar is 2-5x zo duur als larix/douglas/vuren
TS geeft geen budget.... :)

Ik ga zelf liever voor kwaliteit.. Maar het ging hier om weinig hout (slechts 1 schutting van 10 meter lang, grootste gedeelte slechts 50cm hoog. En het was in 2016. Ik was voor onder de 1000 euro klaar, inc al het overige materiaal (palen, schroeven, etc)..

Maar dat zal tegenwoordig anders zijn, met alle tekorten..

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2021 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:08
JaICTDronten schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:09:
De antraciet palen zijn aan de zon kant inderdaad binnen 2 jaar lichtgrijs.
De kant waar geen zon of minder zon schijnt toch na zn 3 jaar.
Hier heb ik de betonpalen met zwarte betonsealer behandeld. voornamelijk om de kalksluier te verstoppen. Topspul

edit: deze dus: https://www.elegantwood.n...tr-art-1-59016-mat-zwart/

[ Voor 12% gewijzigd door StecaGrid op 23-09-2021 15:58 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:10
Wij hebben gewoon douglas, heeft 2 voordelen, het is milieu vriendelijker (hoeft niet behandeld te worden) En Douglas is een "ongewenste houtsoort" in Nederlandse bossen voor mij geen behandeld hout of tropisch fouthout

• Nicole9876
FreakNL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:52:
[...]

TS geeft geen budget.... :)

Ik ga zelf liever voor kwaliteit.. Maar het ging hier om weinig hout (slechts 1 schutting van 10 meter lang, grootste gedeelte slechts 50cm hoog. En het was in 2016. Ik was voor onder de 1000 euro klaar, inc al het overige materiaal (palen, schroeven, etc)..

Maar dat zal tegenwoordig anders zijn, met alle tekorten..
Klopt hoor, ik heb geen budget genoemd. Bankirai vind ik prachtig, maar is inderdaad buiten budget. We zoeken vooral iets redelijk 'goedkoops' wat wel wat langer meegaat. Overigens is niets meer echt goedkoop qua hout. :X (Dat is althans mijn mening)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Betonnen palen zjin zeer hard en geven weinig mee. Dat is een groot voordeel maar er zit ook een klein nadeel aan. Bij een onverhoopte flinke slag of zware stoot kan zo'n paal soms scheuren of zelfs breken.
Wij hebben 9x9cm hardhouten schuttingpalen. Kost naar verhouding iets minder maar gaat heel erg lang mee.

Schuttingdelen hebben wij in Douglas hout, met verdichte delen, 19 stuks per lengte. Dit voorkomt doorkijk en is ook wat netter vind ik zelf. Alles van de tuibouw-groothandel, materiaal van de bouwmarkten is ondermaats.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

Antraciet betonpalen gaan in de loop der tijd verkleuren. Wil je de kleur behouden? Dan zal je dit ook moeten behandelen. De vraag is, kom je er netjes bij, als de schutting erin hangt.

Houtsoort maakt eigenlijk weinig uit. De schuttingdelen zweven boven de grond.
Ik zou er niet al te veel geld aan besteden.. Reken maar dat over 10 jaar vrouw des huizes weer iets anders wilt enz..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dan schroeft ze ze er maar zelf op.

Ik richt dingen duurzaam in zodat ik er 20 jaar geen energie meer aan hoeft te besteden.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
Nicole9876 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:06:
[...]

Klopt hoor, ik heb geen budget genoemd. Bankirai vind ik prachtig, maar is inderdaad buiten budget. We zoeken vooral iets redelijk 'goedkoops' wat wel wat langer meegaat. Overigens is niets meer echt goedkoop qua hout. :X (Dat is althans mijn mening)
Als je gewoon beton gebruikt (platen en palen), dan kan je gewoon goedkope grenen schermen gebruiken hoor, gaat heel erg lang mee. Zolang je het hout maar niet in de grond plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicole9876
Bedankt voor alle reacties! Geen ervaring dus met red class. Als iemand daar ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag!

De schuttingdelen komen inderdaad van de grond af. Ik begrijp dat alle houtsoorten dan wel kunnen. Uiteraard zal hardhout langer meegaan, maar als ik (als de vrouw des huizes😂) vind het prima om er over een jaar of 15 andere schuttingdelen op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
loewie1984 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:06:
Lariks/Douglas, Siberisch Lariks, indien je kleurbehoud wilt dat behandelen met Lazuur beits en UV en je zit geramd voor de komende 20 tot 30 jaar. Wel elke 2 jaar ff licht opschuren en laagje erop of als je verval begint te zien.

Ik heb hier rhombus siberisch lariks. Dat verkleurd naar een natuurlijke grijze kleur.

Zie:
[Afbeelding]
Met welke kleur en merk beits heb deze planken behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
Nicole9876 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:45:
Bedankt voor alle reacties! Geen ervaring dus met red class. Als iemand daar ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag!

De schuttingdelen komen inderdaad van de grond af. Ik begrijp dat alle houtsoorten dan wel kunnen. Uiteraard zal hardhout langer meegaan, maar als ik (als de vrouw des huizes😂) vind het prima om er over een jaar of 15 andere schuttingdelen op te schroeven.
Red Class is gewoon geïmpregneerd vuren (niet thermisch gehard). En dan wel met een kleur waarmee het eindproduct lijkt op douglas. Een mooie term erop en gaan. Een marketingtrucje dus.

Slaat nergens op, want voor een schutting wil je sowieso liever vuren dan douglas (mits het hout los van de grond staat), gezien douglas meer noesten/kwasten en meer scheuren heeft. Wat minder geschikt voor een schutting dan vuren dus (omdat het allemaal dunne plankjes zijn).

MAAR, douglas is een hype, iedereen wil douglas. Vanwege de rode kleur (die er bij onbehandeld douglas na een jaar helemaal af is). Maar vuren is beter voor deze toepassing, en goedkoper. En dus heeft een houtgroothandel dit trucje bedacht.

Gewoon voor Red Class gaan dus. Reden dat hoveniers het afkraken is waarschijnlijk dat ze net niet inkopen bij de groothandels die dit zo doen.

[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 05-03-2023 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

MrElf schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Met welke kleur en merk beits heb deze planken behandeld?
Remmers HK Lazuur, UV en douglas transparant.
Maar weet wel dat je deze twee beitsen in 3+2 lagen op moet zetten om verkleuring tegen te gaan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woltert
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 09:37
Waarom niet voor composiet kiezen? Die heb je ook in hout lookalike, wordt niet grijs en kan met gemak 15-20 jaar mee.
Pagina: 1