• BerArtVD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 13:58

BerArtVD

https://berart.nl/

Topicstarter
Hoi @allemaal,

Ik heb voor mijn zoon een nieuwe laptop gekocht volgens de specificatie van zijn nieuwe studie: Bachelor's programme Creative Media and Game Technologies op de BUas. De keuze was/is gevallen op een: Dell Alienware M15 Ryzen R5 met een Ryzen 9, RTX 3070, 32GB en een Cherry keybord. Eergister na 3 maanden wachten binnen gekregen (veel te laat).

Nu blijkt dat als de lader erin zit en ik start een game, de laptop opstijgt en de batterij loopt leeg i.p.v. dat hij laad. Dus Pro support gebeld. Mja die zeggen gewoon dat dit normaal is en dat ik de laptop maar terug moet sturen. Ofwel fu** jouw, koop maar een HP of Lenovo 7(8)7 . Als ik wat dieper zoek (b.v. op Reddit) zie ik afbeeldingen van koelpasta gebruik bij Dell Alienware die belachelijk zijn en erg veel lijken op wat er gebeurd hier, processor op 100% (en de fans ook) en de batterij wordt niet meer geladen.

Ik had tot vandaag hele goede ervaringen met Dell maar dat is dus nu in 1 klap over, Voor mij geen Dell meer (ik heb in het verleden zeker 300-400 gekocht voor klanten en voor hosting services e.d.) Ik heb inmiddels de Laptop weer ingepakt en terug gestuurd en ben een klachten procedure begonnen bij Dell. Mja wat nu? Nu heb ik niets meer ... Als WIJ zo met onze klanten omgaan, is het zo over :( ik ben zeer teleurgesteld!.

Ik wil (uiteraard) zeer graag mijn zoon ontzorgen en verblijde met een goede laptop die hij 3-4 jaar kan gebruiken tijdens zijn studie, ik heb daar zeker budget voor (over) Ik dacht dat ik de beste had gekozen maar zat goed fout |:( dus nu maar even vragen aan de Experts van Tweakers. Zoals gezegd zijn er een paar zaken belangrijk:

MINIMAAL
• Goede koeling ;)
• Intel Core™ i7-11 (mag ook Ryzen zijn) 8 cores
• nVidia RTX 3060 (Q-max?)
• 2K scherm 15,6 inch op 165Hz
• 1TB PCIE-4 M2 HD
• 32GB DDR4 (met een optie voor uitbreiding naar 64GB)
• WLAN: Wi-Fi 6E (802.11ax) - LAN: 1000 MBit/s (WIFI snelheid en stabiliteit is zeer belangrijk!)
• Zeer goede (compacte) lader en batterij (belangrijk want veel mobiliteit) 6-cells 99WHrs?
• HDMI 2.1 voor connectie met b.v. PS5
• 3 jaar Pro Support, maar dan echte niet zoals Dell die levert, want dat is GEEN support.
• Omdat er op de Alienware een Cherry keybord mogelijk is, en die wel heel goed beviel zou dit een pré zijn ;)

Wat ga je met je laptop doen?
Gamen en Games maken m.b.v.
• Unreal Engine
• Adobe Creative Cloud (CC)
• Unity 3D
• Visual Studio 2
• Autodesk Maya
• SideFX Houdini Apprentice

Wat is je budget? - € 3000,00 (inclusief BTW)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? - JA!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren - Zie mijn omschrijving hierboven

Wat denken jullie waar moet ik gaan zoeken, ik heb geen haast, ik wil geen Dell meer en het is mij door gamers afgeraden om NIET naar Asus te kijken vanwege koel problemen. Dus ik ben het even kwijt 8)7 vandaar mijn post van vandaag ;) Wat nu? Lenovo? MSI? Razer? of ? Ik ben zeer benieuwd wat jullie me kunnen adviseren. Ik wil niet meer dan ongeveer € 3000,00 spenderen want dat gaat het doel voorbij. Alvast bedankt voor jullie moeite! _/-\o_

Ber|Art Visual Design V.O.F. - Berrie Pelser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:37

ricardo246

Life's what you make it!

Volgens de pricewatch is er maar 1 die aan je criteria voldoet als je de grootte vh scherm oprekt naar 17,3:
https://tweakers.net/lapt...qhYlgWLhj-tzKK73frOp1Zlj8.

Ik ben geen ervaringsdeskundige over dit merk en type.

Game laptops zijn wel stofzuigers over het algemeen, deze al ook lawaai maken als je hem op zijn staart trapt. ;)

I have no special talent. I am only passionately curious.

• BerArtVD

BerArtVD

Topicstarter
Dankjewel @ricardo246 ik neem aan dat 120Hz niet echt veel veel verschil maakt met 165Hz ;) een beetje fans mag best maar het moet wel werkzaam blijven. Ik ga hier zeker ff naar kijken!

// Mocht iemand anders nog een suggestie hebben hoor ik dit graag :)

[ Voor 16% gewijzigd door BerArtVD op 23-09-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:31
Deze lijst geeft iets meer keuze, het goedkoopste model is € 1.549, of goed de helft van je budget.

Ik heb de nogal vreemde eis van 99Wh laten vallen, en ook modellen met een RTX 3070 of 3080 toegevoegd.

Let wel op, de Acer en de Skikk hebben een mindere batterij (ca. 60 Wh), dus als batterijduur belangrijk is zou ik deze links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 377816

Lenovo Legion 7 lijkt mij dan je beste optie.
Maar let wel, alle laptops met dit soort specs worden warm en maken geluid als je ze belast.

• BerArtVD

BerArtVD

Topicstarter
Bedankt! :) Hoe zijn die Lenovo's kwa koeling, ik lees daar niets over in de review? iemand die dit weet? Mijn zoon heeft nu tijdelijk een HP Omen met een GTX 2060 en daar hoor je de fans vrijwel niet, ook niet bij "grote" games. Met de Alienware was niet te werken, een stofzuiger is daar niets bij :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
BerArtVD schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:23:
Bedankt! :) Hoe zijn die Lenovo's kwa koeling, ik lees daar niets over in de review? iemand die dit weet? Mijn zoon heeft nu tijdelijk een HP Omen met een GTX 2060 en daar hoor je de fans vrijwel niet, ook niet bij "grote" games. Met de Alienware was niet te werken, een stofzuiger is daar niets bij :(
Ik heb wel ervaring opgedaan met een Lenovo Legion 5 Pro met een 16 inch 2K scherm, Ryzen 7 5800H en een Nvidia RTX3060. Koeling bij die Legion's is bijna bij alle versies hetzelfde, dus zowel de Legion 5, Legion 5 Pro en ook de Legion 7 voor zover mij bekend is. In elk geval was bij mij de koeling zo goed als niet hoorbaar getest bij het renderen van o.a. 4K video etc... Althans, je hoort de fans wel ietwat maar dan een heel aangenaam licht hoorbare soort van zeg maar ruis.

Je schrijft trouwens 17,3 inch als eis maar heb je ook al eens aan 16 inch gedacht ? Ik heb namelijk van te voren een Lenovo Legion 5 17,3 inch eventjes in huis gehad maar daarvan vond ik het gewicht te heftig. Vandaar dat mijn keuze meer richting 16 inch is gegaan en je dan toch nog een relatief vrij groot scherm hebt met een lager gewicht.

Enigste wat ik wel erbij moet schrijven is dat bij meerdere Lenovo laptops die ik uitgetest heb last had van redelijke backlight bleed. Misschien ben ik daarin best wel kritisch deels ook wel omdat ik veel met de dark mode werk in Windows en het dan extra opvalt. Denk dan ook dat het eigenlijk wel onder de 'normale' backlight bleed valt voor de meeste mensen. Maar vanwege die irritatie heb ik nu uiteindelijk gekozen voor een HP Envy 15,6 inch met Oled scherm, dat was wel een verademing. Alleen zou die weer zeker niet geschikt zijn voor gaming maar dat was voor mij verder ook niet van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerArtVD

BerArtVD

Topicstarter
Duidelijk @Roel1966 :) ik ga mezelf ff inlezen over de Legion, Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 19:00
Op basis van jouw eisen zou ik enerzijds ook kijken naar de zakelijke workstations. Echter, daarvan zijn er maar erg weinig met een Nvidia rtx gpu (i.p.v. Quadro, wat minder geschikt is voor gaming). Tevens heb je dan bijna altijd een 60hz scherm.

Maar, het voordeel van zakelijke laptops is wel de vaak behoorlijke goede (next business day on site) support, vaak goede accuduur, en goede bouwkwaliteit.

Waar je dan op uit komt is bijvoorbeeld:
- Thinkpad x1 extreme (heb ik zelf ook, de koeling en accuduur is naar mijn mening echter wel een minpunt)
- HP Zbook create
- Razer Blade Studio

• BerArtVD

BerArtVD

Topicstarter
Thx! @dennisdennis12 , is de MSI Creator dan ook een kandidaat? Ik was zelf ook al aan het kijken naar de Mobile Work Stations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
Ik heb sinds 19 juli de Lenovo Legion 7 82N6006MMH (32Gb, RTX 3080, 2 x 1TB SSD) en ik ben er erg blij mee. Prima bouwkwaliteit, stil en erg snel. Ik heb er destijd €2800 voor betaald.

• BerArtVD

BerArtVD

Topicstarter
Nice @Ynnoz dat klingt goed! :) THX! alleen op het moment niet te krijgen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door BerArtVD op 29-09-2021 15:06 ]

Pagina: 1