Vloerverwarming in uitbouw: laten zitten of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
Mijn vrouw en ik hebben een huis uit 1935 gekocht. We gaan flink wat zaken aanpakken, zoals de vloer eruit in de woonkamer en vervangen door (schuim)beton. Zo heb je in 1 klap meteen goede isolatie, vloerverwarming en een basis voor begane grond.

In de uitbouw ('eetkamer' op de plattegrond) uit de jaren 90 bevindt zich reeds vloerverwarming. Tijdens de bezichtigingen zei de makelaar dat het om cv-leidingen in de vloer ging. Ik had mij er mentaal dus al op ingesteld dat ik meteen ook de betonnen vloer zou moeten afbreken en meenemen in het nieuwe schuimbeton-verhaal. Maar: laatst kwam ik met een potentiële aannemer een kijkje nemen, en ik gaf in het bijzijn van de huidige bewoner aan dat we de vloeren wilden slopen en vervangen door betonvloeren met vloerverwarming. De huidige bewoner gaf aan dat er al vloerverwarming in de uitbouw zat, met een verdeler etc in een van de keukenkastjes. Het keukenkastje konden we toen niet bekijken, maar hij heeft mij een aantal foto's gestuurd van wat er te zien is. Hij heeft verder geen technische informatie over het vloerverwarmingssysteem: diameter van buizen, hoh-maat, welk patroon, etc.

Ik heb geen kaas gegeten van vloerverwarmingssystemen, en ik wil niet met mijn mond vol tanden bij de aannemer aankomen. Kan iemand hier op basis van de foto's uitspraken doen over wat voor vloerverwarming er onder de vloer van de uitbouw ligt?

En over de isolatie: is het waarschijnlijk dat ze bij een uitbouw met betonnen vloer en vloerverwarming die in de loop van de jaren 90 is geplaatst goede vloerisolatie hebben toegepast?

Als het een verouderd systeem is, en de isolatie is niet top, dan sloop ik het misschien alsnog. Dan ben ik in elk geval zeker dat het kwalitatief goed en van deze tijd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQjfk_6WBkmMm3wydVtq7kgaaes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbWaYUZfOYd8iVHXlnc4wolD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMQ3zdiyD5bNgvmwRTEZLK103qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UV9aO6jTyff1UHoq1CSIJyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVLQh190MpffL_dPUYI-tpGx8Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIFcuQXEEMcmGbaB4xsVI7q7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjJ_Bn6_4fa2QFedDPLl7mi1Vu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGlSmkLgZHbSK2aONBabGWBU.jpg?f=fotoalbum_large

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06 15:31
Met mijn ervaringen, gebaseerd op slechts bezichtigingen van jaren 90 huizen, zou ik zeggen: vervangen.

Ik zou er van uitgaan dat dit niet als hoofdverwarming gebruikt kan worden. De afstand tussen de leidingen zal dusdanig groot zijn dat je hier niet met lage temperaturen je uitbouw voldoende warm kunt krijgen. De geleiding door het vloertype valt weinig over te zeggen zonder details, maar mogelijk is ook de isolatie ondermaats vergeleken met wat je nu nieuw wilt gaan aanpakken in de rest vd woning.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Inderdaad eruit slopen, als je toch gaat verbouwen heb je alles nieuw en geen gedoe in een keukenkastje met oude slangen.

Please state the nature of the technical emergency

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Aangezien je toch al zoveel doet zou ik dat kleine stukje ook overnieuw doen. Als je het niet doet krijg je spijt. Het domme sloopwerk kun je ja zelf doen en dat zal al veel kosten besparen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes, slopen. Waarschijnlijk geen diffusiedichte slangen, een pomp die altijd draait en je weet niet over het afgiftevermogen.

Lekker alles opnieuw doen, buizen dicht bij elkaar zodat je ook met een warmtepomp kan verwarmen.

Wise enough to play the fool

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De installateur die ik dit jaar over de vloer had, vertelde dat er vroeger werd gewerkt met slangen die uiteindelijk niet meer luchtdicht zijn. https://www.volkmanservic.../actueel/zuurstofdiffusie
Dat zou pleiten voor vervangen. Ik weet niet of er ook van echte verwarmingsbuizen VV aan te leggen valt. Maar als je kunststof-buizen uit jaren '90 hebt, zou ik ze zeker vervangen.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:57
Dat verschilt wel, ook toe waren er zuurstof dichte slangen, maar risico bestaat dat ze dat niet zijn.

Zou het ook laten vervangen, zeker ook met oog op hart op hart afstand. Dan kun je meteen alles volgens de hedendaagse normen aanleggen.

• marvel27
Bedankt iedereen! Duidelijke consensus: slopen die handel :) iemand een idee over hoe moeilijk het is om het zelf te doen, of hoeveel het kost als je het laat doen? Ik zie online prijzen van 15 tot 35€ per m², dat zou best schappelijk zijn. Maar dat zou in deze markt wel eens wat hoger kunnen zijn.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:25:
Duidelijke consensus: slopen die handel :) iemand een idee over hoe moeilijk het is om het zelf te doen, of hoeveel het kost als je het laat doen? Ik
Slopen is vrij makkelijk. Breek hamer en tijd...
Of bedoel je het maken/infrezen van de nieuwe vv?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• marvel27
Ik bedoelde inderdaad het slopen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
dat slopen kan je makkelijk zelf doen. zoek uit welke leidingen vanaf je cv ketel
naar je vloer verdeler toelopen. stekkers eruit van pomp en je cv ketel.
boel aftappen doorzagen knelkapje erop. (of schroefbus met een ontluchter.)
cv weer vullen dan kan je de rest weghalen. verwijder wel alle kunststof leidingen.
en probeer af te doppen op staal. zoek ook een handige/juiste locatie uit, om af te doppen.
(dus dat je radiatoren nog wel meelopen bijv. en dat je ook je gereedschap er goed bij kan)

soms kan je van die mooie plaatjes/dopjes in een knelfitng draaien.
afsluitdopje https://www.toolstation.nl/afsluitdop/p14853
eindkapje: https://www.toolstation.nl/vsh-messing-knel-eindstop/p70848

[ Voor 36% gewijzigd door miciel op 23-09-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Zelf doen.

Ff een sds Max huren met beitels, container kruiwagens en een paar vrienden vragen en pizza en bier regelen eind van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 23:46
Zelf uitbreken is goed te doen (kost je een bak bier en achteraf een BBQ voor de vrienden die komen helpen).
Zelf plaatsen vloerverwarming is zeer goed te doen; ik heb zelf isobeton laten leggen, en er vloerverwarming op getackerd; was zeer goed haalbaar. Ik heb me laten bijstaan door Easykit (België), dan heb je mooie prijzen en zijn de berekeningen en garantie door hun geregeld.
Het plaatsen van tegels (keramisch parket, 90m²) heb ik ook gedaan, daar heb ik wat meer spijt van (véééél werk, en eerste keer + perfectionist +3 kleine kinderen -O- ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1