Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-11 15:52
Wij willen graag zonnepanelen op ons dak laten installeren. We hadden al een offerte bij 1 bedrijf aangevraagd toen ik bedacht dat het handig is hier op het forum om raad en advies te vragen. Want er zijn erg veel aanbieders op de markt en we maken graag een goede keus. Eerst maar even situatie:

1 Het gaat om een dak van een tweeondereenkap woning (de foto toont ook het dak van de buren, het gaat om het dak van de bovenste woning met 4 dakramen). De helling van het dak is 33.9 graden. Oriëntatie van de nok is volgens mij zuiver noord-zuid. Met dus 1 dakhelling op het westen en 1 dakhelling op het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsKZRM9witQQv17_Twy5_cIMtpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/drI1mcHkcyUI965vnk0afpJA.png?f=user_large

2 De breedte van de woning is 6 meter, er liggen 9 rijen pannen (34cm) onder de dakramen, dit komt op 3meter. Er liggen 8 rijen pannen boven de dakramen. Het lijkt me dat plaatsen tussen de dakramen niet praktisch is. Obstakels zijn de 4 genoemde dakramen (afmetingen binnenzijde 110cm bij 70cm) en de 2 afvoerpijpen net onder de nok aan de zijkant van de woning.

3 Er is geen kans op schaduw op de plaats waar de panelen moeten komen.

4 Het jaarverbruik was afgelopen jaar ongeveer 2700Kwh. 1350Kwh piektarief en 1350 Kwh daltarief. We doen de was en afwas op dit moment in de daluren, dat verandert waarschijnlijk. We hebben een CV-ketel in huis en koken nog op gas. Dit wordt bij een volgende keuken inductie.

5 Er is geen 3-fase aansluiting in huis. De meterkast heeft denk ik voldoende ruimte voor uitbreiding. Ik zou eventueel wel wat extra groepen of een 3-fase aansluiting willen laten toevoegen. De garage ligt naast de meterkast. Ik vraag me af of het zinvol is een laadstation voor een volledig electrische auto voor te bereiden. Op dit moment rijden we nog een benzine-auto en hebben we geen concrete plannen.

6 Het budget is afhankelijk van het doel. We willen graag zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de panelen. We willen wel graag de mogelijkheid houden in de toekomst uit te breiden als we eventueel electrisch zouden gaan rijden of volledig van het gas af moeten.

7 We willen de installatie graag volledig laten uitvoeren.

8 Afhankelijk van de meerkosten willen we de panelen graag onderling kunnen vergelijken om eventuele defecte panelen op te merken.

9 We hebben een offerte aangevraagd van Pure energie Enschede. Zij adviseren
-10 panelen (Phono Solar Mono 360 All black) 15 jaar fabrieksgarantie, 25 jaar vermogensgarantie
-omvormer (Solax X1 Boost X1-3.6-T (1 fase, 2MPPT) 10 jaar garantie

Dit wordt geleverd voor 4.632,97 euro inclusief BTW. De Netto investering (alleen dit jaar nog?) zou 3908,90 euro zijn.

10 Wij wonen in de provincie Friesland.

We hebben begrepen dat de salderingsregeling beëindigd gaat worden. Het lijkt ons dan niet zinnig overcapaciteit te creëren, maar:
-meer overcapaciteit betekent wel weer een langer deel van de dag zelfvoorzienend. De zonnepanelen worden westelijk en oostelijk georiënteerd, dus dat lijk in die zin wel gunstig.
-Misschien dat de energieconsumptie stijgt afhankelijk van transitie naar een aardgasvrije woning (is geen doel voor ons, maar het kan je overkomen denk ik) of de aanschaf van inductiekookplaat, electrische auto etcetera. Is het goedkoper en duurzamer om alvast "op de toekomst voorbereid" te zijn, of is het eenvoudig om de capaciteit later uit te breiden? Wat zijn jullie ideën hierover?

-Wij zouden graag ook nog wat offertes van indien mogelijk van regionale aanbieders vragen. Wat zijn geschikte partijen om een offerte aan te vragen?

Dit zijn vragen die in ons op komen maar we zien waarschijnlijk belangrijke punten over het hoofd.

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Mooie opzet, goede ligging van het dak ook, top.
je gaat met je huidige verbruik plus inductie naar een 2900 - 3000 kWh.
Puntje 5, je hebt ook geen 3 fase nodig
Puntje 8, dan ga je naar parallel, en wordt het systeem 700 tot 800 euro duurder van.
Puntje 9, dat is een dure offerte, als ik het mag zeggen, ik kom met 10 REC twinpeak 4 360 panelen en een Growatt lager uit, en dan heb je 25 jaar fabrieksgarantie op de panelen.

Ik zou een lokale installateur vragen, daar heb je ook bij problemen achteraf nog wat aan.
Of je nu al je dak vol moet leggen weet ik niet, ik zou het niet doen, maar anderen hier adviseren het wel. Mocht je echt nog veel ruimte hebben voor uitbreiden later, dan kun je evt. nog een ruimere omvormer nemen zodat je t.z.t. nog ruimte hebt voor het dak vol.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Dit lijkt een relatief recente woning?

Zo ja, dan is het relatief haalbaar om tzt naar warmtepomp te gaan. 1m³ gas wordt dan 2-2,5 kWh.

3 fase is nu misschien niet nodig, maar voor laadpaal wel handig. Kosten voor omzetten, zowel de meterkast als netbeheerder mogen mee in BTW teruggave.

De installatie zelf: zo uit het hoofd zou je tot 6 panelen landscape onder en boven de dakramen op beide daken kunnen, totaal 24 en dat is best veel. In dat geval zou een 3 fase omvormer wel eens nodig kunnen zijn.
Aansluiten op een Goodwe, voordelig, schaduw management is okay en amper tot niet nodig.

Prijs moet afhankelijk van hoeveel je besluit te leggen onder de euro per Wp kunnen. Welke panelen is min of meer een persoonlijke voorkeur... Goedkoop en veel? REC twinpeak zijn nog goed betaalbaar voor een Europees paneel.

Je kunt dus heel veel meer leggen dan je huidig verbruik.
De business case laat ik over aan gaslicht.com.
Voer diverse scenario's in: huidig verbruik afgedekt, en scenario's wat je warmtepomp en auto verbruik gaat afdekken. Dak vol bij diverse verbruikscenarios.
Doe zeker een gasloos scenario eens!
Opbrengst zal ruwweg 0.85x wat je aan Wp legt zijn in kWh.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Ik zou een locale of regionale installateur kiezen en niet zo ver weg. Er zijn in Frl genoeg goede en ervaren installateurs van zonnepanelen. Ook prettiger als er eens wat mee is.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• jjohan14
@RobertV70@Ronald @Jan Workum Dank voor jullie hulp. Sorry voor mijn late reageren. Ik ben er ook nog niet aan toe gekomen wat scenario's door te rekenen. Dat probeer ik deze week en laat ik weten.

Wij wonen in een nieuwbouwwoning uit 1998 met een begane grond en twee verdiepingen. Er is vloer en dakisolatie. Er ligt geen vloerverwarming en er hangen conventionele radiatoren. Het energielabel is nu nog A denk ik. We hebben nog geen concrete plannen om te laten kijken naar een warmtepomp. Daarvoor moet de CV binnen ook aangepast worden denk ik. Dit is wel iets wat we willen overwegen.

Mooi om te lezen dat de BTW teruggave ook toe te passen is op wijzigen van de meterkast en netbeheerder Dat is voor mij een mooi argument een toch een 3-fase aansluiting aan te laten leggen ook al is het niet strict noodzakelijk.

Aangezien er nu nog een salderingsregeling van toepassing is lijkt het me dat ieder zonnepaneel extra zich toch nog voor een gedeelte terugbetaald. Of we het hele dak vol willen laten leggen hangt dan ook af van de uiteindelijke kosten denk ik.

@Jan Workum We willen graag een lokale aannemer vragen, maar zijn nog relatief onbekend in Leeuwarden. Kun jij concreet een aantal aannemers adviseren?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:04
jjohan14 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:58:
Aangezien er nu nog een salderingsregeling van toepassing is lijkt het me dat ieder zonnepaneel extra zich toch nog voor een gedeelte terugbetaald. Of we het hele dak vol willen laten leggen hangt dan ook af van de uiteindelijke kosten denk ik.
Als je wat spaargeld kunt missen zou ik het gelijk zo vol mogelijk leggen, zeker nu de rente is nul of negatief is. Schrijf het in je hoofd gewoon af en profiteer 25 jaar of langer van een lage energierekening en maak je minder afhankelijk van wisselende energieprijzen en belastingen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Ik weet niet of dit is toegestaan anders moet het maar worden weggemodereerd. Mensonides installaties Harlingen kan ik aanbevelen (hebben bij mij geïnstalleerd naar alle tevredenheid)

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• jjohan14
Dank voor de reacties. We zijn thuis met andere dingen druk geweest en hebben de offerte van een installatiebedrijf afgewacht. Vandaar de pauze.

Het gesprek met de vertegenwoordiger van het regionale installatiebedrijf was prettig. Voor zover ik kon bepalen had ze goede technische kennis en ervaring. We hebben een aantal dingen besproken.

-Ik ga de stroomkabel tot in de meterkast leggen. De omvormer komt op de tweede etage naast de CV-ketel.
-We overwegen meer panelen te laten installeren dan voor huidig gebruik. We hebben gevraagd voor een offerte voor 12 panelen en ook een voor een dak vol.
-gezien de ruimte op ons dak (ongeveer 3 meter boven en onder de dakramen is een standaardlengte van 170cm niet ideaal om het dak efficiënt vol te leggen. Ze zou kijken of ze langere panelen met per paneel hogere opbrengst kon leveren.
-1 of 3 fase omvormer hang af van de hoeveelheid panelen/capaciteit. De levensduur van een omvormer is in de praktijk lager dan van de zonnepanelen. Een omvormer met te hoge capaciteit plaatsen gaat ten koste van de efficiëntie.
-Er valt waarschijnlijk weinig tot geen schaduw op ons dak en de richting is bijna zuiver op het Oosten en Westen. Dus we kunnen ook kiezen voor een eenvoudigere omvormer (zij bieden Huawei aan)
-We willen in de meterkast over naar 3x25 A. We willen direct nieuwe meterkasten laten plaatsen.
(ik heb een voorkeur aangegeven voor 2x24 plekken naast elkaar. Het lijkt te passen en dan is er maximaal ruimte om later alsnog dingen aan te passen en groepen toe te voegen) met krachtgroep naar de garage, zodat daar later een auto-oplaadstation geïnstalleerd kan worden.
-Ze leveren voornamelijk Jinko panelen omdat ze er daar veel van gekocht hebben voor een goede prijs.

De offerte die we dan binnenkrijgen is:

Uitgegaan van een totaalvermoegen van 4320 Wattpiek. Een jaarlijkse productie van 3493kWh.

-12 Jinko 360Wp All black (N-type).
- 1 SolarEdge - SE3500 HD Wave SetApp
-Clickfit EVO montagesysteem
-12 Solaredge - S440 Power Optimizer
- 1 Steiger/hijsmateriaal
- 1 1-fase AC/DC bekabeling en meterkast aanpassing

vervanging van de groepenkast door een 3-fasen groepenkast:
-1 toestelkast Eaton 220x330mm met 1 opzetstuk met DIN rail
-1 lastscheider 40A 4-polig
-3 aardlekschakelaars
-6 installatieautomaten 16A 1 polig
-1 c16 eindgroep voor een laadpunt met 8 meter 4x2,5mm2
-1 beltrafo
-1 aardlekautomaat 20A 1-polig
inclusief montagekosten

De prijs is inclusief levering en montage
In de Offerte is 100 euro korting meegenomen ivm de aanschaf en aanleg van het voedingstraject vanaf de meterkast naar de omvormer.

excl. BTW: 6204,44
incl. BTW: 7507,37

kiezen we voor een Huawei SUN2000 3,68 KTL L1 dan worrdt de totaalprijs 571,20 excl. BTW lager

Hoewel ik een goede indruk had na het gesprek vind ik toch een aantal dingen opvallend.

-Wat ik op het forum en reacties o.a. van @RobertV70 en @Ronald hier lees geeft de indruk dat ik geen power optimizers of Solaredge nodig heb. Toch wordt dit juist geadviseerd. Die power optimizers geven m.i. weinig voordeel, maar kunnen wel kapot waarvoor je vervolgens het dak weer op moet.
-De offerte is niet specifiek per onderdeel
-Ik zie niet duidelijk dat er een krachtgroep geïnstalleerd wordt. 4x2,5mm2 kan geen 3 fasen beteken toch?
-Doordat de vervanging van de meterkast is meegenomen is de prijs per Wp niet goed te berekenen, maar de prijs lijkt mij wel wat oog.

Nu ik meer op dit forum gelezen heb denk ik dat ik beter kan gaan voor meer panelen voor hetzelfde geld.
Als ik het goed heb kies ik dan een String-omvormer, met 2 strings, 1 voor iedere zijde van het dak.

Gezien de installatiekosten tov de prijs per paneel vind ik het idee om het hele dak maar gelijk vol te laten leggen steeds aantrekkelijker klinken. In het legplan leggen ze de panelen in de lengte. Dit levert twee vlakken van ongeveer 2m bij 5,1m. De beschikbare ruimte zou 3 bij 6 meter zijn.

-Klopt het dat er geen 3 fasen krachtgroep in de meterkast is meegenomen?
-Kennen jullie goede alternatieve panelen met handigere afmetingen om de ruimte nog wat efficiënter te gebruiken?
-Hoe denken jullie over de offerte? Ik hoef geen bodemprijs maar betaal ook liever niet meer dan nodig.
-Er wordt voor dit systeem geadviseerd een YMVK 3x4mm2 naar boven te leggen. De kabel die ik ga leggen leg ik 1 keer en wil ik niet meer vervangen. Als ik nu een YMVK 5x4mm2 pak kan daar eventueel ook 1 fase over toch? maakt kleurcodering nog uit?
-Er is een enkele hoge meterkast met 36 plaatsen opgenomen. Ik wil wel later nog wel wat groepen toe kunnen voegen als dat nodig is. Ik had liever 48 plekken met twee kasten naast elkaar omdat dat me makkelijker en overzichtelijker te installeren lijkt. Klopt dit of stel ik me aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShqiZM2UX9n_MTsv-d0BKYMWTAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4mug3FTwgmquoDrgikfmcQD.jpg?f=fotoalbum_large

-Ik wil de installateur bellen met de vraag de offerte specifieker te maken en of de power-optimizers niet weggelaten kunnen worden. Zijn er nog andere dingen die ik kan bespreken?

Dank voor het lezen van deze hele lap tekst. Het had concreter gekund, maar dat heeft ook nadelen..

[ Voor 3% gewijzigd door jjohan14 op 24-11-2021 13:38 ]

Pagina: 1