Vraag

• WeeVee72
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-05-2023
Mijn vraag

In mijn meterkast komen 4 coax kabels van onder de grond, die elk naar een verschillend aansluitpunt in huis leiden. We hebben het huis nog niet zo lang, momenteel heb ik er een in gebruik om het ziggo kabel signaal naar de TV te halen. de rest is los.. maar stel je voor dat ik de TV naar een andere kant van de kamer zou halen, dan hoef ik in de meterkast momenteel allleen maar te wisselen.
Nu gaan we binnenkort over naar KPN Glasvezel, alleen Internet. TV doen we dan via NLZIET, Discovery+ etc. Voor stabiele verbinding naar de TV zou ik graag bekabeld willen werken, maar UTP is lastig aan te leggen. Dus op zoek gegaan naar mogelijkheden om Internet over Coax te doen. Daarbij kom ik op Hirschmann uit.

Vragen:
1. Zodra Ziggo weg is, komt er geen enkel kabel signaal meer binnen. Kan ik dan nog steeds wel gewoon de INCA 1G (op 1 kabel) gebruiken om het internet signaal op de kabel te zetten?

2. Stel, ik wil op alle 4 de kabels een internet signaal hebben. Is de HMV41 versterker, icm INCA Coax Plug-in adapter dan de juiste oplossing? ook hier - stel dat er geen kabel abbo is, werkt het dan gewoon alleen voor het internet signaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Internet wordt KPN Glasvezel 1GB
Router in huis (komt achter KPN als eigen router): Netgear Orbi WiFi 6 AX6000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
niets - gezocht en vervolgens hier de vraag gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Is het geen optie om de Coax kabels te vervangen door UTP? Dus de Coax kabels terugtrekken met UTP daaraan vast? Zodoende heb je 4x UTP in de kamers. :)

• WeeVee72
Dat is een hele hoop gedoe over lange afstanden in een beperkte kruipruimte. de kabels zijn goede kwaliteit, dus als ik hier en daar zo lees, zouden ze prima als kabel voor internetsignaal te gebruiken zijn. Vandaar de vraag.
Ik kan nergens duidelijk lezen of die hirschmann dingen ook werken als er geen enkel kabelsignaal meer de woning inkomt, dus dat ik ze alleen voor internet signaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Naar wat ik ervan weet werkt het gewoon. Het is eigenlijk niks anders dan een media converter. Je converteert een UTP kabel naar Coax, om vervolgens weer naar UTP te gaan. Bel Hirschmann anders? Staat een nummer onderaan de pagina: 088-2829380.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Move -> NT

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 13:24
De INCA 1G MOCA adapters kunnen worden gebruikt zonder CATV: aan beide zijden alleen aansluiten op de vrouwelijke poort met label CATV+MOCA, de andere poort (aan beide kanten) met label CATV blijft ongebruikt (ook geen afsluitweerstand). Ik heb geen ervaring met het tussenplaatsen van een versterker, lijkt me ongewenst en ook niet nodig, maar de praktijk zal het leren.

Ik heb in mijn meterkast geprobeerd de 5V voeding te betrekken van een USB3.0 poort op mijn router. Dat werkte wel, maar er waren ook af en toe TV-storingen die er niet waren met een eigen voeding.

[ Voor 21% gewijzigd door hkoster1 op 23-09-2021 17:09 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WeeVee72 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:03:
Mijn vraag

In mijn meterkast komen 4 coax kabels van onder de grond, die elk naar een verschillend aansluitpunt in huis leiden. We hebben het huis nog niet zo lang, momenteel heb ik er een in gebruik om het ziggo kabel signaal naar de TV te halen. de rest is los.. maar stel je voor dat ik de TV naar een andere kant van de kamer zou halen, dan hoef ik in de meterkast momenteel allleen maar te wisselen.
Nu gaan we binnenkort over naar KPN Glasvezel, alleen Internet. TV doen we dan via NLZIET, Discovery+ etc. Voor stabiele verbinding naar de TV zou ik graag bekabeld willen werken, maar UTP is lastig aan te leggen. Dus op zoek gegaan naar mogelijkheden om Internet over Coax te doen. Daarbij kom ik op Hirschmann uit.

Vragen:
1. Zodra Ziggo weg is, komt er geen enkel kabel signaal meer binnen. Kan ik dan nog steeds wel gewoon de INCA 1G (op 1 kabel) gebruiken om het internet signaal op de kabel te zetten?
Totaal andere signalen op andere frequentie.

TV zit tussen de 116 en 868MHz (VHF en UHF), MoCA meestal rond de 1150-1350MHz. Ze gebruiken toevallig zelfde kabel, meer hebben ze niet met elkaar in gemeen.
2. Stel, ik wil op alle 4 de kabels een internet signaal hebben. Is de HMV41 versterker, icm INCA Coax Plug-in adapter dan de juiste oplossing? ook hier - stel dat er geen kabel abbo is, werkt het dan gewoon alleen voor het internet signaal?
Versterker is totaal niet nodig, MoCA heeft ~50dB dynamisch bereik, 4-weg splitter dempt hooguit zo'n 7.5dB. Gewoon een 4-weg splitter pakken, de INCA op de ingang van de splitter hangen en elk van de coaxkabels op een uitganng.
dôh schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:37:
Naar wat ik ervan weet werkt het gewoon. Het is eigenlijk niks anders dan een media converter. Je converteert een UTP kabel naar Coax, om vervolgens weer naar UTP te gaan. Bel Hirschmann anders? Staat een nummer onderaan de pagina: 088-2829380.
Hirschmann heeft een goede klantenservice idd. Maar verder... MoCA is allesbehalve een mediaconverter (met die zooi mag je heel blij zijn met 100Mbps over coax, en gaat combo van Ethernet en TV totaal niet vliegen), het is een packet-based shared medium protocol die het meest nog op WiFi lijkt. Alle stations wachten met zenden tot de lijn vrij is, communiceren op een onderling afgesproken snelheid afhankelijk van netwerkomstandigheden etc

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Deze oplossing heeft geen Ziggo signaal nodig om te werken. Heb een soortgelijke setup bij m'n ouders liggen met een paar INCA 1G adapters. Zij hebben een DSL-verbinding van KPN en gebruiken de coaxkabels om op sommige plaatsen in het huis een IPTV signaal te krijgen. Ziggo is volledig afgekoppeld.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 23-09-2021 21:11 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
dion_b schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:46:
[...]

Totaal andere signalen op andere frequentie.

TV zit tussen de 116 en 868MHz (VHF en UHF), MoCA meestal rond de 1150-1350MHz. Ze gebruiken toevallig zelfde kabel, meer hebben ze niet met elkaar in gemeen.

[...]

Versterker is totaal niet nodig, MoCA heeft ~50dB dynamisch bereik, 4-weg splitter dempt hooguit zo'n 7.5dB. Gewoon een 4-weg splitter pakken, de INCA op de ingang van de splitter hangen en elk van de coaxkabels op een uitganng.

[...]

Hirschmann heeft een goede klantenservice idd. Maar verder... MoCA is allesbehalve een mediaconverter (met die zooi mag je heel blij zijn met 100Mbps over coax, en gaat combo van Ethernet en TV totaal niet vliegen), het is een packet-based shared medium protocol die het meest nog op WiFi lijkt. Alle stations wachten met zenden tot de lijn vrij is, communiceren op een onderling afgesproken snelheid afhankelijk van netwerkomstandigheden etc
Ik ben dan wel benieuwd waarom je maar zo’n matige performance haalt? Als je de vergelijking trekt met WiFi, 1 AP met 4 clients lijkt me dat een coax kabel minder interferentie heeft dan een standaard WiFi netwerk, zou dan toch net heel snel moeten kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gastje01 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:46:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd waarom je maar zo’n matige performance haalt? Als je de vergelijking trekt met WiFi, 1 AP met 4 clients lijkt me dat een coax kabel minder interferentie heeft dan een standaard WiFi netwerk, zou dan toch net heel snel moeten kunnen?
Die matige performance geldt niet voor MoCA maar voor de passieve balun die jij benoemde. Hirschmann's Inca heeft een MoCA 2.5 chipset die tot 2.5Gbps link rate haalt over coax (gedeeld tussen alle stations) en in verreweg de meeste gevallen is de 1GbE interface de bottleneck. Ik heb er consistent boven de 925Mbps mee gehaald.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
WeeVee72 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:14:
Dat is een hele hoop gedoe over lange afstanden in een beperkte kruipruimte..
En toch zou ik deze optie aan willen raden, tenzij je in een kasteel woont en meer dan 100m kabellengte nodig gaat hebben.

Kijk eerst hoe de coaxkabels nu lopen. Door welke buizen, door welke bochten en door welke dozen. En vervang vervolgens de coaxkabels door die er uit te trekken, een trekveer mee terug te trekken en vervolgens UTP kabels er door heen te trekken.

Ben je niet zeker van je eigen kunde op dit gebied, vraag dan een ervaren installateur om deze klus te doen. Wil je dat niet - er is hier op het forum voldoende kennis aanwezig, zo is er een apart topic over kabel keuze.

Vergeet al die complexe en stroomverspillende converters alsjeblieft. Keep it simple and stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral hoelang wil je er nog wonen en hoeveel jaar ga je van je inspanning plezier hebben. Wat als over 10 jaar Moca echt niet meer te leveren is. Nu is het even extra werk maar je hebt er lang plezier van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Als over 10 jaar Moca niet meer te leveren is (zeer onwaarschijnlijk) heeft TS nog altijd zijn Moca setje en als het echt niet anders kan is kabels trekken over 10 jaar niets lastiger dan nu.

Ik zeg lekker moca gebruiken.
Zie niet de toegevoegde waarde van UTP boven Coax, tenzij je naar 10GBps zou willen maar dat zie je dat dan wel weer als het betaalbaar en zinvol wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeVee72
Hartelijk dank tot dusver voor de reacties.

Ik heb in ieder geval vertrouwen om met 1 setje te beginnen, en kijken hoe het gaat. Alle 4 aansluiten kan altijd later nog.
Eerst maar eens via de coax, en dan zien we wel of er UTP getrokken wordt.

Interessant ook om de meningen te zien over performance, en het al dan niet vervangen van kabels :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 14:59
Het is een beetje „Wat de boer niet kent…..“

MoCa werkt perfect, ik gebruik het ook in mijn huis om afstanden te overbruggen waar al coax kabels liggen en UTP trekken gewoon veel werk of onmogelijk is.

De snelheden zijn ver boven wat mijn AP‘s kunnen, dus dat is echt geen probleem.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
De kosten van het vervangen van die kabels is volgens mij lager dan het aanschaffen van die MoCa setjes ....

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Dan vergeet je voor het gemak de tijd die in het leggen van de nieuwe kabels gaat zitten. Alleen als de eigen arbeid gratis is (en dat is het niet) is het goedkoper, als je iemand in zou moeten huren is het al snel duurder.

Ik heb de kabel op rol liggen namelijk en ook ik overweeg een MoCa setje (plusminus 120,- in huis) omdat het trekken van kabels hier in huis (zelfs het aan een bestaande kabel verbonden) gewoon niet gaat. en een pro inhuren die mogelijk spul heet dat het wel kan gewoon veel duurder is.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:32
Ik heb 3 INCA 1G adapters. Ik heb ze aangesloten volgens dit schema: https://www.hirschmann-mu...ssieve%20tweeverdeler.pdf

1 uitgaande coax gaat naar de INCA 1G in de keuken, de andere naar de INCA 1G in de slaapkamer. Als ik in de DFC2104 maar 1 uitgaande coaxkabel heb zitten (en een afsluitweerstand voor de zekerheid) werkt de verbinding prima. Ik heb getest naar zowel de keuken als de slaapkamer. Dus als ofwel keuken ofwel slaapkamer is aangesloten, werkt het netwerk en brandt het blauwe Moca link ledje van de betreffende INCA 1G. Dus alle kabels en INCA 1Gs werken.

Maar als ik BEIDE uitgaande coaxkabels TEGELIJK in de DFC 2104 heb zitten, naar zowel keuken als slaapkamer, krijg ik niet op beide locaties netwerk :? . De kabel die er het eerste in zat, blijft zijn netwerk behouden. Van die INCA 1G brandt het blauwe Moca link ledje. Op de tweede INCA 1G brandt het Moca link ledje niet.

Ik snap er niks van.

Wat kan het probleem zijn? Beter, wat kan de oplossing zijn?
Pagina: 1