Vraag

• swets
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-02 09:34
Ik zit via teamviewer online met een computer in canada
...
Ik ben daar allerlei PLC en HMI software aan het installeren...

maar het gekke is, ik heb nu (2 x al) alles er op gezet, geïnstalleerd enz enz..

maar zodra ik die computer daar restart, is alles weer weg?
zelfs een aantal mapjes die ik op het bureaublad had laten staan?

.Iemand enig idee? ik snap er ff niets van....

Alvast bedankt

http://www.arjan-swets.com

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:34:
Ik zit via teamviewer online met een computer in canada
...
Ik ben daar allerlei PLC en HMI software aan het installeren...

maar het gekke is, ik heb nu (2 x al) alles er op gezet, geïnstalleerd enz enz..

maar zodra ik die computer daar restart, is alles weer weg?
zelfs een aantal mapjes die ik op het bureaublad had laten staan?

.Iemand enig idee? ik snap er ff niets van....

Alvast bedankt
Waarschijnlijk zo opgezet dat alle user changes ongedaan worden gemaakt bij een restart.

Niet heel ongewoon bij bedrijfsdevices

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:36:
[...]

Waarschijnlijk zo opgezet dat alle user changes ongedaan worden gemaakt bij een restart.

Niet heel ongewoon bij bedrijfsdevices
Inderdaad, inloggen gebeurd waarschijnlijk met een tijdelijk profiel die bij afmelden of herstarten automatisch gewist wordt.

Of weet je wel heeeeeel zeker dat je telkens op dezelfde machine inlogt en niet elke keer op een nieuwe / schone (virtuele) computer?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• swets
en kan ik dat uit zetten?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat zal de beheerder aan de andere kant moeten uitzetten :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• swets
Coach4All schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:39:
[...]
Of weet je wel heeeeeel zeker dat je telkens op dezelfde machine inlogt en niet elke keer op een nieuwe / schone (virtuele) computer?
ja hoe weet ik dat.... ik wist niet eens dat het bestond.... :)
ik dacht ff dat ik gek werd.... het is maar goed dat ik ff restart, want ik dacht dat alles werkte....

zelfs een versie software wat ik via windows had ge-un-intallerd... is weer terug...?

• swets
Outerspace schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:48:
[...]

Dat zal de beheerder aan de andere kant moeten uitzetten :)
ja en dat ben ik dus ook.... het is een pc-base hmi scherm aan boord van een schip...
en ik moet hem dus via teamviewer in orde maken....

maar waar zou je dat dan uit moeten kunnen zetten?

ergens bij accounts ofzo?

• Syndroom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-04 07:52
Daar bestaat specifieke software voor ; die draait ook op toestellen die wij van de leverancier krijgen bij productietoestellen.
Je zet een bepaalde image als basis vast ; wil je wijzigingen doen dan moet je ze doen en dat als nieuwe basis bevestigen.

Alleen klinkt het dat jij voor de leverancier werkt die dat gedaan heeft? dan zou er toch documentatie van moeten zijn.
anders even door de control pannel gaan en alle softwares die je niet kent googlen.

Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:20

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Het kan zelfs nog hardware matig zijn, een reboot-card in de pc. Meestal heb je dan een speciaal beheer account waaronder je de wijzigingen maakt.

Anyway Teamviewer, HMI en PLCs op een schip... dat klinkt ook als een recipe for disaster in deze tijd. Een schip uitzetten heb ik nog nooit gedaan :+

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Beetje "out of the box"....
Staat er geen update klaar die na iedere installatie van jou mislukt en dus teruggaat naar de vorige restore-point?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:49:
ja hoe weet ik dat.... ik wist niet eens dat het bestond.... :)
Vroegah, toen ik nog op het MBO zat (begin jaren '00) zat er een 'reborn' kaart in de computers van de school. Bij een herstart was de PC dan weer exact zoals de school het geïnstalleerd had. Het is dus ook niet echt nieuw of zo. :)

Maar als jij dan dus dingen gaat installeren en doen, is het dus even zaak dat die functionaliteit even uitgeschakeld wordt.

• swets
Syndroom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:57:
Daar bestaat specifieke software voor ; die draait ook op toestellen die wij van de leverancier krijgen bij productietoestellen.
Je zet een bepaalde image als basis vast ; wil je wijzigingen doen dan moet je ze doen en dat als nieuwe basis bevestigen.

Alleen klinkt het dat jij voor de leverancier werkt die dat gedaan heeft? dan zou er toch documentatie van moeten zijn.
anders even door de control pannel gaan en alle softwares die je niet kent googlen.
zou dat " intel trusted execution engine" kunnen zijn?
Coach4All schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:10:
Beetje "out of the box"....
Staat er geen update klaar die na iedere installatie van jou mislukt en dus teruggaat naar de vorige restore-point?
ga ik ook even naar kijken.... maar ik krijg geen upstart melding of bijwerken verhaal...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:14:
zou dat " intel trusted execution engine" kunnen zijn?
Nee, volgens mij is dat onderdeel van Intel Platform Trust Technology, wat Intel's TPM is en dus iets anders dan waar jij nu last van hebt.

Zie bijvoorbeeld ook Wikipedia: Trusted Execution Technology

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2021 15:17 ]

• swets
CH4OS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:13:
[...]
Vroegah, toen ik nog op het MBO zat (begin jaren '00) zat er een 'reborn' kaart in de computers van de school. Bij een herstart was de PC dan weer exact zoals de school het geïnstalleerd had. Het is dus ook niet echt nieuw of zo. :)

Maar als jij dan dus dingen gaat installeren en doen, is het dus even zaak dat die functionaliteit even uitgeschakeld wordt.
ja, maar waar schakel je dat ff uit?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:18:
Mijn glazen bol is stuk, dus ik kan je ook niet veel helpen. Ik weet niet welke oplossing gekozen is voor de PC. Maar dat zal de beheerder toch wel weten, hoop ik? Anyway, neem contact op met die mensen, die kunnen je nu beter assisteren dan wij.

• swets
CH4OS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:20:
[...]
Mijn glazen bol is stuk, dus ik kan je ook niet veel helpen. Ik weet niet welke oplossing gekozen is voor de PC. Maar dat zal de beheerder toch wel weten, hoop ik? Anyway, neem contact op met die mensen, die kunnen je nu beter assisteren dan wij.
er is geen beheerder.... ze hebben zelf die touch pc aangeschaft.... maar tis aan boord van een schip... dus niet iets van systeem beheer....

?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien dat degene die het apparaat heeft aangeschaft weet wat er met het ding gedaan is? Ik zou in elk geval even terug naar de opdrachtgever, aangeven dat je (net als de Ever Given eerder dit jaar :+) vast zit en pas de programma's kan installeren en aanpassingen kan doen als die 'reborn functionaliteit' uitgeschakeld is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Welke Windows versie draait er op die pc? Als dat Windows Embedded is of een IoT versie dan kan het zijn dat er een functie aanstaat die wijzigingen toelaat (opslaat in het geheugen), maar zodra je reboot valt dat allemaal weg. Vaak gebruikt op apparaten die voor 1 dedicated taak gemaakt zijn en die "foolproof" moeten zijn.
https://docs.microsoft.co...rise/unified-write-filter

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:18

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Al een nieuwe gebruiker (met adminrechten) geprobeerd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:18:
[...]

De bedoeling van dat soort software is enorm vaak het hufterproof maken van het geheel dus ik acht de kans dat jij dat via teamviewer uit kan schakelen echt minimaal, als je uberhaupt al weet welke oplossing er precies gebruikt wordt. Iemand heeft dat ding daar neergezet dus die hoort ook te weten hoe en wat.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:21
swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:23:
[...]
er is geen beheerder.... ze hebben zelf die touch pc aangeschaft.... maar tis aan boord van een schip... dus niet iets van systeem beheer....
?
Dit soort software is als een brandkast en jij vraagt ons hoe je een brandkast 'ff' opent.

Van wie krijg je de opdracht dit uit te voeren? Ga daar eens naar toe met je verhaal. Wat is hun antwoord als jij zegt dat het onmogelijk is?

Hattrick: Thorgal Eagles

• swets
rdfeij schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:35:
Welke Windows versie draait er op die pc? Als dat Windows Embedded is of een IoT versie dan kan het zijn dat er een functie aanstaat die wijzigingen toelaat (opslaat in het geheugen), maar zodra je reboot valt dat allemaal weg. Vaak gebruikt op apparaten die voor 1 dedicated taak gemaakt zijn en die "foolproof" moeten zijn.
pff waar vind ik dat... :-)

windows 10 Enterprise LTSC
version 1809

bedoel je dat?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:23:
[...]

?
Dan stuur je ze terug naar de winkel om 'm om te ruilen naar een PC van jouw specificaties.
Kom op man, zo schip kost 50 miljoen; de lading minstens het 10 voudige. Dan is "een PC" toch peanuts?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• swets
rdfeij schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:35:
he die uwf verhaal heb ik eerder gezien?

het was namelijk dat ik daar iets mee moest doen....

ik zal het proberen uit te leggen... op deze touch PC draai een HMI/PLC programma...
er draaide verie SP10.... maar we hadden een update gekregen naar SP11..

toen ik op een gegeven moment online ging met dit scherm, krijg ik dus een verhaal dat ik die runtime moet update-en... kan daar allee ja of nee drukken....

dus Ja gedaan.... maar dat ging fout, en daarna kon ik dat scherm niet meer benaderen....

Dat scherm is op gestuurt naar nederland... heb ik in orde gemaakt, en dat had ook te maken met dat uwf verhaal....

• swets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHAnTXvZqPe2Oug5z3CDY9oDWKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5kspEWT8eXQDJtMmtgyhNYHj.png?f=user_large

dit is dat uwf verhaal.... maar ik weet eigenlijk niet of ik dat moet enable-en of disabelen?

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:09:
[Afbeelding]

dit is dat uwf verhaal.... maar ik weet eigenlijk niet of ik dat moet enable-en of disabelen?
Dan jezelf daar even een paar dagen / weekend goed op inlezen voordat je verder gaat.

Zou met niet eens verbazen als dat alleen lokaal te configureren is en (standaard) niet via een remote verbinding.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:18

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:03:
ik zal het proberen uit te leggen... op deze touch PC draai een HMI/PLC programma...
er draaide verie SP10.... maar we hadden een update gekregen naar SP11..

toen ik op een gegeven moment online ging met dit scherm, krijg ik dus een verhaal dat ik die runtime moet update-en... kan daar allee ja of nee drukken....

dus Ja gedaan.... maar dat ging fout, en daarna kon ik dat scherm niet meer benaderen....
En dat had beter in de topicstart kunnen staan...

wat voor 'runtime' melding was het precies?

anyways, zoals eerder gemeld: unified-write-filter is je zoekterm

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdriel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je write filter aanstaat worden alle wijzigingen alleen in het geheugen gedaan en niet op de harde schijf.
De filter state is ON dus wordt er niks op de schijf weg geschreven.

Het write filter is uit te schakelen. En na opnieuw opstarten zou de state dan op OFF moeten staan en worden wijzigingen wel opgeslagen.

Als alle wijzigingen gedaan zijn moet je het filter weer aanzetten. Dan is het systeem weer beschermd tegen ongewilde wijzigingen. Je ziet dit wel vaker bij industriële toepassingen.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Je hebt het ding zelf "in orde gemaakt"? Wat heb je zelf met UWF gedaan, en waarom? Je verhaal is echt super-onduidelijk. Waarschijnlijk moet het uit, maar dat wil ik je niet zomaar aanraden zonder de gedachtegang erachter te kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swets
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:59:
[...]

Dan stuur je ze terug naar de winkel om 'm om te ruilen naar een PC van jouw specificaties.
Kom op man, zo schip kost 50 miljoen; de lading minstens het 10 voudige. Dan is "een PC" toch peanuts?
tja... maar toch werkt het niet zo... ook daar mag het vaak niets kosten....en het gekke is, als er maar iets aan de hand is, willen ze dat ik naar de andere kant van de wereld vlieg.... dan mag het allemaal opeens wel geld kosten.... maar er is waarschijnlijk niets aan de hand met die PC... we zitten te rommelen met een update van een pakket.....
Tens schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:19:
[...]

En dat had beter in de topicstart kunnen staan...

wat voor 'runtime' melding was het precies?

anyways, zoals eerder gemeld: unified-write-filter is je zoekterm
als ik de schneider hmi software starten, kwam hmi met een soort java achtig popup, waar je lock,contineu of exit moest kiezen... (die was er dus nooit bij SP10, nu bij Sp11 opeens wel)
maar als daar voor lock koos, kreeg je een foutmelding....

toen met schneider helpdesk bezig geweest, ... en toen moest ik bij windows features uwf functie aan zetten.... en toen was die popup weg.... (dat was 21 dagen geleden) want ik had er eerst een 21 dagen versie opgezet....

nu wilde ik die 21 dagen versie omzetten maar liep ik dus tegen dit probleem aan...

ik had hem er helemaal op staan, maar zodra ik de PC restarten was alles weer weg?

maar nu heb ik die uwf filter disable gedaan, en nu kon ik wel alles er op zetten....
alleen heb ik nu wel weer als ik de hmi software start, komt die popup weer met lock,contineu,exit....

en daar vallen ze over natuurlijk.... dus ik zal als ik alles er op gezet heb het maar weer aanzetten...

maar ben al gelukkig... dat het weer werkt.... zeker omdat ik veel van die schermen heb... in nieuw zeeland, australie, bangladesh, america.. canada.... dus ben blij dat ik ze niet allemaal af moet... :-)

maar allemaal bedankt voor het mee denken...
!!!....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ungh, je bent zacht gezegd aan het rommelen met misschien wel behoorlijk belangrijke systemen.

Als zaak is dat je dit in de toekomst moet blijven doen en onderhouden dan zou ik zorgen dat ik goede kennis over deze systemen kreeg en ook een dergelljk systeem had zodat ik dt soort wijzigingen kon voorbereiden en testen voordat ik in productie wijzigingen maak. Indien het niet met hardware kan, bouw dan een virtual machine met LTSC en UWF die je als reference build kunt gebruiken.

De systemen die gebruikt worden zijn voorzien van LTSC en UWF (Unified Write Filter) ingeschakeld.
Wat dat precies inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken om software op systemen met UWF te onderhouden gaat behoorlijk ver.

Misschien moet je nog wel exclusions toevoegen zodat bijvoorbeeld logs eventueel leesbaar blijven na een reboot en dergelijke, ik noem maar wat.
Zet je UWF niet weer aan dan kan ik je garanderen dat vroeg of laat het systeem stuk gaat omdat veel van dit soort systemen flashgeheugen gebruiken met een beperkt aantal write cycles. Hoe meer er geschreven wordt naar het kaartje, des te eerder gaat dat flash geheugen stuk.
Lekker dan in je schip aan de andere kant van de aardbol.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
swets schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:09:
[Afbeelding]

Dat moet je disablen, aanpassingen doen en enablen...

Maaar.... de partij die dit zo gemaakt heeft kan garantie/support opzeggen als je dat doet. Vaak wordt dit gedaan om de werking van een systeem te garanderen. Als jezelf aanpassingen doet vervalt dat uiteraard.
Pagina: 1