Systeem heeft vreemde lek stroom op 1 plek in huis.

Pagina: 1
Acties:

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik zit met een probleem ik heb een zelf gebouwd mini itx systeem met de volgende specs

AMD Ryzen 5600x
Asrock B550M itx
Kingston A2000 1tb
16GB DDR4
Gigabyte 1060 3GB (mini itx versie)
Coolermaster masterliquid 120 lite
Sharkoon 550W SFX (zat al in de case toen ik deze tweedehands overname)

en dit alles in een prachtige Fractal design node 202 case

Nu wil ik dit systeem als een media center gaan gebruiken in de woonkamer.
Ik heb hiervoor een van de kastjes leeg gemaakt en om de airflow te helpen heb ik bij een Metaal bewerkings bedrijf een plaat geperforeerd aluminium laten snijden.
En deze plaat heb ikzelf afgewerkt met een rubberen rand om de scherpe randjes weg te werken.

Als ik nu de gehele werkende pc aansluit op de stroom, hdmi en netwerk kabel die door de kastjes lopen en het systeem aanraak dan voel ik als ik de aluminium plaat of bijvoorbeeld iets anders van metaal aanraak in de kast zoals de hdmi kabel een lichte stroom lopen soms vervelend prikkend tot redelijk laag.
(om het gevoel te omschrijven het is alsof ik mijn tong op een 9v batterij plaats en dat hebben we vroeger allemaal wel eens gedaan) ;)

Maar nu komt het als ik dit zelfde systeem 1 verdieping omhoog til en hem aansluit naast mijn hoofd pc als voorbeeld en ik die exact dezelfde stappen volg als beneden is er nergens iets te voelen?!?!?

Wat ik al heb geprobeerd is :

De pc beneden aan te sluiten op verschillende stekkerdozen met verschillende stroom kabels.
Zelfs heb ik de pc aangesloten rechtstreeks op het stopcontact zonder stekkerdozen ertussen.
Ook heb ik de aluminium plaat geïsoleerd door tussen de plaat en de pc een rubberen mat te plaatsten dit was puur om te testen maar ook zonder succes.

Het vreemde is dat ik er boven dus geheel geen last van heb en beneden wel.
Nou zou je zeggen dan is er iets mis met die tv kast en de stoom aansluitingen daarin ?
Maar die kast hangt er al jaren en met diezelfde stekkerdozen en stopcontacten zijn mijn OLED, PS4, PS5, Raspberry pi, Nintendo Switch en WII U ook constant verbonden zonder ook maar enig stroom gerelateerd probleem!

Daarnaast zou je zeggen wat maakt het uit als de pc beneden werkt is er toch niks aan de hand?
Maar als ik het systeem enige tijd niet gebruike laten we zeggen 3+ dagen en hem daarna aanzet terwijl deze is aangesloten geweest.
Geeft de pc een onbekende en onherstelbare error en is windows volledig corrupt geraakt!
Dit is ondertussen 2 keer gebeurd terwijl hij beneden stond.
Boven werkt hij dag in dag uit perfect en dat wil ik beneden dus ook kunnen bereiken!

Nu zit ik zelf te denken dat het de "goedkopere" sharkoon voeding is die niet goed geaard is?
Maar als dit het geval zou zijn zou je toch denken dat hij boven hetzelfde probleem moet vertonen?

Ik post deze vragen omdat ikzelf even niet meer weet waar ik de oorzaak en dus de oplossing moet zoeken.

Alvast erg bedankt voor de eventuele input.

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 20:44
Zit je wel op een geaarde WCD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54
Aarde niet goed in de WCD?

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 07-10-2021 13:27 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• copywizard
  • Niet online
Helaas is de woning uit 1958 en de specifieke wcd heeft geen randaarde.

Maar zoals aangegeven doen de tv en alle andere randapparatuur het al jaren zonder problemen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 10:12
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:18 ]

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 20:44
Ja, het werkt allemaal wel maar zeker als de massa van die apparatern onderling verbonden is door HDMI/USB kabels of zelfs een geaarde verdeeldoos krijg je dat door lekstromen die 'aarde' onder spanning komt te staan.
Ik had hier hetzelfde (jaren 70 huis) en heb die zwevende aarde aan een CV leiding gehangen...

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Je TV en volgens mij vrijwel alle andere apparatuur die je noemt is meestal helemaal niet aangesloten met randaarde.. die hebben meestal geen kabel/stekker met randaarde, dus die zul je dan ook niet missen.

Je PC moet echter wel verplicht aangesloten worden op een WCD met randaarde, net zoals alle andere apparatuur met een geaarde stekker eraan.
Als je dat niet doet, kan er inderdaad zo'n prikkende stroom gaan lopen, veroorzaakt door de voeding in de PC.
Heeft de WCD die je boven gebruikt hebt wel randaarde?

Kortom: het heeft zowiezo te maken met het ontbreken van geaarde aansluitingen ergens.

Als uber-beun oplossing zou je inderdaad een aardedraad van je PC kunnen leggen naar een nabijgelegen radiator, mits die allemaal van metaal zijn, met metalen leidingen, en die ergens anders in huis op aarde aangesloten is (dat is vrijwel altijd het geval). Niet de meest ideale oplossing, maar het werkt wel.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Mar.tin schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:32:
[...]

Zit het toevallig allemaal aangesloten op een verdeeldoos mét randaarde? :) Want het kan natuurlijk dat er een lekstroompje van een ander apparaat mét randaarde door je pc "lekt".
TS had ook al getest door de PC rechtstreeks zonder verdeeldoos ertussen op de WCD aan te sluiten lees ik in de startpost, dus een ander apparaat zal hier niet direct het probleem veroorzaken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• copywizard
  • Niet online
BrainCrash schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:36:
Je TV en volgens mij vrijwel alle andere apparatuur die je noemt is meestal helemaal niet aangesloten met randaarde.. die hebben meestal geen kabel/stekker met randaarde, dus die zul je dan ook niet missen.

Je PC moet echter wel verplicht aangesloten worden op een WCD met randaarde, net zoals alle andere apparatuur met een geaarde stekker eraan.
Als je dat niet doet, kan er inderdaad zo'n prikkende stroom gaan lopen, veroorzaakt door de voeding in de PC.
Heeft de WCD die je boven gebruikt hebt wel randaarde?

Kortom: het heeft zowiezo te maken met het ontbreken van geaarde aansluitingen ergens.

Als uber-beun oplossing zou je inderdaad een aardedraad van je PC kunnen leggen naar een nabijgelegen radiator, mits die allemaal van metaal zijn, met metalen leidingen, en die ergens anders in huis op aarde aangesloten is (dat is vrijwel altijd het geval). Niet de meest ideale oplossing, maar het werkt wel.
Dit is wel een goed punt mijn kennis van stoorn is niet super goed maar het klopt wel dat bijna al die stekkers van die twee polige dingen zijn ipv van die ronde euro stekkers.

Ik kan inderdaad zoals word gesuggereerd wel een hobby projectje maken door een aarde kabel aan de radiator leiding te fabriceren natuurlijk dat is zeker iets dat ik ga proberen.

Het vreemde is wel dat boven de pc zonder problemen werkt en ook geen lekstroom problemen heeft maar er is daar geen aarde op de WCD?

[ Voor 10% gewijzigd door copywizard op 23-09-2021 15:18 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:12

rdejongjr

Gnome

copywizard schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:39:
[...]
Het vreemde is wel dat boven de pc zonder problemen werkt en ook geen lekstroom problemen heeft maar er is daar geen aarde op de WCD?
Boven toevallig hoogpolig tapijt of laminaat met een dikke ondervloer? Dan ben je namelijk beter geisoleerd van de aarde en ben je geen geleider naar massa.
Probeer beneden maar eens op blote voeten, prikt het extra ;)

• copywizard
  • Niet online
rdejongjr schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:30:
[...]

Boven toevallig hoogpolig tapijt of laminaat met een dikke ondervloer? Dan ben je namelijk beter geisoleerd van de aarde en ben je geen geleider naar massa.
Probeer beneden maar eens op blote voeten, prikt het extra ;)
Zowel boven als Beneden dezelfde vloer en ondervloer dus vermoed dat dat het niet zal zijn.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:24
Ik weet dat het wat raar klinkt, maar heb je toevallig ook al geprobeerd de stekker andersom in de WCD te doen?

• copywizard
  • Niet online
brambo123 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:34:
Ik weet dat het wat raar klinkt, maar heb je toevallig ook al geprobeerd de stekker andersom in de WCD te doen?
Zojuist een poging gewaagd maar helaas geen succes bedankt voor het meedenken.

• copywizard
  • Niet online
update van de situatie:

Ik heb de sharkoon voeding vervangen voor een seasonic voeding zonder succes.

Ook heb ik zoals gevraagd de stekker omgedraaid zonder succes.

MAAR ik heb ook een extra power cord die ik had liggen even snel doorgeknipt en verbonden met de rand aarde pin van de hoofd aansluiting en de andere kant verbonden met de dichtstbijzijnde radiator.

En dit werkte ! nadat ik de pc aansloot was er geen prikkelende lek stroom meer te bekennen nu vanavond op naar de bouwmarkt om een rol met enkele meters stroom draad te halen en deze op een redelijk nette manier te verbinden met mijn radiator!

Ik laat jullie weten hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
Ik heb ondertussen een dunne koperen audio kabel netjes weg weten te werken via de hoofd stekker naar een aarde klem op mijn radiator nu heb ik van die radiator wel wat lak weg moeten schuren maar het werkt nu super bedankt allemaal voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Ik zal het even in het kort uitleggen. Alle apparatuur welke een metalen behuizing heeft welke stroom kan geleiden dien je via een geaard stopcontact aan te sluiten.

Je tv, media speler etc is meestal van plastic en heeft daarom geen aarde nodig. Een pc behuizing is echter van metaal en daarom dien je die wel geaard aan te sluiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1