In ieder geval je partitietabel klopt niet meer, dus die is waarschijnlijk op de een of andere manier overschreven. Heb je per ongeluk een fysieke schijf ipv een VHD toegewezen aan een van je VM's? Tenminste als je met VHD's bezig bent denk ik aan VM's maar dat zeg je niet expliciet. Anders kan je in plaats van VM's de software invullen die je iets met je VHD's hebt laten doen, die nu misschien per ongeluk op je fysieke schijf bezig zijn geweest.
De kans op dataverlies is groot, afhankelijk van hoe je partitietabel eruit zag toen het nog wel werkte. Ik gok even dat er slechts 1, grote, partitie op die schijf stond. Afhankelijk van hoe die partitietabel op de schijf is gekomen kan het best zo zijn dat in de eerste 544MB data is overschreven waarmee bepaalde structuren en data van je grote NTFS-partitie zijn overschreven. In hoeverre dat nog te herstellen is met chkdsk of met echte datarecoverytools is de vraag.
Wat ik zou doen is een 1:1 image maken van de *hele* schijf (dus je hebt nog een extra 4TB-schijf nodig) welke je daarna als backup gebruikt en dus nooit iets naar schrijft. Dan kan je op de huidige schijf enkele dingen proberen, zoals het opnieuw maken van de partitietabel met de juiste offset en grootte van je D:-partitie, zonder deze te formatteren. Dat kan eigenlijk alleen als je enorm zeker weet hoe de partitietabel eruit zag, maar zeer waarschijnlijk is dat het begin en einde precies overeenkomen met wat Windows zelf voorstelt als je een enkele partitie probeert te maken na alle bestaande partities te hebben verwijderd. Anders zou je met bepaalde tooltjes moeten proberen te achterhalen welke start- en eindsectoren waarschijnlijk voor je partitie in gebruik waren. Als je geluk hebt is er niks overschreven en verschijnt na het aanmaken van de partitie (nogmaals: niet formatteren!) gewoon je data weer zoals het was. Als je minder geluk hebt zijn er zaken beschadigd, wat misschien door chkdsk deels te herstellen is maar misschien ook niet. Met nog minder geluk moet je bij voorbaat al aan de gang met datarecovery-software en proberen te redden wat er te redden valt. Als je het probleem in een van deze stappen erger maakt, kan je vanaf de backup-schijf 1:1 terug naar hoe het was en opnieuw proberen. Als dit allemaal niet lukt, dan wordt het tijd om je normale backup..... ehh, tsja. Denk ik dan
[
Voor 3% gewijzigd door
DataGhost op 24-09-2021 11:08
]