Ik ben het ea aan het uitzoeken hoe ik en of ik mijn PV installatie kan uitbreiden met 33% capaciteit. Ik heb nu 12 panelen, op mijn schuine dak op het zuiden, met Solaredge optimizers, met een capaciteit van 280WP JAM6(SE)(BK)(R)60-280 = 3.36kWP
Mijn omvormer is een 16A max Solaredge type : SE3680H-RW000NNN2
Ik kan op mijn platte dak, ook op het zuiden, zonder veel poespas vrij makkelijk nog 6 panelen kwijt en ik heb tijdens de installatie daar een extra doos laten maken om daar evt een aftakking te kunnen maken. De DC draden lopen hier al doorheen en zijn een keer of 3 opgerold voor overlengte om er makkelijk connectors aan te kunnen maken.
Nu heb ik bij solaredge gevonden dat de maximale overdimensionering, op vermogen, op 155% ligt. Dat zou dus uitkomen op 5.7kWP DC power. Ik heb nu 3.36kWP en heb dus ca 2.34kWP over. Bij 6 panelen van 300W zou dit mooi uitkomen op 1.8kWP erbij. Ruim binnen de maximale specs die SolarEdge stelt.
Plaatje van het beoogde resultaat met het toevoegen van 6 panelen op een dag zoals gisteren:
Mijn omvormer is een 16A max Solaredge type : SE3680H-RW000NNN2
Ik kan op mijn platte dak, ook op het zuiden, zonder veel poespas vrij makkelijk nog 6 panelen kwijt en ik heb tijdens de installatie daar een extra doos laten maken om daar evt een aftakking te kunnen maken. De DC draden lopen hier al doorheen en zijn een keer of 3 opgerold voor overlengte om er makkelijk connectors aan te kunnen maken.
Nu heb ik bij solaredge gevonden dat de maximale overdimensionering, op vermogen, op 155% ligt. Dat zou dus uitkomen op 5.7kWP DC power. Ik heb nu 3.36kWP en heb dus ca 2.34kWP over. Bij 6 panelen van 300W zou dit mooi uitkomen op 1.8kWP erbij. Ruim binnen de maximale specs die SolarEdge stelt.
- Ik vraag me af of dit dus gewoon mag in Nederland (lokale regelgeving anders dan SolarEdge mogelijk maakt)?
- En wat gebeurd er met de DC spanning? Zorgen de Optimizers van Solaredge dat de Spanning keurig op maximaal 480V blijft? Normaal geven de panelen bv zelf 28V af en zorgt de optimizer voor een uitgangsspanning van 32V * 12 = ca 360 DC input. Wordt dat dan dadelijk 480 / 18 = ca 26V DC output van de optimizer?
- Is het beter om evt een tweedehandse omvormer erbij te nemen en deze voor de 6 panelen te gebruiken? Voordeel is dat niks verloren gaat en dat ik de huidige string niet hoef te onderbreken maar is dat wel rendabel? Ik zie ze al voor ca 350 euro met een capaciteit van ca 2kW
- Hoe komen mijn panelen in de Solaredge-app erbij? Gaat dat vanzelf?
- Andere must do, don't forget tips?
/f/image/BxBGYHD3POsGaRQK2OKDAnzu.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje van het beoogde resultaat met het toevoegen van 6 panelen op een dag zoals gisteren:
/f/image/qnV1ODSI0n4G0UquTps2i37x.png?f=fotoalbum_large)