iOS en dualsim (vs. Android)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36
Mijn vraag
Inleiding: mijn Galaxy S9 begint op z'n einde te lopen, dus is het tijd voor een nieuwe telefoon. Op dit moment gebruik ik mijn privé S9 voor zowel privé als zakelijke doeleinden, waarbij ik twee simkaarten in de telefoon heb zitten. Dat werkt best goed. Voor WhatsApp gebruik ik de functie van Android/Samsung om apps te klonen. Zo kan ik met beide nummers whatsapp gebruiken. Dezelfde kloon-functie pas ik toe op Outlook, om zo twee verschillende Outlook omgevingen te scheiden.

Als mijn baas een nieuwe telefoon voor me aanschaft, krijg ik een nieuwe iPhone (12/13). In het verleden heb ik een iPhone 6 gehad en dat was erg prettig, dus terugkeer naar iOS lijkt me prima (al hebben Android/iOS allebei voor- en nadelen IMO). Maar ik wil wel graag een goed werkende dualsim ervaring. Als die niet toereikend is op iOS, zal ik mijn baas vragen een Android toestel voor me aan te schaffen.

Vraag is dus: waar loop ik tegenaan als ik dezelfde dualsim ervaring wil op een recente iPhone? Ik weet hoe eSIM werkt, dat is allemaal geen probleem (gebruik privé KPN, zakelijk T-Mobile). Maar specifiek in het gebruik van diverse apps als whatsapp en outlook, omdat de kloon-functie naar mijn weten niet bestaat voor iOS.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android vs iOS, iPhone 12/13 of nieuwe high-end Android
Momenteel: Galaxy S9, Android 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor Whatsapp schijnt het gebruik van Whatsapp Business als 'tweede' app een optie te zijn. Ervaringen hiermee kan ik niet echt vinden en ook niet of deze optie op de langere termijn houdbaar is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Collega van mij gebruikt inderdaad Whatsapp business voor zijn zakelijke whatsapp en de normale versie voor privé. Ik gebruik alleen de normale versie op mijn privénummer en ben selectief welke collega's ik toevoeg. Hoef ze er niet allemaal erin te hebben.

Outlook kan met meerdere accounts werken, maar zover ik weet echter wel in 1 app. Daar zie ik wel 2 aparte delen voor elke emailomgeving.

Verder kan je met dualsim kiezen hoe je je data wil gebruiken. Ik heb privé veel meer data tegoed dan zakelijk en laat dus alle data via mijn privé sim lopen. Je kan ook kiezen om het te verdelen over beide sims. Telefoneren kan je per gebruiker instellen via welke sim je belt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 10:46
Apps clonen bestaat niet op iOS. Er is een functionaliteit die 'User enrolment' heet die in een enterprise context toegepast kan worden. Een aantal apps slaagt er dan in om effectief de split te maken tussen corporate / consumer omgeving. Zelfs de storage op je toestel is dan opgedeeld in 2 'partities' die cryptografisch gescheiden zijn. Dit geldt enkel voor toestellen die in een MDM omgeving ondergebracht worden en waarop je met je persoonlijke en een managed AppleID inlogt.

Voor de rest, alles wat @thunder8 hierboven vertelt.

This space intentionally left blank.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 10:16
Mijn vrouw gebruikt een 12 met e-sim (privé) en normale sim (werk) in haar iPhone 12.
Gaat prima, en inderdaad Whatsapp business voor werknummer en de gewone voor privé.

Bij contacten kun je aangeven met welke deze standaard gebeld dienen te worden.

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36
Ook hier een iOS dual sim gebruiker. WA for business werkt prima, het is alleen wel zo dat wanneer je je zakelijke account eenmaal naar business hebt "gemigreerd" er geen weg terug is.

Verder is mijn dual sim ervaring prima en ben ik niet tot beperkingen aangelopen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik gebruik zakelijk oa WA, op een ander toestel dan privé. Ik wil ook niet gebeld of geappt worden als ik vrij ben(geen dienst heb) Dus om 22u gaat dat toestel ook geheel uit. Dit toestel heb ik ook vaak in de auto liggen als ik onderweg ben, en privé toestel draag ik bij me.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdg
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09-2021
Ik lees hier mee uit interesse eigenlijk,
Maar wat ik mij dus afvraag is als je een normale whatsapp en een zakelijke heb zouw je dan ook vanaf bepaalde tijden kunnen instellen dat 1 Sim uitgeschakeld is zodat je wel rust heb in je vrije tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:36
Bedankt voor jullie reactie allemaal. Daar ga ik wel uitkomen met een iPhone dus, door WA for business zakelijk te gebruiken.

@sjoerdg Ik las in de release notes van iOS 15 dat juist daarvoor nieuwe mogelijkheden in de software zitten, genaamd 'Focus'. Daarmee kun je dus per sim en per app bepalen of er notificaties worden weergegeven op welk tijdstip van de dag. Je kunt dus alles wat aan je werk gerelateerd is standaard een bepaalde periode van de dag 'muten' en zelfs die apps helemaal niet weergeven. Ben zelf heel benieuwd of dat een beetje goed in te stellen valt, het lijkt me in potentie ideaal. Zie ook bijvoorbeeld downloads: Apple iOS 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met Focus bepaal je alleen of een app je mag storen in een bepaald tijdsblok.
Met wat extra's als aparte werkomgeving ( sommige apps wel/niet tonen )

Voor WA is Business en de reguliere app prima te doen, al geeft WA-Business wat meldingen over betrouwbaarheid en controle op de persoon waar je zaken mee doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-06 22:54
sjoerdg schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:40:
Ik lees hier mee uit interesse eigenlijk,
Maar wat ik mij dus afvraag is als je een normale whatsapp en een zakelijke heb zouw je dan ook vanaf bepaalde tijden kunnen instellen dat 1 Sim uitgeschakeld is zodat je wel rust heb in je vrije tijd?
1 sim uitschakelen is leuk, maar dan moet je opletten met je data gebruik. Meestal in een zakelijk/ privé situatie, is er data beschikbaar op je zakelijke abonnement, en privé niet (of andersom). Weet zo niet hoe dat bij een iPhone zit, maar je kiest doorgaans 1 sim voor je data gebruik, dus 1 sim uitschakelen is niet zo handig.

Wel kan je volgens mij per simkaart/ type contact zeg maar een beltoon instellen en wellicht dan 1 van beiden op stil zetten, maar helemaal 'vrij van berichtjes op de ene sim' zit er volgens mij niet in. Voor mij (op Android) was het de keuze tussen 1 toestel meedragen, dual sim en op de koop toenemen dat je soms iemand hebt die je op een vrije dag probeert te bereiken (collega's niet, want die weten dat je vrij of op vakantie bent), of altijd 2 telefoons mee gedurende werktijd/ werkdagen.
Voor mij was de keuze best simpel, omdat ik het niet erg vind iemand te verwijzen naar kantoor wanneer ik vrij ben/ vakantie heb, en zo vaak gebeurt dat ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@pietjansen Je kunt niet de hele simkaart of per simkaart ‘muten’ met focus.

Wat je wel kunt doen is in de instellingen van iOS een simkaart letterlijk aan en uit zetten. Je zou dan na werktijd je werksim uit kunnen zetten. Je bent dan telefonisch niet meer bereikbaar en er wordt geen data van die sim gebruikt.

Maar je hebt wel grote kans dat je werk apps dan overslaan op het datagebruik van je privé sim en dus alsnog meldingen geven.

Dat laatste zou je dan met een focus op kunnen lossen.

@jbdeiman: je kunt kiezen of je één sim voor data wilt gebruiken of automatisch wilt switchen naar diegene met het sterkste signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-06 22:54
Ethiron schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:20:
@pietjansen Je kunt niet de hele simkaart of per simkaart ‘muten’ met focus.

Wat je wel kunt doen is in de instellingen van iOS een simkaart letterlijk aan en uit zetten. Je zou dan na werktijd je werksim uit kunnen zetten. Je bent dan telefonisch niet meer bereikbaar en er wordt geen data van die sim gebruikt.

Maar je hebt wel grote kans dat je werk apps dan overslaan op het datagebruik van je privé sim en dus alsnog meldingen geven.

Dat laatste zou je dan met een focus op kunnen lossen.

@jbdeiman: je kunt kiezen of je één sim voor data wilt gebruiken of automatisch wilt switchen naar diegene met het sterkste signaal.
Dat klopt, maar dan moet je wel bij beide abonnementen/ telefoonnummers een data abonnement hebben, want afhankelijk van locatie kiest de telefoon gewoon een simkaart, dat is ook niet ideaal denk ik :). In ieder geval wel bedankt voor de headsup, want dan kan je inderdaad data gebruiken wanneer je hoofd-simkaart uitstaat.
Pagina: 1