Scherm valt uit en pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Captain Cannon
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-04-2023
Mijn vraag
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een nieuwe pc aangeschaft die werkte naar behoren. Echter, sinds een korte tijd heb ik een probleem dat steeds vaker toeslaat en ik kan nou niet precies concluderen waar het aan zou kunnen liggen.

Ongeveer 1x per dag slaat tijdens het gamen spontaan mijn beeldschermen op no signal zwart scherm, loopt het spel vast (hoor ik aan het geluid) en moet ik volledig mijn pc opnieuw opstarten. Vervolgens kan ik mijn pc opnieuw opstarten en werkt alles weer naar behoren. Echter, als ik mijn pc weer uitzet en probeer aan te zetten reageert hij nergens meer op.. eigenlijk alsof mijn PSU kapot is. Vervolgens moet ik mijn pc openmaken, zit ik een beetje te bewegen aan mijn hardware, eigenlijk doe ik praktisch bijna niks en wanneer ik mijn pc weer probeer aan te zetten werkt het weer.

Ik dacht eerst aan oververhitting, maar mijn pc temperaturen zijn gewoon prima (rond de 60/65 graden) en ik heb ook al een gpu test gedaan en was gewoon prima. Toch denk ik dat het iets van een PSU/GPU issue is of dat er iets in mijn pc geblokkeerd wordt waardoor mijn pc niet meer opstart. Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Edit: wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat het probleem zich voordoet bij wat zwaardere games.

[ Voor 4% gewijzigd door Captain Cannon op 23-09-2021 10:03 ]

Alle reacties

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 23:29
Zou je de volledige specs van jouw PC eens willen posten?
Bij voorkeur volgens deze handleiding: Handleiding Pricewatch

Hoelang ben je aan het gamen wanneer je PC vast loopt?
Kun je dit op enige manier zelf reproduceren? Of is het enkel willekeurig?

• Captain Cannon
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 238,98€ 238,98
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 78,43€ 78,43
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3070 iChill X4€ 1.345,-€ 1.345,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,90€ 70,90
1VoedingenCorsair TX650M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 109,66€ 109,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.922,87

Ik heb ook nog een 1tb HHD en 256SSD extra in zitten maar kan ik momenteel even niet snel achterhalen welke dat ook alweer zijn, ga ik nog opzoeken.

Het is redelijk willekeurig maar meestal gebeurt het spontaan na een uur of 1/2 gamen denk ik?

Ik moet ook wel zeggen dat ik al lang geen hele dag meer gespeeld heb, meestal is het op een avond

edit: ik zat ook te denken dat het wellicht met een voedingskabel te maken heeft van de psu naar de gpu. Momenteel gebruik ik daar 1 PCIe kabel voor met een splitter, misschien is 2 kabels daarvan maken een idee omdat het voornamelijk voorkomt bij zwaardere games? Of zou dat geen enkel effect hebben?

Gisteravond vond dit probleem ook weer plaats, ik heb er toen niks aan gedaan. Nu vandaag start hij nog steeds niet op dus ik moet mijn pc weer gaan openmaken om het te laten functioneren

[ Voor 9% gewijzigd door Captain Cannon op 23-09-2021 10:19 ]

• Captain Cannon
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Mijn pc werkte weer na het bewegen van mijn voedingskabel naar mijn moederbord. Ik denk dat de kabel niet helemaal lekker werkt of aangesloten zit. Heb hem even her aangesloten, waarschijnlijk ga ik deze kabel even vervangen zodra dit probleem zich nog steeds voordoet. Ik hou jullie op de hoogte