Wifi 6 router na experiabox v10, werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:30
De ibood hunt is bezig en ik zie hier een aantal wifi 6 routers te koop staan zoals huawei ax3pro voor 50 euro.
Nu is mijn wifi thuis enkel vanuit de experiaboxv10 van kpn, vanuit de meterkast. Nu wil ik een wifi router met wifi 6 via utp in de woonkamer zetten voor beter internet daar en in de veranda.
Maar gaat dit via de utp wel of limiteerd de experiabox v10 dat ivm missen wifi 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

lier

MikroTik nerd

Kabeltje zorgt voor voldoende doorvoer, maar eigenlijk wil je een accesspoint.
Heppie hunting!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mxmemx
lier schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:02:
Kabeltje zorgt voor voldoende doorvoer, maar eigenlijk wil je een accesspoint.
Heppie hunting!
Ik heb een utp aansluiting in de woonkamer die ik niet gebruik, dus dacht als ik daar dan een router neer zet met wifi 6 en al mijn game spul daarop knal (ipv stopcontact bedraad internet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06
Dat zou gewoon moeten werken ja.

Je hebt liever geen router-achter-router, dus dan zou ik die Huawei als access point inzetten: https://consumer.huawei.c...rt/content/en-us15383589/

Als je zeker wil weten dat je client Wifi 6 gebruikt (er vanuit gaande dat je client dat überhaupt kan) dan zou ik op beide access points een ander SSID instellen, of Wifi op de Experiabox zelfs helemaal uitzetten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• mxmemx
Paul schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:09:
Dat zou gewoon moeten werken ja.

Je hebt liever geen router-achter-router, dus dan zou ik die Huawei als access point inzetten: https://consumer.huawei.c...rt/content/en-us15383589/

Als je zeker wil weten dat je client Wifi 6 gebruikt (er vanuit gaande dat je client dat überhaupt kan) dan zou ik op beide access points een ander SSID instellen, of Wifi op de Experiabox zelfs helemaal uitzetten.
Nu snap ik het verhaal, dit klinkt lang niet gek, ik zou eens voor de grap moeten kijken wat de wifi doet met alleen deze unit. Dan kan de experia gewoon de TV verzorgen en voorderest de ax3 zn werk laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 16:48
@mxmemx Een router achter de V10 kan. Hoe?:

https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983

Gaat het puur en alleen om het bereik dan zou ik hem inderdaad de functie van access point geven. Doe dit in ieder geval niet met de SuperWifi's. Veel problemen en ook geen Wifi 6 dacht ik.

• mxmemx
Edje040 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:44:
@mxmemx Een router achter de V10 kan. Hoe?:

https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983

Gaat het puur en alleen om het bereik dan zou ik hem inderdaad de functie van access point geven. Doe dit in ieder geval niet met de SuperWifi's. Veel problemen en ook geen Wifi 6 dacht ik.
Ja de superwifi is wat mij betreft niet boeiend, ik ga liever met de wat nieuwere technieken mee waarbij wifi 6 mij een geschikte kandidaat lijkt. Ibood heeft de huawei ax3 en de netgear nighthawk ax 4 wifi 6 routers in de aanbieding. Weet niet of de netgear de 100 euro waard is tov de huawei dus dat hoop ik vandaag nog te achterhalen.

• Edje040
mxmemx schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Ja de superwifi is wat mij betreft niet boeiend, ik ga liever met de wat nieuwere technieken mee waarbij wifi 6 mij een geschikte kandidaat lijkt. Ibood heeft de huawei ax3 en de netgear nighthawk ax 4 wifi 6 routers in de aanbieding. Weet niet of de netgear de 100 euro waard is tov de huawei dus dat hoop ik vandaag nog te achterhalen.
Huawei ken ik niet zo goed wat betreft routers. Netgear is gewoon prima spul. Zelf hier meerdere Netgear routers gehad. Super bereik en stabiel. Over Huawei hoor ik iets te veel berichten over veiligheid en privacy maar ik heb geen idee wat daar van waar is. Ik zou in ieder geval voor een Netgear gaan. Lees wel eerst wat reviews voordat je iets besteld.

• mxmemx
Edje040 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:50:
[...]

Huawei ken ik niet zo goed wat betreft routers. Netgear is gewoon prima spul. Zelf hier meerdere Netgear routers gehad. Super bereik en stabiel. Over Huawei hoor ik iets te veel berichten over veiligheid en privacy maar ik heb geen idee wat daar van waar is. Ik zou in ieder geval voor een Netgear gaan. Lees wel eerst wat reviews voordat je iets besteld.
Dit specifieke model van netgear heeft een 2,4 ster in de reviews op tweakers dus ik ga toch even verder zoeken gok ik

• Edje040

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is het niet handiger om TS gewoon een access point te adviseren i.p.v een router?

• Edje040
@mxmemx je was me al voor...Ik zou het, gezien de reviews, inderdaad niet doen. Als het gaat om bereik (dus AP) dan zijn er veel betere keuzes: Ubiquiti, AVM, TP-Link Omada. Puur AP dus

[ Voor 3% gewijzigd door Edje040 op 23-09-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 13:06
RodeStabilo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:52:
Is het niet handiger om TS gewoon een access point te adviseren i.p.v een router?
Als we het over advies gaat welk apparaat het moet worden dan klinkt dat inderdaad als een uitstekend idee, en met het juiste budget is dat ook prima. Echter, er zijn geen AP's met Wifi 6 rond de € 50 (goedkoopste is € 62) en zelfs als je dat oprekt naar € 100 kun je kiezen uit 8 modellen.

AP: https://tweakers.net/acce...tnRD2o8cnUB5grdq2HErdb6AQ
Routers: https://tweakers.net/mode...Tb0Jz3suboAc4Xuu-OAqdb6AQ

Zolang je de router-functie uit kunt zetten of kunt omzeilen is er niet zoveel mis met het gebruiken van een router als AP. De nerd in mij zegt ook dat het niet hoort (heb zelf een aantal Unifi's hangen), maar het werkt prima :)

Voor bereik is de locatie zo veel belangrijker dan het merk, alleen al dat het ding niet in de meterkast komt zorgt al voor een grote verbetering. Bereik gaat twee kanten op; je AP of router kan nog zo hard schreeuwen, als je telefoon alleen terug kan fluisteren dan heeft een verkeerd geplaatste AP / router alsnog het nakijken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk wel dat wifi6 vooral ook marketing is want zijn al jouw devices al voorzien van wifi 6 ? Verwacht er dus niet teveel van, zeker niet als ze gedumpt worden bij iBood voor €50,-.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mxmemx
Frogmen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:53:
Bedenk wel dat wifi6 vooral ook marketing is want zijn al jouw devices al voorzien van wifi 6 ? Verwacht er dus niet teveel van, zeker niet als ze gedumpt worden bij iBood voor €50,-.
Het zal gaan om google home, ps5, nintendo switch, QLED 2020 en samsung S9 en S10. De switch heeft nu drama internet ivm wifi, de rest zit op powerline adapters die max 1/4 van de snelheid geeft van mijn provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Denk dat geen van alle wifi6 heeft, een ap in de woonkamer kan nooit kwaad maar als ik powerline adapters hoor zou ik eerder het netwerk als geheel bekijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:25:
Denk dat geen van alle wifi6 heeft, een ap in de woonkamer kan nooit kwaad maar als ik powerline adapters hoor zou ik eerder het netwerk als geheel bekijken.
Inderdaad. Nul meerwaarde van WiFi-6. Wel flinke meerwaarde van een kabel trekken naar de woonkamer en daar een Ethernetswitch en/of WiFi AP plaatsen. Die mag WiFi-6 zijn, maar op dit moment heb je daar niets aan. Ik vraag me af wat je exact in huis haalt voor EUR 50; ik vind weinig goede info over relevante dingen als:

- wel/geen DFS support (alle kanalen boven de 48)
- 80 of 160MHz kanaalbreedte (dat laatste vereist DFS, met slechts 80MHz is meerwaarde tov WiFi-5 minimaal)
- WAN to LAN throughput (niet zo relevant als je het als AP gebruikt, maar toch...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
dion_b schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:53:
[...]

Inderdaad. Nul meerwaarde van WiFi-6. Wel flinke meerwaarde van een kabel trekken naar de woonkamer en daar een Ethernetswitch en/of WiFi AP plaatsen. Die mag WiFi-6 zijn, maar op dit moment heb je daar niets aan. Ik vraag me af wat je exact in huis haalt voor EUR 50; ik vind weinig goede info over relevante dingen als:

- wel/geen DFS support (alle kanalen boven de 48)
- 80 of 160MHz kanaalbreedte (dat laatste vereist DFS, met slechts 80MHz is meerwaarde tov WiFi-5 minimaal)
- WAN to LAN throughput (niet zo relevant als je het als AP gebruikt, maar toch...)
De PS5, Tv en mobiele telefoons zijn wifi 6 compatibel dus er is zeker winst te behalen denk ik, maar goed het liefst heb ik overal bedrading.
Pagina: 1