Scheur in buitenmuur, ernstig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CasimirRuben
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-10-2021
Goedenavond allen,

Vrijdag gaan mijn vriendin en ik een huis bezichtigen in de Groningense wijk Beijum: https://www.funda.nl/koop...88898087-wilkemaheerd-99/. Op foto 4 (ook hieronder als het goed is) is alleen een flinke scheur te zien in de buitenmuur. Deze zit zo in het midden dat we onze twijfels beginnen te krijgen bij de fundering. Daarbij blijkt het zolderraam wat recht boven de scheur zit, slecht te sluiten.

Natuurlijk is een bouwkundige inspectie de meest verstandige keuze mochten we dit huis willen. Toch wilde ik vooraf peilen wat jullie denken: kan de oorzaak van een dergelijke scheur in de fundering zitten en zijn twijfels hieraan terecht?

Dank alvast en fijne avond!
Cas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxUGBToyfgRQQ_k_JM2eFR4WwZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTmp3PamUpAItoEGyiPM2nRo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je zou kunnen kijken wat de scheurenwijzer je verteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:41
Moeilijk te zeggen zonder meer informatie. Zitten de scheuren ook binnen? Kun je zien/merken of het huis recht staat of wellicht wat verzakt is? Wat voor fundering is er toegepast? Bouwkundige keuring lijkt me het verstandigst.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm.... aardbevingsschade?

https://dvhn.nl/groningen...borg-steken-25565954.html

Daarnaast:
"Bovendien staan de wijken voor grote sociale opgaven door armoede en jeugdproblematiek"

Meer leesvoer:
https://dvhn.nl/groningen...-taboesfeer-24478535.html

https://www.gic.nl/nieuws...in-groningen---bij-beijum

Run forest! Run!

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 22-09-2021 22:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 18:04

TheBorg

Resistance is futile.

Zo te zien is de scheur al gerepareerd. En ook nog op een goede manier. Zie de horizontale voegen om de 4 stenen die opnieuw zijn gedaan. Daar zitten waarschijnlijk stalen wokkels in (spiraalankers). Het zou wel zinnig zijn om de oorzaak te weten. Als dat de fundering is dan kan het probleem weer terug komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:51
Ik zou wat in de buurt rondwandelen, om te kijken of het zich bij andere hoekwoningen ook voordoet.
En check inderdaad de scheurenwijzer, in het bijzonder over dilatatievoegen. (Spanning op muur). Dat lijkt mij eerder spelen dan funderingsproblemen. Maar wat @TheBorg zegt: het oogt gerepareerd en dat is fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 20:55
Als ik dit zie denk ik vaak aan een gebrek aan dilataties, het metselwerk kan onvoldoende werken (uitzetten/krimp) en hierdoor kunnen scheuren ontstaan. Echter vindt ik de grote/lengte van de gevel niet heel erg indrukwekkend.
Dit gebeurt vaker bij wat oudere woningen, oplossing hiervoor is een dilatatie zelf aan te brengen (voorkeur bij aansluiting/hoek voorgevel).
Opmerkelijk is dat de scheur doormiddel van wapening al reeds is herstelt. Mocht de oorzaak daadwerkelijk een gebrek aan dilataties zijn dan is de kans aanwezig dat ergens anders in de gevel een nieuwe scheur zich gaat ontwikkelen.

Als je op google street view kijkt is de laatste datum september 2015 dan is de scheur nog niet aanwezig. De huidige verkopers zullen hier vast meer info over hebben.

Altijd laten checken door een expert. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:33
@teacher
Ooit in Beyum geweest? Zo lijkt het niet... heel fijne wijk om te wonen, helemaal met kinderen.

Maar on topic.
Beyum staat inderdaad ook in aardbevingsgebied, zijn redelijk wat huizen met scheuren, maar voor zover ik weet is de overgrote meerderheid kosmetisch van aard. Even plaatje bekeken en deze lijken inderdaad wel wat ernstiger te zijn. De NAM is wel makkelijker geworden met vergoeden, maar als het al gerapporteerd is en uitbetaald waarbij de eigenaren het geld in de zak hebben gestoken, zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

TheBorg schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:11:
Zo te zien is de scheur al gerepareerd. En ook nog op een goede manier. Zie de horizontale voegen om de 4 stenen die opnieuw zijn gedaan. Daar zitten waarschijnlijk stalen wokkels in (spiraalankers). Het zou wel zinnig zijn om de oorzaak te weten. Als dat de fundering is dan kan het probleem weer terug komen.
Ja maar dit geeft alleen bescherming op de plaats waar dit staal zit. Twee meter naar links is er ook al een kleinere scheur gerepareerd op de zelfde manier. De volgende schuur zal waarschijnlijk tussen deze twee reparatie komen. Bakstenen kunnen nu eenmaal geen strekkracht opvangen.

Dus inderdaad eerst onderzoek doen naar de fundering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 13:41
Informeer ook of je recht hebt op subsidies als dit aardbevingsschade is en of de vorige bewoners de 4000 en 10.000 euro subsidie reeds hebben geclaimd. Check de postcode op snn.nl.

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 23-09-2021 14:07 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik heb altijd geleerd dat je kunt leven met scheuren die door de voegen gaan. Maar als de scheuren door de steen heen gaan je er ver weg van moet blijven. Waarom dit zo zou zijn en of dit voor alle scheuren geldt weet ik niet. De man die het vertelde was wel heel kundig en een expert op constructiegebied.

Always look on the bright side of life.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 18:11
TheBorg schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:11:
Mijn overburen hebben zo’n reparatie ook gehad aan de woning. In de hoeken van de voorgevel. Er was geen scheur zichtbaar in de buitengevel. Maar deze reparatie was gedaan wegens aardbevingsschade.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Ik zou hier ver bij weg blijven, waarschijnlijk is het wachten op de volgende scheur. Of je moet het goedkoop kunnen kopen en de oorzaak kunnen oplossen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Ik heb me laten vertellen dat scheuren die redelijk recht omhoog gaan wijzen op funderingsproblemen, daar lijkt het hier wel op.
Grondig laten bekijken lijkt me aangewezen, en wellicht 'zeer goedkoop' in vergelijking met de kostprijs van een huis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 12:16
Vraagje: waarom zou je in een gebied willen wonen waar aardbevingen voorkomen? ik zou daar echt weg blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:12
Ik denk dat jiust die prijs ervoor gezorgd heeft dat TS ernaar kijkt.
Als je dit formaat huis wilt, spaar eerst 2 jaar door tot minimaal 300k, dit kost je nu 215k en dan later nog een 100k, en nog paar jaar later weer meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:33
Is een normale prijs voor Beyum hoor. Niet ieder huis staat in de randstad. Zijn genoeg mensen die niet even 100k kunnen doorsparen, welkom in de echte wereld...

En waarom er weg blijven? Vanwege de aardbevingen? De NAM begint eindelijk een beetje bij te draaien en vergoed schades relatief snel en makkelijk tegenwoordig. Bijna niemand houdt ook rekening met de aardbevingen aldaar. Je hebt overigens nog wel recht op 17.000 euro aan woningverbeteringen in Beyum. Maar de gemiddelde schades zijn inderdaad voegwerk en niet structureel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 16:10
99ruud99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:17:
Als je dit formaat huis wilt, spaar eerst 2 jaar door tot minimaal 300k, dit kost je nu 215k en dan later nog een 100k, en nog paar jaar later weer meer.
dan vraag ik me toch af met welk salaris jij rekent dat je in 2 jaar tijd bijna een ton kan sparen.

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 16:10
CasimirRuben schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:55:
Goedenavond allen,

Vrijdag gaan mijn vriendin en ik een huis bezichtigen in de Groningense wijk Beijum: https://www.funda.nl/koop...88898087-wilkemaheerd-99/. Op foto 4 (ook hieronder als het goed is) is alleen een flinke scheur te zien in de buitenmuur. Deze zit zo in het midden dat we onze twijfels beginnen te krijgen bij de fundering. Daarbij blijkt het zolderraam wat recht boven de scheur zit, slecht te sluiten.

Natuurlijk is een bouwkundige inspectie de meest verstandige keuze mochten we dit huis willen. Toch wilde ik vooraf peilen wat jullie denken: kan de oorzaak van een dergelijke scheur in de fundering zitten en zijn twijfels hieraan terecht?

Cas

[Afbeelding]
hier in beving gebied geld over algemeen: verticale scheuren niet echt schokkend, horizontale scheuren heel goed gaan oppassen

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Die scheur gaat nooit meer weg, altijd als de muur iets wilt bewegen zal deze plek gevonden worden.
Maar constructief lijkt deze me geen probleem. Komt waarschijnlijk door te weinig (geen) dilataties.
Afgezien van het esthetische zou het voor mij geen reden zijn om het huis niet te kopen.

• 99ruud99
madbwr schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:47:
[...]

dan vraag ik me toch af met welk salaris jij rekent dat je in 2 jaar tijd bijna een ton kan sparen.
Ton sparen niet, maar 25.000 wel. Daarbovenop komt dat je in salaris groeit, waardoor je hypotheek een stuk hoger kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Ik heb nog een keer naar de gevel gekeken en paar lintvoegen van een lijntje voorzien. Op het eerste gezicht zien die er recht uit. Dat maakt dat de fundering niet echt er onderuit gezakt is op dat punt (dan krijg je scheuren op dat punt van onder naar boven) of dat dat gerepareerd is. Ik zie ook geen scheurvorming rondom de ramen (vaak scheurinitiatie bij de hoeken als het huis is scheef gezakt). De scheur is netjes gerepareerd, maar wellicht kun je vragen wanneer dat is gebeurd en wanneer de scheuren zijn ontstaan.
Overigens lijkt er links van de scheur ook een reparatie te zitten, die niet zo ver omhoog is geschoten.
Op het oog lijkt het krimpscheuren, maar zonder gegevens geen definitief oordeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94STQyBoyTAwzGHiqP3xqkaOBK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbP0PjOIHG7GDAwhZDwoYmNB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

99ruud99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:03:
[...]

Ton sparen niet, maar 25.000 wel. Daarbovenop komt dat je in salaris groeit, waardoor je hypotheek een stuk hoger kan.
Sorry, maar dit lukt écht niet iedereen. Als jij dit wel kunt, besef dan dat je het heel goed voor elkaar hebt. Ikzelf moet sinds een halfjaartje ook op de kleintjes letten en hoewel het allemaal lukt, zit meer dan €100 per maand sparen er echt niet in. Dan heb je het over €2500 over 2 jaar, 10x zo weinig. Salaris groeit, maar ik neem aan dat je ook bekend bent met begrippen als inflatie en koopkracht? Er blijft niet ineens meer over voor de hypotheek.

Ik heb ook scheuren in mijn huis, een paar jaar geleden door een bouwkunidg expert laten beoordelen. Die heeft ook de fundering bekeken en kwam tot de conclusie dat het dilatatiescheuren waren, versterkt doordat precies onder een hoek van de fundering een rioolbuis loopt die verbonden zit aan een put midden in de straat precies voor ons huis. Vrachtverkeer zorgt voor trillingen en dat werkte door. Is nu opgelost door de gemeente trouwens, maar ik heb dit vast laten leggen in een rapport waardoor eventuele toekomstige schade verhaald kan worden. TS zou hetzelfde kunnen laten doen?

[ Voor 29% gewijzigd door Icephase op 23-09-2021 13:17 ]

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 17:01
htca schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:12:
Ik heb nog een keer naar de gevel gekeken en paar lintvoegen van een lijntje voorzien. Op het eerste gezicht zien die er recht uit. Dat maakt dat de fundering niet echt er onderuit gezakt is op dat punt (dan krijg je scheuren op dat punt van onder naar boven) of dat dat gerepareerd is. Ik zie ook geen scheurvorming rondom de ramen (vaak scheurinitiatie bij de hoeken als het huis is scheef gezakt). De scheur is netjes gerepareerd, maar wellicht kun je vragen wanneer dat is gebeurd en wanneer de scheuren zijn ontstaan.
Overigens lijkt er links van de scheur ook een reparatie te zitten, die niet zo ver omhoog is geschoten.
Op het oog lijkt het krimpscheuren, maar zonder gegevens geen definitief oordeel.

[Afbeelding]
het lijkt er wel op dat de scheur na reparatie toch verder is gegaan. anders had je bovenaan bij de scheur ook een reparatie moeten kunnen zien. hier hadden we ook een vergelijkbare scheur en de scheur is tot bovenaan gerepareerd, deze scheur lijkt tot boven de reparatie te komen.

• htca
DaTimMan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:21:
[...]

het lijkt er wel op dat de scheur na reparatie toch verder is gegaan. anders had je bovenaan bij de scheur ook een reparatie moeten kunnen zien. hier hadden we ook een vergelijkbare scheur en de scheur is tot bovenaan gerepareerd, deze scheur lijkt tot boven de reparatie te komen.
Ik kan niet zien of de scheur boven de laatste verankering gevuld is of openstaat. Je hoeft die verankering niet tot aan het laatste stukje door te zetten. Mogelijk is de voeg uitgekrabt en weer gevuld.
Voeg/steenwerk op de verdieping is ook anders van kleur dan de begane grond (is overigens geen probleem, behalve een esthetisch)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Exact als je te veel verdient voor sociale huur en duur vrije sector moet huren dan valt er weinig te sparen.

• Kairee
  • Laatst online: 18-04 13:41
99ruud99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:17:
Ik weet niet of je de foto's van binnen gezien hebt, maar dit huis kost geen 215k.
Tenzij je uiteraard van limegroene keukens, afbladderende verf overal en whatever er voor smeersel op de muren in de badkamer zit houdt. De woonkamer ziet er oké uit, maar aan dit huis moet aan de binnenkant veel gebeuren voordat het niet meer schmutzig is.

Mocht TS naar dit huis kijken omdat zijn budget rond de 215k zit, dan sluit ik me bij je aan dat dit huis meer gaat kosten dan 215k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 23-04 20:46

Ligone

Moeha!

Het is makkelijker om stelselmatig een huis op te knappen dat je al hebt dan door te sparen terwijl alles duurder wordt... Een huis is een uitgavenpost maar tegelijk ook een spaarpot.

Het is niet voor iedereen zo makkelijk als sommige het laten lijken!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CasimirRuben schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:55:
Goedenavond allen,

Cas

[Afbeelding]
Je ziet op die foto ook om de 4 lagen een reparatievoeg. (wapening in de muur aangebracht en daarna weer aangesmeerd.

Dit doet mij vermoeden dat de oorzaak van de scheur niet is aangepakt, maar dat moet je echt navragen, met facturen als bewijs. Zonder dat zou ik persoonlijk het nooit kopen.

• 99ruud99
Misschien zal het aan mij liggen, ik las automatisch dat je in dit formaat huis met 2 gaat wonen.
Dat betekende dat je met 2 een hypotheek van 200.000 moet hebben. Dat is voor veel mensen zodra ze net starten met werken.
Maar in die eerste paar jaren neemt hun inkomen relatief hard toe. (Harder dan inflatie).

Sorry als dit verkeerd over komt, ik zit zelf op hetzelfde punt, en dat is de reden dat ik nog ben blijven sparen (en we met 2 in een huurhuis van 55m2 in Overvecht zitten).

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
CrazyOne schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:25:
Is een normale prijs voor Beyum hoor. Niet ieder huis staat in de randstad. Zijn genoeg mensen die niet even 100k kunnen doorsparen, welkom in de echte wereld...

En waarom er weg blijven? Vanwege de aardbevingen? De NAM begint eindelijk een beetje bij te draaien en vergoed schades relatief snel en makkelijk tegenwoordig. Bijna niemand houdt ook rekening met de aardbevingen aldaar. Je hebt overigens nog wel recht op 17.000 euro aan woningverbeteringen in Beyum. Maar de gemiddelde schades zijn inderdaad voegwerk en niet structureel.
Als je als bouwkundige deze uitspraken doet dan verwacht ik dat je uit ervaring spreekt.

Als ik als leek hier naar kijk dan denk ik:
- dit huis is van de jaren 70 of jonger
- toen werden huizen goed gefundeerd dmv strokenfundering of funderingsbalk
- gezien de beperkte lengte van de gevel is de oorzaak van de scheur niet het ontbreken van een diltatievoeg
- de enige andere oorzaak die ik kan bedenken is dat de funderingsbalk of strookfundering gebroken is
- tenzij er de fundering niet aantoonbaar professioneel hersteld is, zou ik geen trek hebben om een dergelijk huis te kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CasimirRuben
  • Laatst online: 02-10-2021
Onwijs bedankt voor alle reacties en het meedenken allemaal! Om te beginnen met de conclusie: we laten dit huis schieten met als hoofdreden de onduidelijkheid omtrent de oorzaak van de scheur(en).

Afgelopen vrijdag wezen kijken en de hele indruk is niet al te best. Veel om aan te pakken (maar daar zouden we opzich onze handen niet voor om draaien). Bij binnenkomst was de geur van huisdieren en sigarettenrook heel aanwezig (zal op den duur wel verdwijnen na schilderen/stucen maar het nodigt niet uit). Het niet sluitende zolderraam (valt niet in het kozijn) bleek in orde qua hout en hang/sluitwerk dus daar moet een andere oorzaak voor zijn vermoed ik. Dit in combi met de scheur (waar ook al weer haarscheurtjes in het nieuwe voegwerk te zien waren) zijn de spreekwoordelijke druppel. Behalve dat scheuren opgelapt waren, kon er door de verkopende partij geen duidelijkheid gegeven worden over de oorzaak. Na een rondje wandelen hebben we bij andere huizen geen soortgelijke scheuren kunnen vinden trouwens. Het hele plaatje maakt dat we geen trek hebben in een bod, laat staan onder voorbehoud van bouwkundig onderzoek.

Over Beijum, tja, ik ken het nog niet door en door maar het lijkt meerdere gezichten te hebben. We reden vandaag door een hoek waar ik ook dacht 'Run Forest Run' ;-). Echter, mijn broertje woont er in een heel leuk en net hofje waar ik best aan zou kunnen sluiten. Op de juiste plek durf ik het wel een kans te geven.

En over geld, ieders situatie is anders natuurlijk. Wij hebben iets minder dan 250k te besteden wat een optelsom is van 1 ZZPer, 1 ambtenaar maar 2 (forse) studieschulden. Momenteel huren we gunstig maar daar moeten we uit op termijn. Opnieuw huren gaat meer kosten en zorgt er voor dat we minder kunnen sparen. Met het overbieden van nu zoeken we naar vraagprijzen van onder de 225k en liefst lager. Maarja....waar en wanneer onze kans voorbij komt, zeg 't maar.

Goed, dank nogmaals, heb een hoop geleerd en heb het idee een beter onderbouwde keuze gemaakt te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:52
CrazyOne schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:12:
@teacher
Ooit in Beyum geweest? Zo lijkt het niet... heel fijne wijk om te wonen, helemaal met kinderen.
Volgens mij stond de 'Run Forest! Run!' opmerking eerst direct na de opmerking over sociale problematiek. Iets dat zeker een kern van waarheid in zal zitten, maar is natuurlijk een beetje een probleem indien je gewoon weinig te besteden hebt. Groningen stad centrum gaat al snel 100 - 150k meer kosten voor een vergelijkbaar formaat en zal voor mensen die binnen Beijum kijken qua budget te hoog zijn.

Dan heb je nog de omgeving van Groningen stad als alternatief. Haren is ook niet bepaald goedkoop in veel locaties. Dus komt hetzelfde budget probleem om de hoek.

Niet al te ver weg en eveneens voordelig om te wonen is Hoogezand-Sappemeer. Heb er zelf 5 jaar gewoond. En hoewel ik hier persoonlijk gewoon prima gewoond heb, nooit zelf problemen ondervonden. Staat het nu ook niet bepaald bekend in de boeken als dorp/stad zonder zijn aandeel van sociale problematiek :9. Desondanks, als het budget beperkt is, Groningen stad op korte reisafstand wenselijk is en je kindvriendelijk wilt wonen? Zou ik ook Hoogezand-Sappemeer prima kunnen aanbevelen. Veelal nog voordeliger dan Beijum. Hoewel je ook daar ziet dat de gekte van de markt aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 20:55

Guldan

Thee-Nerd

(jarig!)
Bij het rondkijken ook ff vragen of de aarbevingsschade al geclaimd is.

Tja, wonen in Beijum kan best prima zijn. Mijn broertje woont daar ook. Maar die zit ver achteraan met veel gezinnen met jonge kinderen. Kijk vooral eens rond in de buurt (en vooral met een beetje mooi weer)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nokiaan958GB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:05:
[...]

Als je als bouwkundige deze uitspraken doet dan verwacht ik dat je uit ervaring spreekt.

Als ik als leek hier naar kijk dan denk ik:
- dit huis is van de jaren 70 of jonger
- toen werden huizen goed gefundeerd dmv strokenfundering of funderingsbalk
- gezien de beperkte lengte van de gevel is de oorzaak van de scheur niet het ontbreken van een diltatievoeg
- de enige andere oorzaak die ik kan bedenken is dat de funderingsbalk of strookfundering gebroken is
- tenzij er de fundering niet aantoonbaar professioneel hersteld is, zou ik geen trek hebben om een dergelijk huis te kopen
Het is water onder de brug (ts heeft het huis laten gaan), maar gezien het feit dat er geen andere schade zichtbaar is rondom de ramen en de lint voegen recht zijn, ben ik niet overtuigd van falen van de fundering cq het verzakken daarvan.
Als de gevel op zuid gericht is en door de zon wordt opgewarmd. Dan start de scheurvorming onderin in het midden. Eea hangt af van de mate van verhindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-04 19:36

vrotogel

leest vooral mee

Dit deel van Beijum is niet het meest aantrekkelijke deel. Het ligt op zich mooi tegen Kardinge en aan de noordkant van de stad. In het noorden en oosten van de stad is de problematiek mbt aardbevingen ernstiger dan in andere delen. En voor subsidie / vergoeding worden vaak eisen gesteld aan hoe lang het huis in je bezit is. Dus nieuwkomers vissen dan vaak achter het net, de aardbeving in Huizinge is vaak de norm voor de berekening.
Het feit dat dit huis nu nog te koop staat zegt wel iets. En dan heb ik het niet over de scheur in de muur want daar heb ik geen verstand van. Afgelopen jaar was daar vlak in de buurt een explosie door bewoners met allerlei explosieven in huis. Ik woon op veilige maar wel kleine afstand van dit huis en ook in mijn wijk speelt aardbevingsschade. Verstandig dat je dit niet hebt gekozen. Beijum zuid biedt volgens mij meer perspectief maar zal ook duurder zijn.

Ik zie deze ook staan: https://www.funda.nl/koop...42431233-munsterheerd-92/

[ Voor 10% gewijzigd door vrotogel op 26-09-2021 19:00 ]

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

psychodude schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:37:
[...]

Volgens mij stond de 'Run Forest! Run!' opmerking eerst direct na de opmerking over sociale problematiek.
Voor mij was het de optelsom van scheur/aardbevingsschade/niet al te beste wijk. Dan is er wel een startershuizencrisis, maar een huis is geen aliexpres gokje van 3 euro.
CasimirRuben schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:14:
1 ZZPer, 1 ambtenaar maar 2 (forse) studieschulden.
Als ik dan ongevraagd advies mag geven: zet alles op alles op die studieschulden af te lossen: de huizenprijzen spaar je op dit moment nauwelijks tegen op, maar geen studieschulden meer betekent een flink hogere leencapaciteit. Maak eens een rekensom: kunnen we in 18 maanden de boel aflossen?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1