Waar 5.1 achterspeakers plaatsen? 🧐

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 22:49
Mijn vraag
Wat is de beste plaats om mijn achterspeakers te plaatsen in mijn huiskamer?
...

Het gaat om een 5.1 set die ik nog wil aanschaffen. (Samsung 950t).

Het gaat om een hoek bank, die tegen de muur staat. ( Ik wil de bank best 15-20cm van de muur af zetten maar niet veel meer).

Ik heb mij laten vertellen dat ik de rearspeaker op oorhoogte achter mij moet hangen, zoals te zien op foto. (Waar 1 staat en 2).

Mijn vraag is dan nu ook, gaan de rear speakers dan niet overheersen? Of moet ik ze nu juist hoger hangen aangezien ze vlak achter de bank staan?

Hoor graag of jullie tips hebben voor een goede plek voor mijn achter speakers!

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWYOrCMo2LQibec2G_bSRfAHiZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6wPs8588YGVcJ2KQSN3nflX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:47
Als je alles perfect in balans wil, dan is dat lastig. Sommige systemen komen met een auto-kalibratie optie.
Mijn manier is het om eerst de boxen op een wat symmetrische plaats te hangen, inderdaad op oorhoogte. Als je dan via meting (dB-app op telefoon) of via gevoel (je oor) de balans wat wil schuiven, dan kun je dat meestal handmatig prima instellen.

In de praktijk, zeker na een paar weken, dan stoor je je niet meer aan eventuele afwijkingen door de zitplek.

• lexxus93
Duidelijk, misschien maar gewoon een kwestie van proberen?

Ik wkl gewoon niet dat ik mij stoor aan de achterspeakers, dat ze bijvoorbeeld te luid zijn (weet niet of je ze in volume apart kan dempen?)

Bedankt voor je reactie!

• lexxus93
Zou je de achterspeakers dan het best iets kunnen draaien richting zitpositie of gewoon rechtvooruit monteren richting de TV zeg maar?

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:21
Even de handleiding er op na lezen, daar staat opgegeven wat de gewenste positie van de speakers is.

Er zal vast wel iets van een calibration op zitten?

Anders zijn er andere opties voor die prijs , maar je zal vast met een reden een soundbar nemen.

Lichtpuntje...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

lexxus93 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:48:
Mijn vraag
Wat is de beste plaats om mijn achterspeakers te plaatsen in mijn huiskamer?
...

Het gaat om een 5.1 set die ik nog wil aanschaffen. (Samsung 950t).

Het gaat om een hoek bank, die tegen de muur staat. ( Ik wil de bank best 15-20cm van de muur af zetten maar niet veel meer).

Ik heb mij laten vertellen dat ik de rearspeaker op oorhoogte achter mij moet hangen, zoals te zien op foto. (Waar 1 staat en 2).

Mijn vraag is dan nu ook, gaan de rear speakers dan niet overheersen? Of moet ik ze nu juist hoger hangen aangezien ze vlak achter de bank staan?

Hoor graag of jullie tips hebben voor een goede plek voor mijn achter speakers!

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Mijn advies is om ze hoger te hangen. Dan heb je een evenwichtiger surround geluid dan wanneer je een surround speaker vlak naast je oor hebt hangen. Als je ze hoog tegen de achterwand hangt, net onder het plafond, raak je ook nog de storende invloed van de plafond reflectie kwijt.

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 13:28
En dan is er natuurlijk nog de vraag; wil je perse een 5.1 systeem, en zo ja, waarom dan?
Uiteindelijk heeft een rear speaker op 30 cm afstand van je oor natuurlijk niet het resultaat wat het zou moeten hebben...

In mijn optiek kun je dan beter gaan voor een beter 2.1 systeem met een goede center speaker.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Heb jaren in jouw situatie 5.1 gedraaid. Dikke prima. Achterste speakers beetje indraaien.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• lexxus93
tomme6 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:19:
En dan is er natuurlijk nog de vraag; wil je perse een 5.1 systeem, en zo ja, waarom dan?
Uiteindelijk heeft een rear speaker op 30 cm afstand van je oor natuurlijk niet het resultaat wat het zou moeten hebben...

In mijn optiek kun je dan beter gaan voor een beter 2.1 systeem met een goede center speaker.
Omdat ik graag heli's achter mij langs hoor vliegen als ik een fillm aan het kijken ben. Hoop echt die 5.1 ervaring te krijge.

De samsung is een van de beste center speakers in soundbar wereld, dus daar zal het niet aan liggen.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Als compromis kun je de speaker op de grond achter de bank links rechts zetten, omhoog gericht. Niet optimaal, maar dan heb je toch het effect en niet die speaker die in je oor tettert.

Andere optie is de bank een stuk van de muur.

[ Voor 4% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 23-09-2021 09:34 ]

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 13:28
lexxus93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:55:
[...]

Omdat ik graag heli's achter mij langs hoor vliegen als ik een fillm aan het kijken ben. Hoop echt die 5.1 ervaring te krijge.

De samsung is een van de beste center speakers in soundbar wereld, dus daar zal het niet aan liggen.
Dat is inderdaad een mooi streven! Het is alleen op die afstand natuurlijk nogal gauw overkill. Ik zit thuis een beetje met eenzelfde situatie, bank tegen de muur en ik heb zelf gekozen voor een 2.1 systeem. Weliswaar met zuilen en een flinke subwoofer. Dat zorgt er voor dat je, ondanks er geen rear speakers zijn, je toch flink in de actie meegezogen wordt en een helikopter ook echt je huis in dendert. Ik vind zelf kwaliteit in combinatie met volume dan meer van toegevoegde waarde, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Los van bovenstaande had ik ook geen zin in om kabels te trekken, maar dat is een hele andere discussie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Misschien wat om rekening mee te houden: surround speakers moeten naast je staan in 5.1, niet achter je. 7.1 voegt 2 luidsprekers achter je toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx-GSrCMDxALC9aobciEvHI_6Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBuVTKtcbKxg9wbvra4t9Tuq.jpg?f=fotoalbum_large
Dit geeft gewoon goed surround. Ik snap het probleem niet zo van surrounds hoog hangen. Wel van 20cm van je oor, dat werkt niet. Op de grond leggen ook niet denk ik.

Anoniem: 159816

Jag schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:20:
[Afbeelding]
Dit geeft gewoon goed surround. Ik snap het probleem niet zo van surrounds hoog hangen. Wel van 20cm van je oor, dat werkt niet. Op de grond leggen ook niet denk ik.
Eens, ik heb de mijn surround luidsprekers op oorhoogte staan en degene die het dichtste bij staat, staat op ongeveer 70cm. Dat is echt net op de grens van wat relax is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Mijn bank staat tegen de muur en de speakers staan naast de bank.
De speakers zijn naar de bank gedraaid en dat werkt gewoon goed.
Even per kanaal ingesteld op de plaats waar ik meestal zit was voldoende voor een goede surround ervaring.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 08:16
lexxus93 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:55:
[...]

Dit. Of dat de kogels om je om de oren vliegen, of dat je wind letterlijk rond je hoort guren. Ik vind het echt een hele toffe toevoeging aan de ervaring. Ik heb ze een half metertje van de bank iets boven oor hoogte aan de muur hangen en geeft gewoon een goed effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexxus93
Bedankt voor alle reacties!!

Ikdenk dat ik ze dan wat hoger in de hoek richting de bank ga richten zodat ze niet 30cm achter mn oren aan het doordreunen zijn

• lexxus93
Hoe doen jullie dat met de stroomkabel van de speaker aangezien die maar 1,5 meter lang is? Wil deze graag wegwerken in de muur dan

• Jag

Jag

Ad de Jong schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:24:
Mijn bank staat tegen de muur en de speakers staan naast de bank.
De speakers zijn naar de bank gedraaid en dat werkt gewoon goed.
Even per kanaal ingesteld op de plaats waar ik meestal zit was voldoende voor een goede surround ervaring.
Dat kan natuurlijk wel, dan krijg je het voor één positie goed. Maar voor de andere positie ben je de correctie dan juist de verkeerde kant op gedaan wbt gain maar ook delay. Dus niet ideaal voor degene die daar zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Jag schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:56:
[...]

Dat kan natuurlijk wel, dan krijg je het voor één positie goed. Maar voor de andere positie ben je de correctie dan juist de verkeerde kant op gedaan wbt gain maar ook delay. Dus niet ideaal voor degene die daar zit :)
Ik woon alleen, meestal kijk ik alleen dus vandaar.
Anders is het natuurlijk centraal instellen zodat het voor meerdere mensen op meerdere posities beter is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik ben jaren geleden al van 5.1 afgestapt. Heb een thuisbioscoop en heel mn geluid komt van voorkant. Is het stereo, ja misschien, niet helemaal. Want er hangen wel 3 versterkers tussen die aangestuurd worden vanuit een EP90ES van Sony en een losse subwoofer. Tenminste alle speakers zijn verwerkt in de muur rondom het projectiescherm van de beamer. Ik weet het niet precies, maarja ben ouderwetse bioscopen gewend waar je wel al surround had denk ik maar waar het heel subtiel op je af kwam. Niet de huidige herrie de ze maken. Tja die kleine speakers achter de bank gaan simpelweg overheersen. Een explosie hier, explosie daar, remgeluid hier en daar. Ik werd er vooral zenuwachtig van.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:21
Als het niet subtiel is, dan is het zo bedoeld door de maker of het systeem is gewoon slecht ingesteld.

Kan ook zijn dat je er gewoon geen fan van bent ;)

Lichtpuntje...

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

lexxus93 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:41:
Duidelijk, misschien maar gewoon een kwestie van proberen?

Ik wkl gewoon niet dat ik mij stoor aan de achterspeakers, dat ze bijvoorbeeld te luid zijn (weet niet of je ze in volume apart kan dempen?)

Bedankt voor je reactie!
Ik zou ze 20 à 30 cm bóven oorhoogte ophangen. Dan tetteren ze nooit direct in je oren. Bij receivers kan je het geluidsniveau per luidspreker instellen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb 2 rear speakers op een stand op de vensterbank staan, waarbij de bank een kleine 30 cm van de vensterbank staat. Met goed inregelen staan de surroundspeakers niet in je oor te tetteren, en voegen ze genoeg toe, ook al staan ze dicht bij je oor. Wat hoger aan de muur plaatsen is zeker een optie, maar ook dan moeten ze goed worden ingeregeld. Ook na een auto-calibratie is het goed mogelijk dat je bij moet sturen, met een beetje receiver is dat geen probleem.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
janklo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:12:
Ik ben jaren geleden al van 5.1 afgestapt. Heb een thuisbioscoop en heel mn geluid komt van voorkant. Is het stereo, ja misschien, niet helemaal. Want er hangen wel 3 versterkers tussen die aangestuurd worden vanuit een EP90ES van Sony en een losse subwoofer. Tenminste alle speakers zijn verwerkt in de muur rondom het projectiescherm van de beamer. Ik weet het niet precies, maarja ben ouderwetse bioscopen gewend waar je wel al surround had denk ik maar waar het heel subtiel op je af kwam. Niet de huidige herrie de ze maken. Tja die kleine speakers achter de bank gaan simpelweg overheersen. Een explosie hier, explosie daar, remgeluid hier en daar. Ik werd er vooral zenuwachtig van.
Een goed afgestelde surround installatie klinkt niet als herrie of overheersend. Je zit er middenin en hoort het geluid om je heen, maar niet de individuele speakers. Je moet er wek wat vanaf kunnen zitten.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat snap ik, maar het advies dat ik destijds kreeg was om 20 à 30 cmboven je oren op te hangen én goed in te regelen omdat veel mensen het niet prettig vinden als het geluid direct op oorhoogte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jorgen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:57:
Dat snap ik, maar het advies dat ik destijds kreeg was om 20 à 30 cmboven je oren op te hangen én goed in te regelen omdat veel mensen het niet prettig vinden als het geluid direct op oorhoogte is.
Ik denk dat dat nog niet genoeg is. Dat speakers op oorhoogte moeten is een moeilijk audiofiel stokpaardje wat wat mij betreft de deur uit kan, zeker voor surround.

Het probleem van surrounds dichtbij je oor, is dat onderlinge volume verschillen tussen de surrounds heel groot worden als je niet precies in het midden zit. Als in, de ene surround is dan zeg 10 dB harder dan de ander, plus het geluid komt ook nog veel eerder aan. Als je dit corrigeert door de gain -10dB te maken en de delay te corrigeren, is het vervolgens verkeerd voor de andere positie, waar de correctie juist de andere kant op moet. Kortom, dit is niet met correctie op te lossen. De enige oplossing is om de afstand van de surrounds groter te maken door ze veel hoger te hangen.

Verder is er ook wat voor te zeggen ze tegen het plafond aan te hangen. Dit zorgt er namelijk voor dat de plafond reflectie min of meer gelijktijdig aankomt en derhalve zijn storende invloed verliest. Dat maakt de plaatsing van het surround ook beter denk ik. Ik heb niet zo lang geleden nog 2 back surrounds toegevoegd, die had ik eigenlijk ook hoger moeten hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9E3c7hviIZ7yQ6FjCv3n_Gbn7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAFedjXmS1g7M8Wrnk974s3p.jpg?f=fotoalbum_large

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Klinkt heel zinnig inderdaad. Alleen met de surrounds aan het plafond gaat, denk ik, atmos verloren, als je dat ook wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik bedoel niet aan het plafond, maar hoog aan de achterwand in de hoek met het plafond. Ik denk dat dat voordeel bied in dat je de storende invloed van de plafond reflectie wegneemt omdat de reflectie dan ongeveer gelijktijdig komt met het rechtstreekse geluid.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpT7qpJ8qtuAhUvJThJdnKHECKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dh0ymI6MhaAsfiZeIHg4MmvE.png?f=user_large

Dit in tegenstelling tot wat lager hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8fUYwZkIIwYLMmL8C3ZKwVZVqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y5FZLtCt5paEeEarL1yy9beQ.png?f=user_large

Ik ben hier ooit op gekomen doordat ik in een restaurant kwam waar best wel een cheap audiosetje hing in een ruimte met weinig demping, maar het geluid heel direct klonk. Daar hingen de kleine luidsprekers precies in de hoeken. Ik vond dat een soort eyeopener, in plaats van de invloed van reflecties verminderen door luidsprekers zo ver mogelijk van wanden af te hangen, kan je ze in kleine ruimtes waarschijnlijk juist beter dichtbij wanden plaatsen waarbij de afstraling (hoofdzakelijk) parrallel aan de wanden verloopt, zo heb je zo min mogelijk last van reflecties die het geluidsbeeld verstoren. Ik denk dat dit voor surrounds ook van belang kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:51
Jag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat dat nog niet genoeg is. Dat speakers op oorhoogte moeten is een moeilijk audiofiel stokpaardje wat wat mij betreft de deur uit kan, zeker voor surround.

Het probleem van surrounds dichtbij je oor, is dat onderlinge volume verschillen tussen de surrounds heel groot worden als je niet precies in het midden zit. Als in, de ene surround is dan zeg 10 dB harder dan de ander, plus het geluid komt ook nog veel eerder aan. Als je dit corrigeert door de gain -10dB te maken en de delay te corrigeren, is het vervolgens verkeerd voor de andere positie, waar de correctie juist de andere kant op moet. Kortom, dit is niet met correctie op te lossen. De enige oplossing is om de afstand van de surrounds groter te maken door ze veel hoger te hangen.

Verder is er ook wat voor te zeggen ze tegen het plafond aan te hangen. Dit zorgt er namelijk voor dat de plafond reflectie min of meer gelijktijdig aankomt en derhalve zijn storende invloed verliest. Dat maakt de plaatsing van het surround ook beter denk ik. Ik heb niet zo lang geleden nog 2 back surrounds toegevoegd, die had ik eigenlijk ook hoger moeten hangen.

[Afbeelding]
Ik geef dit even een schopje, omdat ik in dezelfde situatie zit.

Ik vind je oplossing erg mooi, en het ziet er ook mooi uit. Waar ik echter benieuwd naar ben. Als er nu achter je gepraat wordt in de film ofzo, heb je dan niet het idee dat het van boven komt i.p.v. achter je?

Ik kan met goed voorstellen dat dit mooi is voor een vliegtuig die over komt, maar de meest dingen in Dolby komen langs je heen of achter je vandaan.

Ik hoor graag jouw ervaring hiermee en eventueel die van anderen. Er zijn namelijk best wat mensen met dit dilemma denk ik.

Heb je de kabels trouwens in de muur verwerkt?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Wachten... schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik geef dit even een schopje, omdat ik in dezelfde situatie zit.

Ik vind je oplossing erg mooi, en het ziet er ook mooi uit. Waar ik echter benieuwd naar ben. Als er nu achter je gepraat wordt in de film ofzo, heb je dan niet het idee dat het van boven komt i.p.v. achter je?

Ik kan met goed voorstellen dat dit mooi is voor een vliegtuig die over komt, maar de meest dingen in Dolby komen langs je heen of achter je vandaan.

Ik hoor graag jouw ervaring hiermee en eventueel die van anderen. Er zijn namelijk best wat mensen met dit dilemma denk ik.

Heb je de kabels trouwens in de muur verwerkt?
Dank. Ik ben er ook wel content mee. Ik heb niet zozeer het idee dat geluid van boven komt. Dat komt denk ik voornamelijk doordat de side surrounds over het algemeen overheersen en die hangen mooi gepositioneerd en geven een heel goed surround beeld wat uit de goeie richting komt. De back surrounds heb ik toegevoegd om het surround beeld nog iets meer naar het midden te trekken en dat is ten dele gelukt.
Pagina: 1