Beeldscherm werkt niet, zonder duidelijke reden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rowan531
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-10-2021
Goedenavond,

Hoogst waarschijnlijk geeft mijn PC geen signaal meer aan mijn beeldscherm. Afgelopen middag had ik mijn pc nog gebruikt en werkte alles goed. Ik probeerde hem net op te starten en mijn PC startte normaal alles werkte en op mijn beeldscherm kwam mijn opstartscherm in beeld daarna ging mijn beeldscherm naar stand by en gebeurde er niks meer, mijn pc bleef overigens wel gewoon draaien.

Ik denk dat het aan mijn PC ligt want ik heb mijn scherm geprobeerd op te starten via de DisplayPort aansluiting en de HDMI aansluiting en beide keren ging het scherm wel uit zichzelf aan in de zin van zoeken naar signaal maar hij gaf verder niks in beeld. Vervolgens heb ik mijn laptop met dezelfde HDMI kabel aan het scherm verbonden via en toen ging het scherm direct aan en dupliceerde mijn laptop. Ook heb ik een andere monitor aan mijn PC verbonden en die ging ook alleen aan om te zoeken naar signaal.

Ik heb nu dus geprobeerd:
De DigitalPort en de HDMI port in mijn pc.
De HDMI port die aan mijn moederbord vast zit die gaf ook niks nieuws.
Het Stroom er 30 sec vanaf gehaald en er weer opgezet heeft ook niet gewerkt.
PC verbinden met een andere monitor heeft ook niks gedaan.
Gekeken of in de pc alle aansluiting er goed opzaten en of alle fans draaiden en die werkte wel.

Mijn monitor is een Samsung U28E570D,
Mijn GPU is een GeForce RTX 2060 6GB,
Mijn Moederbord is een Gigabyte ga-h110m-s2h,
verder heb ik een Intel i7 weet overigens niet hoeveel cores en de kloksnelheid.

Dit is mijn eerste bericht op tweakers dus alvast mijn excuses als er iets mist aan het format van mijn tekst.

Dus hierbij mijn vraag, hebben jullie enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijk groet,

Rowan

Edit 23-9-2021:

Ik heb mijn videokaart verwisseld met mijn oude videokaart een gtx 1060 3gb, toen gebeurde er ook niks.
Vervolgens heb ik de videokaart eruit gehaald en het zonder videokaart geprobeerd en dus de HDMI op het moederbord aangesloten en toen ging het scherm ook niet aan en maar gaf wel iets nieuws aan, namelijk check signal cable. Dus ik een scherm uit en aan, nieuwe kabel geprobeerd weer niks. Nu begin ik dus te denken dat het probleem veel dieper ligt dan de videokaart.

Edit 26-9-2021:

Ik heb mijn PC weggebracht voor reparatie en hun kwamen er achter dat mijn moederbord en/of cpu geen teken van leven meer vertoond. Zodra ik de precieze reden weet zal ik het hierbij zetten voor andere mensen die evt. dezelfde soort problemen krijgen als mij met hun PC.

[ Voor 18% gewijzigd door Rowan531 op 26-09-2021 23:10 ]

Alle reacties

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Welke aansluiting van de pc gebruik je? Want je zegt dat je een Intel hebt dus waarschijnlijk ook iGPU. Zult niet de eerste zijn die de aansluiting van mamaplank neemt in plaats van de dGPU.

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dan heb je alvast de logische dingen geprobeerd, mooi.

Je kunnen proberen je GPU uit je PC te halen en je monitor op het moederbord aan te sluiten om te kijken of dat wellicht werkt. Maar het lijkt alsof je GPU stuk is.

Edit: pff dat was dom

[ Voor 46% gewijzigd door jodeltje op 23-09-2021 16:46 ]

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 12:22
jodeltje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 02:33:
Dan heb je alvast de logische dingen geprobeerd, mooi.
Ik zou in apparaatbeheer je GPU drivers deinstalleren, opnieuw opstarten en dan installeert je PC de driver opnieuw. Als dat niet werkt lijkt me dat je je GPU moet laten repareren. Als het wél werkt even nieuwste drivers vd Nvidia website installeren.
Hoe doe je dat als je pc geen beeld meer geeft?
Eigenlijk is dus de 2e optie de enige werkbare op dit moment.

Wellicht ken je iemand waar je de GPU kan testen?

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 23-09-2021 11:42 ]

• Rowan531
Postman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 02:09:
Welke aansluiting van de pc gebruik je? Want je zegt dat je een Intel hebt dus waarschijnlijk ook iGPU. Zult niet de eerste zijn die de aansluiting van mamaplank neemt in plaats van de dGPU.
Sinds dat de videokaart er in zit heb ik hem op de aansluiting van de videokaart zitten en niet van het moederbord dus dat kan het niet zijn.

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56
Gezien je edit zou het ook nog je scherm kunnen zijn ...
Kan je de PC eens aansluiten op een ander scherm, tv bijvoorbeeld.

• Rowan531
E - Jay schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:24:
Gezien je edit zou het ook nog je scherm kunnen zijn ...
Kan je de PC eens aansluiten op een ander scherm, tv bijvoorbeeld.
Net geprobeerd dan geeft ook de tv geen signaal aan.

• Postman
Gebruik je telkens dezelfde kabel(s)?

Weet trouwens niet hoe je BIOS ingesteld is. Kan zijn dat iGPU uitstaat, dan kun je wel degelijk je dGPU uit het systeem halen maar ga je nog steeds geen beeld krijgen. Even BIOS reset doen aub (sowieso goed het hele systeem even van de netspanning af te halen) en dan nog een keer met alleen de iGPU proberen.

Werkt dit nog steeds niet, dan is het probleem je mobo/CPU of een combinatie van beide (RAM zou ook nog kunnen, maar vaak boot je systeem dan nog wel). Een brakke PSU lijkt me sterk, zeker als het ook zonder dGPU niets doet.

• Rowan531
Postman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:41:
Gebruik je telkens dezelfde kabel(s)?

Weet trouwens niet hoe je BIOS ingesteld is. Kan zijn dat iGPU uitstaat, dan kun je wel degelijk je dGPU uit het systeem halen maar ga je nog steeds geen beeld krijgen. Even BIOS reset doen aub (sowieso goed het hele systeem even van de netspanning af te halen) en dan nog een keer met alleen de iGPU proberen.

Werkt dit nog steeds niet, dan is het probleem je mobo/CPU of een combinatie van beide (RAM zou ook nog kunnen, maar vaak boot je systeem dan nog wel). Een brakke PSU lijkt me sterk, zeker als het ook zonder dGPU niets doet.
Ik kan dus geen beeldscherm aan krijgen niet eens bij het BIOS scherm hij zoekt naar input en gaat vervolgens weer op stand by. Ik heb inmiddels 4 verschillende kabels gebruikt en die kabels werken wel via mijn laptop naar het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
Rowan531 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:05:
[...]

Ik kan dus geen beeldscherm aan krijgen niet eens bij het BIOS scherm hij zoekt naar input en gaat vervolgens weer op stand by. Ik heb inmiddels 4 verschillende kabels gebruikt en die kabels werken wel via mijn laptop naar het scherm.
Meestal kan je de BIOS ook resetten door een jumper over 2 pinnen op het moederbord te schuiven, er zijn ook varianten die er een knopje voor hebben, zou je even in de handleiding van je moederbord moeten kijken welke dat precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
Rowan531 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:39:

Vervolgens heb ik de videokaart eruit gehaald en het zonder videokaart geprobeerd en dus de HDMI op het moederbord aangesloten en toen ging het scherm ook niet aan en maar gaf wel iets nieuws aan, namelijk check signal cable. Dus ik een scherm uit en aan, nieuwe kabel geprobeerd weer niks. Nu begin ik dus te denken dat het probleem veel dieper ligt dan de videokaart.
Als ik het zo lees is het een dood moederbord of cpu. Aangezien dat laatste zeer zeldzaam is houd ik het op het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
@Rowan531 heb je de reset geprobeerd van je bios zoals @E - Jay hierboven beschrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jofbL2xHems-ho_siOT12PjAME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJSjlTuRfn4SUIi4jR8eYnHG.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1