Elektrakabel geraakt: wie betaalt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daphnez
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Mijn vraag: Maandag zijn er twee partijen met de tuin begonnen bij ons nieuwbouwhuis: een afgraver en iemand die de schuttingen plaatst. Om 14.30 uur knalde het elektra eruit. We hebben een elektricien laten komen en de kabel in de tuin bleek geraakt. Maandagavond hebben we zelf gegraven in de tuin en we kwamen tot de conclusie dat de kabel zigzaggend over de erfgrens ligt. Vanuit onze woning gaat de kabel namelijk direct richting de buren. Dinsdag heeft onze elektricien een nieuwe kabel getrokken. Diezelfde dag heeft de plaatser van de schutting de schutting deels moeten verplaatsen, omdat hij maandag de palen niet precies op de erfgrens had gezet. Nu is de vraag: wie draait straks op voor de kosten van de elektricien?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: De bouwer geeft aan dat zij de kabel niet hebben geraakt. Het bedrijf dat de elektra in ons huis heeft geregeld, heeft aangegeven dat zij de kabel hebben geleverd. Dit is boven de grond gebeurd. De bouwer is verantwoordelijk geweest voor het in de grond stoppen van de kabel. Plaatser van de schutting geeft aan dat de kabel niet over de erfgrens mag liggen.

Wij vinden een aantal dingen opmerkelijk:
- hoe de kabel is aangelegd en het feit dat de bouwer zijn handen er vanaf trekt
- dat de plaatser van de schutting misschien niet onze kabel had geraakt als hij de schutting direct goed had geplaatst
- dat de plaatser van de schutting bij onze buren nu extra alert is op de kabels. Wij lijken de Sjaak te zijn, omdat bij ons als eerste de palen erin zijn gegaan.

Kortom, wat nu? Wie kunnen wij verantwoordelijk stellen? Wij zijn bang zelf voor de kosten op te moeten draaien.

We zijn erg benieuwd naar eerdere ervaringen of reacties van mensen die in het vak zitten en er verstand van hebben. Onze dank is groot!

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 22:24 . Reden: Bedrijfsnamen verwijderd ]

Alle reacties

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 13:57
Voortaan even melding maken, wellicht nu ook nog verstandig zodat je weet waar de kabel ligt/hoort te liggen.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

• Daphnez
Had de plaatser van de schuttingen dit eerst moeten checken?

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Wat is t voor kabel?
Wat zijn de kosten voor het aanleggen daarvan?
Waarom is de kabel niet gerepareerd ipv vervangen?

Always look on the bright side of life.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:58
Je moet bij degene zijn die jij opdracht hebt gegeven om de kabel te leggen. Als jij alles door de bouwer hebt laten regelen (c.q het huis hebt laten bouwen), moeten zij het ook voor jou oplossen. Ook als er een onderaannemer is gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 22:24 . Reden: bedrijfsnaam is niet relevant ]

• Daphnez
@Clifdon het is een elektriciteitskabel die van onze woning naar de schuur loopt. De kosten van de elektricien komen op 300 euro neer en er is voor gekozen om een nieuwe kabel neer te leggen, omdat niet (gemakkelijk) achterhaald kon worden waar de kabel geraakt is.

@oohh wat bedoel je precies? Wij hebben niet officieel een opdracht gegeven. Dit is hoe de woning is opgeleverd .

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 22:25 . Reden: Bedrijfsnaam is niet relevant ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daphnez schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:44:
@Clifdon het is een elektriciteitskabel die van onze woning naar de schuur loopt. De kosten van de elektricien komen op 300 euro neer en er is voor gekozen om een nieuwe kabel neer te leggen, omdat niet (gemakkelijk) achterhaald kon worden waar de kabel geraakt is.

@oohh wat bedoel je precies? Wij hebben niet officieel een opdracht gegeven. Dit is hoe de woning is opgeleverd (door Dura).
Ik gok dat Daphnez dacht dat de hoofdleiding geraakt was.

Voor je in de grond gaat graven moet je eigenlijk altijd een klick melding doen.
(kijken of er een kabel of leiding op dat punt onder de grond zit)

Echter in dat geval was dat VZIW zinloos, omdat daar alleen de gemeentelijke leidingen worden aangegeven, niet of iemand een kabel naar zijn schuur of tuinverlichting heeft getrokken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Daphnez
@heuveltje wat bedoel je met de hoofdleiding? Het gaat echt om een elektriciteitskabel 😃

En wat bedoel je precies met VZIW? Die term ken ik helaas niet.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:40

Nobby

Nuts!

VZIW = Voor zover ik weet.

Aangezien je aan Dura dacht gaf mij dit het idee dat dit de hoofdkabel is voor het huis, maar dit is een andere kabel blijkbaar. Heeft Dura de kabel gelegd/ingegraven die van het huis naar het tuinhuisje loopt? Is het tuinhuis tegelijkertijd opgeleverd met het huis?

[ Voor 7% gewijzigd door Nobby op 22-09-2021 22:00 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Overigens worden kabels wel meer met "ruimte" gelegd om verzakkingen op te vangen. Een extra krul, zig-zag alles is mogelijk. Op zich hoeft dat dus niet gek te zijn ...

• Daphnez
@Nobby ah ja, Thanks!

Ja, de schuur is tegelijkertijd met de woning opgeleverd. De kabel zat daarbij dus ingegraven, onder de grond. Dura is hier verantwoordelijk voor geweest.

• Nobby

Nobby

Nuts!

Ik lees wel: "Plaatser van de schutting geeft aan dat de kabel niet over de erfgrens mag liggen."

Tja, dat mag dan wel niet, je moet wel voorzichtig doen. Dus iemand heeft schade gemaakt en moeten dit fixen. Dat die kabel daar niet had mogen liggen doet er niets aan dat zij schade hebben gemaakt. Als je klusjesman een gaatje boort en raakt een leiding, dan is die schade ook voor hem.

Ik zie het als jij laat een schutting plaatsen, zij regelen een afgraver? Er raakt een kabel beschadigd, die wordt hersteld. Wie heeft dit betaald?

Is er een aparte opdracht gegeven aan de afgraver en aan de schuttingplaatser? Of is er een opdracht gegeven?

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Maar als de kabel werkte dan is er toch niets te verhalen bij Dura? Degene die hem kapot heeft gemaakt betaald.
Ik heb zelf trouwens nog nooit meegemaakt dat men niet merkte dat er een kabel door ging. Meestal voel je weerstand dan een klap. Maar als de kabel echt 60cm diep lag dan hoor je dat wellicht niet meer.

Tsja, onhandig. Er zijn overigens wel manieren om de locatie van de breuk te vinden maarja wellicht is het plaatsen van een nieuwe kabel de goedkopere opties.

Anyway wat mij betreft blijft de schuttingbouwer over maar had hij kunnen weten dat daar een kabel lag?

Always look on the bright side of life.

• Daphnez
@Nobby goede vragen!

We hebben twee partijen: iemand die afgraaft en iemand die schuttingen plaatst. Het is gebeurd bij het plaatsen van de schuttingen. Wij hebben samen met onze buren, 13 woningen, de opdracht gegeven. Één van onze buren heeft de twee bovenstaande partijen geregeld.

• Daphnez
Oh en wij hebben dus zelf een elektricien geregeld maandag, omdat niet direct duidelijk was wat er aan de hand was. Later bleek dus dat de kabel buiten was geraakt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Oke. Jou kabel loopt van jou huis naar jou schuur. Maar de gekozen route loopt via de buren? Vrij onlogisch tenzij de kavel onlogisch van form is.

Is de kavel gewoon rechthoekig? Of is de kavel raar van vorm ?
Op de erfgrens zou ik geen eigen stroom verwachten, in de voortuin zou je wel stroom verwachten (de hoofdkabel) naar de straat.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Nobby

Nobby

Nuts!

Vraag even aan die ene buur hoe dat gegaan is. Mocht het 1 opdracht zijn geweest aan de "schuttingplaatser" en die heeft weer de afgraver geregeld, dan is er maar 1 partij voor jou aan te spreken. En dat maakt het allemaal voor jou een stuk makkelijker.
Daphnez schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:13:
Oh en wij hebben dus zelf een elektricien geregeld maandag, omdat niet direct duidelijk was wat er aan de hand was. Later bleek dus dat de kabel buiten was geraakt.
Dit kan wat lastiger zijn te verhalen, want je moet de andere partij altijd zelf de kans geven het te herstellen VZIW. ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door Nobby op 22-09-2021 22:14 ]

• Daphnez
@jack zomer goede vraag! Onze tuinen zijn vrijwel recht te noemen.

@Nobby ja, we kunnen de plaatser van de schutting direct aanspreken. Maar zeg je daarmee ook dat we hem verantwoordelijk kunnen stellen?

• Daphnez
@Nobby terecht opmerking die je maakt over het zelf herstellen! Het bezoekje van de elektricien op maandag zal hij dus sowieso moeten betalen. Het tweede bezoek van dinsdag is de vraag... (dit hadden we misschien nog even moeten laten zitten)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:38
Je kon niet toen de stroom uitviel direct kijken waar de schutting bouwen bezig was? Want daar is ie er door gegaan.. dan was t een gietmof er tussen zetten en klaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nobby

Nobby

Nuts!

Makrolon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:18:
Je kon niet toen de stroom uitviel direct kijken waar de schutting bouwen bezig was? Want daar is ie er door gegaan.. dan was t een gietmof er tussen zetten en klaar.
Ik weet niet of ik direct zou merken of de stroom in mijn tuinhuis het niet meer doet. Ik gok dat ze het later en te laat hebben gemerkt.

@Daphnez Een 'oeps' is hij ook gewoon voor verzekerd, dus ga gewoon constructief het gesprek aan en kijk dan waar je eindigt?

Mijn verwachting is dat het moeilijk gaat zijn, en voor het geld misschien niet eens waard... Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09
Dit betaal je zelf naar alle waarschijnlijkheid.

In de recente algemene voorwaarden van klus- en bouwbedrijven staat typisch dat de opdrachtgever (topicstarter) de locatie van eventuele leidingen en kabels dient aan te geven. Natuurlijk kun je ook aangeven dat je dat niet weet, maar dan wordt de factuur gewoon hoger bij voorbaat (omdat men langzamer kan werken, onderzoek moet doen, etc.)

Heel simpel gezegd: de schuttingbouwer gaat er zonder tegenbericht vanuit dat hij op de aangegeven plek X een schutting kan plaatsen ;)

En de bouwer, tja, die heeft een grote marge waarin zaken opgeleverd kunnen worden voordat het echt een wanprestatie wordt danwel niet conform is.

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 22:25 ]

• Daphnez
@Makrolon nee, ik was niet thuis. Wij wisten in eerste instantie ook niet dat er een kabel was geraakt. Vorige week hadden we ook een stroomstoring. Toen we het niet opgelost kregen, dachten we natuurlijk gelijk aan de kabel.

@Nobby ja, dit is gewoon wat we moeten doen! Dank voor je reacties. We hebben nog niets betaald, dus hopen op een passende oplossing.

@Rukapul dank voor je reactie!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:38
Nobby schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:20:
[...]

Ik weet niet of ik direct zou merken of de stroom in mijn tuinhuis het niet meer doet. Ik gok dat ze het later en te laat hebben gemerkt.

@Daphnez Een 'oeps' is hij ook gewoon voor verzekerd, dus ga gewoon constructief het gesprek aan en kijk dan waar je eindigt?

Mijn verwachting is dat het moeilijk gaat zijn, en voor het geld misschien niet eens waard... Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb.
Er klapt in de meeste gevallen een aardlek uit, dus je halve huis heeft dan ook geen stroom meer.

Nou vind ik er ook wat van te zeggen dat de bouwer een kabel bij de erfgrens legt, terwijl hij weet dat daar een schutting gaat komen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nobby

Nobby

Nuts!

Makrolon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:31:
[...]
Nou vind ik er ook wat van te zeggen dat de bouwer een kabel bij de erfgrens legt, terwijl hij weet dat daar een schutting gaat komen...
Ik vraag me af hoe die kabel is ingegraven, lag die kabel er toen de tuin werd opgehoogd? Was de tuin al opgehoogd en heeft iemand zigzag een sleuf gegraven naar het tuinhuis? :?

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je kunt iemand aansprakelijk stellen als jij schade hebt geleden door een onrechtmatige daad van een ander. De vraag is of "die ander" in deze situatie bestaat.

Ik ben het eens met de stelling hierboven dat als er niet expliciet is afgesproken dat de schuttingbouwer op kabels controleert, hij dit niet hoeft te doen. Het niet controleren op kabels is naar mijn mening geen fout.

Dan de bouwer die de kabel heeft gelegd. Jij hebt schade aan de kabel die de bouwer heeft gelegd, maar is die schade het gevolg van een fout van de bouwer? Ik denk dat dat een lastig verhaal wordt om aan te tonen.

Dan de laatste mogelijkheid: ongeacht de schade, had de bouwer die kabel over de erfgrens mogen leggen? Immers, de buren hadden op hun grond een paaltje kunnen slaan en daarmee jouw kabel kunnen raken. Ik ben alleen bang dat als je al kunt aantonen dat het juridisch niet klopt, de bouwer zegt dat ze wel een nieuwe kabel komen leggen voor je.

Samenvattend: slik die € 300,- als onvoorzien en laat het gaan.

• Daphnez
@Makrolon eens!

@Nobby dat weten we helaas niet! Dit is destijds natuurlijk allemaal op de bouwplaats gebeurd.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:49

MLLL

Palm Treo 650

Nobby schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:20:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk een eigen risico van 250 euro, dus daar schiet die schuttingbouwer ook weinig mee op als die al verzekerd is...
Pagina: 1