Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Ik heb sinds iets meer dan een jaar zonnepanelen op het dak. Het gaat om 15 stuks JA Solar 320 full black onder 15º gekoppeld aan een SolarEdge SE 5K (3 fase) via SE p300 optimisers aan één string. Het geheel ligt op een plat dak. Op het platte dak staat nog een zolderverdieping, donkergrijs op de situatietekening, en er is een patio (witte uitsnede).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjv7ExQMjOVYnu07eMepesVuq84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YBeNjv1OWOA3derVGN3w4Xm1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhqplmworjbroPn-Z_BycFTrby4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F88b4ZtHrYMBohxrXmMhkT76.png?f=fotoalbum_large

Op zich ben ik tevreden over de opbrengst. We hebben echter een behoorlijk (te) hoog vermogen later op de dag. Maar we verwarmen het huis met een warmtepomp en ik zou het dus prettig vinden de opbrengsten in de winter te vergroten en/of de opbrengsten beter over de dag te spreiden.

Ik merk dat in de winter (kan ik helaas niet meer in getal per maand uit het online portaal van SolarEdge halen) dat de zolderverdieping van de buren (linksonder op het satellietbeeld) een schaduw werpt op de panelen, met name panelen 1.1.13, 1.1.14. Ook nu de zon wat minder hoog begint te staan zie je dat wel terug. Ik vraag me af of het zin heeft deze panelen te verplaatsen. Dat zou natuurlijk relatief eenvoudig kunnen door de kabels wat te verlengen. De lay out zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gveB9RhfaNVyhoYW0Uzae3YS608=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6NQksSLwIMMVY2non4isz5z.png?f=fotoalbum_large

Zou dit zin hebben?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Op zijn best minimaal, je kunt een klein beetje winst halen uit weinig.

Maar het systeem voldoet nu niet aan de ontwerp richtlijnen van Solaredge -O-
Dat is bij deze optimizers minimaal 16 panelen. Dus kans dat je wat last van optimizer clipping hebt.

De omvormer is erg ruim in de jas gekozen, dus verplaats geen panelen... Leg er een paar bij. Dat kan zolang je 60v optimizers kiest. Dus p370 of p401. Panelen hoeven niet gelijkwaardig te zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Precies wat @Ronald zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
In aanvulling op de reeds gegeven comments: verleng geen kabels, maar vervang ze door langere.
Bij verlengen creëer je onnodig extra verbindingen die voor storing kunnen zorgen.

Maargoed, als het reeds gegeven advies voor bijplaatsen gewoon gevolgd wordt is dit niet eens van toepassing :)

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik ben wel verbaasd dat het niet aan de richtlijnen van SolarEdge voldoet, ik heb het via een inkoopactie van Eigen huis gekocht (firma die toen de veilig won was SolarNRG) en het zag er allemaal keurig uit... Helaas dus.

Ik kan twee panelen extra kwijt, drie ga ik niet redden qua ruimte omdat de rij van drie die er nu staat al de hoek inneemt. Kost wel, als ik het zelf doe, een euro of 600/700? Maar kan ik dan zelf alles inregelen op de omvormer? Heb ik daar de originele installateur niet voor nodig?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Ronald
VEH is een club met goede intenties. Ben zelf lid en heb een hoop aan de hulp gehad, maar hun partners zijn nogal hit& mis helaas.
Hoelang was het geleden?

Je hebt inderdaad de hulp nodig van de installateur die het systeem in beheer heeft voor het intekenen.. Of je doet en uurtje cursus op edge academy en probeert jezelf als installateur geregistreerd te krijgen (ben ik ook voor zie sig). Dan kun je al dan niet met hulp van installateur of support wellicht het systeem in eigen beheer nemen. Dan kan de originele installateur alleen geen vervangende onderdelen voor je systeem meer regelen, dat zul je dan ook zelf moeten...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:24:
VEH is een club met goede intenties. Ben zelf lid en heb een hoop aan de hulp gehad, maar hun partners zijn nogal hit& mis helaas.
Hoelang was het geleden?
1,5 jaar

Ik ga er maar eens goed over nadenken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Doordat je slechts 15 panelen hebt (16 is officieel het minimum) kan het bij gedeeltelijke schaduw zo zijn dat de panelen die wel in de zon liggen worden geremd qua opbrengst.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Heb je de optimiser voltage grafiekjes van een dag met felle zon en schaduw?

Panelen verplaatsen zou kunnen helpen. Meer panelen helpt beter tegen dit issue.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Grafiekjes als die kan ik volgens mij niet tevoorschijn halen?

• Ronald
breinonline schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:11:
Grafiekjes als die kan ik volgens mij niet tevoorschijn halen?
Dan heeft de installateur dat niet voor je aangezet -O-
Baggerbeleid van Solaredge om de keuze van wat de klant mag inzien aan de installateur te laten.

Vraag dus om het hoogste niveau van toegang voor eigenaren aan bij de installateur... Bij weigering... Weet je wat je aan ze hebt helaas. Probeer dan via support.

• breinonline

breinonline

Topicstarter
@Ronald Dat viel mee, binnen een kwartier antwoord op mijn supportvraag én toegang tot het hoogste niveau voor eigenaren.
@busscherski Ik denk dat ik drie situaties gevonden heb.

17 juli - onbewolkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avLOtSGf2GDnuA_djlVUcC2LY40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vI9X20B1YY5VDmVKfLM9cnj5.png?f=fotoalbum_large

10 augustus - half bewolkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld6h4JwAl-F4CbHgDUDZ8gsrLQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDpqVzllpPJh8pZsrAYuzOlV.png?f=fotoalbum_large

22 september - bewolkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXpum_pNpHkKBRfqBTWs09SMFi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zoaGHySQXdpYAmkDoXZCTimx.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Interessant, die gaan tot 85v, een hoop meer dan de 60V volgens de datasheet.. :?

Daarmee durf ik even niet aan met welke optimizers je zou kunnen uitbreiden... Volgens de compatibiliteit lijst is dat een hele lijst 60V modellen.

Positieve is dat het systeem hierdoor nu wel goed draait, op 60v gecapped, en dat zie je dus duidelijk, zou je best veel verliezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 24-09-2021 15:00 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ja precies die grafieken.

Ik ben geen SolarEdge expert maar ik heb nog nooit een 60 V optimiser meer dan 60V zien geven.

Hoe weet je dat je P300 hebt? Niet toevallig P300 op de offerte en stiekem toch P404 geleverd? Kun je eens op een typeplaatje kijken?

Je hebt inderdaad geen optimiser voltage clipping terwijl dat wel had gemoeten met P300.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Op het opleverformulier staat echt de SE p300 genoemd. Zo te zien kan ik in het portaal wel de serienummers uitlezen maar niet het type. Dan moet ik kijken of ik van het weekend even met de ladder op het dak kan gaan kijken :)

• Ronald
@busscherski precies mijn gedachte... Ik ben weer eens niet in de buurt van een echte computer, maar op de mobiel krijg ik zelfs via installateurs account niet het model optimizer te zien, alleen wat ik er zelf aan paneel gegevens in gezet heb.

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Heb blijken inderdaad geen P300 maar P404's te zijn: :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY15PGutFmtzCvCqNkv5Il2F5gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEWxEkOs2mEO6CZwkQULZD9m.png?f=fotoalbum_largeVreemd dat de opleverrapportage het echt over P300's heeft.

Maakt dat het verhaal helemaal anders? Als in: aan de ontwerprichtlijnen van SolarEdge is nu wel voldaan? En getuige mijn oorspronkelijke vraag: heeft verplaatsen zin?

• Ronald
Verplaatsen heeft nog steeds weinig zin.

Aan de ontwerprichtlijn is zeker wel voldaan. Met deze optimizers is dat 14 stuks. De optimizer is een duurder moderner model dan p300, in principe prima dus.

Bijplaatsen is nog steeds de beste keuze. Eenvoudig zelf te doen. Je hebt wat solar kabel nodig met stekkers om ze in de string te hangen. Cedel maakt deze op maat voor nette prijs.

Solar kabel nooit in bedrijf loshalen, dan trek je vlambogen. Omvormer uitschakelen en wachten tot hij aangeeft dat het veilig is via de het stoplicht ( zie handleiding)

2 stuks p404 met Hyundai hie 395w zijn mooie keuzes.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-09-2021 14:56 ]

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Dank voor jullie adviezen. Ik ga eens overleggen of er twee gaan bijkopen.

Pagina: 1