Apart netwerk maken voor omvormer zonnepanelen Huawei 2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bdavinci
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-09-2021
Hallo ;w ,

Ik zou graag de omvormer van onze zonnepanelen op een apart netwerk zetten ipv op het thuisnetwerk.
We hebben een Huawei sun 2000 omvormer.
Ik ben een echte leek op vlak van netwerken. Is er iemand die simpel kan uitleggen, of een handleiding of tutorial weet staan, hoe ik dus:

1) een apart (en veilig!) netwerk kan maken voor de omvormer (en smart tv? opnieuw ander netwerk?). Ik heb enkel een gewone BBOX van Proximus, deze zal niet volstaan denk ik
2) de omvormer makkelijk kan verbinden met dit netwerk. De installateur zei immers dat hij opnieuw moest langskomen als ik de omvormer op een ander netwerk wou laten gaan. Ik hoop dat ik dat zelf kan...

Ik heb wat algemene computerkennis maar zoals ik zei op vlak van netwerken ben ik een absolute leek. Graag dus simpele stapjes O-)

Alvast heel erg bedankt! Ik zou hier erg mee geholpen zijn.

Alle reacties

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:23
Tja da's wellicht niet zo makkelijk als je hoopt....
Wat bedoel je met apart netwerk?
Is de omvormer aangesloten via Wifi?
Waarom wil je de apart hebben?
Waarschijnlijk moet je met vlans aan de slag, dat is niet eenvoudig met weinig kennis van zaken en de apparatuur moet er geschikt voor zijn. (switch/router/e.d,)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Een risico van een omvormer die gehackt wordt is meestal dat ze het gebruiken om ongewenst je internet verbinding te misbruiken

Praktisch nooit gebruiken ze het om je devices aan te vallen op je netwerk.

Dus in apart netwerk stoppen kan maar als je hem alsnog ongefilterd internet geeft, heeft het weinig zin

CISSP! Drop your encryption keys!

• Bdavinci
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Hij is inderdaad aangesloten op de wifi, waar al onze toestellen ook op zitten.
Met apart netwerk bedoel ik iets zoals een gastnetwerk, waar dan alleen dat toestel op zit.
Ik zou dat willen doen omdat ik er niet gerust op ben. Ik vertrouw de Chinezen en hun toestellen niet qua beveiliging. Mensen met slechte bedoelingen zouden op ons netwerk kunnen of onze omvormer manipuleren. Wat de risico's juist zijn weet ik niet precies, net omdat ik er niet zo veel van ken. Maar ook al ken ik de risico's niet precies, ik zou ze graag zo veel mogelijk elimineren.

Laurens, hoe zorg je voor "gefilterd" internet?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
@Bdavinci router ertussen waarmee ik het iot device alleen verbinding laat maken met zn reguliere server. Niet heilig want vaak is dat een tunnel waar van alles overheen kan

Maar gescheiden wifi linkt mij niet heel lastig, kun jr niet het gasten wifi gebruiken?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Bdavinci
Laurens, inderdaad zo'n gefilterd internet zou nuttig zijn denk ik.
Ik heb geen gasten wifi denk ik. Ik weet niet hoe ik dit kan aanmaken.
Voorlopig zal ik het zo moeten laten vrees ik, bij gebrek aan kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je de chinezen niet vertrouwd moet je hun producten niet kopen. Ga je nu om je doel te bereiken een Huawei router er tussen zetten om het veiliger te maken! Bedenk wel dat als men inderdaad al die data zou verzamelen wat voor moeite en geld het kost om het op te slaan en te analyseren, en wat zou je er mee kunnen? Verkrijg je niet veel meer info door gewoon door een straat te lopen?
Vergelijk het met de enorme data honger van marketeers die ze verkopen aan bedrijven die ze laten geloven dat ze met die info nog meer kunnen verkopen. Totdat er een bedrijf is die er niet aan mee doet en gewoon service gaat leveren omdat dat onder de streep meer oplevert.
Je kan hem natuurlijk ook gewoon niet met internet verbinden en die statistieken en cijfertjes niet hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bdavinci
Ik had liever geen product van de Chinezen in huis gekregen. Mijn moeder heeft hem gekocht. Het ging niet anders bij de firma waar we besteld hebben zei ze omdat we een driefasig systeem hebben.
Hem van de wifi halen zal de enige simpele oplossing zijn denk ik. Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
Bdavinci schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:56:
Ik had liever geen product van de Chinezen in huis gekregen. Mijn moeder heeft hem gekocht. Het ging niet anders bij de firma waar we besteld hebben zei ze omdat we een driefasig systeem hebben.
Hem van de wifi halen zal de enige simpele oplossing zijn denk ik. Bedankt voor jullie reacties
Misschien dan ook je pc van het internet afsluiten. Die komt ook uit China.

Ik snap wel wat je bedoeld. Ik heb een GoodWe omvormer dat ook een Chinees product is. Via pihole heb ik nu niet toegang tot de monitoring website.

Als ik alles goed heb werken in HomeAssistant zal zo hoppa het verkeer naar buiten geblokkeerd worden.

Maar dat zou ik ook hebben gedaan met een Een Merk uit de EU of zelfs Nederland.

Snap ook niet waarom alles maar cloud gebaseerd moet zijn en geen keuze meer is. Zo is m’n warmte pomp op afstand uit te lezen en is het mogelijk te bepalen of iemand wel of niet thuis is.

Wordt het gedaan? Ik denk het niet maar ja ze zouden ook een auto met een camera voor je huis kunnen neerzetten om te kijken of je thuis bent.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1