Vaillant Turbotec ketel, die steeds in storing blijft vallen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngiesberts
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-08 00:56
Sinds ik mijn huis verbouwd heb, heb ik al niets dan problemen gehad met men Vaillant gasketel, die hier al hing toen ik het huis kocht, hij is nu 11 jaar oud, een Vaillant Turbotec VUW 282.

Er zijn al techniekers hier geweest, en ze kunnen mij geen oplossing bieden, en stellen voor om een nieuwe ketel te plaatsen.

Het probleem is, dat hij niet continu kan blijven branden, en voortdurend foutmelding 5.33 geeft, storing in het verbrandingsafvoersysteem. Als ik de frontplaat afneem, zodat er meer lucht bij de vlam komt, valt hij niet in storing. Zodra ik de plaat er terug op schroef, valt hij om de minuut in storing.
Het probleem is dus, dat hij niet genoeg verse lucht krijgt? De schouw die erop staat heeft, 2x 45° en 1x 90° bocht + 3 stukken van 1 meter erop staan, is dit teveel? Kan de ketel misschien geen verse lucht aanzuigen?

Ik ben echt ten einde raad, en ik, en de techniekers die hier zijn geweest, begrijpen het probleem niet. Iemand een idee?

Beste antwoord (via ngiesberts op 14-11-2021 16:55)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Meerdere dingen zijn mogelijk.
1.De lucht toevoer zit verstopt, de ketel krijgt te weinig lucht.
2. De rookgas afvoer zit verstopt, de ketel kan zijn rookgassen niet kwijt.
3. De warmtewisselaar is vervuild en wordt te heet en de ketel slaat af.
4. De ventilator werkt niet goed, en kan de rookgassen niet afvoeren.

Kan je een foto maken van de ketel en rookgasafvoer?

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
edsandje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:02:

Punt 4 klopt niet helemaal. Dit is een condenserende ketel met de ventilator als aanvoer, niet als afvoer.

Als ik de handleiding van deze ketel erbij pak, zie je foutcode S.33 (niet 5.33): "Luchtdrukschakelaar heeft niet geschakeld. Toestel bevindt zich binnen de wachttijd of toerentalafwijking tijdens de automatische buislengte-aanpassing."

De luchtdrukschakelaar is een schakelaar die het verschil in luchtdruk meet. Deze schakelaars meten meestal in het stuk direct voor/na de ventilator (lagere/hogere druk dan omgeving) of in het rookgasafvoerkanaal. Als deze niet schakelt (nadat de ventilator is opgestart) wordt het toestel niet vrijgegeven om door te starten.

Al met al zijn eigenlijk de enige opties:
- Punt 1 & 2 van @edsandje
- De luchtdrukschakelaar is defect
- De ventilator haalt zijn toerentallen niet (maar meestal is daar een aparte code voor)

Aangezien je zegt dat hij niet in de fout valt als je de manteldeur opent, verwacht ik dat die laatste niet het geval zal zijn.

• ngiesberts

Ik heb samen met de technieker de schouw volledig gemonteerd and terug gemonteerd, en er zat nergens een verstopping of iets dat erop wees dat de ketel niet genoeg lucht zou kunnen trekken, of afvoeren.

Hoe kan ik zien of de warmtewisselaar vervuild is?

Hier zijn een paar foto's van de schouw en ketel. Ik heb pijlen getekend op 1 foto, als ik deze dichtingen open laat, trekt hij precies meer lucht, en valt hij minder snel in storing, maar het probleem is nog niet volledig opgelost, en het is niet echt een veilige manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOTjvmvwjRL0b1P2Lm93Rfd0Rt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOSOLZiQUbEitN18JnD89RQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZLp-E6SNl6UQJYNH-BNkchNqJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeMkovYYgEdk8TFsm1tSm0Gr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oveHwxKx2dtIUjZDTl4AYws_6sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxTiLZq6S2A1QT7pVJuvoR4N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAqSTJ11B0id2HxENGT-kdbkrAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRtnx1cps1Dsc3qhBQfyozaY.jpg?f=fotoalbum_large

• ngiesberts
WeetIkHetNou schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:43:
[...]

Al met al zijn eigenlijk de enige opties:
- Punt 1 & 2 van @edsandje
- De luchtdrukschakelaar is defect
- De ventilator haalt zijn toerentallen niet (maar meestal is daar een aparte code voor)

Aangezien je zegt dat hij niet in de fout valt als je de manteldeur opent, verwacht ik dat die laatste niet het geval zal zijn.
Ik heb met de technieker de schouw nagekeken en daar bleek geen probleem mee te zijn. Dus dan zou het alleen de luchtdrukschakelaar, of ventilator kunnen zijn.

Is er een duidelijke manier om te zien of de luchtdrukschakelaar niet correct werkt?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 16:11

SeatRider

Hips don't lie

Is het niet nog makkelijker om gewoon vast te stellen dat/of de ventilator gaat draaien als je warmwater afneemt?

(Ik had exact hetzelfde probleem met een Agpo ketel, de monteur dacht in eerste instantie ook niet aan de ventilator, maar data was wel het probleem).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@ngiesberts De voorplaat losnemen (2 kruiskopschroeven) dan kan je de brander zien en de wisselaar aan de boven kant.
De luchtdrukverschilschakelaar zit rechts boven in waar het blauwe slangetje op zit.
Je kan het slangetje loshalen en even controleren of er geen vocht in zit.
Op welke gassoort zit de ketel aangesloten?

@WeetIkHetNou het is geen hr ketel maar een vr.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
ngiesberts schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:48:
[...]

Is er een duidelijke manier om te zien of de luchtdrukschakelaar niet correct werkt?
Lastig. Er kan condens in de aanvoerslang zitten zoals @edsandje al zei. Verder is het intern waarschijnlijk een simpel membraam wat een elektrisch contact maakt/breekt. Voor een monteur niet goed te controleren of die intern nog 100% goed is of 'af en toe' niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-09 22:55
Inderdaad of vervuiling, luchtslangetjes met water, luchtdruk schakelaar defect.

Wat ook nog wel eens gebeurd is dat er vuil in de venturi zit of dat jij afgebroken is.
Deze zit in de ventilator gemonteerd.

Een ventilator met te lage opbrengst is ook mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:49
11 jaar oud. Hoe lang denk je dat hij nog mee gaat en hoeveel hebben alle mensen gekost welke al langs zijn geweest en hoeveel kosten de mensen die nog langs gaan komen voor een eventuele reparatie?

Als je in Nederland woont, volgens mij worden de eisen voor een CV plaatsen per april 2022 ergens strenger, waardoor de kosten voor plaatsing ook gaan stijgen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ngiesberts

Dit was het probleem, de ventilator maakte ook een raar/luid geluid. Ik heb hem een 2tal weken geleden laten vervangen, en hij valt nu niet meer in storing waardoor ik continu warm water krijg.

Het heeft me uiteindelijk rond de 200€ gekost,aar ik ben blij dat het probleem nu eindelijk is opgelost. Bedankt voor deze punten op te sommen, het heeft me goed geholpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeMeeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-01-2022
Ik heb hetzelfde probleem met de Vaillant turbo mag. Vaillant heeft gasregel blok, 2 printplaten en brander vervangen Toch blijft het probleem bestaan wanneer de plaat er opzit. Plaat eraf geen storing. Geiser hangt in mijn flat met rookgasafvoer 2 meter horizontaal naar buiten. Deze is nagekeken en zit niet verstopt. Kan ik meer advies krijgen? Ben radeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngiesberts
PeterdeMeeter schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:51:
Ik heb hetzelfde probleem met de Vaillant turbo mag. Vaillant heeft gasregel blok, 2 printplaten en brander vervangen Toch blijft het probleem bestaan wanneer de plaat er opzit. Plaat eraf geen storing. Geiser hangt in mijn flat met rookgasafvoer 2 meter horizontaal naar buiten. Deze is nagekeken en zit niet verstopt. Kan ik meer advies krijgen? Ben radeloos
Bij mij was het probleem de ventilator, deze maakt ook een luider geluid dan normaal. Het heeft me uiteindelijk rond de 220€ gekost om het te laten vervangen.
Het kan ook de luchtdrukverschil schakelaar zijn zoals andere in deze thread zeiden.

Als je exact hetzelfde probleem als mij hebt, dat de ketel perfect werkt met de beschermplaat eraf, waardoor hij meer verse lucht binnen krijgt/ gasdampen kan afvoeren. Lijkt mij het probleem bij 1 van deze 2 problemen te liggen.
Pagina: 1