Schuifrailsysteem voor tafelblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 15:23

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een schuifrailsysteem voor een tafelblad.

Situatieschets : In een kamer willen we een opbergkast maken.
Daar op zich is het probleem niet : gewoon kast maken, daar een dekblad op en klaar is kees. Een doodgewone kast dus, zoals er 13 in een dozijn zijn.
Echter wil ik op de kast een modeltreinbaan zetten. Bedoeling is dat ik ook nog aan de achterzijde van de kast raak en aan de onderzijde.
Dit kan als dit stuk als een soort verrijdbaar/verschuifbaar blok op de kast komt te staan.

In wezen is dit het idee :

Afbeeldingslocatie: https://falcon-its.be/baan/kast.jpg

Zwart vierkant de kamer, bruin, de kast welke achteraan een 50 cm van de muur afstaat en aan de rechtse zijkant ook mee toegewerkt.
Op het blad van de kast zelf zou ik een aantal schuifrails willen plaatsen ( blauwe lijnen ), om de modeltreinbaan dus voor en achterwaarts te schuiven om overal aan te kunnen.
Aan de meest linkse en rechtse kant, zou ik de rail op een dwarsbalk ook mee laten steunen, vastgemaakt in de muur, zodat het gewicht van de modeltrienbaan ook op de muur hangt, de 3 rails tussenin ben ik nog niet uit, volgens mij hoeven deze niet in de lege ruimte achter de kast doorgaan tot tegen de muur, maar misscien toch wel veilig.

Het probleem zit hem momenteel vooral in de schuifrails : deze zouden liefst niet te hoog mogen zijn, bedoeling is dat deze verdwijnen onder een afkasting rondom de treinbaan, zodat je ze nauwelijks ziet.
Buiten een spleetje dus zal de modeltreinbaanbak zogoed als volledig gelijk staan op de kast zelf.
Echter, zo direct vind ik dat soort dingen niet. Je vindt genoeg railbeslagsystemen voor schuiven van schuifkasten, maar deze worden allemaal links en rechts gemonteerd in een kast, daar waar diegene die ik nodig heb eigenlijk op en onder een plaat geinstalleerd moeten worden. Tevens moeten ze ook wat gewicht dragen ( geen idee hoeveel eerlijk gezegd, treinbaan is 280 x 100 cm ( wat dus ook de afmeting van de kast wordt ) ).

Ik had zelf al dit railsysteem gevonden :

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/612jELLdA0L._SL1500_.jpg

Echter geen ervaring mee of dit goed is of niet.

Aangezien er hier een aantal serieuze DHZ'ers op GoT zitten dacht ik : waarom eens niet hier horen, of er hier mensen zijn die een soortgelijke systeem ergen shebben toegepast, en welke rails ze daarvoor gebruikt hebben.

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Dat spul op die foto is bedoeld voor precisiegeleiding en moet ook nauwkeurig worden gemonteerd anders gaat het klemmen. Bij houten constructies is dat wel een uitdaging.

Je zou zelf geleiders kunnen maken van aluminium U-profiel en kunststof ladegeleiders, zoals deze:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/3505224/artikel.html
Deze monteer je dan tussen balkjes op kast en plaat, zodanig dat de geleiding in de lengte van de plaat is opgesloten.
Ik heb een dergelijke constructie ook wel eens gebruikt voor een bijzondere ladegeleiding, waarbij ik niet uit de voeten kon met de standaard spullen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Inderdaad, als het echt preciesie gaat zijn, dan gaat het een moeilijke worden misschien.

Heb je toevallig een foto van hoe jij die Hornbach geleiders gedaan hebt JukeboxBill ?

Hettich heeft blijkbaar ook dit :

Afbeeldingslocatie: https://content.ostermann.eu/webcontent/content/hlr-system/4_Hettich/2013/A/AF_QU_Schiebewd_Teilauszug_intl_ipic1.jpg

Quadro 40 voor schuifwanden en bodemmontage voor houten schuifladen, wel is me niet duidelijk hoe je die rail vastzet in het stuk hout dat er op komt. Enige dat ik me kan bedenken is een gleuf infrezen waar die rail in past ?

-| Hit it i would ! |-

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Dat lijkt inderdaad wat.
Niet te hoog, en kunnen op de kast gemonteerd worden en onder de treinbaanplaat.

-| Hit it i would ! |-

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:22
Maar, je schuift hem dus van de kast af, zodat-ie los boven de vloer zweeft, en op de uitgeschoven rails steunt? Moet daar dan niet nog wat serieuze ondersteuning bij in de vorm van pootjes ofzo?

Kan ook best zijn dat ik je uitleg verkeerd interpreteer... blijft de treinbaan altijd voor een groot deel op de kast rusten?

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 23-09-2021 11:36 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Wat ik niet zo goed begrijp, is dat je het zijwandje dichtmaakt, terwijl je net de bovenplaat wil kunnen wegschuiven om achter de kast te kunnen. Kan je niet beter dat zijwandje weglaten (je zou het ook aan je bovenplaat kunnen hangen, zodat het mee wegschuift, maar dat wordt wellicht wat zwaar)?

Constructietechnisch: je rails moeten trek-en drukkracht aankunnen; zorg ook voor goeie eindstoppen zodat steeds de helft van de bovenplaat bovenop je kast ligt. Het grootste probleem zal niet de modelbaan zelf zijn; maar de neiging die je hebt om op de plaat te gaan leunen.
Je kan tegen de achtermuur aan een lat aan de muur bevestigen (kleine wieltjes of afgeschuinde kant aan maken), zodat in "ruststand" de plaat daar goed op rust.
Een ander id: als je de bovenplaat nu eens bedenkt als een tafel, met wieltjes onder de poten. Dan heb je geen rails nodig, je poten zorgen dat je de tafel niet te ver kan schuiven; je kan de zijwand afdekken als je dat wil; je hebt geen trekkrachten. Eventueel voorzie je een uitsparing in de kast waar de voorste poten netjes inpassen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Gramser : eigenlijk is het maar de helft van de baan die voor de kast schuift. De ander ehelft zal steeds op de kast blijven hangen. Maar voor de zekerheid zal iets van ondersteuning wel handig zijn denk ik ook. Zal vermoedelijk proefondervindelijk moeten getest worden.
De andere helft van de trienbaan zal steeds in het gat achter de kast bereikbaar zijn.

naftebakje : je hebt inderdaad gelijk over dat als je de zijkant dichtmaakt je niet aan de ruimte achter de kast raakt.
Ben vergeten te zeggen dat ik hiervoor 1 van de kasten als soort "valse kast" zou willen maken, zonder achterkant in, waardoor je eigenlijk door die kast kan kruipen in de valse ruimte erachter.

De eindstoppen zijn een goed idee, had ik nog niet aan gedacht.
De lat tegen de achtermuur had ik ook in gedachten. En zoals je zelf ook aangeeft : het voorkomen van het leunen op de plaat.
Het idee van tafel op pootjes over de kast had ik ook initieel, maar is afgeschoten door vrouwlief.

Bedankt voor het meedenken.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 19:08
@Falcon10 Off-topic: als je een poster van een reactie wilt attenderen, kun je een "@" teken voor de naam zetten, dan krijgt de betreffende poster een attentie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die tafelgeleiders zij n er zeker, ik heb ze namelijk onder mijn keukentafel zitten ;)
is alleen niet goedkoop en ik heb 123 geen idee waar het spul vandaan komt, dat zou ik op moeten zoeken. Maar even een andere invalshoek: die kast zal max 70 cm hoog zijn, want die treinbaan moet er op. Wat let je om de kast op wieltjes te zetten? Beweeg je de treinbaan met kast en al indien nodig. Kost je een paar wieltjes, dat zijn de kosten niet. Maak je een mooie plint onder de kast en je bent er :)

Edit: sowieso snap ik het punt van de geleiders niet. Dan heb je een blad wat kan bewegen op de kast, maar die kast is statisch. Als die kast in een hoek staat kom je er alsnog niet achter ;)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 24-09-2021 10:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Vrouwlief wil dat het ding vast staat, omdat anders het boeltje waarschijnlijk ( terecht :D ) door heel de kamer gaat gesleurd worden door mij de ganse tijd :D

Jawel, je zou achter de kast kunnen in de open ruimte door door 1 kastje door te kruipen, waar een valse achterwand insteekt.
Gaat wel lollig worden denk ik. Verstoppertje spelen achter de kast :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
Falcon10 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:31:
[...]

Dat lijkt inderdaad wat.
Niet te hoog, en kunnen op de kast gemonteerd worden en onder de treinbaanplaat.
Met vier/vijf van die dingen kom je er wel. Tenzij je echt grind gebruikt onder de rails. :+
Pagina: 1