Beste Tweakers,
Ik ben niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuwe woning en heb een contract getekend voor max 2 jaar (tijdelijk contract). Nu is het zo dat ik niet echt tevreden ben met de woning waar ik in zit en inmiddels een beter alternatief heb gevonden.
Artikel 3 van mijn contract geeft het volgende aan:
Mijn vraag is mogen zij dit zomaar doen? Is er een wet waar dit in beschreven is of mag dit juridisch gezien helemaal niet?
Wat ik tot nu toe zelf heb geprobeerd is om advies te vragen van bekenden die hier wat meer ervaring mee hebben maar ik krijg allemaal tegenstrijdige antwoorden waar ik niet zoveel mee kan, met de makelaar zelf schiet ik ook niks op.
Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven?
Alvast bedankt
Groet, Mehmet
...
Ik ben niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuwe woning en heb een contract getekend voor max 2 jaar (tijdelijk contract). Nu is het zo dat ik niet echt tevreden ben met de woning waar ik in zit en inmiddels een beter alternatief heb gevonden.
Artikel 3 van mijn contract geeft het volgende aan:
3 Duur, verlenging en opzegging
Bepaalde tijd voor maximaal twee (2) jaar of korter
3.1 Deze huurovereenkomst is aangegaan voor een duur van maximaal twee (2) jaar of korter, te weten twee (2) jaar, ingaande op
1 augustus 2021 en lopende tot en met 31 juli 2023.
3.2 Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, mits huurder heeft voldaan
aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder. Indien de ingangsdatum niet op een werkdag valt, zal het
gehuurde op de eerstvolgende werkdag ter beschikking worden gesteld.
3.3 Tijdens de in artikel 3.1 genoemde periode kan verhuurder deze huurovereenkomst niet tussentijds door opzegging
beëindigen.
3.4 De huurovereenkomst eindigt na ommekomst van de in de in artikel 3.1 genoemde periode, indien de in artikel 3.1 genoemde
bepaalde termijn korter is dan of gelijk aan twee (2) jaren in het geval van zelfstandige woonruimte en de verhuurder de
huurder tijdig, overeenkomstig artikel 18.2 van de algemene bepalingen, informeert over de dag waarop de huurovereenkomst
eindigt. Indien de verhuurder de huurder niet of niet tijdig informeert en de in artikel 3.1 genoemde periode verstrijkt, loopt de
huurovereenkomst voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient in dat geval te
geschieden overeenkomstig artikel 18.1 van de algemene bepalingen.
Zoals ik hier op uitmaak kan ik mijn contract tussentijds beëindigen met in achtneming van 1 maand opzegtermijn, echter geeft de makelaar aan pas na 1 jaar mee te willen werken met een voortijdige beëindiging.Artikel 18.1 van de algemene bepalingen
Beëindiging door opzegging
18.1 Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient te geschieden per deurwaardersexploot of
aangetekende brief en tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag (doorgaans de eerste dag van een
kalendermaand) en met inachtneming van een opzegtermijn. De opzegtermijn is voor een opzegging door huurder gelijk
aan de duur van een betaalperiode, maar niet korter dan één maand en niet langer dan drie maanden en voor een
opzegging door verhuurder niet korter dan drie maanden en met inachtneming van artikel 7:271 lid 5 BW.
18.2 Een huurovereenkomst aangegaan voor een bepaalde termijn, die korter is dan of gelijk aan twee jaren (in het geval
van zelfstandige woonruimte), respectievelijk vijf jaren (in het geval van onzelfstandige woonruimte), eindigt niet door
opzegging maar door mededeling, die dient te geschieden per aangetekende brief, inhoudende dat de huurovereenkomst
eindigt op de in de huurovereenkomst genoemde bepaalde termijn. Deze mededeling dient door verhuurder te zijn gedaan
niet later dan één maand voor het verstrijken van de in de huurovereenkomst bepaalde termijn en niet eerder dan drie
maanden voor het verstrijken van die termijn.
Mijn vraag is mogen zij dit zomaar doen? Is er een wet waar dit in beschreven is of mag dit juridisch gezien helemaal niet?
Wat ik tot nu toe zelf heb geprobeerd is om advies te vragen van bekenden die hier wat meer ervaring mee hebben maar ik krijg allemaal tegenstrijdige antwoorden waar ik niet zoveel mee kan, met de makelaar zelf schiet ik ook niks op.
Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven?
Alvast bedankt
Groet, Mehmet
...