Vraag

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Ik heb momenteel een redelijk setup van apparaten voor mijn domotica. Ik gebruik de volgende “controllers”:
- HomeAssistant
- NodeRed
- Fibaro HC2
- Homebridge
- Homey
Dit alles bij elkaar stuur ik de volgende apparaten aan:
- Hue lampen (niet alleen hue, ook wat Ikea op de bridge)
- Fibaro bewegingsmelders
- Fibaro contact sensoren
- Fibaro rookmelders en CO melders
- Aeotec Quad schakelaars
- Fibaro keyfobs
- Fibaro Walli shutter controllers voor raambesturing
- Verschillende Zwave schakelaars en outlets
- Sonos speakers
- Logitech Harmony Hub
- Somfy IO zonnescherm
- Roomba
- P1 meter
En wellicht nog wat losse spullen waar ik zo niet op kom. Alles komt tezamen in HomeAssistant, meeste automation gaat via NodeRed en de Zwave controller is de HC2. Homebridge gebruik ik ook als frontend zodat ik Siri kan gebruiken en ik los van HomeAssistant nog wat control heb. Homey doe ik eigenlijk niet zoveel mee, staat in de kast.. Al met al een leuke setup, ik zie het als hobby en kan er lekker mee spelen, programmeren, automatisering bedenken etc. Heb ik gewoon veel lol van en is (sort of) leerzaam.

Zoals gemeld de HC2 gebruik ik als Zwave controller. Was mijn eerste apparaat en heb bijna alles wel gemaakt met virtual devices en Lua programmeren, vond ik ook erg leuk. Ik merkte alleen dat er veel beperking op het apparaat zat en ben daarom over gegaan op HomeAssistant. Nu lees ik wat over de HC3 en dat deze wel goede ondersteuning heeft voor verschillende devices en dat het ding best goed werkt. Lijkt me leuk om daar ook weer eens mee te spelen maar als het net zo beperkt is als de HC2 ben ik snel uitgespeeld en dan vind ik 500 euro weer net iets te veel voor speelgoed.

Leuk verhaal, maar wat is mijn vraag? Ik vind zelf het sterke van HomeAssistant dat ik mooie dashboards kan bouwen maar ben er zeker niet mee getrouwd en zit dus naar de HC3 te kijken. Heeft iemand hier ervaring met het apparaat en dan ben ik vooral benieuwd naar integratie met Hue, Sonos, Somfy etc. Dus niet de Fibaro en Zwave ondersteuning, dat geloof ik wel. Op de HC2 was bijvoorbeeld Hue en Sonos erg slecht en moest ik zelf wat virtual devices maken om er iets uit te krijgen. Was leerzaam maar niet echt mooi en gebruiksvriendelijk. Kan iemand wat ervaringen delen over zijn/ haar HC3?

Alle reacties

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 14:14
Hier een gebruiker van de HC2. Sinds ik een stabiele HomeAssistant heb draaien fungeert hij enkel nog als dure Z-wave controller. Tijdens mijn Fibaro tijd ben ik eigenlijk alleen maar teleurgesteld door Fibaro, grote beloftes die niet worden waargemaakt, slechte app, geen HomeKit onderstuening (voor HC2) en een totale stop van ondersteuning op de HC2 sinds de HC3 uit is.

Voor mij heeft Fibaro HCx geen enkele meerwaarde tov HomeAssistant.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik kan zeggen dat de hue integratie best goed werkt, je ziet alle lampen individueel en kunt ze in home center zelf opnieuw indelen.

De rest heb ik nog niet gebruikt, ik ben wel asn het kijken of ik andere devices zelf in home center kan programmeren, zo heb ik via lua al ingesteld dat als de lamp op de wc of badkamer aan gaat dat de ventilatie tijdelijk op max wordt gezet. Maar verder dan een rest API call sturen ben ik nog niet gekomen.

Er is 1 voordeel van HC2/3 t.o.v. HA: je kunt de fibaro zwave modules updaten.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 22-09-2021 15:43 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 21:42
Sitelabs schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:58:
Hier een gebruiker van de HC2. Sinds ik een stabiele HomeAssistant heb draaien fungeert hij enkel nog als dure Z-wave controller. Tijdens mijn Fibaro tijd ben ik eigenlijk alleen maar teleurgesteld door Fibaro, grote beloftes die niet worden waargemaakt, slechte app, geen HomeKit onderstuening (voor HC2) en een totale stop van ondersteuning op de HC2 sinds de HC3 uit is.

Voor mij heeft Fibaro HCx geen enkele meerwaarde tov HomeAssistant.
Maar wel veruit de beste z wave controller.

• Archie_T
Dank voor jullie reacties @Sitelabs die teleurstelling in HC heb ik inderdaad ook maar toch was ik juist benieuwd wat de HC3 mij nog kon bieden. Gewoon weer wat leuks en anders maar dan moet het wel een beetje duidelijk zijn wat het kan.

@DutchKel Dank voor je antwoord. Juist het Lua stuk enzo sprak mij aan op de HC3. Ik begrijp dat jij een HC3 hebt? Kan je wellicht (als je zin hebt hoor!) wat meer info over posten? Gebruik jij bijvoorbeeld de app? En zijn op de app de integraties wel goed zichtbaar (in tegenstelling tot de HC2). Wat ik vooral van de HC2 vind is dat ze hele goede Fibaro ondersteuning hebben maar bijvoorbeeld Hue lampen worden niet als Light aangeduid in de app. Ik zoek een complete oplossing wat dat betreft.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13
Archie_T schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:12:
Dank voor jullie reacties @Sitelabs die teleurstelling in HC heb ik inderdaad ook maar toch was ik juist benieuwd wat de HC3 mij nog kon bieden. Gewoon weer wat leuks en anders maar dan moet het wel een beetje duidelijk zijn wat het kan.

@DutchKel Dank voor je antwoord. Juist het Lua stuk enzo sprak mij aan op de HC3. Ik begrijp dat jij een HC3 hebt? Kan je wellicht (als je zin hebt hoor!) wat meer info over posten? Gebruik jij bijvoorbeeld de app? En zijn op de app de integraties wel goed zichtbaar (in tegenstelling tot de HC2). Wat ik vooral van de HC2 vind is dat ze hele goede Fibaro ondersteuning hebben maar bijvoorbeeld Hue lampen worden niet als Light aangeduid in de app. Ik zoek een complete oplossing wat dat betreft.
Ik heb inderdaad een HC3 en gebruik ook de app. Alleen momenteel heb ik de philips hue niet gekoppeld. Maar wat ik me kan herinneren in het verleden krijg je voor elke philips hue lamp een aparte entiteit in de HC3. Alle entiteiten in HC3 kun je zelf instellen wat voor soort apparaat is, je moet dus per philips hue lamp aangeven via de website van Home Center dat het een lamp is. Zo kun je ook een schakelbare stopcontact als lamp instellen (ik heb er zo een aantal waar alleen lampen op aangesloten zijn).

Ik heb overigens niet dat ik apparaten in de app niet zie oid. Alles is zichtbaar, alleen de favorieten heb ik nog niet goed ingesteld, dus ik moet het per kamer opzoeken.

LUA is overigens wel heel erg krachtig, ik ben er nog niet zo heel lang mee bezig geweest maar heb wel dus de ventilatie er al mee gekoppeld.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32
Geen HC3, wel de 2 en al veel met LUA zitten spelen. als je hier goed weet te scripten en/of gebruik maakt van bestaande scripting kan je er erg veel uithalen wat nuttig is. Zo heb ik mijn bewegingssensoren in de hallen gekoppeld aan de lampen en stukje lua. als het buiten donker is (haalt hij van i-net af zons ondergang en zonsopgang), en er is beweging dat de lamp in de hal 30 sec. brand. Als hij in die 30 seconden weer word getriggered gaat de teller opnieuw lopen, net zolang tot er 30 seconden geen beweging gedetecteerd is om dan uit te gaan. ook zullen de lampen maar 40% van capaciteit branden na 00:00 uur omdat het normaliter enkel wandelingetjes naar toilet bijv. zijn.

Mocht je een goed script willen hebben zodat je niet alles zelf hoeft te schrijven en niet zoveel van LUA hoeft te weten is dit all in one script: https://forum.fibaro.com/files/file/280-all-in-one-scene/

• Archie_T
basjuhh schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:26:
Geen HC3, wel de 2 en al veel met LUA zitten spelen. als je hier goed weet te scripten en/of gebruik maakt van bestaande scripting kan je er erg veel uithalen wat nuttig is. Zo heb ik mijn bewegingssensoren in de hallen gekoppeld aan de lampen en stukje lua. als het buiten donker is (haalt hij van i-net af zons ondergang en zonsopgang), en er is beweging dat de lamp in de hal 30 sec. brand. Als hij in die 30 seconden weer word getriggered gaat de teller opnieuw lopen, net zolang tot er 30 seconden geen beweging gedetecteerd is om dan uit te gaan. ook zullen de lampen maar 40% van capaciteit branden na 00:00 uur omdat het normaliter enkel wandelingetjes naar toilet bijv. zijn.

Mocht je een goed script willen hebben zodat je niet alles zelf hoeft te schrijven en niet zoveel van LUA hoeft te weten is dit all in one script: https://forum.fibaro.com/files/file/280-all-in-one-scene/
Ik heb al de HC2 zelf ook en veel gedaan met LUA en virtual devices. Bijna alles wat ik heb kan ik ook integreren met de HC2, het was meer de vraag of de HC3 gewoon wat moderner en leuker is dan de HC2. Ik vind bijvoorbeeld dingen als Hue lampen die niet als light gezien worden in de HC2 irritant, je mist dan functionaliteit in de app. Het concept homecenter bevalt me wel, programmeren is leuk, maar de uitwerking in de vorm van GUI en bruikbaarheid vind ik dus wat minder. Vandaar dat ik aan de HC3 dacht,
Pagina: 1