IOT LoRaWAN Parkeersensor systeem VVE parkeergarage

Pagina: 1
Acties:
  • 878 views

Vraag

• Danny70
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-09-2021
Beste Tweakers,

Onze VVE heeft een parkeergarage met vaste en met flex plekken.
Ongeveer 30 auto's moeten "strijden" om 15 beschikbare flex plekken.
Vooral in de winter is het dan dringen.

Wij hebben momenteel geen systeem dat aangeeft of er nog een vrije flexplek is in de garage.
Waardoor er vaak (met name in de avond en nacht) onnodig de garage ingereden wordt, rondgereden wordt en men uiteindelijk buiten op straat moet parkeren.

We zouden graag een detectiesysteem voor vrije plekken hebben.

Nu bestaan er prachtige LoRaWAN sensors (bijvoorbeeld van Bosch), met vrij prijzige Gateway en Server systemen. Met name bedoelt voor commerciele parkeergarages die natuurlijk grote budgetten (inkomsten) hebben.

Wij hoeven eigenlijk niets ingewikkelds. Het hoeft niet gekoppeld te worden met internet. Er is geen App, internet verbinding of externe server nodig.

Wat we eigenlijk graag zouden willen is een LED lamp naast de ingang van de garage. De lamp brandt groen, dan is er nog plek. De lamp brandt rood, dan is alles vol.

Maar zou ik dat kunnen realiseren? Hoe vind ik een IOT/LoRaWAN expert die samen met ons dit pakket kan samenstellen en programmeren?

Ik ben benieuwd of jullie ons verder kunnen helpen.

Hartelijk dank,

Danny uit Utrecht

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Danny70 welkom op Tweakers.

Ben je op zoek naar iemand die het voor je gaat maken of ga je er zelf mee aan de slag? In het eerste hoort het in de V&A thuis, in het tweede geval ben je op ons forum meer dan welkom.

• Danny70
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-09-2021
Beste Rens,

Ik wil er zelf mee aan de slag, maar heb geen idee waar te beginnen. Ik ben ICT-er. Maar LoRaWAN, Gateways en sensoren zijn niet momenteel niet mijn vakgebied. Ik hoop hier richting te vinden. Thanks, Danny

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is er een ingangsysteem (hek, boom) of gewoon vrij inrijden?

INdien niet, zou je zelf een simpel RFID lezer systeempje kunnen opzetten wat je bezetting bijhoud. Moet men zich daar natuurlijk wel even aanhouden, en zoals vaak is techniek simpeler te manipuleren dan menselijk gedrag

[ Voor 65% gewijzigd door superduper op 22-09-2021 16:03 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
De sensoren van Bosch zouden prima kunnen werken als je goede dekking hebt van het huidige LoRa netwerk. Anders is een sensor aan de in en uitgang wellicht een betere en goedkopere optie voor nu.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

superduper schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:01:
Is er een ingangsysteem (hek, boom) of gewoon vrij inrijden?
Dat is toch eigenlijk niet heel relevant? Uiteindelijk zul je iets moeten hebben dat kan bepalen of een plek bezet is. Daarvan heb je er 15 nodig. Vervolgens een systeempje waar die inputs op binnen komen en een output naar de lamp aan het begin.

Ik weet niet waarom je hiervoor perse een lorawan oplossing nodig hebt en krijg dan ook een beetje het idee dat je er met een oplossing begonnen is ipv inventariseren wat het werkelijke probleem is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Janoz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:05:
[...]

Dat is toch eigenlijk niet heel relevant? Uiteindelijk zul je iets moeten hebben dat kan bepalen of een plek bezet is. Daarvan heb je er 15 nodig. Vervolgens een systeempje waar die inputs op binnen komen en een output naar de lamp aan het begin.
Een beetje wel, als er gescheiden in en uitgangen zijn kun je gewoon auto's tellen die in en uit rijden en heb je twee sensoren nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:03

PauseBreak

derp!

De simpelste oplossing is vaak de beste. Dat geldt ook voor dit soort systemen. Zeker wanneer je slechts 15 parkeerplekken hoeft te monitoren zou ik gaan voor een bedrade oplossing. Kan je meteen PoE gebruiken, dus ook geen gedoe met je stroomvoorziening.

Let wel op dat je de juiste NEN-normen (o.a. NEN 2443:2013nl, NEN 1010) toepast ivm brandveiligheid. Kijk hiervoor in het Bouwbesluit.

Nee, merp!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 15:55
Met zo n laag aantal kan je toch tellen hoeveel auto's er naar binnen rijden en hoeveel weer naar buiten?

Dit probleem kan op meerdere manieren opgelost worden. Simpelste manier is met camera's om naar een bepaald patroon/kleur per parkeervak te kijken. Met een applicatie kan je de parkeervakken die opgenomen zijn checken of een bepaald patroon zichtbaar is. Stel dat ieder parkeevak een blauwe P rondje heeft, dan kan je daarop matchen.
Als dat niet kan, dan is dat vak vol.
Geen LoraWan geneuzel nodig. Dat is allemaal overkill.

Had ooit zoiets gemaakt voor een schoolproject met Processing.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

com2,1ghz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:10:
Met zo n laag aantal kan je toch tellen hoeveel auto's er naar binnen rijden en hoeveel weer naar buiten?
Nee want er zijn flex-parkeerplekken en gereserveerde parkeerplekken. Het aantal voertuigen dat in- en uitrijdt zegt dus niet per se iets over het aantal beschikbare flex-parkeerplekken. Ga je dan via bijv. ANPR bijhouden welk voertuig in- en uitrijdt dan heeft de AVG daar iets over te zeggen. Plus het is nodeloos ingewikkeld en dus duur.

Nee, merp!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

PauseBreak schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:15:
[...]

Nee want er zijn flex-parkeerplekken en gereserveerde parkeerplekken. Het aantal voertuigen dat in- en uitrijdt zegt dus niet per se iets over het aantal beschikbare flex-parkeerplekken. Ga je dan via bijv. ANPR bijhouden welk voertuig in- en uitrijdt dan heeft de AVG daar iets over te zeggen. Plus het is nodeloos ingewikkeld en dus duur.
INderdaad; dus voor flexplekken een RFID druppel uitgeven en daarmee bijhouden. maar dan moet men dus wel ergens gaan in/uit checken

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 09:07
PauseBreak schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:15:
[...]
Ga je dan via bijv. ANPR bijhouden welk voertuig in- en uitrijdt dan heeft de AVG daar iets over te zeggen.
Niet noodzakelijk. Je gebruikt ANPR niet zozeer om de nummerplaat te herkennen maar meer om het feit dat er een nummerplaat is. Zie je een nummerplaat vertrekken, dan gaat de stand -1. Komt er een auto aan, dan gaat de stand +1

En je hoeft helemaal geen ANPR te gebruiken. Zoals @com2,1ghz zegt, een patroon op iedere parkeerplaats en dat kan je dan relatief simpel herkennen met een camerabeeld. Met veel software kan je het beeld opdelen in vakken en kan je dus binnen die vakken zoeken achter dat specifiek patroon

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:32
Ultrasoon afstandssensor kastje nemen met een modbus interface. Lekker bedraad houden, dat kan prima via het plafond van de garage. Je moet ze immers ook van stroom voorzien. Kan zelfs zonder modbus(en gewoon een schakeldraad), maar is wellicht wat fout gevoeliger.

Waarom zou je LoRaWAN willen, afgezien dat het cool klinkt? Of moet het op een batterij jaren kunnen werken? Kan wel, maar dan heb je wel een vertraging of een plek is bezet of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2021 16:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Kenhas schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:27:
[...]

Niet noodzakelijk. Je gebruikt ANPR niet zozeer om de nummerplaat te herkennen maar meer om het feit dat er een nummerplaat is. Zie je een nummerplaat vertrekken, dan gaat de stand -1. Komt er een auto aan, dan gaat de stand +1

En je hoeft helemaal geen ANPR te gebruiken. Zoals @com2,1ghz zegt, een patroon op iedere parkeerplaats en dat kan je dan relatief simpel herkennen met een camerabeeld. Met veel software kan je het beeld opdelen in vakken en kan je dus binnen die vakken zoeken achter dat specifiek patroon
Je maakt het echt onnodig ingewikkeld. ANPR gebruikt men in parkeergarages juist om te kunnen differentiëren adhv kentekens die zijn gekoppeld aan bijv. abonnementen, vaste/gereserveerde parkeerplaatsen en parkeerduur (ook die kan beperkt zijn of een hybride vorm hebben etc).

De simpelste oplossing is ofwel:
- Bedraad sensoren aansturen die de flexplekken in de gaten houden;
- Een RFID-toegangsoptie die de vaste parkeerplekken in de gaten houdt gecombineerd met een simpel systeem dat het aantal in/uitrijdende voertuigen telt.

Ik denk dat de eerste oplossing het simpelst zelf in elkaar te zetten is (inachtnemende de van toepassing zijnde NEN normen uit het Bouwbesluit) en dat die ook het goedkoopst is. Het blijft een VVE, dus hoe meer high tech je oplossing is, hoe duurder, hoe meer weerstand je zult krijgen.

Nee, merp!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Marzman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:07:
[...]

Een beetje wel, als er gescheiden in en uitgangen zijn kun je gewoon auto's tellen die in en uit rijden en heb je twee sensoren nodig.
Dat zou kunnen werken, maar hier niet. Je hebt immers ook vaste plekken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
https://dutch.alibaba.com...ylikeexp.7.7f964dfeZbA1KK

Misschien kun je met deze leverancier iets?

Afbeeldingslocatie: https://s.alicdn.com/@sc01/kf/HTB1APmRbiDxK1Rjy1zcq6yGeXXaG/200188437/HTB1APmRbiDxK1Rjy1zcq6yGeXXaG.jpg?quality=close

[ Voor 24% gewijzigd door aZuL2001 op 31-03-2022 10:06 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Zou inderdaad ook gewoon draadjes trekken; dat wil je toch al doen omdat je alle sensoren wilt voorzien van energie en niet met batterijtjes wil knutselen.

Ik denk zelf aan een zooitje ultrasone sensoren aan het plafond (hoogte laten we zeggen 2,50m) midden boven alle parkeervakken. Als de gemeten afstand kleiner is dan 2 meter, dan staat er een auto :P
Je kan ook in de bodem detectielussen zetten maar dat lijkt me een heel stuk lastiger.

Vervolgens even knutselen met een Raspberry Pi, Arduino, ESP82666 of iets dergelijks en wat bedrading naar de lampjes bij de ingang leggen. Google even naar Port Expander om er 15 ultrasone sensoren aan te knopen.

LoraWAN is leuk spul hoor :) maar lijkt me hier overkill.
Overigens is het wel heel simpel om een LoRa shield op je Pi te plaatsen, dan kan je er direct een logging systeem en een app bij knutselen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51
Danny70 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:38:
...

Wat we eigenlijk graag zouden willen is een LED lamp naast de ingang van de garage. De lamp brandt groen, dan is er nog plek. De lamp brandt rood, dan is alles vol.
...
Zoals je het nu beschrijft wekt het de indruk dat je 1 lamp wil zetten die rood of groen kan zijn, ik zou de groene onder de rode zetten. Dit is voor kleurenblinden een stuk bruikbaarder (zo'n 1 op de 30 Nederlanders is kleurenblind, dus de kans is behoorlijk groot dat er in je gebruikersgroep een kleurenblind persoon zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat TS eigenlijk wilt is gewoon een heel simpel parkeer tel systeem die de auto's inkomend telt en de uitgaande. Volgens mij als je daar naar gaat zoeken kom je er wel uit. Kan met een sensor bij de ingang kan denk ik ook met een camera en slim systeem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Frogmen schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:41:
Wat TS eigenlijk wilt is gewoon een heel simpel parkeer tel systeem die de auto's inkomend telt en de uitgaande. Volgens mij als je daar naar gaat zoeken kom je er wel uit. Kan met een sensor bij de ingang kan denk ik ook met een camera en slim systeem.
Heb je het topic doorgelezen? Hoe kon je erbij dat hij dit wil? Hij wil een oplossing voor zijn probleem en de oplossing die je geeft voldoet daar niet voor. Er zijn (bijvoorbeeld) 10 vaste plekken en 15 flex plekken. Als de teller dan op 22 staat, zijn er dan nog flex plekken of niet? Dat valt met een tel systeem dus niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@Danny70 zo te zien in september vorig jaar speciaal voor deze vraag een account aangemaakt. Heb je een update waar je nu staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:26:
[...]

Heb je het topic doorgelezen? Hoe kon je erbij dat hij dit wil? Hij wil een oplossing voor zijn probleem en de oplossing die je geeft voldoet daar niet voor. Er zijn (bijvoorbeeld) 10 vaste plekken en 15 flex plekken. Als de teller dan op 22 staat, zijn er dan nog flex plekken of niet? Dat valt met een tel systeem dus niet te zeggen.
Dat is dan hooguit een uitdaging geen probleem toch, kentekenherkenning is al heel erg ver.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Frogmen schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:23:
[...]

Dat is dan hooguit een uitdaging geen probleem toch, kentekenherkenning is al heel erg ver.
Hoezo? Ik heb een eigen parkeerplek op VVE terrein maar die is niet aan kenteken gebonden, ik mag er elke auto op zetten die ik wil. Succes dan met kentekenherkenning :)

En op die manier wordt die oplossing al gauw ingewikkelder dan 15 sensors die checken of ergens een auto staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Het heeft er alle schijn van (en de BOFH-tools zeggen het >:) ) dat @Danny70 niet meer aanwezig is sinds de datum van TS. Verder discussieren vind ik dan ook niet erg nuttig.

@Danny70, Mocht je ook weer opduiken, stuur mij even een DM, dan kan dit topic wellicht weer open :+

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.