Vraag

• Olthof074
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-07-2023
Hoi!

Ik zoek?
Passieve speakers. Wil op den duur sowieso uitbreiden naar 3.1, wellicht 5.1

Ook heb ik nog een av receiver nodig

Speakers en een stereo amp

Wat is je budget?
Dit vind ik lastig! Ik vraag me af hoeveel meer plezier ik zal hebben van speakers van bijvoorbeeld €1500 i.t.t. speakers van pak 'm beet €300.
Ik zal binnenkort eens langs een hifi store gaan!
Maar het budget is +- €3000 op de lange termijn, dit lijkt mij (met de beperkte kennis die ik heb) ruim voldoende

€1500 lijkt mij momenteel ruim voldoende, inclusief een evt. amp.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek (tidal of spotify als hun hi-res uitkomt), tv, series en films. Ik heb nog geen aparatuur, op een LG CX tv na. Met name om muziek te beluisteren wil ik deze route gaan bewandelen

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb het eea hier gelezen en zag bijv. de ultima 40 meermaal voorbij komen. Ik vind deze set mooi ogen en het schijnt een goed setje te zijn voor de prijs.

Ook bijv. de kef ls50 spreekt mij aan vanwege de recensies, maar dit is natuurlijk wel in een hele andere prijsklasse weer.

Dus ik sta voor vrijwel alles open, ook refurbished of tweedehands. Alhoewel ik bij tweedehands liever vrij nieuw (enkele jaren oud hooguit?) wil hebben aangezien ik niet echt weet waar ik op moet letten bij gebruikt.

Welke vragen heb je hier nog over?
wellicht een lastige vraag, maar is er een 'sweet spot' voor de prijs van speakers, prijs kwalitafief gezien?

En tot slot; ik heb en zal een vrij kleine woonkamer hebben. Ik ga nl op redelijk korte termijn verhuizen en dit zal niks geks worden qua oppervlakte.

Overigens is wachten op black friday of kerstdeals geen probleem, in het geval dit redelijk verschil maakt.

Ik ben benieuwd,
Hartelijk dank en mvg!

[ Voor 4% gewijzigd door Olthof074 op 24-09-2021 13:32 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Vloerstaanders als de Teufel Ultima 40 MK3 zijn meer geschikt voor wat grotere woonkamers, zeg vanaf 25 - 30 m2, in kleinere woonkamers zijn boekenplank modellen als de Kef LS50 META meer op hun plaats.
Een receiver zoek je vooral uit op de mogelijkheden: overweeg je 7.1, overweeg je 8K beeld, heb je e-ARC nodig, welke streamingdienstren moeten erin gebouwd zitten, etc.

Voor een 3.1 set-up in een kleine kamer met een 4K TV volstaat een Denon AVR-X1600H al, let wel op de levertijden - deze zijn de laatste maanden wat onvoorspelbaar.

• martyw
Overigens is het uitgaande model van de KEF LS50 nu voor vriendelijke prijzen te krijgen (799/paar vs 599/stuk voor de META's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Als je de ruimte hebt, zou ik toch voor vloerstaanders gaan.
Met de juiste keuze speaker zal je dan een subwoofer niet echt missen en moet je daar dan geen ruimte voor voorzien.
Een subwoofer kan trouwens later makkelijker bijgekocht worden. Een subwoofer moet je namelijk niet per sé van hetzelfde merk/reeks kopen. Dat is bij fronts/center/rears wel aan te raden.

De Denon AVR reeks die @martyw vermeld, is wel een aanrader. Voldoende in/uitgangen en voldoende power. Ik gebruik de X2600H in mijn mancave voor een 5.1 set van Klipsch, maar de X1600H zou ook al voldoende geweest zijn.

Wat de speakers zelf betreft, moet je echt wel gaan luisteren.
Uiterlijk zegt niet alles :)
Ik ben zelf bijvoorbeeld fan van Klipsch (voor bij tv) en Focal (voor muziek).
De Focal Chora of Aria reeksen zijn echt wel aanraders en "redelijk" van prijs ... maar het zijn jouw oren die daar over moeten oordelen :)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben ooit gevallen voor het geluid van de B&W CM10 S2, en een setje op marktplaats scoren voor zo'n €2200 vind ik echt aantrekkelijk!
Ware het niet dat de woonkamer te klein is :'(

Dat gezegd hebbende moet je goed opletten welke ruimte je hebt.

Nu heb ik B&W VM1 via marktplaats voor €250 en die passen wel in mijn woonkamer.

Een goede versterker van 100W per kanaal of meer is wel het geld waard.
Vind de X1600H net niet genoeg. Helaas is de levertijd erg lang en de prijs gestegen ivm de hoge zeecontainer kosten en chip productie schaarste.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zie wat adviezen staan waar je niet op hoeft te letten.

Allereerst het wattage: Watt en Ohm zeggen in de praktijk maar heel erg weinig. Als je geen heel exotische dingen aan elkaar gaat knopen, dan past alles aan elkaar. Let bij een receiver vooral op de dingen die je gaat gebruiken en vergeet Watt en Ohm. In huiskamersituaties gebruik je toch nooit meer dan een paar Watt.

Zie voor hoe je wel een receiver uitkiest, dit lijstje: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Voor wat betreft de speakers is het inderdaad een kwestie van luisteren naar wat je zelf mooi vindt. Mijn broer heeft de Ultima 40 staan en daar komt prima geluid uit. Zelf heb ik de Focal Aria serie en die vind ik heel erg mooi klinken. Het kan best zijn dat jij ze ook allebei mooi vindt, of dat het totaal je smaak niet is. Zo ging ik ooit een luistersessie in met het idee dat ik Kef en B&W wel wilde horen, maar uiteindelijk bleek dat niet bij mijn smaak/wensen te passen

Wat een sweetspot is qua speakerprijs ligt voor een deel aan je budget natuurlijk en of je alles op wil maken. Als je 25 tot 30 procent van je budget in een receiver steekt en de rest in je speakers, heb je mijns inziens wel een aardige verdeling van het budget te pakken. Vergeet trouwens niet dat je bij een zelf samengestelde setup ook nog de bekabeling moet kopen. Gelukkig is dat makkelijk: zorg ervoor dat de luidsprekerkabels van puur koperdraad zijn en NIET van een duur merk. Die kabels hoeven alleen maar signaal door te geven en doen er totaal niks bijzonders mee. Voor HDMI geldt iets soortgelijks. Je kijkt naar de bandbreedte die je nodig hebt (termen zijn: standaard, high speed, premium high speed, ultra high speed) en koopt ook die van een goedkoop merk. Wikipedia: HDMI Het signaal wordt niet beter bij dure kabels ;)

Met jouw budget kan je in elk geval wel iets heel moois neerzetten, zonder dat alles in 1x op hoeft te gaan. Vergeet ook niet om bij leveranciers over de grens te kijken. Elektronica kost in Duitsland geregeld wat minder dan hier en de speakers van bijv Focal zijn in Frankrijk een heel stuk goedkoper dan bij ons.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wiemelen schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:56:

De Denon AVR reeks die @martyw vermeld, is wel een aanrader. Voldoende in/uitgangen en voldoende power. Ik gebruik de X2600H in mijn mancave voor een 5.1 set van Klipsch, maar de X1600H zou ook al voldoende geweest zijn.
welke set heb je er dan aan hangen?

ik heb ook een X2600H. maar daar hangen nu nog de speakers aan die ik 10 jaar geleden bij een all in one apparaat kreeg.. met een er bij geschraapte actieve woofer... en zoek eigenlijk wel wat referentie materiaal.. :o :)

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 23-09-2021 17:07 ]

404 Signature not found

• Olthof074
Hoi!

Kleine update: ben bij een heel leuk zaakje in zwolle geweest (hanze hifi ter info) en meneer nam ruim de tijd (uur gezeten), was heel informatief en vriendelijk!

Hij leek mij meer een fan van amplifiers dan receivers (vanwege duurzaamheid o.a.) en heeft mij momenteel weten te overtuigen dat een 2.0 setje in principe ook wel voldoet.
Helaas is hun aanbod amplifiers niet heel ruim dus deze zal ik vermoedelijk elders halen.
Ik heb naar 2 amplifiers van het merk Nad geluisterd en wat mij toch wel verbaasde is het verschil tussen een amplifier van +- €450 tegenover een amplifier van 900 euro met dezelfde speakers (dali oberon 3).
Niet dat ik het de meerwaarde waard vind, maar toch.

Mijn vraag is nu zou het verschil met een Onkyo A-9010 of een dergelijke goedkopere amp die goed aangeschreven staat groot zijn? Want ik was daarvoor bij nog een hifi zaak binnengelopen en daar werd mij ook min of meer verteld dat receivers vaak onderschat worden.

Ik had overigens nog een speakertje beluisterd, dit was de elac navis arb-51 dacht ik (ff vergeten) elac solano bs 283 van ca. 800 per stuk, dus 1600 per paar. En alhoewel het geluid iets zuiverder was zou ik t de meerwaarde niet waard vinden tegenover de oberon 3.

Op hun (outdated) website staan slechts 4 merken voor luidsprekers, maar ze hadden er meer waaronder Focal.

Mijn gunfactor voor hun is momenteel wel hoog vanwege de fijne service, en volgens mij zijn de prijzen daar ook normaal.

Dus voorlopig lijkt het plan een goedkopere amp te vinden (deze wellicht meenemen naar hun zaak?) en nog wat andere speakertjes te beluisteren.

En ik ben erg benieuwd naar jullie kijk op mijn ervaring.

Mvg!

• wiemelen
Receivers worden vaak geassocieerd met home cinema en een versterker vaak met muziek.
Mijn persoonlijke mening is dat de receivers die ik gebruik in "pure" modus toch vergelijkbaar zijn met een versterker. Met het grote voordeel dat je de nodige extra aansluitingen beschikbaar hebt, inclusief streaming en internet radio.
Daarnaast is de ene versterker ook weer de andere niet. Een Marantz zal bijvoorbeeld warmer klinken dan een Rotel. Ook hier weer zullen je eigen oren de doorslag moeten geven.

Je eigen versterker meenemen is een goed idee. Maar als het kan zou je best de speakers bij je thuis proberen. In een hifi winkel zit je meestal in een "akoestisch geoptimaliseerde" ruimte, terwijl dat bij je thuis vaak niet zo is.

• Olthof074
Hartelijk dank voor de reacties, allen.

Toch nog wat vraagjes;

In het kader van duurzaamheid en budget mbt receivers tegenover amps; prima amps kun je een stuk goedkoper krijgen, gaan langer mee en kunnen makkelijker 2e hands worden gekocht in vergelijking met receivers toch?

Ook vraag ik mij nog af in hoeverre ik actives moet overwegen. Als ik bijvoorbeeld X euro in passives + een amp wil stoppen, kan ik dan voor eenzelfde bedrag een gelijkwaardig geluid uit actives halen?

En welke winkels/fabrikanten bieden de mogelijkheid om thuis te testen aan?

Hartelijk dank weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wiemelen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:35:

Daarnaast is de ene versterker ook weer de andere niet. Een Marantz zal bijvoorbeeld warmer klinken dan een Rotel. Ook hier weer zullen je eigen oren de doorslag moeten geven.

Je eigen versterker meenemen is een goed idee. Maar als het kan zou je best de speakers bij je thuis proberen. In een hifi winkel zit je meestal in een "akoestisch geoptimaliseerde" ruimte, terwijl dat bij je thuis vaak niet zo is.
Dit is simpelweg niet waar. Goede versterkers die binnen hun gespecifieerde operatiebereik opereren (dus niet clippen) klinken allemaal hetzelfde. Zolang je boven de 100W@8ohm uitkomt is het meestal wel goed.

Verder zullen luidsprekers in een winkel redelijk hetzelfde klinken als thuis mits de ruimtes niet extreem groot, klein of open zijn. Dus bij de Mediamarkt luisteren is niet zo'n goed idee, maar bij een kleinere zaak zal het goed overeenkomen met wat je thuis hebt. Boven de 500hz zal verschil binnen 1-2 dB vallen ofzo, daaronder luister je natuurlijk naar de ruimte.

Zie dat je in een eerdere post ook aangeeft dat je verschillende merken beter vind voor film en muziek. Dat is opmerkelijk, aangezien een goede luidspreker een goede luidspreker is. En een goede luidspreker doet alles even goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2021 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hmm, ten eerste, wat @Verwijderd zegt.

Ten tweede, een receiver, is ook gewoon een versterker. Amplifier is gewoon Engels voor versterker. Vroeger was een receiver (ontvanger) een term voor een versterker met geintegreerde radioontvanger. Tegenwoordig wordt receiver, of AV receiver gebruikt voor een versterker met uitgebreide Audio/Video mogelijkheden. In de basis is het nog steeds een versterker. Een goeie versterker reproduceert het ingangssignaal zo exact mogelijk. Met andere woorden, als je verschil hoort tussen versterkers, dan is er iets mis met de versterker (het geluid wordt gekleurd / aangepast).

De meeste verschillen die mensen horen tussen versterkers zijn het gevolg van volumeverschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borft schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:38:
Hmm, ten eerste, wat @Verwijderd zegt.

Ten tweede, een receiver, is ook gewoon een versterker. Amplifier is gewoon Engels voor versterker. Vroeger was een receiver (ontvanger) een term voor een versterker met geintegreerde radioontvanger. Tegenwoordig wordt receiver, of AV receiver gebruikt voor een versterker met uitgebreide Audio/Video mogelijkheden. In de basis is het nog steeds een versterker. Een goeie versterker reproduceert het ingangssignaal zo exact mogelijk. Met andere woorden, als je verschil hoort tussen versterkers, dan is er iets mis met de versterker (het geluid wordt gekleurd / aangepast).

De meeste verschillen die mensen horen tussen versterkers zijn het gevolg van volumeverschillen ;)
Er zijn wel verschillen hoorbaar als je tegen de grenzen van de versterker aanloopt. Ik had een Cambridge Audio versterker met 50W vermogen, en op zeer hoge volumes merkte ik dat die minder output in het laag produceerde dan een versterker van 100W. Op normale luistervolumes maakt het geen verschil, en toen ik van die 100W naar een 200W versterker ging hoorde ik ook geen verschil meer (ook niet op zeer hoge volumes). Gelukkig was dat ook niet de reden om van versterker te wisselen.

Zeker met kleine luidsprekers zoals de LS50 (Meta) en Spektor 1 zou ik zorgen dat iets hebt wat een beetje vermogen kan leveren. Gelukkig zijn watts goedkoop tegenwoordig :).

En @Olthof074 , de vraag of meer geld betere luidsprekers oplevert is is eenvoudig te beantwoorden: it depends.

Een luidspreker van €500 kan de vloer aanvegen met een luidspreker van €1500 van een ander merk (ik zal geen merken noemen, mensen voelen zich dan altijd aangevallen). Er zijn een aantal kenmerken waaraan een goede luidspreker te herkennen is. Binnen een merk zijn de duurdere modellen vaak wel een stapje beter, maar of je dat het waard vind moet zelf beslissen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De meeste verschillen die je hoort tussen versterkers komen of door volume verschillen, of door een toegepast filter of een DSP. Veel AV receivers komen met programmas om het geluid voor jouw kamer af te stellen, en ook met allerhande voorgeprogrammeerde equalisaties zoals 'Concert hall'. Welke NAD's heeft je Zwolse verkoper je laten horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
martyw schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:01:
De meeste verschillen die je hoort tussen versterkers komen of door volume verschillen, of door een toegepast filter of een DSP. Veel AV receivers komen met programmas om het geluid voor jouw kamer af te stellen, en ook met allerhande voorgeprogrammeerde equalisaties zoals 'Concert hall'. Welke NAD's heeft je Zwolse verkoper je laten horen?
Ik zou zo niet weten welke NAD's het waren, maar vind dit eigenlijk ook niet zo relevant aangezien ik met een veel goedkopere amp redelijk dichtbij moet kunnen komen.

Overigens heb ik even rondgekeken op nederlandse webshops dmv google maar kon een nieuwe onkyo a-9010 niet zo gauw vinden.
Hebben jullie wellicht nog andere suggesties voor een goede budget stereo amp?
Ik zal hoogstwaarschijnlijk via tidal (of spotify wanneer ze hi-res releasen) gaan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:29:
[...]
Dit is simpelweg niet waar. Goede versterkers die binnen hun gespecifieerde operatiebereik opereren (dus niet clippen) klinken allemaal hetzelfde. Zolang je boven de 100W@8ohm uitkomt is het meestal wel goed.
Dat kan je wel beweren en in theorie is dat misschien waar, maar ik heb in praktijk andere dingen gehoord.
Er zullen vast verschillende verklaringen voor zijn (filter/DSP/equaliser/...).
Vandaar dat je bij receivers vaak ook een muziek modus kan kiezen (rock, jazz, film, orchestraal, etc) en die klinken allemaal een beetje anders.
Bij versterkers beperkt die keuze zich vaak tot treble en bas, maar zonder dat is niet echt fijngevoelig in te stellen (tenzij je een externe equaliser of dsp koppelt).
Vandaar dat ik er ook bewust voor kies om muziek te beluisteren via de receiver in "pure" of "pure direct" modus zoals ik mijn post aangaf. Dan valt al die kleuring weg (naast alle overbodige functionaliteit in de receiver die een invloed zou kunnen hebben).
Maar als je 2 versterkers of receivers out of the box met mekaar vergelijkt, is er wel degelijk kans dat je een verschil hoort door de interne "standaard" settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiemelen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:14:
[...]

Dat kan je wel beweren en in theorie is dat misschien waar, maar ik heb in praktijk andere dingen gehoord.
Er zullen vast verschillende verklaringen voor zijn (filter/DSP/equaliser/...).
Vandaar dat je bij receivers vaak ook een muziek modus kan kiezen (rock, jazz, film, orchestraal, etc) en die klinken allemaal een beetje anders.
Bij versterkers beperkt die keuze zich vaak tot treble en bas, maar zonder dat is niet echt fijngevoelig in te stellen (tenzij je een externe equaliser of dsp koppelt).
Vandaar dat ik er ook bewust voor kies om muziek te beluisteren via de receiver in "pure" of "pure direct" modus zoals ik mijn post aangaf. Dan valt al die kleuring weg (naast alle overbodige functionaliteit in de receiver die een invloed zou kunnen hebben).
Maar als je 2 versterkers of receivers out of the box met mekaar vergelijkt, is er wel degelijk kans dat je een verschil hoort door de interne "standaard" settings.
Die opties waar je het over hebt zijn gewoon equalizers, dus dan heb je inderdaad een ander geluid. Maar als je ze neutraal zet klinken ze allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Olthof074 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zou zo niet weten welke NAD's het waren, maar vind dit eigenlijk ook niet zo relevant aangezien ik met een veel goedkopere amp redelijk dichtbij moet kunnen komen.

Overigens heb ik even rondgekeken op nederlandse webshops dmv google maar kon een nieuwe onkyo a-9010 niet zo gauw vinden.
Hebben jullie wellicht nog andere suggesties voor een goede budget stereo amp?
Ik zal hoogstwaarschijnlijk via tidal (of spotify wanneer ze hi-res releasen) gaan streamen.
De Onkyo is een uitlopend model. Het voordeel van deze boven de goedkope NAD van Hanze Hifi (hoogstwaarschijnlijk is dat de NAD 316 BEE geweest) is dat de Onkyo een paar digitale ingangen heeft om je TV en eventueel een streamer op aan te sluiten. Een alternatief is bijvoorbeeld de Argon Audio SA1 of de Denon PMA-600NE. Je kan ook een simpel los DAC'je kopen (bv. Marmitek Connect DA21 - DAC) met een puur analoge stereo versterker zoals de NAD of de goedkopere Yamaha AS-201

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 24-09-2021 15:10 . Reden: Yamaha ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Echt low budget zijn T-Amps, die heb je ook met ingebouwde DAC - bijvoorbeeld SMSL AD 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Bij audio zijn er best wat fabeltjes over wat invloed heeft op de geluidskwaliteit. Speakers zijn de belangrijkste factor, maar ook een versterker kan best wat invloed hebben. Speakerkabel is ook belangrijk maar dat is waar mensen in de high end sfeer snel doorslaan. Een kabel van 2.5 mm2 of 4mm2 van fijne koper litzedraad is echt wel voldoende voor 99% van alle gevallen.

Het belangrijkste is dat je een blinde test doet over welke combinaties beste 'klinken'. Vaak zitten bepaalde zaken tussen de oren, terwijl de verschillen bij een blinde test echt niet te horen zijn.

Geluid is vooral een kwestie van smaak. Ik zelf heb wel eens een gemiddelde NAD versterker vergeleken met een Sphinx die vele malen duurder was. Het verschil was echt enorm kwa details wat bij de Sphinx te horen was. Echter, het was ook heel vermoeiend om meer dan een half uurtje erna te luisteren.

De ene persoon houdt van veel details, veel hoog of een stevige bas, de ander juist van een warme klank met minder details. Andere personen horen juist geen enkel verschil.

Ik heb mijn eigen 5.1 speakers gebouwd jaren geleden van Focal en ben erg erg tevreden over.

Ik heb zelf een redelijke Onkyo 5,1 receiver die nog steeds prima werkt. Dit is geen high-end versterker, maar er is ook niet direct een reden om een nieuwe te kopen.

Zelfbouw kan zeer interessant zijn kwa prijs/prestatie, maar je hebt wel gereedschap kennis en vaardigheid ervoor nodig. Ik mijn speakers compleet zelf gebouwd, inclusief MDF, lijmen, frezen en spuiten. Ook de filters heb ik zelf in elkaar gesoldeerd. Erg leuk om te doen maar dit kostte meerdere weekenden.

Ik denk dat er met zelfbouw van actieve speakers nog meer prijs/kwaliteit voordeel te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DJMaze schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:59:
Ben ooit gevallen voor het geluid van de B&W CM10 S2, en een setje op marktplaats scoren voor zo'n €2200 vind ik echt aantrekkelijk!
Ware het niet dat de woonkamer te klein is :'(
€2200 tweedehands!!!?!? Ik heb er €2100 nieuw voor betaald xD Kan ik er mee minen?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
martyw schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:45:
[...]

De Onkyo is een uitlopend model. Het voordeel van deze boven de goedkope NAD van Hanze Hifi (hoogstwaarschijnlijk is dat de NAD 316 BEE geweest) is dat de Onkyo een paar digitale ingangen heeft om je TV en eventueel een streamer op aan te sluiten. Een alternatief is bijvoorbeeld de Argon Audio SA1 of de Denon PMA-600NE. Je kan ook een simpel los DAC'je kopen (bv. Marmitek Connect DA21 - DAC) met een puur analoge stereo versterker zoals de NAD of de goedkopere Yamaha AS-201
Klopt het dat de yamaha a-s201 met de nad de beste keus van deze 3 zal zijn vanwege deze 100w levert of zie ik iets over het hoofd? €250 vind ik namelijk nog wel schappelijk voor een amp, bij €350 komt een receiver wel weer erg dichtbij vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Olthof074 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:13:
[...]

Klopt het dat de yamaha a-s201 met de nad de beste keus van deze 3 zal zijn vanwege deze 100w levert of zie ik iets over het hoofd? €250 vind ik namelijk nog wel schappelijk voor een amp, bij €350 komt een receiver wel weer erg dichtbij vind ik.
Van deze drie is het de goedkoopste - ik zie hem voor €195, met een simpele DAC ben je dan idd voor € 250 klaar.

Watt's zeggen niet zo veel, Yamaha en Denon meten ze bijvoorbeeld onder de conditie van 4 ohms/1kHz/0,7% THD, Argon meldt te meten bij 0,03% THD - zonder een impedantie of frequentie band op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:45:
[...]

Je kan ook een simpel los DAC'je kopen (bv. Marmitek Connect DA21 - DAC)
Dit soort spul zou ik vermijden, is gewoon de meest goedkope DAC oplossing die ze konden vinden met een Marmitek labeltje erop. Zeker gezien je voor €100 iets koopt wat state of the art is en gegarandeerd geen problemen zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:30
fastedje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:21:

Zelfbouw kan zeer interessant zijn kwa prijs/prestatie, maar je hebt wel gereedschap kennis en vaardigheid ervoor nodig. Ik mijn speakers compleet zelf gebouwd, inclusief MDF, lijmen, frezen en spuiten. Ook de filters heb ik zelf in elkaar gesoldeerd. Erg leuk om te doen maar dit kostte meerdere weekenden.

Ik denk dat er met zelfbouw van actieve speakers nog meer prijs/kwaliteit voordeel te halen is.
Ik denk dat zelfbouw misschien kan werken als je een beproefd ontwerp bouwt.
Denk dat je zo'n project aan moet gaan als hobby omdat je het leuk vindt, niet voor het geld.

Alle goede fabrikanten maken speakers die compleet doorgerekend zijn qua prestaties, dat krijg je als zelfbouwer niet voor elkaar. (Denk dat Koeitje daar wel wat over kan vertellen, die is daar wel in thuis)

En je inkoop van de onderdelen is ook te duur ten opzichte van wat je kant-en-klaar koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:20:
[...]

Dit soort spul zou ik vermijden, is gewoon de meest goedkope DAC oplossing die ze konden vinden met een Marmitek labeltje erop. Zeker gezien je voor €100 iets koopt wat state of the art is en gegarandeerd geen problemen zal opleveren.
Dit soort goedkope DAC's zou ik inderdaad alleen gebruiken om een TV op een stereo versterker aan te sluiten. Bijvoorbeeld de Topping E30 kan ook high res formaten zoals DSD aan, maar is wel 100 euro duurder - als Tidal of andere Hi-Res services op het programma staan zou ik naar zoiets kijken.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Zelf heb ik deze staan

pricewatch: Yamaha R-N303D Zwart

Dan heb je alles in 1.

• Olthof074
Toch wel prijzig voor een versterker vind ik.
Want voor €600 heb ik namelijk dan weer die denon avr-x1600h receiver. Deze denon is ook alles in 1 toch?

En ook mbt de onkyo a-9010, heb ik dan nog een losse dac oid nodig of is wat ingebouwd is voldoende?
Indien de onkyo ook echt een alles in 1 is, ga ik wel een uitgebreide 'speurtocht' opzetten via google om deze te vinden.
Ik zie overigens ook dat deze 2e hands via marktplaats word aangeboden, is dat nog het overwegen waard voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Olthof074 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:50:
En ook mbt de onkyo a-9010, heb ik dan nog een losse dac oid nodig of is wat ingebouwd is voldoende?
De ingebouwde dacs zijn prima. Alleen een ingebouwde interne geluidskaart van een pc heeft op de analoge uuitgangen weleens zo brak geluid dat een "losse dac" gerechtvaardigd is (of een usb audio interface van 3 tientjes).

Zoals al vaker gezegd, de speakers maken het verschil (samen met de ruimte, met name voor het laag). Een versterker alleen in bijzondere situaties (gebruik op de grens van z'n kunnen, of met DSP / equalizer modes), luidsprekerkabel maakt helemaal niets uit. Zelfs het verguisde aluminium klinkt prima, maar is kwetsbaar. Zolang de weerstand van de kabel maar niet te hoog wordt (met 1,5mm zit je altijd wel goed tot 10m).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Olthof074
@JvS ok dankje,

Is tweedehands het overwegen waard?

Zie er namelijk 1 staan op marktplaats in hengelo voor €180.
Dit is mijn geboorteplaats en ben er eigenlijk ieder weekend wel te vinden, ga er zo ook heen.

Ook heeft de verkoper nog een q acoustics 3020 te koop staan voor €150.

Is dit wellicht wat voor mij?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Olthof074 wat hier al eerder aangehaald is, er is in kwaliteit geen verschil tussen een versterker of receiver. Qua klank ga je ook geen verschil horen. Is dat wel zo, dan hoor je volumeverschillen of equalizers aan het werk. De duurzaamheid zegt alleen maar wat als je wilt upgraden omdat je functies gaat missen. Dat kan op een versterker bijv zijn als je toch naar 3.1 of 5.1 wil, of hdmi nodig hebt. Bij een receiver als je toch een nieuw audioformaat wilt horen. Zolang je tevreden bent over de opties gaan ze net zo lang mee.

Als je de tv wil aansluiten via s/pdif (optisch) kan je aan een versterker genoeg hebben. Wil je hdmi, of andere opties die met beeldapparaten te maken hebben, ga dan altijd voor een receiver.

Zie ook het lijstje wat ik al eerder postte.

• fastedje
Tweedehands kan interessant zijn, maar let er wel op dat de speakers niet overbelast zijn geweest of rammeltjes hebben. Verder moet je opletten dat speakers niet van dat geperst schuim hebben als ophanging/vering, dat schuim verkruimeld na een aantal jaren. Oude Focal,tweatwr modellen hebben dit vaak ook, dus let op dat die schuimophanging. Nog in orde is.

Let ook op dat de alle speaker (bas/midden/hoog) nog goed werken en moet zijn opgeblazen of gescheurd zijn.

• fastedje
Een aantal Tweakers meldt hier dat verschillen in versterkers bijna niet te horen zijn, maar ik kan je zeggen dat dat heel persoonlijk is en het echt zo is dat de ene persoon een flink verschil hoort, terwijl de ander echt geen verschil hoort. Je kan ook prima besluiten dat je alleen versterkers en speakers in een bepaalde prijsklasse wilt gaan beluisteren, om niet het risico te lopen dat je je mee laat slepen in een 'hobby' die qua kosten uit de klauwen gaat lopen. Iets upgraden later kan qua geluidsbeleving prima, downgraden wordt heel vaak een teleurstelling als je beter gewend bent, maar ook dat is persoonlijk natuurlijk.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@fastedje Je kunt het wel horen, maar dat komt echt door volumeverschillen en equalizers e.d. En als je bijv. weet dat de ene versterker duurder is dan de andere, kan zelfs je brein met je op de loop gaan (want "want duurder zal toch wel beter moeten klinken?") In praktijktesten, is er echt geen verschil te horen als ze beide op directe doorgifte zonder foefjes staan en het volume exact gelijk gezet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

Jag

fastedje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:01:
Een aantal Tweakers meldt hier dat verschillen in versterkers bijna niet te horen zijn, maar ik kan je zeggen dat dat heel persoonlijk is en het echt zo is dat de ene persoon een flink verschil hoort, terwijl de ander echt geen verschil hoort. Je kan ook prima besluiten dat je alleen versterkers en speakers in een bepaalde prijsklasse wilt gaan beluisteren, om niet het risico te lopen dat je je mee laat slepen in een 'hobby' die qua kosten uit de klauwen gaat lopen. Iets upgraden later kan qua geluidsbeleving prima, downgraden wordt heel vaak een teleurstelling als je beter gewend bent, maar ook dat is persoonlijk natuurlijk.
Ja heel persoonlijk idd :). Het zal altijd wel discussie op blijven leveren, dat doet het al zo lang versterkers bestaan. Het idee dat je waarneming met alle verwerking daarvan, niet altijd de werkelijkheid weerspiegelt, is een lastig concept.

Zodra je alle storende invloeden wegneemt zoals miniscule volume verschillen, ze in hun lineaire bereik laat opereren (oftwel niet laat clippen) en versterkers blind test, zijn ze op gehoor niet te onderscheiden. Tenminste, ik ken geen goed uitgevoerde tests die dat wel laten zien.

Het is verder ook bepaald geen rocket science om een laag frequent signaal, wat audio is, een beetje harde te maken! Maar je kan er heel mystiek over doen, en daat springen de fabrikanten graag op in. Wonderlijk gebeuren, kan me er over blijven verbazen!

Als ik zelf iets nieuws zou moeten kopen, dan zou ik ofwel passieve speakers van Revel kopen ofwel actieve van JBL (LSR306 of 308). En dan 2 of 4 subs erbij met DSP en dan netjes inregelen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

fastedje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:01:
Als een versterker binnen z'n operatiebereik opereert is er geen verschil. En al helemaal niet zo groot als vaak geïnsinueerd wordt. Het grootste verschil is dat de een nu eenmaal wat gevoeliger is voor het placebo effect dan de ander. Als je een versterker hoort die 5x duurder is dan verwacht je ook gewoon dat hij beter klinkt. Self-fulfilling prophecy. Maar tot nu toe is er nog peer-reviewed bewijs dat de verschillen daadwerkelijk bestaan. In de metingen zie je het in ieder geval niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
Lastig, lastig! Afgelopen zaterdag bij nog een zaakje geweest en een dozijn speakers beluisterd. Vond de zuilen toch wat gaver klinken.

Wellicht dat ik toch voor de teufel ultima 40 5.1 set ga icm de denon avr-x1600h. Ben ik in 1x klaar.
Vind die 12 jaar garantie op de behuizing, drivers en cross-over filters namelijk wel netjes klinken. Ook het feit dat teufel alleen direct van hun site verkoopt lijkt mij gunstig voor de prijs en ze hebben goede recensies. En mocht het niet bevallen kan ik binnen 8 weken nog retourneren.

Hopelijk komen ze nog met een leuke black friday, cyber monday of kerstdeal!

Mochten jullie nog leuke alternatieve suggesties hebben, brand los!

Hartelijk dank en mvg allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olthof074 schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:27:
Lastig, lastig! Afgelopen zaterdag bij nog een zaakje geweest en een dozijn speakers beluisterd. Vond de zuilen toch wat gaver klinken.

Wellicht dat ik toch voor de teufel ultima 40 5.1 set ga icm de denon avr-x1600h. Ben ik in 1x klaar.
Vind die 12 jaar garantie op de behuizing, drivers en cross-over filters namelijk wel netjes klinken. Ook het feit dat teufel alleen direct van hun site verkoopt lijkt mij gunstig voor de prijs en ze hebben goede recensies. En mocht het niet bevallen kan ik binnen 8 weken nog retourneren.

Hopelijk komen ze nog met een leuke black friday, cyber monday of kerstdeal!

Mochten jullie nog leuke alternatieve suggesties hebben, brand los!

Hartelijk dank en mvg allen!
Die 12 jaar garantie is niet zo boeiend, passieve speakers kan vrij weinig aan kapot. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wat goed klinkt in een winkel klinkt niet perse goed in jouw kamer. Ik zou nog eens met je leverenacier praten, wellicht kun je een paar vloerstaanders en een paar boekenplank speakers op proef krijgen - en dan zelf bepalen wat het geschikst is voor je kamer. Vloerstaanders zoals in de Teufel set presteren het best als ze niet te dicht op de muren staan - denk aan een halve meter vrije ruimte tussen de speaker en de zij- en achtermuur. Boekenplankluidsprekers hebben vaak minder vrije ruimte nodig - zeker als de basreflexpoort aan de voorkant zit.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 26-09-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:32:
Wat goed klinkt in een winkel klinkt niet perse goed in jouw kamer. Ik zou nog eens met je leverenacier praten, wellicht kun je een paar vloerstaanders en een paar boekenplank speakers op proef krijgen - en dan zelf bepalen wat het geschikst is voor je kamer. Vloerstaanders zoals in de Teufel set presteren het best als ze niet te dicht op de muren staan - denk aan een halve meter vrije ruimte tussen de speaker en de zij- en achtermuur. Boekenplankluidsprekers hebben vaak minder vrije ruimte nodig - zeker als de basreflexpoort aan de voorkant zit.
Dit is niet helemaal waar, zoals ik al eerder aangaf geeft een normaal formaat luisterruimte dezelfde resultaten als in je woonkamer boven +/- 500hz. Dus de tonaliteit van een luidspreker kan je in een winkel prima beoordelen. Verder worden bij vrijwel alle goede luidsprekers pluggen meegeleverd voor de reflexpoort, zodat je hem gesloten kan maken. Ook zullen de problemen in het laag bij alle luidsprekers aanwezig zijn, het is simpelweg een eigenschap van de kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
Jag schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:00:
[...]

Ja heel persoonlijk idd :). Het zal altijd wel discussie op blijven leveren, dat doet het al zo lang versterkers bestaan. Het idee dat je waarneming met alle verwerking daarvan, niet altijd de werkelijkheid weerspiegelt, is een lastig concept.

Zodra je alle storende invloeden wegneemt zoals miniscule volume verschillen, ze in hun lineaire bereik laat opereren (oftwel niet laat clippen) en versterkers blind test, zijn ze op gehoor niet te onderscheiden. Tenminste, ik ken geen goed uitgevoerde tests die dat wel laten zien.

Het is verder ook bepaald geen rocket science om een laag frequent signaal, wat audio is, een beetje harde te maken! Maar je kan er heel mystiek over doen, en daat springen de fabrikanten graag op in. Wonderlijk gebeuren, kan me er over blijven verbazen!

Als ik zelf iets nieuws zou moeten kopen, dan zou ik ofwel passieve speakers van Revel kopen ofwel actieve van JBL (LSR306 of 308). En dan 2 of 4 subs erbij met DSP en dan netjes inregelen :).
@Jag Hoi, waarom de JBL LSR306 of 308 en niet de 305?

Vind namelijk actieve speakers ook het afwegen waard, en met name de 305 heeft zo te zien goede recensies.

Nadeel voor mij is alleen wel dat ik de 305 niet ergens in de buurt kan beluisteren.

Hartelijk dank!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:06
Olthof074 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:42:
[...]

Vind namelijk actieve speakers ook het afwegen waard, en met name de 305 heeft zo te zien goede recensies.

Nadeel voor mij is alleen wel dat ik de 305 niet ergens in de buurt kan beluisteren.

Hartelijk dank!
Laat die studio monitoren waar ze horen en dat is niet naast een tv, daar ga je geen plezier van hebben.

Neem een goede set passieve speakers en zet er een versterker of receiver bij. Speakers zijn bedoeld om heel lang mee te gaan, het is niet zoals een tv die je vervangt als de technologie verouderd is. Dat is hetzelfde voor een versterker, ik ben ondertussen al 3 versterkers/ receivers verder, maar ik heb nog steeds dezelfde speakers die ik 19 jaar geleden kocht.

Verwijderd

DBC87 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:02:
[...]

Laat die studio monitoren waar ze horen en dat is niet naast een tv, daar ga je geen plezier van hebben.

Neem een goede set passieve speakers en zet er een versterker of receiver bij. Speakers zijn bedoeld om heel lang mee te gaan, het is niet zoals een tv die je vervangt als de technologie verouderd is. Dat is hetzelfde voor een versterker, ik ben ondertussen al 3 versterkers/ receivers verder, maar ik heb nog steeds dezelfde speakers die ik 19 jaar geleden kocht.
Absolute onzin.

• DBC87
Verklaar je nader!

Ik ben in bezit van zowel de 305 als de 308 en de 310s

Verwijderd

DBC87 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:16:
[...]

Verklaar je nader!

Een goede luidspreker is een goede luidspreker, onafhankelijk of hij actief of passief is.

Ik heb ook 305's in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
[...]

Hartelijk dank!
Het verschil zit on de grootte van de basspeaker, de grootte van de kast en de prijs. De 308 kan het hardst, heeft de grootste kast, gaat het laagst en kost het meest. De 305 zit aan de andere kant: die is het kleinst, kan iets minder hard (maar je kunt er nog steeds piepende oren mee veroorzaken), gaat iets minder diep en is het goedkoopst. De 306 zit er tussenin.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DBC87 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:16:
[...]

Verklaar je nader!

Het is altijd jammer dat jhij gewoon iets roepen mag "nooit doen!", maar dat de uitleg dan maar moet komen van mensen die zich er wel in verdiept hebben :P. Geluidsbeleving in een woonkamer is namelijk nogal complex. Maar het is goed uit te leggen.

Studiospeakers luister je close range. Dan hoor je met name het directe geluid en het gereflecteerde geluid beinvloedt het geluid in veel mindere mate. In woonkamers luister je van 3m afstand en dan is inderdaad alles anders. De 'reflectie' component is dan veel groter. In die zin klopt het dat niet elke speaker die dichtbij (of in een dode kamer) goed klinkt, in een woonkamer ook goed klinkt.

Dit is het grootste probleem met veel speakers, dat het gereflecteerde geluid het directe geluid verstoort. Dat komt door timingverschillen (maar dat draagt ook bij aan de ervaring), maar vooral omdat speakers onder grote hoeken (gereflecteerd geluid komt onder een hoek bvan 20-70 graden uit de speakers) in bijna alle gevallen ineens heel anders klinken, met name bij de crossover frequentie. Vlak onder die frequentie is de woofer het geluid aan het "bundelen" (dus harder van voren, zachter onder hoeken), maar de tweeter (door z'n formaat), speelt vlak erboven alle frequenties rondom evenhard.

Loodrecht gemeten / beluisterd van dichtbij zijn uit alle speakers goed geluid krijgen. Dat kan je zelfs met een equalizer goed voor elkaar krijgen. Geluid in een normale kamer waarin je ook wilt leven goed krijgen is niet easy, daarvoor moet je een goede 'directivity' hebben.

En de crux is: Die JBL serie is JUIST daar heel goed in. Door het gebruik van een waveguide hebben die speakers een hele goede 'directivity'. JUIST in een woonkamer met luisteren op afstand onderscheiden die speakers zich van de meeste anderen. Adam Audio T5V serie doet dat trouwens ook.

Waarom ben jij van mening dat deze studiospeakers juist niet in een woonkamer gebruikt moeten worden? Enige dat ik me kan voorstellen is dat het industriele uiterlijk en het ledje je niet aanstaan

Overigens is dit niet generiek voor ALLE studiomonitoren, maar die van JBL, de meeste van Genelec en die van Adam Audio zijn ook gewoon hele goed klinkende speakers.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 29-09-2021 10:28 ]

• DBC87
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:34:
[...]

Een goede luidspreker is een goede luidspreker, onafhankelijk of hij actief of passief is.

Ik heb ook 305's in gebruik.
Ik zeg niet dat ze niet goed zijn, maar ze zijn totaal gebruiksonvriendelijk. Het zijn studiomonitoren, simpelweg met een kabeltje en de tv als DAC gebruiken haalt niet het beste uit de speakers.

• DBC87
JvS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:23:
[...]

Waarom ben jij van mening dat deze studiospeakers juist niet in een woonkamer gebruikt moeten worden? Enige dat ik me kan voorstellen is dat het industriele uiterlijk en het ledje je niet aanstaan
De gebruiksvriendelijkheid van studiomonitoren is verre van ideaal op een TV, er komt dan meer bij kijken.
De speakers zelf zijn goed, alleen zou ik niet de 305 zonder sub gebruiken.

Ik heb in de woonkamer een NUC op de tv en kijk via de NUC ook tv en dergelijke. Ik heb een tijdje een interface in combinatie met de 308 in de woonkamer gehad, werkt inderdaad prima op die manier.
Overigens ervaar ik het persoonlijk wel vermoeiend om een lange tijd naar deze speakers te luisteren, maar dat zijn andere problemen.

Verwijderd

DBC87 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:49:
[...]

Ik zeg niet dat ze niet goed zijn, maar ze zijn totaal gebruiksonvriendelijk. Het zijn studiomonitoren, simpelweg met een kabeltje en de tv als DAC gebruiken haalt niet het beste uit de speakers.
Je gebruikt dan ook altijd een DAC (volume regeling is vrij standaard daar tegenwoordig) of een voorversterker met DAC erin. Bijv. een NAD C510. Die hebben ook gewoon een afstandsbediening.

Onder aan de streep maakt het niet uit of je eindversterking in de luidspreker zit, een losse versterker is, of geïntegreerd is met je voorversterking.

Als je met een studio interface zonder afstandsbediening gaat kloten dan snap ik dat het onhandig is. De eerder aangehaalde NAD heeft zelfs een mooie trigger uitgang die je hieraan kan hangen:
https://www.audiophonics....upply-device-p-10661.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2021 11:39 ]

• DBC87
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:36:
[...]

Je gebruikt dan ook altijd een DAC (volume regeling is vrij standaard daar tegenwoordig) of een voorversterker met DAC erin. Bijv. een NAD C510. Die hebben ook gewoon een afstandsbediening.

Onder aan de streep maakt het niet uit of je eindversterking in de luidspreker zit, een losse versterker is, of geïntegreerd is met je voorversterking.

Als je met een studio interface zonder afstandsbediening gaat kloten dan snap ik dat het onhandig is. De eerder aangehaalde NAD heeft zelfs een mooie trigger uitgang die je hieraan kan hangen:
https://www.audiophonics....upply-device-p-10661.html
Als nog hebben de speaker een eigen voeding die je aan en uit moet zetten, dan moet je toch de bank af :P .
En ik bediende alles via de PC qua volume en dergelijke, ik hoefde de interface zelf niet aan te raken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het handigst is iets met HDMI zodat je ARC en CEC hebt, en dan heb je gewoon je TV AB.

2e hands receivertje met pre-out (marantz NR1402 ofzo) kan prima met actieve speakers als die toevallig je keuze zijn :)

Verwijderd

DBC87 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:28:
[...]

Als nog hebben de speaker een eigen voeding die je aan en uit moet zetten, dan moet je toch de bank af :P .
En ik bediende alles via de PC qua volume en dergelijke, ik hoefde de interface zelf niet aan te raken.
Daarom 12V triggers erop ;)

• Olthof074
Hoi, begrijp ik het goed zo?

Actieve speakers die gekoppeld zijn aan je tv kun je niet met een afstandsbediening oid bedienen tenzij dit via een (voor)versterker en de bijbehorende afstandsbediening is?

En een DAC is toch wel een vereiste voor actives via de tv ivm de output?

Welke DAC zou hiervoor voldoen?

Ook vraag ik mij nog af of (studio) active speakers zoals de jbl 305, adam audio t5v etc. niet te vlak zouden klinken?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom zouden die te vlak klinken?

Sowieso is "vlak" een beetje een subjectieve term. Als je bedoelt natuurgetrouw, vlakke frequentierespons, dat hebben ze wel. "vlak" als audiokwaliteitsnorm klinkt alleen juist negatief. (een vlakke emotionele reactie),

[ Voor 76% gewijzigd door JvS op 29-09-2021 16:33 ]

• Olthof074
@JvS vanwege dit studio speakers zijn en ze dus meer de accurate weergave zouden moeten geven in tegenstelling tot reguliere speakers, die de muziek wat meer 'kleuren'.
Zo heb ik het begrepen.

En ja, ik zal eens soortgelijke speakers moeten beluisteren voor een definitief oordeel.

Nogmaals, kan ik zonder een (voor)versterker dergelijke speakers dan niet via een afstandsbediening reguleren? Met name de volume doel ik op.

En welke DAC zal voldoen om de jbl 305/306 of adam audio t5v/t7v te koppelen aan mijn tv?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

Jag

[...]

Hartelijk dank!
Nou, naar mijn weten zijn de 305-308 vergelijkbaar, ik zou alleen zelf niet zo snel de 305 kopen omdat je dan sneller tegen de max output beperking aanloopt. Maar een 305 zal in heel veel gevallen al genoeg zijn qua output.

Om ze te beluisteren zal iets uitdagender zijn idd. Ik denk niet dat je je er een buil aan kan vallen aan deze speakers.
Olthof074 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:41:
@JvS vanwege dit studio speakers zijn en ze dus meer de accurate weergave zouden moeten geven in tegenstelling tot reguliere speakers, die de muziek wat meer 'kleuren'.
Zo heb ik het begrepen.

En ja, ik zal eens soortgelijke speakers moeten beluisteren voor een definitief oordeel.

Nogmaals, kan ik zonder een (voor)versterker dergelijke speakers dan niet via een afstandsbediening reguleren? Met name de volume doel ik op.

En welke DAC zal voldoen om de jbl 305/306 of adam audio t5v/t7v te koppelen aan mijn tv?
Waarschijnlijk kan het nog wel goedkoper, maar dit is de meest affordable die ik kon vinden met volume regeling, de Audioengine D1, verkrijgbaar voor 150e. Wie biedt lager :) ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Olthof074 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:41:
Zo heb ik het begrepen.
ah, ok. Ja als je alle audiofiele generalisaties en vooroordelen moet geloven :P. Niet alle studiospeakers hebben een accurate weergave, maar dat is op zich wel het doel van speakers. Onafhankelijk onderzoek van Toole heeft ook aangetoond dat mensen (gemiddeld) het meeste houden van neutrale speakers. Maar smaak kan verschillen uiteraard.

Die speakers die ik noem, zijn goed. (neutraal).

Ik zou een marantz NR1402 ofzo kopen, die kan je met HDMI ARC aansluiten en volume bedienen met HDMI SEC (AB van je TV). Of als je wat meer connectivy wilt, eentje met spotify connect. Eigenlijk is elke receiver met HDMI ARC capabilities en pre-outs prima geschikt en beter dan een losse DAC qua bediening.

• Olthof074
Iemand een goed overzichtje voor geschikte receivers?

Heb al op een aantal sites gekeken maar kon de juiste zoektermen niet vinden. Zou ook kunnen dat ik de juiste termen niet weet.

Hartelijk dank

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Olthof074 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:
Hoi, begrijp ik het goed zo?

Actieve speakers die gekoppeld zijn aan je tv kun je niet met een afstandsbediening oid bedienen tenzij dit via een (voor)versterker en de bijbehorende afstandsbediening is?

En een DAC is toch wel een vereiste voor actives via de tv ivm de output?

Welke DAC zou hiervoor voldoen?

Ook vraag ik mij nog af of (studio) active speakers zoals de jbl 305, adam audio t5v etc. niet te vlak zouden klinken?
Jawel hoor.
Ik heb deze
pricewatch: Yamaha MusicCast NX-N500
Op mijn game room staan en die kan ik met een AB of app besturen.
Lekker geluid trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
Oh, verschilt dus per model of er een afstandsbediening bij zit.
Goed om te weten, bedankt.

Lijkt mij dan handiger om uit te wijken naar een model met een afstandsbediening dan er een receiver bij te moeten halen.

Zal eens de kef lsx proberen te beluisteren, die staat namelijk wel goed aangeschreven.

Mochten er nog meer suggesties zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:51
LSX is zeker fijn, maar dan zit je wel met optisch en idd geluid bedienen via app of AB.
Andere optie zou zoiets als The Fives van Klipsch kunnen zijn, dan heb je HDMI-in en kan je met je TV AB het volume regelen. (Wel opletten dat er een 4 meter lange nogal specifieke kabel tussen de 2 speakers moet om vanuit de main speaker de slave aan te sturen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
@ErikIrie

Wat is het nadeel van optisch?
Dacht namelijk dat deze het minst kwaliteitsverlies lijdt, maar wat ik zojuist ff snel heb gelezen schijnt het gelijkwaardig te zijn aan hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

alle geluidsverbindingen (behalve bluetooth) zijn geljkwaardig aan elkaar. Voordeel van hdmi is dat je dus je TV AB het volume kan laten regelen. Best wel chill is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikIrie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:49:
LSX is zeker fijn, maar dan zit je wel met optisch en idd geluid bedienen via app of AB.
Andere optie zou zoiets als The Fives van Klipsch kunnen zijn, dan heb je HDMI-in en kan je met je TV AB het volume regelen. (Wel opletten dat er een 4 meter lange nogal specifieke kabel tussen de 2 speakers moet om vanuit de main speaker de slave aan te sturen.)
De LSX is wel de betere luidspreker, dus je moet wel flink wat waarde hechten aan de tv ab gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
Vandaag de lsx (en meta) beluisterd.
Ik zou dan eerder voor de lsx gaan.

Toch nog de vraag over de duurzaamheid van actieve speakers tegenover passieve speakers.
Heb hier een tijdje over gegoogled maar kan niet echt een concreet antwoord vinden.

Wel gelezen dat Neumann en Genelec hier over het algemeen een goede reputatie in hebben.

Iemand ervaring met bijv. de Genelec 8030C en/of de Neumann KH 80 DSP tegenover de Kef LSX? Deze speakers staan nl hoog aangeschreven op audiosciencereview.

Hartelijk dank

[ Voor 74% gewijzigd door Olthof074 op 02-10-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
Hoi,

Ik weet niet of deze post hier mag, indien niet word ik graag elders heen gewezen.

To the point:

Ik ben uiteindelijk bij de Kali audio in-8 2nd wave uit gekomen.

Op de grotere/bekendere Nederlandse webshops (Bax, Thomann) zijn deze niet goedkoper te krijgen dan €389 per stuk. In amerika kosten ze ook +- $399.

Nu kwam ik toevallig op de site "musix.com" uit, en zij hebben hem voor +- €300.
Dit lijkt mij te goed om waar te zijn.
Dus gegoogled voor reviews en kwam eigenlijk alleen bij deze uit:

https://www.trustpilot.com/review/musix.ch

De 2 negatieve reviews zijn in het frans en vertaald +- als volgt:

- Bestel niet op internet, ze verkopen test- of gebruikte instrumenten tegen nieuwe prijzen! Beschamend!

En

- Ze laten je geloven in prijzen die elke concurrentie tarten en de transportkosten verhullen ze die je achteraf moet betalen. Zo innen ze je betaling en dekken ze niet de kosten die je moet betalen aan de vrachtwagen of het postkantoor om je pakketje op te halen. Bravo, regelrechte zwendel omdat hij heel goed wist dat dit zou gebeuren. Het ergste is dat ze te kwader trouw zijn en dat ze niet eens een onderdeel overnemen als dit probleem zich voordoet. Ze kunnen niet zeggen dat ze het niet weten, aangezien ze zwart op wit hebben aangegeven dat het voor hen normaal was de douanekosten, dus hij had me moeten informeren. Ik betaal daarom 162 chf (+-€140) meer dan de musix bestelling. Ik pleit niet voor deze site of winkel.

Nou ziet dit er niet echt bemoedigend uit nee, maar het zijn slechts 2 reviews.
Op google krijgen hun winkel vestigingen wel goede reviews.

Heeft iemand tips om de legitimiteit te testen?

Heb ook contact per mail met ze gehad. Deze ziet er netjes uit. Ze geven ook aan dat de prijs inclusief alles is.

Wat is wijsheid? Hier bestellen zou mij namelijk toch wel een kleine €200 schelen bij een paartje.

Ik zal in ieder geval nog een paar kleine mailuitwisselingen met dit bedrijf uitvoeren. Waaronder duidelijkheid over douane/inklaringskosten en de staat (nieuw/gebruikt) van het product.
Hopelijk kom ik zo meer te weten.

Iemand nog tips/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:45
Ik ken het bedrijf niet, maar als het te mooi om waar te zijn is, dan is het dat vaak ook.. In het beste geval bespaar je 200 euro en in het slechtste geval ben je 600 euro kwijt aan iets wat uiteindelijk niet naar wens is. Het bedrijf heeft maar 2 reviews en die zijn beide ook nog negatief ook. De winkels hebben weliswaar wel positieve reviews, maar het zou bij mij wel twijfels oproepen. Ik zou het wel weten en gewoon bij een gerenommeerde (Nederlandse) webshop bestellen. Ik zou het iets teveel geld vinden om een gokje te nemen bij zo’n leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin186 op 07-10-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olthof074
@Erwin186

Kan ook via creditcard betalen zag ik ergens staan. Dat is wel wat veiliger dan een bankafschrifte. Gewoon 30 dagen terugstuurgarantie (kost me verzekerd max 15 euro).

En hun hebben in ieder geval 2 vestigingen (duitsland en zwitserland), beiden gemiddeld 4+ sterren op google uit de honderden beoordelingen totaal.

Kreeg net ook al snel een reactie met een voorbeeld factuur die er netjes uitziet.

Ik heb er eigenlijk wel een redelijk goed gevoel bij, maar de prijs verbaasd mij wel ja aangezien ik al het een en ander afgespeurd had.

Vind het wel lastig hoor!
Levering zou namelijk pas eind van de maand zijn vanwege geen voorraad. En dan komt black friday er een maandje later aan, dan kom ik bij de grotere en de meer lokale sites, vermoedelijk, wel redelijk in de buurt van de €700 terecht..

Ik hoor graag!
Pagina: 1