• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Ik (25) ben momenteel ongeveer een jaar actief binnen software development en heb sinds kort de switch kunnen maken naar het freelancen wat erg goed bevalt.

Hiervoor ben ik actief geweest in een andere sector en daarvoor heb ik een niet relevante HBO Bachelor afgerond.

Ondanks dat de vooruitzichten, ook binnen het freelancen, er goed uitzien voor mij, denk ik er sinds kort aan om een Master (& schakeltraject) in de richting van Software Engineering te gaan doen.

Ik ga hier niet voor stoppen met werken en wil het er dan ook "bij" doen. Je komt dan al snel uit bij iets als de Open Universiteit of NCOI. An sich geen probleem; de opleidingen die ik op het oog heb zijn NVAO geaccrediteerd en dus ook met een MSc titel.

Waarom een Master? Voor mij zijn er twee dingen die spelen:

1) Ondanks dat ik in korte tijd mooie stappen heb gemaakt binnen web development, ontbreekt bij mij een fundamentele academische basis (datastructuren en algoritmen). Eerlijk is eerlijk: heb ik het tot op heden echt nodig gehad bij het bouwen van enterprise level software; nee. De (moderne) stack waar ik op focus is sowieso heel sterk gericht op functional programming, wat ik binnen JavaScript / TypeScript goed beheers.

Daarnaast werk ik veel met No-SQL databases (denk aan MongoDB e.d.) en zijn de conventies daarbinnen vrij sterk. Desondanks ben ik toch erg benieuwd naar hoe een academische basis mijn kijk kan doen veranderen op het bouwen van goede (enterprise level) software.

2) Toekomst: het lijkt mij gewoon lekker om niet meer afgewezen te kunnen onder het mom van "je hebt geen (relevante) master". Wellicht dat architectuur of juist management ooit meer mijn ding wordt; zeker in dat soort (interim) functies zijn masters vaak een vereiste. Het is simpelweg fijn om die box te kunnen afvinken.

Toch heb ik enkele twijfels: ik run een side project dat, zonder daar over in detail te treden (privacy redenen) mijn positie op de markt enorm verbeterd. Klinkt natuurlijk allemaal wat vaag, maar ik zie dit wel als iets waar ik na enkele jaren veel profijt van kan hebben op internationaal niveau (bijv. goed betalende clients in de US binnen het freelancen). Het komt neer op de "go to guy" worden binnen een bepaalde tech stack. Studie = minder tijd voor dit project.

Daarnaast is de vraag in hoeverre die investering zich zal terugverdienen; het is toch 1.5-2(?) jaar bikkelen naast een full time baan & side project.

Ik hoor graag hoe jullie hier naar kijken _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08 21:50
Bij de OU is het minstens >2,5 jaar als je part-time doet, pre-master meegerekend. NCOI en vergelijkbare partijen zou ik ver van weg blijven. Daar is genoeg over geschreven ( even googlen als je meer wilt weten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-08 16:22
Ik heb zelf hier premaster software engineering gedaan aan de OU. Goed om je kennis te verbreden, maar ook goed om te benoemen dat de vakken daar backend gericht zijn. Je krijgt dus zaken als object georienteerd programmeren te leren in java, databases, (discrete) wiskunde, logica, etc.

Zal denk ik niet helemaal aansluiten tot wat je nu doet, aangezien je denk ik meer op de web development stack zit. Je kan het doen als ook daar je interesse ligt en je jezelf wil uitdagen om de master te halen.

• gotangclan
perform93 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:45:
Ik heb zelf hier premaster software engineering gedaan aan de OU. Goed om je kennis te verbreden, maar ook goed om te benoemen dat de vakken daar backend gericht zijn. Je krijgt dus zaken als object georienteerd programmeren te leren in java, databases, (discrete) wiskunde, logica, etc.

Zal denk ik niet helemaal aansluiten tot wat je nu doet, aangezien je denk ik meer op de web development stack zit. Je kan het doen als ook daar je interesse ligt en jezelf wil uitdagen om de master te halen.
Ik focus mij voornamelijk op frontend development inderdaad (ook wel wat BE, maar aanzienlijk minder). Het lijkt mij in ieder geval een toffe uitdaging.

Ben je doorgegaan met de master of heb je het bij de premaster gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-08 15:47
Heb je ook gekeken naar de Master Software Engineering aan de UvA?
Deze kan ook parttime, en duurt dan 2 jaar.
Ik heb zelf deze opleiding (parttime) gedaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pistolebob op 22-09-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-08 16:22
gotangclan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:51:
[...]

Ik focus mij voornamelijk op frontend development inderdaad (ook wel wat BE, maar aanzienlijk minder). Het lijkt mij in ieder geval een toffe uitdaging.

Ben je doorgegaan met de master of heb je het bij de premaster gelaten?
Ik heb alleen de premaster gedaan, maar vanwege omstandigheden heb ik de studie on-hold gezet. Heb het nu druk genoeg met werk. Het idee en voordeel ook van OU is dat ik het weer ga oppakken als het wat rustiger is en ben dat ook zeker van plan. :)

De materie is persoonlijk voor mij ook interessant om daar steeds meer over te leren, alhoewel de theorie soms ook best ver weg staat van de praktijk. Maar dat hoort ook wel bij zo'n universitaire studie.

[ Voor 14% gewijzigd door perform93 op 22-09-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotangclan
Pistolebob schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:14:
Heb je ook gekeken naar de Master Software Engineering aan de UvA?
Deze kan ook parttime, en duurt dan 2 jaar.
Ik heb zelf deze opleiding (parttime) gedaan :)
Ik moet eerlijk te bekennen geven dat ik nog een keer een goede inventarisatie wil maken van alle mogelijkheden. De enige vereiste zijn voor mij is dat het a) software gerelateerd is, b) geaccrediteerde master, c) deeltijd, d) remote (heel af en toe een dag on-site, voor bijvoorbeeld een tentamen is uiteraard geen probleem).

Zal deze zeker meenemen daarin :)

• Mickeydus
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-04 12:04
gotangclan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:04:
[...]

Ik moet eerlijk te bekennen geven dat ik nog een keer een goede inventarisatie wil maken van alle mogelijkheden. De enige vereiste zijn voor mij is dat het a) software gerelateerd is, b) geaccrediteerde master, c) deeltijd, d) remote (heel af en toe een dag on-site, voor bijvoorbeeld een tentamen is uiteraard geen probleem).

Zal deze zeker meenemen daarin :)
In dat geval is de master Software Engineering aan de UvA denk ik niet geschikt. Kan zijn dat er in de afgelopen jaren wat veranderd is, maar ik heb de master tegelijk met @Pistolebob gevolgd (als ik me niet vergis 2016 afgestudeerd?) en wij moesten toen wel echt twee dagen per week op locatie zijn. Het was wel echt een super goede master, kijk er met veel plezier op terug. Goede stof, gepassioneerde docenten en ik heb er echt heel veel geleerd. Het geleerde pas ik nog steeds dagelijks toe tijdens mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08 21:50
Een ander punt is nog dat je toegelaten moet worden op de pre-master. Dat gaat niet zomaar met een niet relevante hbo bachelor.

• gotangclan
retoohs schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:29:
Een ander punt is nog dat je toegelaten moet worden op de pre-master. Dat gaat niet zomaar met een niet relevante hbo bachelor.
Klopt, bij de OU is het mij niet helemaal duidelijk wat precies de bedoeling is.

Ik heb een adviesgesprek aangevraagd om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik zou geen probleem hebben om een periode voor het schakeltraject via zelfstudie mijzelf klaar te stomen (vooral op wiskundig vlak is het nodige weggezakt).

Ben benieuwd wat hieruit komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:55
Altijd doen als de kansen er liggen, ik zou ook gewoon kijken naar deeltijd en voltijd (je werkt immers freelance) aan universiteiten buiten de OU. Veel is toch zelfstandig en het kan prima passen in je werkrooster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gotangclan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:15:
[...]

Klopt, bij de OU is het mij niet helemaal duidelijk wat precies de bedoeling is.

Ik heb een adviesgesprek aangevraagd om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik zou geen probleem hebben om een periode voor het schakeltraject via zelfstudie mijzelf klaar te stomen (vooral op wiskundig vlak is het nodige weggezakt).

Ben benieuwd wat hieruit komt...
De OU heeft twee informatica pre-masters: programmeertechnieken en formele technieken. Ze zijn allebei een half jaar lang. Bijna iederdeen moet de tweede doen met wiskunde, logica, formele talen, etc. Op basis van welke bachelor je hebt moet je ook de eerste doen met OOP, OOA/D, databases en andere algemene programeerdingen.

Met een niet relavante HBO bachelor heb je het waarschijnlijk over een traject van een jaar met beide premasters.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

gotangclan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:24:
1) Ondanks dat ik in korte tijd mooie stappen heb gemaakt binnen web development, ontbreekt bij mij een fundamentele academische basis (datastructuren en algoritmen). Eerlijk is eerlijk: heb ik het tot op heden echt nodig gehad bij het bouwen van enterprise level software; nee. De (moderne) stack waar ik op focus is sowieso heel sterk gericht op functional programming, wat ik binnen JavaScript / TypeScript goed beheers.
Dit soort dingen leer je juist tijdens een (computer science) BSc. Een academische master is er voor de verdieping en gaat niet meer over de basis, die wordt als voorkennis verondersteld. In jouw positie zou ik waarschijnlijk eerst een paar goede MOOCs volgen om de gaten te vullen en daarna pas een master overwegen.
Pagina: 1