Buitenstopcontact maken adhv grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papermain
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-01-2022
Hallo,

Recentelijk ben ik ingetrokken in mijn nieuwbouwwoning en er is een grondkabel getrokken. Graag wil ik een buitenstopcontact als deze installeren: https://www.into-led.com/...html?q=Buitenstopcontact&

Als ik naar de kabel kijk, kom ik er niet helemaal uit. Ik zie alleen bruin en blauwe kabels. Foto: https://ibb.co/B34mVcN

Mijn vraag; kan ik op deze grondkabel een buitenstopcontact aansluiten, zoals weergegeven in de link? Zijn hiervoor niet meer kabels nodig? Ik mis bijvoorbeeld de aarde.

Dank alvast.

Beste antwoord (via papermain op 22-09-2021 12:53)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik mis de aardlitze op die foto? De litze zit onder het stalen vlechtwerk van de mantel.

Dit moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/categoriepagina_Grondkabel.jpg

De litze isoleer je in geel/groene elektratape en op het eind gebruik je een adereindhuls voor een nette afwerking.

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 12:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
Bij grondkabel is het gebruikelijk dat je de mantel als aarde gebruikt. Zit die er wel op, kan het niet goed zien op de foto.

HD4Life @ Full-HD

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 13:58

BLN

Die kabel zou ik geen stopcontacten op maken. Eigenlijk zou ik die alleen gebruiken voor laagspanning om lampjes aan te hangen. In Nederland aarden we alle elektrische installaties, zeker in natte omgevingen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik zie de foto niet, maar in de mantel van een grondkabel zit normaal een litzedraad verwerkt welke je moet gebruiken als aarde.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 22:01

Tazzios

..

Die "grondkabel" ziet er mij uit als een gewone 2 aderige kabel. :?

edit:
ah snap m , @TS je laat nu alleen de binnenste mantel zien en niet alle mantels.

voorbeeld: https://www.allekabels.nl/230_volt/grondkabel.html

[ Voor 53% gewijzigd door Tazzios op 22-09-2021 12:29 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12

BCC

Haal het tape er eens af? Verderop ziet het er wel uit als grondkabel :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

@Tazzios
Dat lijkt maar zo, een stuk lager op de foto is deze breder. Buitenmantel, raster (of hoe dat ook heet) en een litzedraad, dan een binnenmantel met in dit geval 2 aders.

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 22-09-2021 12:29 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik mis de aardlitze op die foto? De litze zit onder het stalen vlechtwerk van de mantel.

Dit moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/categoriepagina_Grondkabel.jpg

De litze isoleer je in geel/groene elektratape en op het eind gebruik je een adereindhuls voor een nette afwerking.

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2021 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:04

Tens

let me drink about it

papermain schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:22:
Hallo,

Recentelijk ben ik ingetrokken in mijn nieuwbouwwoning en er is een grondkabel getrokken
tweede hands kabel in een nieuwbouw woning?......

maar inderdaad, er zit (of hoort te zitten) bij die folie een zg litze (gevlochten ongeïsoleerd koperdraad) die gebruik je als aarde

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• papermain
Davidshadow13 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:23:
Bij grondkabel is het gebruikelijk dat je de mantel als aarde gebruikt. Zit die er wel op, kan het niet goed zien op de foto.
Alright, dus dat ijzeren gedeelte op deze foto?: https://ibb.co/ts8F0d2

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Klopt, daarom hebben ze deze niet kort geknipt zoals wel gedaan is bij de ijzeren mantel

edit:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/grondkabel-aansluiten/

[ Voor 28% gewijzigd door Kixtart op 22-09-2021 12:52 ]

☻/
/▌
/ \

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
papermain schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:47:
[...]

Alright, dus dat ijzeren gedeelte op deze foto?: https://ibb.co/ts8F0d2
Ja dat is de aardlitze inderdaad zoals je ook op de foto ziet van @Señor Sjon.

HD4Life @ Full-HD

• papermain
Señor Sjon schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:28:

Dit moet je hebben:
[Afbeelding]

Bedankt! Dus ik koop de isolatietape, en isoleer de litze, welke ik vervolgens als aarde kan gebruiken? Vervolgens kan ik het stopcontact aansluiten op de grondkabel op een manier zoals men gewend is bij het aansluiten van een regulier stopcontact?

• CK1205
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-06 23:03
papermain schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:53:
[...]

Bedankt! Dus ik koop de isolatietape, en isoleer de litze, welke ik vervolgens als aarde kan gebruiken? Vervolgens kan ik het stopcontact aansluiten op de grondkabel op een manier zoals men gewend is bij het aansluiten van een regulier stopcontact?
Yes dat klopt en vergeet niet aan het einde adereindhulzen gebruiken voor de aardlitze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 21:15
CK1205 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:56:
[...]

Yes dat klopt en vergeet niet aan het einde adereindhulzen gebruiken voor de aardlitze :)
Ik ga toevallig dit weekend ook bezig met een grondkabel, is dat ook nodig als je lasklemmen gebruikt? Ik heb van die herbruikbare Wago's, die zouden ook voor niet-massieve draad gebruikt moeten kunnen worden toch?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Stalensnuitje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:19:
[...]

Ik ga toevallig dit weekend ook bezig met een grondkabel, is dat ook nodig als je lasklemmen gebruikt? Ik heb van die herbruikbare Wago's, die zouden ook voor niet-massieve draad gebruikt moeten kunnen worden toch?
Klopt, daar hoeven geen adereindhulzen aan(volgens mij in die "oudere" moet het juist niet zelfs)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Señor Sjon
Die wago's moeten geen eindhulzen in, zeker weten niet bij die oude vingerslopers.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Zelf heb ik gewoon een kroonsteen gebruikt gezien het toch de aarde is. Redelijk dichtbij de aardlitze de kroonsteen geplaatst en deze verlengt met een aardedraad met vaste kern. Geen idee wat de NEN regels zeggen, maar ik zag verder geen risico zelf. Dit moet natuurlijk wel passen, maar in die zuil zie ik het probleem niet echt.

Mocht iemand een duidelijke reden hebben waarom je dit niet zou moeten doen dan leer ik dit graag :)

☻/
/▌
/ \

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12

BCC

Wago's zijn gewoon cooler dan kroonsteentjes :) Maar ik denk dat je meer vermogen door een wago kan jassen dan door een kroonsteen, omdat een kroonsteen bij kabel maar een gedeelte van de aders klemt. YRMV

[ Voor 62% gewijzigd door BCC op 22-09-2021 16:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1