Lamp nog steeds defect na vervangen trafo

Pagina: 1
Acties:

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 19:11
Ik heb een staande lamp die het niet meer deed, dus ik dacht ik vervang de dimmer / trafo van iets dat al 10jr oid.
Nu heb ik de dimmer / trafo vervangen voor bijna type, 12v 35-150w; de oorspronkelijk was 35-105w. Maar dat leek mij geen probleem ?

anyway op dit moment doet de lamp het nog niet. In dacht ik meet de output door en had 12v verwacht maar ik krijg op de multimeter geen 12v op de uitgang.

hoe controleer wat er nu defect is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw5dm1oHJUNRrgjkOyNQz6EZKVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bdbAmYoqyvP0Gxzu3r3L1Q3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rRt98xs05ouK5gG0cnO6piZrLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBTSaHSwfGEJMIDqGtfym7Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je gechecked of het oude trafo wel gewoon functioneert? Ik mis een beetje waarom je die vervangen hebt, het lijkt erop dat je die willekeurig hebt vervangen, terwijl dat klaarblijkelijk het defect niet is. Heb je bijvoorbeeld gecontroleerd of niet gewoon een van de lampjes stuk is?

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 22-09-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meten is weten!
Heb je de spanningen al nagemeten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• wd200
CH4OS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:36:
Heb je gechecked of het oude trafo wel gewoon functioneert? Ik mis een beetje waarom je die vervangen hebt, het lijkt erop dat je die willekeurig hebt vervangen, terwijl dat klaarblijkelijk het defect niet is. Heb je bijvoorbeeld gecontroleerd of niet gewoon een van de lampjes stuk is?
Een defect lampje zal er niet voor zorgen dat de hele lamp het niet meer doet er is wel vaker een lampje defect die je los kan vervangen toch ?

Trafo / dimmer leek voor de hand te liggen

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 22-09-2021 11:16 ]

• wd200
memphis schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:54:
Meten is weten!
Heb je de spanningen al nagemeten?
Op de trafo komt gewoon 230v binnen zeg maar, ik zoek dus tips wat ik nog meer kan meten om conclusies te verbinden

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wd200 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:12:
Een defect lampje zal er niet voor zorgen dat de hele lamp het niet meer doet er is wel vaker een lampje defect die je los kan vervangen toch ?
Want die kunnen niet ouderwets, zoals bij kerstverlichting vaak gebeurd, in serie staan? Geziennde lamp, lijkt mij dat geen gekke optie.
Trafo / dimmer leek voor de hand te liggen
Meten is weten, maar ook vergeten!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Alleen als je weet wat je meet. En dat lijkt hier mis te gaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

Ik zou ook bijna zeggen dat er een lampje kapot is.
Serieschakeling:
Afbeeldingslocatie: https://www.examenoverzicht.nl/pub/media/wysiwyg/Serieschakeling-tekening.png
parallelschakeling:
Afbeeldingslocatie: https://www.examenoverzicht.nl/pub/media/wysiwyg/Parallelschakeling-tekening.png
Je ziet uit deze afbeeldingen dat een serieschakeling het nadeel heeft dat als er een lampje kapot is, dat de rest van de lampjes ook niet meer kunnen werken omdat je kring niet compleet is.
Bij een parallelschakeling zou je al een kabelbreuk moeten hebben van je trafo naar je lamp om alle lampjes niet meer te laten werken. Anders zal er altijd maar 1 of 2 lampjes uit zijn die defect zijn.
Vermoedde is dus toch dat hier een serieschakeling gebruikt wordt.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 18:10
Je hebt de multimeter ook op de juiste stand staan? wisselspanning vs gelijkspanning?

Er zit ook een schakelaar in de dimmer, staat hij niet toevallig uit?

• Frank__B
  • Laatst online: 25-09 15:33
Of ergens kortsluiting in een (of meerdere) lampjes / bedrading waardoor de trafo in beveiliging gaat.

• wd200
Er zitten nu allemaal lampjes in die het doen(test in andere lamp) maar nog steeds geen enkel lampje dat wil branden.

Hoe controleer ik op de nieuwe trafo het goed doet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 17:40
Meet tussen 1 lampje en de aansluiting op de trafo of er continuïteit is (met een multimeter). Ik vermoed zomaar kabelbreuk ergens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
wd200 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:01:
Er zitten nu allemaal lampjes in die het doen(test in andere lamp) maar nog steeds geen enkel lampje dat wil branden.

Hoe controleer ik op de nieuwe trafo het goed doet ?
Je trafo heeft een belasting nodig. Anders doet hij niks.
Die 35 Watt is de minimum belasting. Dat kun je testen met een 12V lampje van 35 Watt of meer (of meerdere parallel die samen 35 Watt of meer zijn) op de uitgang. Of een weerstand van 1 tot 4 Ohm die het vermogen van deze trafo kan afvoeren (maar die hebben de meeste mensen niet op de plank liggen).

Een lamp met meerdere kleine lampjes zit eigenlijk altijd parallel geschakeld. Anders zou niks het doen bij 1 kapotte lamp. En 12 Volt is te weinig om veel lampjes in serie te zetten.

Het probleem is waarschijnlijk een kapotte kabel tussen je trafo en het punt waar al die losse lampjes aan elkaar geknoopt zitten (in die voet of bovenin de paal). Of een lasklem of kroonsteentje die is losgeschoten.

TheS4ndm4n#1919

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Je moet er eigenlijk achter zien te komen of de lampjes in serie of parallel zijn geschakeld of een mix van deze 2. ,Er een multimeter is dit wel door te meten, ,restal,heb je daar een aparte door,eet stand voor bij jet weerstanden/Ohm gedeelte: alle lampjes eruit draaien en dan meten of alle buiten en binnenaansluitingen van de fittingen met elkaar zijn verbonden, of dat er een buitenkant met binnenkant is door verbonden.

Een travo kan je gewoon op wisselspanningsstand door meten. Dit kan je ook met je oude travo doen. Als de spanning klopt, dan kan je er nog een belasting in de vorm van een autolampmop testen die moet gaan branden. als dat goed is dan is er dus een kabelbreuk in de armatuur. Die kan je met de doorliep stand van je multimeter wellicht wel vinden als je weet hoe de lampjes geschakeld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wd200
De oplossing:
Trafo getest met een 12v 50w auto lamp en die werkte.

Lamp uit elkaar gehaald en zag wat beschadigde draden boven in de kop, deze hersteld en de lamp doet het weer 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Om die hele discussie over serie of parallel geschakeld staan, en de vraag of het aan de lampjes of de of de dimmer ligt, zou het toch voor de hand liggen zijn om het eerst zonder dimmer te proberen. Ik krijg de indruk dat je dat nog niet geprobeerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:30:
Om die hele discussie over serie of parallel geschakeld staan, en de vraag of het aan de lampjes of de of de dimmer ligt, zou het toch voor de hand liggen zijn om het eerst zonder dimmer te proberen. Ik krijg de indruk dat je dat nog niet geprobeerd had.
Dimmer + trafo zitten in één apparaat. "Zonder dimmer" zou de TS opvatten als rechtstreeks 230 VAC op de 12 Volt lampjes zetten. Lijkt me geen goed plan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar de test met een andere lamp was wel zo makkelijk geweest om dat eerst te doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zie dat verder zoeken niet meer nodig is omdat de lamp na herstel van een paar beschadigde draadjes het weer doet. Ik ben echter wel een beetje nieuwsgierig hoe die beschadigingen zijn ontstaan, was dat duidelijk te zien? Want doorgaans komt zoiets nooit zomaar vanzelf bij een in alle opzichten goed product. D.w.z. zonder dat er ruw mee wordt omgegaan natuurlijk, maar daar ga ik uiteraard niet van uit. Misschien met een beetje knoei- en haastwerk, gefabriceerd in een lage-lonen-land?
Pagina: 1