Gloednieuwe laptop vast in windows repair.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suzi_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-04-2022
Mijn vraag:

Sinds vandaag wou ik bij mijn nieuwe Acer Nitro 5 AN515-55-55CS een nieuwe stick ram in het systeem doen, na een paar potjes gamen en de pc even uit te doen wou de pc ineens niet meer opstarten en ging gelijk door naar de windows repair modus.

Hier lukt het windows niet om de pc te repareren uit zichzelf. Ook kom ik niet meer in safe modus, zowel niet via CMD als via de startup settings in de windows repair omdat ik steeds terug geboot word naar het repair scherm.

Ik heb velen dingen geprobeerd waaronder chkdsk & sfc /scannow om corrupte files te repareren, dit heeft helaas tot niks geleid.

Wanneer ik een herstelpunt probeer te gebruiken krijg ik constant de melding dat dit niet kan omdat de hardeschijf te weinig ruimte over heeft om het herstelpunt uit te pakken en te gebruiken, ik kan alleen dus niks verwijderen vanuit windows repair.

De reden waarom ik zoveel moeite doe is omdat ik graag de laptop wil hebben lopen zoals deze uit of the box komt incl alle softwarematige bijkomsten en tweaks die zijn gedaan, voor zover als ik kon vinden gaan deze verloren met een schone installatie via een USB flashed drive wat voor instabiliteit zou kunnen zorrgen..

Wat moet ik hiermee doen? Ik ben al 2 dagen 10 uur aan het zoeken naar oplossingen :(

Beste antwoord (via Suzi_ op 22-09-2021 17:44)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Suzi_ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:08:
Bedankt vokr je antwoord!

Jep, ik heb de ram er ook weer uit gehaald om te kijken of dat helpt maar dat deed helaas niks.
Helaas.
En waarom ik de ram uitbreid? Omdat deze laptop met 8gb wordt geleverd en mijn games toch echt 16gb vereisen wat je duidelijk terug ziet in performance, ook draait mijn laptop zonder de extra geheugenstick op single channel en niet dual channel welke toch echt zorgt voor een betere prestatie overall.
Precies. Vandaar dat ik niet helemaal snap waarom je niet meteen voor een 16 GB versie bent gegaan.
En toch nog even betreft de schone windows installatie, wat jij zegt klopt niet helemaal want zo zwart wit is het niet. Wanneer ik windows opnieuw wil installeren krijg ik de melding

"wanneer je deze schijf formatteerd gaan de drivers en stuurprogramma'a die bijgeleverd worden door de manufacturer verloren, u kunt deze niet terug krijgen. Wilt u doorgaan?"

Vandaar dat ik vraag of bij een compleet schone installatie ook echter dingen van Acer kwijt raken die ik later niet meer kan terug kan krijgen die essentieel zijn voor het correct lopen van het systeem, maar jij zegt dat dit dus niet uirmaakt? Ik moet dus een complete herinstallatie doen, drivers installeren en programma's via de acer site en alles is weer zoals hoe ik hem kreeg out of the box?
Ik heb er genoeg ervaring mee en kan je vertellen dat het beter is om een verse windows 10 te installeren. De productcode wordt daarna automatisch gekoppeld. Dus met een USB stick en Windows Media Creation tool maak je een Win10-installatie-stick.
Je moet verder niet de SSD formateren vooraf, maar in de BIOS regelen dat je vanaf USB opstart, daarna met de setup regelen dat je partities weg zijn.
Als je de SSD echt eerst leeg wil maken, dan kun je vaak in de BIOS een Secure Erase uitvoeren. De hele schijf is dan volledig leeg.

Alle nodige drivers zullen via Windows Update weer geïnstalleerd worden. Eventueel kun je met een USB stick een probleem-driver of bijvoorbeeld de laatste nVidia driver installeren.

Tip: als je zonder internet (wifi uit in bios) installeert, dan start je op zonder drivers. Is goed om te testen, maar ook om daarna de nVidia driver handmatig te installeren, voordat Windows Update een oudere versie gaat downloaden.

Je hebt alle overige Acer troep nooit nodig. Dat is vooral reclame en troep en zinloos. En alles is uiteindelijk online te vinden en installeren, mocht je dat willen.

Als je niet goed weet wat je precies moet doen, kun je overwegen om iemand met kennis even te laten helpen. Ik zou het binnen een uurtje allemaal gedaan hebben (incl. maken van de USB-stick).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Heb je een nieuwe geheugen-stick in de laptop gezet? Die dan als eerste weer eruit halen en kijken of alles in originele staat beter gaat. Ook checken of je misschien tijdens het werken aan de hardware mogelijk iets anders fysiek hebt beschadigd.

Waarom wou je eigenlijk meteen meer RAM installeren in een nieuwe laptop? Dan had je denk ik beter meteen een laptop gekocht met meer RAM. Ook doet extra RAM weinig tot niks aan prestatieverbetering, zolang je genoeg hebt. 16 GB is meer dan genoeg voor thuisgebruik in 2021. 8 GB kan genoeg zijn. 4GB is te weinig.

Je laptop gaat juist prima (vaak zelfs beter) werken met een verse windows 10 installatie. Je angst om iets aan software te verliezen is dus onjuist, als het om standaard consumentenlaptops gaat. Sterker nog. Nu je in een repair-boot cycle bent terecht gekomen, is het helemaal aan te raden om de opslag te wissen en vers opnieuw te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suzi_

Jep, ik heb de ram er ook weer uit gehaald om te kijken of dat helpt maar dat deed helaas niks.

En waarom ik de ram uitbreid? Omdat deze laptop met 8gb wordt geleverd en mijn games toch echt 16gb vereisen wat je duidelijk terug ziet in performance, ook draait mijn laptop zonder de extra geheugenstick op single channel en niet dual channel welke toch echt zorgt voor een betere prestatie overall.

En toch nog even betreft de schone windows installatie, wat jij zegt klopt niet helemaal want zo zwart wit is het niet. Wanneer ik windows opnieuw wil installeren krijg ik de melding

"wanneer je deze schijf formatteerd gaan de drivers en stuurprogramma'a die bijgeleverd worden door de manufacturer verloren, u kunt deze niet terug krijgen. Wilt u doorgaan?"

Vandaar dat ik vraag of bij een compleet schone installatie ook echter dingen van Acer kwijt raken die ik later niet meer kan terug kan krijgen die essentieel zijn voor het correct lopen van het systeem, maar jij zegt dat dit dus niet uirmaakt? Ik moet dus een complete herinstallatie doen, drivers installeren en programma's via de acer site en alles is weer zoals hoe ik hem kreeg out of the box?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online

Helaas.
Precies. Vandaar dat ik niet helemaal snap waarom je niet meteen voor een 16 GB versie bent gegaan.

Ik heb er genoeg ervaring mee en kan je vertellen dat het beter is om een verse windows 10 te installeren. De productcode wordt daarna automatisch gekoppeld. Dus met een USB stick en Windows Media Creation tool maak je een Win10-installatie-stick.
Je moet verder niet de SSD formateren vooraf, maar in de BIOS regelen dat je vanaf USB opstart, daarna met de setup regelen dat je partities weg zijn.
Als je de SSD echt eerst leeg wil maken, dan kun je vaak in de BIOS een Secure Erase uitvoeren. De hele schijf is dan volledig leeg.

Alle nodige drivers zullen via Windows Update weer geïnstalleerd worden. Eventueel kun je met een USB stick een probleem-driver of bijvoorbeeld de laatste nVidia driver installeren.

Tip: als je zonder internet (wifi uit in bios) installeert, dan start je op zonder drivers. Is goed om te testen, maar ook om daarna de nVidia driver handmatig te installeren, voordat Windows Update een oudere versie gaat downloaden.

Je hebt alle overige Acer troep nooit nodig. Dat is vooral reclame en troep en zinloos. En alles is uiteindelijk online te vinden en installeren, mocht je dat willen.

Als je niet goed weet wat je precies moet doen, kun je overwegen om iemand met kennis even te laten helpen. Ik zou het binnen een uurtje allemaal gedaan hebben (incl. maken van de USB-stick).

• Suzi_
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Het is eindelijk gelukt om terug te komen in de windows installatie en deze te voltooien!

Eindelijk kan ik mijn laptop weer gebruiken :) <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Klopt inderdaad, vaak worden ze met 1 gesoldeerde dimm geleverd, zeker de nieuwe systemen tegenwoordig hebben enorm baat bij dual channel, volgens mij zijn er onlangs nog tests geweest door bekende yt. (linustechtips/jayz2cents/nexusgamer)
Pagina: 1