LG C9 geen geluid via ARC wanneer PC verbonden is via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 00:49
Sinds enkele maanden tot een half jaar heb ik een wat lastig te plaatsen probleem tussen mijn LG C9 tv, Onkyo TX-NR656 receiver en mijn pc.

Vanaf de HDMI(ARC) out van de receiver loopt een HDMI kabel naar de HDMI(ARC) in op de tv, en vanaf mijn pc gaat een HDMI kabel naar een van de HDMI inputs op de receiver om audio/video af te kunnen spelen.

Audio/video van de pc op de TV afspelen werkt allemaal prima op deze manier.
Zodra ik echter een van de apps van de C9 TV wil gebruiken komt er via ARC geen geluid bij de receiver aan. In de geluidsinstellingen van de TV het geluid op “internal speakers” zetten werkt wel, maar daar heb ik natuurlijk geen aparte receiver voor.

Haal ik de HDMI kabel tussen de pc en receiver aan een van de kanten los dan begint het geluid via ARC weer te werken.
Die kabel moet dus elke keer losgehaald worden om geluid van bijvoorbeeld de Netflix of YouTube apps over de receiver te horen. Strontvervelend.

Wat ik zelf tot nu toe heb geprobeerd is het volgende:
Andere HDMI kabels tussen tv en receiver.
HDMI kabel die naar de pc gaat op elke input op de receiver geprobeerd.
De HDMI kabel die nu tussen pc en receiver zit direct in de HDMI(ARC) in van de tv pluggen i.p.v. in de receiver. (zelfde resultaat, geen ARC)
In de tv eARC aan/uit zetten.
HDMI Deep Colour aan/uit zetten.
Instellingen m.b.t. HDMI-CEC en ARC in de receiver op alle mogelijke manieren gewijzigd.

Waar ik intussen achter ben is dat het waarschijnlijk een probleem is tussen mijn pc en de LG C9 tv.
Wanneer ik namelijk de HDMI kabel uit mijn pc haal en deze in een ander apparaat plug blijft geluid over ARC wel gewoon werken. Dit heb ik met mijn T-Mobile STB en LG Blu-Ray speler geprobeerd.

Wellicht handig om te vermelden, het probleem met audio via ARC treedt zowel op als de pc aan of uit staat, en zelfs wanneer de stroom volledig van mijn pc is (voedingskabel er uit).

Op internet kwam ik wel wat voorbeelden tegen van mensen die met hun LG tv’s ook geen audio over ARC hadden, maar geen van de suggesties die er werden geboden heeft voor mij iets opgelost.

Het enige dat ik zelf nog zo snel kan bedenken is een andere HDMI kabel tussen mijn pc en receiver en/of tv hangen om te kijken of dat iets uitmaakt, daarvoor moet ik alleen mijn pc dichterbij de tv/receiver zetten bij gebrek aan nog zo’n lange kabel.
Ik denk echter niet dat het iets zal uithalen gezien het probleem er niet is wanneer deze HDMI kabel in een ander apparaat geplugd is.

Een paar specificaties van mijn PC:
MSI Z370-A PRO
Intel Core i5 8400
8gb Kingston DDR4-2666 RAM
Nvidia GeForce GTX 650 Ti 1024MB (2x DVI + 1x HDMI) (verschillende drivers geprobeerd met het zelfde resultaat)

Ik weet niet van elke HDMI kabel het exacte type, maar ze doen allemaal gewoon ARC.

Iemand wellicht een suggestie? Iets dat ik over het hoofd zie of nog zou kunnen proberen?

Terwijl ik bijna klaar was met deze post schoot me nog een idee te binnen.
In plaats van de versterker te verbinden met de HDMI uitgang op mijn videokaart heb ik de HDMI kabel met een verloopstuk aan een van de DVI uitgangen gehangen, en apart genoeg lost dit het probleem op.
Ik kan audio/video van mijn pc over de receiver/tv afspelen en het geluid van de tv apps werkt ook gewoon via ARC.

Ik maak hier voorzichtig uit op dat het probleem dus bij de videokaart ligt, en meer specifiek de HDMI uitgang.

Dit lost mijn probleem weliswaar op, maar ik ben evengoed heel benieuwd hoe de HDMI uitgang van mijn videokaart er voor kan zorgen dat ARC tussen de tv en receiver niet werkt...

Alle reacties

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Dit heb ik ook wel eens (toevallig met dezelfde TV en versterker ).
Na het gebruik van een externe bron wil de TV niet altijd meteen de versterker overschakelen naar de ARC input bij het starten van een app op de TV.
Het zou voldoende moeten zijn om op de versterker de juiste bron te selecteren.

De ene keer werkt het wel bij mij, de andere keer niet. Dit met verschillende andere apparaten, dus ik denk niet dat het aan jouw videokaart ligt.

Ik denk dat het aan de TV ligt en dat deze bij het starten van een app niet duidelijk aan de versterker doorgeeft dat de TV nu de bron van de audio is.

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 00:49
Regul schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:59:
Dit heb ik ook wel eens (toevallig met dezelfde TV en versterker ).
Na het gebruik van een externe bron wil de TV niet altijd meteen de versterker overschakelen naar de ARC input bij het starten van een app op de TV.
Het zou voldoende moeten zijn om op de versterker de juiste bron te selecteren.

De ene keer werkt het wel bij mij, de andere keer niet. Dit met verschillende andere apparaten, dus ik denk niet dat het aan jouw videokaart ligt.

Ik denk dat het aan de TV ligt en dat deze bij het starten van een app niet duidelijk aan de versterker doorgeeft dat de TV nu de bron van de audio is.
Wanneer ik een app op de tv open schakelt de receiver wel automatisch naar het “tv”, ofwel ARC kanaal, daar ligt het probleem niet.
Zo lang mijn pc en receiver niet via HDMI met elkaar verbonden zijn komt er ook vrijwel direct geluid uit mijn externe luidsprekers. Is die kabel nog wel verbonden, dan gebeurt er gewoon niets.

Afgaande op het display van de receiver lijkt er wel een audiosignaal binnen te komen. Ik heb daarom ook de verschillende ‘sound modes’ of hoe ze ook heten geprobeerd en het display geeft dan ook gewoon de speaker configuratie weer. Het geluid komt echter pas 15-30 seconden nadat ik de HDMI kabel uit mijn pc trek.

Deze exacte configuratie (pc/videokaart – receiver – tv) heeft tijden gewerkt, en ik vermoed dat een firmware update van de tv of receiver het probleem heeft veroorzaakt.

De enige constante in het hele verhaal is gek genoeg de videokaart in mijn pc.
Is die middels HDMI verbonden met de receiver, dan weigert ARC.
Steek ik die zelfde HDMI kabel in een willekeurig ander apparaat dan de videokaart, dan werkt het gewoon.

Ik kan dus maar een schuldige aanwijzen.

Overigens werkte mijn “oplossing” alleen zo lang de tv ook aanstaat, maar dat is weer een ander probleem… Sinds de overstap naar Windows 10 heb ik wel meer rare issues i.c.m. audio uit via HDMI of DisplayPort.