Vragen over vloerverwarming laten aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Volgend jaar willen wij een nieuwe vloer in de woonkamer met aansluitende keuken en in de hal, totaal 65m2.

We willen vloerverwarming en een gelijmde pvc vloer. Hierover hebben we de volgende vragen:

1. De huidige vloeren (houten vloer, daaronder een ondervloer en daaronder nog plavuizen) moeten we er nog uitslopen. In totaal is dit waarschijnlijk 4.5 tot 5 cm.
Als de huidige vloeren eruit gesloopt zijn, kan er dan nog isolatie onder de vloerverwarming worden toegepast, bijvoorbeeld met noppenplaten, of komt de opbouwhoogte dan boven de 5cm uit?

De vloer is al wel redelijk geïsoleerd vanuit de kruipruimte, maar het zou mooi zijn als er onder de vloerverwarming nog iets isolatie toegevoegd kan worden.

2. Er hangen nu nog 3 bijna nieuwe Jaga convectoren (2 in de woonkamer en 1 in de keuken). Zijn er nog voordelen om deze convectoren te laten hangen? Het lijkt mij zonde om deze weg te gooien nu ze er al hangen.

3. Is het mogelijk om de temperatuur van de vloerverwarming in de woonkamer en keuken bijvoorbeeld op 19 graden te zetten en in de hal op 16 graden?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

1.
Eigenlijk heb je zo'n 7 cm hoogte nodig. Kan je de dekvloer niet ook eruit slopen?
Wellicht kan je beter kijken naar zgn droogbouw. Minder opbouwhoogte.
Van isolatie moet je je helemaal niets voorstellen. Ik heb dat ook gedaan, maar die paar mm doen helemaal niets. In de kelder eronder voel je aan het plafond gewoon de vloer erboven.

2. Ik zou ze weg laten halen en ze verkopen.
Laat bij de ramen wel dichter de leidingen lopen want daar heb je het meeste verlies.

3. Dat kan met aparte groepen. Die moet je dan wel apart regelen. Of je laat in de hal een grotere HOH leggen. Maar ik zou me er niet er niet druk om maken. Gewoon overal dezelfde temperatuur is het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 21-09-2021 22:05 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Als de houten vloer verlijmt is huur dan een bedrijf in. Die komen met een karretje met steekbeitel.

Wij hebben het ooit zelf geprobeerd. En zelfs met een sdsmax met allerlei soorten beitels was dit werk niet te doen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rofdof schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:27:
Als de houten vloer verlijmt is huur dan een bedrijf in. Die komen met een karretje met steekbeitel.

Wij hebben het ooit zelf geprobeerd. En zelfs met een sdsmax met allerlei soorten beitels was dit werk niet te doen.
Wij hebben het hier bij buren gedaan en ja het is rotwerk, maar met een paar dagen ben je er wel doorheen.

Overigens zou ik me wel drie keer bedenken voor ik een PVC vloer zou nemen in combinatie met vloerverwarming. Diverse buren hebben dat hier genomen en ze hebben het er inmiddels (nog geen jaar later) allemaal uit laten slopen en laten vervangen door tegels. Spul ging opkrullen.

In de kleine lettertjes weten ze het zo mooi te maken dat het vervolgens jouw eigen risico is :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
Glashelder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:03:
[...]

Overigens zou ik me wel drie keer bedenken voor ik een PVC vloer zou nemen in combinatie met vloerverwarming. Diverse buren hebben dat hier genomen en ze hebben het er inmiddels (nog geen jaar later) allemaal uit laten slopen en laten vervangen door tegels. Spul ging opkrullen.
Daar hoor ik van op. Je hoort juist altijd dat pvc ideaal is voor vloerverwarming. En tegels zijn niet altijd een optie.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Glashelder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:03:
[...]

Wij hebben het hier bij buren gedaan en ja het is rotwerk, maar met een paar dagen ben je er wel doorheen.

In de kleine lettertjes weten ze het zo mooi te maken dat het vervolgens jouw eigen risico is :).
hier ligt het al 3 jaar en nergens last van. Wellicht dat de buren een bedrijf hadden dat slechte materialen en werk leverden?

hier is alles van mapei/uzin gebruikt.

en idd een paar dagen ben je zeker bezig.
wij hebben na 10m2 een bedrijfje laten komen die binnen een dag voor 800 euro het hele teringkarwei hebben gedaan.
Dan kun je die "paar dagen" beter besteden aan iets anders.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wie weet, maar als tip zou ik zeggen lees goed de kleine lettertjes bij een PVC vloer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Jarenlang pvc met vloerverwarming gehad, nooit last gehad. Misschien dat inderdaad even goed kijken of de gekozen versie goed samenwerkt met vv, maar ons werd verteld dat pvc sowieso prima samen ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
1. lekker de vloer van onderaf isoleren heeft meer effect.
2. weggooien? Zet ze op MP, er zijn zat mensen die die dingen zoeken om oude radiatoren te vervangen.
3. ja, zone regeling, wel rekening mee houden dan dat je de lussen juist legt en niet alle aanvoeren voor de lussen door de gang hebt lopen want dan wordt het er vanzelf wel warm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Als je boven geen vloerverwarming hebt kan je daar beter die Jaga's hangen, vb in de badkamer zodat die vlot warm wordt op lage temperatuur.
Wel is het zo dat vloerverwarming een traag systeem is; die Jaga's laten meelopen kan zorgen dat onverwachts opwarmen (slinger aan de thermostaat) sneller resultaat geeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 18:56
Hier ook pvc met vloerverwarming, 0 problemen.. gelijmde houtenvloer kan je met water proberen, goed nat maken springt hij waarschijnlijk los
Had hetzelfde maar dan met kurk, eerst zooi nat gemaakt, resten kurk verwijderd en met kattengrid weer droog gemaakt, bij elkaar scheppen en klaa

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 15:15
Hier ook de eiken houten vloer weggehaald, deze was verlijmd op spaanplaat en dit weer op het beton, wat een k*t werk was dat,

Een vloerstripper gehuurd bij boels, een karretje van een 1500kg, en daar een hele dag mee bezig geweest.
Ging over 50m2

Water erop helpt zeker, zeker bij spaanplaat dat laat dan lekker los.

En bij lange planken eerst een paar keer de cirkel zaag erdoor heen zodat je niet de hele plank los haalt maar slechts een cm of 50, dat scheelt een berg kracht.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

mrbombastic schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:59:
Volgend jaar willen wij een nieuwe vloer in de woonkamer met aansluitende keuken en in de hal, totaal 65m2.

We willen vloerverwarming en een gelijmde pvc vloer. Hierover hebben we de volgende vragen:

1. De huidige vloeren (houten vloer, daaronder een ondervloer en daaronder nog plavuizen) moeten we er nog uitslopen. In totaal is dit waarschijnlijk 4.5 tot 5 cm.
Als de huidige vloeren eruit gesloopt zijn, kan er dan nog isolatie onder de vloerverwarming worden toegepast, bijvoorbeeld met noppenplaten, of komt de opbouwhoogte dan boven de 5cm uit?

De vloer is al wel redelijk geïsoleerd vanuit de kruipruimte, maar het zou mooi zijn als er onder de vloerverwarming nog iets isolatie toegevoegd kan worden.

2. Er hangen nu nog 3 bijna nieuwe Jaga convectoren (2 in de woonkamer en 1 in de keuken). Zijn er nog voordelen om deze convectoren te laten hangen? Het lijkt mij zonde om deze weg te gooien nu ze er al hangen.

3. Is het mogelijk om de temperatuur van de vloerverwarming in de woonkamer en keuken bijvoorbeeld op 19 graden te zetten en in de hal op 16 graden?
Ik ben op dit moment met exact hetzelfde project bezig. We zijn het parket aan het verwijderen en ik haal de dekvloer + oude plavuizen eruit.

Daaronder leg ik een rol isolatiefolie (voor het idee) https://www.technim.nl/ve...oren/vloerisolatie-folie/

Op de folie leg ik draadstaal matten waar ik de vloerverwarming met binders vast maak. YouTube: Zelf vloerverwarming leggen met het draadstaal systeem (volledige in...

Hierover komt een dekvloer van 6-7cm (minimaal 5 is aanbevolen) en dan PVC erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC8DvMaF4pGRFfehchTHk2lz5YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScLwdddsFCrYr649ChbdFeFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrYBDDlWpMpBLfYmaCIb5lr42FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LurKUNPqlmox9IZiQKsm6qXi.jpg?f=fotoalbum_large

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Bedankt voor al jullie reacties!

In het verwijderen van de vloer ga ik me nog verdiepen. Verder heb ik nog een aantal vragen.

Overdag heb ik nu in de winter slechts 1 convector (die staat niet op de plattegrond omdat deze verwijderd gaat worden vanwege een nieuwe keuken) in de woonkamer en keuken openstaan en verder alleen 1 convector in het kantoor. Tegen 17 uur gooi ik dan alle convectoren (er is er nog 1 in de woonkamer die niet op de tekening staat, omdat die gaat verdwijnen) in de woonkamer en keuken vol open en warm ik het daar op naar 20 graden. De convector in de hal gebruiken we nu nooit, dus daar is het koud.

Onze hal is open en nogal hoog, 5 meter ofzo. En het dak boven de hal is nog niet geisoleerd, dus dat is nog iets wat we kunnen doen.

Vraag 1
Maar dan alsnog, zal er in de hal niet veel warmte verloren gaan?
En als we over gaan naar vloerverwarming, waarbij je een min of meer constante temperatuur aanhoudt, zal ons gasverbruik dan veel hoger worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v42cTSbz/1632387675037.jpg

Vraag 2
Als ik het kantoor alleen tussen 9 en 17 uur wil verwarmen met een Jaga convector, gaat dat goed samen in combinatie met vloerverwarming?

Vraag 3
No Hands schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:31:
3. ja, zone regeling, wel rekening mee houden dan dat je de lussen juist legt en niet alle aanvoeren voor de lussen door de gang hebt lopen want dan wordt het er vanzelf wel warm.
De CV kast ligt naast de hal, zie plattegrond.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KKtqbYkS/plattegrond-begane-grond-nieuw.png
Er kan dus wel een lus van de CV kast naar de keuken, maar die loopt dan onder het keukenblok door.
Is het handig of juist niet om een lus van de CV rechtstreeks naar de keuken te trekken?

Vraag 4
We hebben nu een Vaillant VHR 30-34/5-5 ketel. Kan de vloerverwarming bij deze ketel worden aangesloten?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
IVM je hal: door deze een eigen lus te geven heb je de mogelijkheid deze apart te regelen. Zorg er wel voor dat deze zeker in slakkenhuis wordt gelegd, dat verdeelt de warmte beter dan meander. Dan heb je enkele mogelijkheden om te regelen:
- leg de lussen met hogerer HoH afstand. Verdeling van warmte zal wel minder zijn, en je kan het nooit lekker warm maken.
- beperk de flow: daarmee kan je het afgegeven vermogen flink verminderen; en dit is redelijk regelbaar maar er zit uiteraard een grens aan.
- Wil je echt exact regelen, voorzie dan een losse thermostaat in de hal die een klep op de lus voor de hal regelt.

Los daarvan, wil je dus nog een zoneregeling voor je woonkamer/werkruimte. Een thermostaat met weekprogramma kan doorgaans aanwarmvervroeging doen, dus vroeger beginnen opwarmen zodat het op de gewenste tijd de gewenste temperatuur is (vloerverwarming is traag, kan paar uur duren voor je op temperatuur bent; daarentegen duurt het ook paar uur voor het koud wordt dus je kan de temperatuur al naar beneden draaien een uur voor je naar bed gaat). Remeha iSense is een erg goeie thermostaat op opentherm.
Zoals bij alle zoneregelingen: zorg dat er een bypass komt op de ketel.
Een ketel op een convector laten draaien lukt, maar zal wel wat pendelgedrag geven (hoeft geen probleem te zijn, zeer veel huizen zitten met een CV die belachelijk veel te groot is volgens warmtebehoefte). Check om je ketel zoveel mogelijk te laten moduleren.
In se kan elke ketel vloerverwarming aansturen, dat is geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Rofdof schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:27:
Rofdof schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:20:
[...]
wij hebben na 10m2 een bedrijfje laten komen die binnen een dag voor 800 euro het hele teringkarwei hebben gedaan.
Dan kun je die "paar dagen" beter besteden aan iets anders.
Heeft iemand wat namen van bedrijfjes die dit doen (eventueel per PM). We zijn hier een soortgelijk project aan het starten, houten vloer eruit, vloerverwarming invrezen (daar heb ik al offertes voor), nieuwe vloer erin (ook daar liggen de offertes al klaar) en daarna een L/W warmtepomp laten installeren (2 installateurs komen de komende tijd langs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaureL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-08-2024
DGTL_Magician schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:00:
[...]

Ik ben op dit moment met exact hetzelfde project bezig. We zijn het parket aan het verwijderen en ik haal de dekvloer + oude plavuizen eruit.

Daaronder leg ik een rol isolatiefolie (voor het idee) https://www.technim.nl/ve...oren/vloerisolatie-folie/

Op de folie leg ik draadstaal matten waar ik de vloerverwarming met binders vast maak. YouTube: Zelf vloerverwarming leggen met het draadstaal systeem (volledige in...

Hierover komt een dekvloer van 6-7cm (minimaal 5 is aanbevolen) en dan PVC erop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is exact wat wij hopen volgend jaar te laten doen. Ik lees alleen verhalen over lange droogtijd van dekvloeren. Hoe lang verwacht je dat die 6-7 cm moet drogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
LaureL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:46:
[...]

Dit is exact wat wij hopen volgend jaar te laten doen. Ik lees alleen verhalen over lange droogtijd van dekvloeren. Hoe lang verwacht je dat die 6-7 cm moet drogen?
Ik heb het ook gedaan zoals @DGTL_Magician. Vloerverwarming exact zo gelegd. Dekvloer is nu bijna 6 weken geleden gesmeerd.

Hij rekende ongeveer een week droogtijd per cm dekvloer. Hier is er 5a6 cm opgekomen. Dus ik begin dinsdag met het opstookprotocol.
Deze gaan we 2x uitvoeren. Opstoken beginnen bij een temperatuur van 20C en dan elke dag 5C omhoog tot de 40. En dan weer terug naar 20C
Dat duurt ongeveer 2wk en vlak daarna wordt de vloer geëgaliseerd en de pvc vloer verlijmd.

Dus met een goeie 8 week kun je wel een nieuwe vloer hebben. Maar 24u na het smeren is de vloer weer beloopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

S-te-fan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb het ook gedaan zoals @DGTL_Magician. Vloerverwarming exact zo gelegd. Dekvloer is nu bijna 6 weken geleden gesmeerd.

Hij rekende ongeveer een week droogtijd per cm dekvloer. Hier is er 5a6 cm opgekomen. Dus ik begin dinsdag met het opstookprotocol.
Deze gaan we 2x uitvoeren. Opstoken beginnen bij een temperatuur van 20C en dan elke dag 5C omhoog tot de 40. En dan weer terug naar 20C
Dat duurt ongeveer 2wk en vlak daarna wordt de vloer geëgaliseerd en de pvc vloer verlijmd.

Dus met een goeie 8 week kun je wel een nieuwe vloer hebben. Maar 24u na het smeren is de vloer weer beloopbaar.
Hier ligt het nu ruim twee weken maar de ramen zijn nog elke dag vochtig. Er is geen 6cm op gekomen, we kwamen op max 5 uit door de hoogte. Ik ga uit van 28 dagen tot het opstook protocol.

De vloer is wel afgepapt dus we kunnen er goed op bouwen en lopen nu.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1