Specifieke warmtepompboiler / ventilatie vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik heb besteld:
Warmtepompboiler van Daikin, 260 liter, 2e generatie.
Zo'n type dat buitenlucht gebruikt. dus geen buitenunit!
Linkje:
https://www.climasense.nl...pboiler-2e-generatie.html

Nu lees ik net in de installatiehandleiding dat dat ding maar 12 meter aanzuig/uitblaas-buis mag hebben.
Niet heel veel, maar prima voor wat ik in gedachten had.
MAAR, nu zie ik dat ze een gevelrooster en een bocht, ieder al voor 2 meter aanzien.
Per buis sowieso 1 rooster en ook sowieso 1 bocht, maakt dat ik al 8 meter kwijt ben en dus nog maar 4 meter aan buis mag gebruiken.
Dit red ik dan niet!

VRAAG 1:
Hoe nauw komt dit?
Mijn installatie komt namelijk alles bij elkaar geteld op zo'n 20 meter uit.
Zal dit gewoon werken?
In dat geval verstoord dat namelijk mijn balansventilatie niet die ik aan het aanleggen ben.

Komen we bij VRAAG 2:

Stel nou dat die 20 meter te veel is, dan kan ik er voor kiezen om de boiler zijn lucht niet van buiten te laten aanzuigen, maar vanuit de ruimte waarin ie staat.
Washok/technische ruimte.

Brengt dit dan mijn balansventilatie in huis niet in onbalans?
Er word immers meer afgezogen dan dat er binnenkomt.
Of is dat een kwestie van meer laten inblazen dan afzuigen door m'n ventilatie?
Hoewel die boiler natuurlijk niet continue lucht aan het verbruiken is...

Lastige situatie..?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzHkM2yGQahiE7jkLOjRuGMy1lU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hIlT8nL8v2mfYoPnnAAl0td9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CepTyjQl1_B6IFq6B2ktwxfL8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TbnypMmEWqvPKxqC4iXTd54u.jpg?f=user_large

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:36
Uiteindelijk gaat het om de totale weerstand (drukval), dus als je grotere diameter buis gebruikt (lagere luchtsnelheid en dus lagere weerstand/drukval) dan voorgeschreven door de fabrikant dan moet het goed gaan als je iets langer dan 12 meter gaat. Die fabrikanten doen natuurlijk aan het "CYA" princiepe: cover your ass. Als henkie de installatereur aankomt met 20 bochten en flex buis dan kunnen ze zeggen: jammer joh, RTFM. Als je hun richtlijnen gebruikt aangevuld met gezond verstand (geen scherpe bochten, geen flex buis en grotere leiding diameter zo nodig) dan komt het goed.

Pro tip: probeer 45 graden bochten te gebruiken en 90 graden bochten te vermijden.

Optie 2 zou ik koste wat kost vermijden. Het slaat technisch gezien nergens op, zeker in combi met een WTW

[ Voor 29% gewijzigd door Lollercopter op 22-09-2021 19:42 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
Een warmtepompboiler gaat sowieso niet samen met een balansventilatie lijkt me en al helemaal niet als dat ook nog warmte terugwinning heeft.
Er is geen balans te halen als er ergens telkens lucht wordt weggezogen, hoe wordt dat aangevuld dan> En je kunt je warmte maar 1 keer gebruiken, of in een wtw of in die warmtepompboiler.

Veroordeel niet, verwonder u slechts