Probleem netwerk kabel trekken, zit vast.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 20:02
Beste Mede tweakers,

Zoals topic titel al zegt zit ik vast met het trekken van de netwerk kabel.

Wat info.
Heb een nieuwe huis gekocht en deze maandag ingetrokken,
Vanaf de meterkast naar de woonkamer lag een coax kabel, omdat ik glasvezel ga gebruiken moet deze vervangen worden. In de woonkamer komt de NAS en Router te staan. Die gaat dan makkelijk via de zelfde ingang bij de woonkamer naar boven waar de computer staat.

1e poging.
Oude coax kabel en netwerk kabel met tape vast gemaakt. Alles ging goed tot de laatste laat ik zeggen 50 CM bij de woonkamer, los getrokken van elkaar.

2e poging (trekveer)
Trekveer gehaald en die ging er door heen, laatste stuk ff heen en weer maar kwam bij de woonkamer eruit.
Deze vast gemaakt met de netwerk kabel door het oogje en wat tape voor de stevigheid.

Alles goed tot weer de laatste 50 CM maar dit keer muur vast, aan beide kanten geen enkele beweging.
Dus de kruip ruimte in om mogelijk te kijken of die PVC buis mee beweegt, als ik erin kijk zie ik de ribbel PVC buis naar beneden lopen...

Omdat er een vloer verwarming is kom ik er dus niet bij, eerst een goede laag piepschuim en dan natuurlik de gestorte vloer...

Heb toen wat WD40 er maar in gespoten voor hopen op het beste en wat trek werk, deze kwam uit eindelijke los van elkaar ...

3e poging.
Ja hier loop ik vast.
Waar eerst de trekveer bij de laatste 50 CM er nog door wou, nu dus niet meer.
Vanuit de woonkamer geprobeerd maar die lijkt de bocht niet te willen maken.

Tijdens de trekveer trekken kwam er ook wat bouw grijs uit, na het proberen in te steken van de trekveer zat er een natte bouwgrijs op. Mogelijk vormt dit een kleine blokkade?

Er is geen andere manier om een kabel van de meterkast te krijgen naar de woonkamer via bestaande buizen. Vorige bewoner had via kruipruimte naar trap kast en een gat geboort naar boven voor de kleine kamer. Maar deze optie is niet meer beschikbaar.

Weet iemand een manier hoe ik de kabel mogelijk er nog door heen kan halen?
Of opties om het probleem met de huidige pvc pijp op te losen?

Graag geen advies op een andere manier een kabel trekken, dat wil ik als allerlaatste bewaren als echt nix lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Erazher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:10:
Beste Mede tweakers,

Wat info.
Vanaf de meterkast naar de woonkamer lag een coax kabel, omdat ik glasvezel ga gebruiken moet deze vervangen worden. In de woonkamer komt de NAS en Router te staan. Die gaat dan makkelijk via de zelfde ingang bij de woonkamer naar boven waar de computer staat.

1e poging.
Oude coax kabel en netwerk kabel met tape vast gemaakt. Alles ging goed tot de laatste laat ik zeggen 50 CM bij de woonkamer, los getrokken van elkaar.

2e poging (trekveer)
Trekveer gehaald en die ging er door heen, laatste stuk ff heen en weer maar kwam bij de woonkamer eruit.
Deze vast gemaakt met de netwerk kabel door het oogje en wat tape voor de stevigheid.

Alles goed tot weer de laatste 50 CM maar dit keer muur vast, aan beide kanten geen enkele beweging.
Dus de kruip ruimte in om mogelijk te kijken of die PVC buis mee beweegt, als ik erin kijk zie ik de ribbel PVC buis naar beneden lopen...

Omdat er een vloer verwarming is kom ik er dus niet bij, eerst een goede laag piepschuim en dan natuurlik de gestorte vloer...

Heb toen wat WD40 er maar in gespoten voor hopen op het beste en wat trek werk, deze kwam uit eindelijke los van elkaar ...

3e poging.
Ja hier loop ik vast.

Tijdens de trekveer trekken kwam er ook wat bouw grijs uit, na het proberen in te steken van de trekveer zat er een natte bouwgrijs op. Mogelijk vormt dit een kleine blokkade?

Er is geen andere manier om een kabel van de meterkast te krijgen naar de woonkamer via bestaande buizen. Vorige bewoner had via kruipruimte naar trap kast en een gat geboort naar boven voor de kleine kamer. Maar deze optie is niet meer beschikbaar.

Graag geen advies op een andere manier een kabel trekken, dat wil ik als allerlaatste bewaren als echt nix lukt.
Ik hoor soms wel eens dat een beetje dreft op de gehele trekveer/kabel wonderen doet. Natuurlijk op eigen risico, want elektronica.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

Croga

The Unreasonable Man

Ribbel buis en gruis betekend bijna zeker dat de buis nu kapot is. Die is niet meer bruikbaar, ga je niet meer voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Glijmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:56
Je zou kunnen kijken of het met een trekveerpomp of ander apparaat wel lukt. Mogelijk zit er alleen wat steengruis in de weg.
Andere optie: een expert inschakelen die handigheid heeft in deze situaties. En over de juiste apparatuur beschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Als er mogelijk gruis in de leiding zit wil het nog wel eens helpen door aan 1 zijde (wanneer de WD40 is opgedroogd) aan de blokkerende kant de stofzuiger erop te zetten, desnoods even de zuigermond met tape luchtdicht maken. Zo kun je evt. Gruis eruit zuigen en aan de andere zijde checken of er lucht aangezogen wordt, dan weet je of de leiding stuk/verstopt of weer open is.

Zodra deze open is, beginnen met het vervelende stuk, soms is het een kwestie van een beetje gevoel en veel geduld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Een andere type veer proberen (metaal of plastic, geen idee wat je nu gebruikt), en aan de kant beginnen waar het moeilijk gaat. Als je de veer er doorheen krijgt aan die kant de draad eraan maken en de veer verder trekken, dus niet terug halen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Frozen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:12:
[...]

Ik hoor soms wel eens dat een beetje dreft op de gehele trekveer/kabel wonderen doet. Natuurlijk op eigen risico, want elektronica.
Nooit dreft gebruiken, als dat opdroogt zit hij echt muurvast.

Talkpoeder!

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
Rowwan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:23:
Een andere type veer proberen (metaal of plastic, geen idee wat je nu gebruikt), en aan de kant beginnen waar het moeilijk gaat. Als je de veer er doorheen krijgt aan die kant de draad eraan maken en de veer verder trekken, dus niet terug halen.
Metaal gebruik ik nu.
Croga schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:15:
Ribbel buis en gruis betekend bijna zeker dat de buis nu kapot is. Die is niet meer bruikbaar, ga je niet meer voor elkaar krijgen.
Gruis kan er ook aan bovenkant mogelijk ingevallen zijn,
Maar mijn angst is dat inderdaad die ribbel pvc buis kapot is.
Enige manier om te controleren is met camera.
Dakillerbean schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:23:
Als er mogelijk gruis in de leiding zit wil het nog wel eens helpen door aan 1 zijde (wanneer de WD40 is opgedroogd) aan de blokkerende kant de stofzuiger erop te zetten, desnoods even de zuigermond met tape luchtdicht maken. Zo kun je evt. Gruis eruit zuigen en aan de andere zijde checken of er lucht aangezogen wordt, dan weet je of de leiding stuk/verstopt of weer open is.

Zodra deze open is, beginnen met het vervelende stuk, soms is het een kwestie van een beetje gevoel en veel geduld.
Zat daar ook aan te denken om het eruit te zuigen, nu alleen nog iets vinden dan groot genoeg is voor de zuigkracht en dun genoeg om door de kabel te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Als je nu metaal gebruikt, kun je eens een plastic veer gebruiken. Die is wat flexibeler.

Als de buis kapot is, is dat zeker vervelend.. maar het maakt het zeker niet onmogelijk om er nog een draad in te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Rowwan op 21-09-2021 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Erazher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:10:
Beste Mede tweakers,

Wat info.

1e poging.

2e poging (trekveer)

3e poging.
Ja hier loop ik vast.

Het vastlopen, zou ik vanaf de kort bijzijnde kant je trekveer invoeren en veel heen en weer bewegen/ draaien om daar proberen weer doorheen te komen.

De blokkade: wellicht is dit het tape wat je hebt gebruikt.. wordt ook afgeraden om tape te gebruiken bij trekken van kabels. Gewoon veel lange aders of een trekkous gebruiken bij netwerk kabel.

Qua trekken:
Misschien lees ik er overheen, maar ben je enkel aan het trekken, of heb je ook iemand die de kabel invoert?
Met zijn 2en gaat 't namelijk veel makkelijker dan enkel trekken.

Verder zou je een dunnere of flexibelere netwerkkabel kunnen proberen.

Als laatste talkpoeder of glijmiddel speciaal voor kabels. Met andere middelen kan je kabel hard worden of juist gaan verkleven...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
Cyriel85 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:25:
[...]

Het vastlopen, zou ik vanaf de kort bijzijnde kant je trekveer invoeren en veel heen en weer bewegen/ draaien om daar proberen weer doorheen te komen.

De blokkade: wellicht is dit het tape wat je hebt gebruikt.. wordt ook afgeraden om tape te gebruiken bij trekken van kabels. Gewoon veel lange aders of een trekkous gebruiken bij netwerk kabel.

Qua trekken:
Misschien lees ik er overheen, maar ben je enkel aan het trekken, of heb je ook iemand die de kabel invoert?
Met zijn 2en gaat 't namelijk veel makkelijker dan enkel trekken.

Verder zou je een dunnere of flexibelere netwerkkabel kunnen proberen.

Als laatste talkpoeder of glijmiddel speciaal voor kabels. Met andere middelen kan je kabel hard worden of juist gaan verkleven...
Bedankt voor de info. Mijn vriendin deed de invoer, was niet alleen.
Mogelijk dat er nog wat tape zit maar alles lijkt er nog op te zitten dat ik erop heb gedaan.

Zal morgen nog een keer proberen, misschien wat minder gefrustreerd dan :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Zelf nooit nodig gehad. Maar ik heb wel eens gelezen dat de tape van een videoband (zoek even de titanic op bij de kringloop, die duurt lekker lang, dus veel tape.) voer die in je buis, en zuig met de stofzuiger de tape er door heen. Dan een vislijn er aan, en daarna de utp kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

Wat @Dacuuu zegt.

En dan aan de vislijn je trekveer en aan de trekveer de UTP.

En 3M glijmiddel.

https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

[ Voor 114% gewijzigd door FreakNL op 21-09-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Draad van cassettebandje erin. Stofzuiger aan andere kant. Vervolgens steeds dikker draad er doorheen.

Geen dreft gebruiken. Zorgt voor ellende. Idem voor tape. Gebruik klein stukje (elektra) draad en een tang om het eromheen te wikkelen en stevig vast te maken.

Probeer desnoods van de andere kant te doen. Dus niet vanaf meterkast.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Zoek ff op een trekkousje. Dan trek je de tape verbinding niet stuk.

En dit kopen

https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:34
Als al het andere faalt zou ik denk ik in de kruipruimte de buis doorzagen. Dan is het stukje waar hij geblokkeerd zit zo klein mogelijk. Dan kun je ook van onder proberen met de trekveer/alle andere opties hierboven. En kun je nog een beetje de buis verschuiven om alles zo recht mogelijk te maken.

Als het gelukt is dan natuurlijk een verbindingstukje ertussen.

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
VHS of cassette band heb je niet nodig, gewoon een watje/propje keuken papier aan zo dun mogelijke draad en die er met de stofzuiger door heen zuigen. Mocht er geen lucht aangezogen worden aan de andere kant is waarschijnlijk een hoek stuk los geraakt in de kruipruimte, of is het 1 lange flexibele buis?

En ook wat hier boven gezegd is, begin met het stuk waar je het moeilijkst doorheen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Met een compressor Jan je wellicht het gruis makkelijker uit de buis krijgen, een stofzuiger haal maximaaal -1bar. ,Er een compressor wil je moet een hoge druk,produceren maar wel wat meer luchtstroom.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 14:31
Geduld, en behalve een beetje vaseline op de punt de kabel gewoon droog laten.

Tip vh touwtje en de stofzuiger kan prima, is mij uiteindelijk ook gelukt na een uurtje pielen.

Niet gaan lopen rossen met een stalen trekveer, daar maak je doorgaans meer kapot mee.

En als het even kan met 2 man werken.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
fastedje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:06:
Met een compressor Jan je wellicht het gruis makkelijker uit de buis krijgen, een stofzuiger haal maximaaal -1bar. ,Er een compressor wil je moet een hoge druk,produceren maar wel wat meer luchtstroom.
Wel opletten dat je dan iets neerzet voor het gat waar je heen blaast, anders zal je net zien dat er een stukje gruis uit komt vliegen wat tegen je TV oid komt. Dat kan hard gaan als je de compressor erop zet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:04
Ik heb hier zelf ook meerdere malen problemen mee gehad, telkens bij het laatste stukje dat kabels en trekveren muurvast komen te zitten. Ik heb het uiteindelijk opgelost in meerdere stappen.

Ik heb eerst een dun touwtje door de hele leiding gehaald. Dit heb ik gedaan door de leiding vacuüm te trekken met de stofzuiger. Met een beetje gepriegel moet je het touwtje er dan aan de ene kant rustig in kunnen duwen terwijl het naar de andere kant toe getrokken wordt. Een touwtje is veel minder stug dan een trekveer en blijft minder snel ergens achter hangen.

Wanneer je dit gedaan hebt zou je eventueel voor de stevigheid een visdraad door de leiding kunnen trekken met het touwtje.

Met het touwtje (of bij voorkeur de visdraad) zou je misschien wat makkelijker de kabel(s) er doorheen moeten kunnen trekken.

Geen garantie dat bovenstaande werkt, maar ik heb er zelfs meerdere keren twee kabels mee door van die smalle ribbelbuizen gekregen. Succes! :)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
Overigens ook wel een dingetje, pas op met de stofzuiger. Heb ooit gehad dat ie zowat in de fik vloog omdat de motor warm draaide. Het kan prima, maar ga geen uur zitten pielen ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 15:27
Drardollan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:51:
Overigens ook wel een dingetje, pas op met de stofzuiger. Heb ooit gehad dat ie zowat in de fik vloog omdat de motor warm draaide. Het kan prima, maar ga geen uur zitten pielen ;)
Kijk, goede reden om toch m'n vrouw te laten stofzuigen!

En verder schaar ik me achter de anderen: aan de "moeilijke" kant beginnen, dunne-plastic trekveer gebruiken en wat smeermiddel. Doe alsof je nog 1 kans hebt en het in 1x goed doen.

[edit] 50cm is niet echt veel. Voor een prikkie heb je van die android-camera's. Camera's op een flexibele staaf om ergens in te kijken. Kan je kijken wat er mis is.

[ Voor 13% gewijzigd door ArnieNFW op 22-09-2021 13:14 ]

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En gebruik een treksok om je UTP kabels aan de trekveer vast te maken ipv tape etc.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Of ik lees er overheen. Maar duwt er ook iemand de kabel in de buis of ben je zelf enkel aan het trekken? Dat is namelijk ook echt een wereld van verschil.

Laatste noodoplossing als niks anders lukt is zichtbare deel buis doorzagen. Dan in twee delen trekken. Wel even door een sok heen zodat je de delen weer aan elkaar kan lijmen.

[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2021 15:19 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23
Als je in de buis wil kijken kun je ook een endoscoop bestellen voor €30. Zoek b.v. Op “ MobielCo Endoscoop 7mm lens met USB aansluiting”.

Bij mijn versie is het beeld wel geïnverteerd, het duurde even voordat ik dat doorhad ;)

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik trek geen kabel zonder vaseline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
CurlyMo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:17:
Of ik lees er overheen. Maar duwt er ook iemand de kabel in de buis of ben je zelf enkel aan het trekken? Dat is namelijk ook echt een wereld van verschil.
UTP valt weinig aan te duwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
ybos schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:31:
[...]

UTP valt weinig aan te duwen.
Dan blijf je lekken klooien ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erazher
Het probleem is opgelost. Vaders had een oude trekveer doorgeknipt, elektra koper aan het ronde gedaan dat het kruiste en koppelen aan een boor machine. Deze in de pijp gedaan en draaien, trok de tape die bleef hangen eruit en daarna ging alles goed met door trekken.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

ik zou zeggen stuk waar je bij kan doorzagen en proberen in de kruipruimte de kabel te trekken. Schande trouwens dat ze flexibele pvc gebruiken dit is gewoon gemakzucht.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1