3d printer behuizing (e3v2) aan de muur hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik weet niet of het topic hier hoort of wonen & verbouwen .. ?

ik heb diverse zoektermen gebruikt en al voorbeelden gevonden.
de lack-tafel optie heb ik ondertussen gezien maar een 19" halve server rack oid lijkt me ook wel grappig of iets dergelijks ..

ik heb een ender 3 v2 printer recent gescoort, en ik wil eigenlijk een mooie maar vooral praktische behuizing voor het ding bouwen. maar als 3d printer nieuweling mis ik wat ervaring voor de volgende vraag

* ik wil bv een tegel 40x40 oid gebruiken om de printer op te zetten, met eronder zacht rubber zodat de kast niet als een klank-kast fungeert.
* ook wil ik verlichting / camera (octopi oid) toepassen

Maar hoe belangrijk is ventilatie ? en/of warmte/geluid isolatie ? wil ik juist het print-materiaal in de kast of rbuiten ? en gesproken over print-materiaal is het handig om bv een vochtvrije ruimte daarvoor te "bouwen" ?

Hebben jullie tips waarmee ik rekening moet houden bij het ontwerp voor de kast ?
wat ik bv zeker weten wel (of niet) zou willen bij een build

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Belangrijkste vraag lijkt mij wat de kast moet doen; waarom wil je een kast? Aan de hand daarvan kun je je eisen bepalen.

Mijn printer staat los. Heel praktisch, want je moet er soms gewoon goed bij kunnen om de boel in goede banen te leiden. Moet dus niet denken aan een kast die de toegang belemmert. Een stofhoes, daarentegen, lijkt me geen overbodige luxe. Scheelt schoonmaken. Qua geluid: hoe vaak print je iets, en is het op het moment dát je eindelijk weer eens een printje maakt, storend? Als de printer in je studentenhok staat: waarschijnlijk wel. Staat 'ie op de zolder van een huis: zal wel meevallen.

Verder zou ik er geen wetenschappelijke studie van maken. Hoe ga je de luchtvochtigheid in een ruimte meten, en vervolgens op een zinnige manier reguleren? Hang je er een lucht-ont/bevochtiger aan? Als je de boel niet in direct zonlicht zet, zal het allemaal wel loslopen. Verder kun je voor de akoestiek wel een betontegel gebruiken, maar de Lack-tafel zelf is met z'n honingraat-binnenkant bepaald niet geluidwerend. Warmte is natuurlijk iets om in de gaten te houden. Ik zou hoe dan ook geen luchtdichte kast maken. Of MDF gebruiken: dat brandt als een fakkel :P

/edit: Ok, deze Duitser heeft best een geinig kastje gemaakt, met z'n betonplex en triple glas raam :+

[ Voor 9% gewijzigd door Thijsmans op 21-09-2021 20:52 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thijsmans schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:42:
Belangrijkste vraag lijkt mij wat de kast moet doen; waarom wil je een kast? Aan de hand daarvan kun je je eisen bepalen.

Mijn printer staat los. Heel praktisch, want je moet er soms gewoon goed bij kunnen om de boel in goede banen te leiden. Moet dus niet denken aan een kast die de toegang belemmert. Een stofhoes, daarentegen, lijkt me geen overbodige luxe. Scheelt schoonmaken. Qua geluid: hoe vaak print je iets, en is het op het moment dát je eindelijk weer eens een printje maakt, storend? Als de printer in je studentenhok staat: waarschijnlijk wel. Staat 'ie op de zolder van een huis: zal wel meevallen.

Verder zou ik er geen wetenschappelijke studie van maken. Hoe ga je de luchtvochtigheid in een ruimte meten, en vervolgens op een zinnige manier reguleren? Hang je er een lucht-ont/bevochtiger aan? Als je de boel niet in direct zonlicht zet, zal het allemaal wel loslopen. Verder kun je voor de akoestiek wel een betontegel gebruiken, maar de Lack-tafel zelf is met z'n honingraat-binnenkant bepaald niet geluidwerend. Warmte is natuurlijk iets om in de gaten te houden. Ik zou hoe dan ook geen luchtdichte kast maken. Of MDF gebruiken: dat brandt als een fakkel :P

/edit: Ok, deze Duitser heeft best een geinig kastje gemaakt, met z'n betonplex en triple glas raam :+

[YouTube: 3D Printer Enclosure. The perfect home for your printer! (Soundproof, Dustrpoof)]
beetje overkill het filmpje :) als ik al triple glas hoor ..

Het gaat me meer uit de weg (woonkamer) ik weet nog niet hoeveel ik ga printen zal in het begin een piek zijn .. maar inderdaad stof dicht oid lijkt me wel prettig .. omdat ik verwacht dat de printer redelijk lang stil staat. en met huisdieren enzv is dat niet overbodige luxe ..

Ook wat ventilatie voor warmte/koeling lijkt me wel prettig .. maar dat is meer voor tijdens het print proces
minder energie verlies in verwarming .. en/of koeling.

Denk dat ik een lade ervan maak die me de nodige access geeft de rest v.d kast is ook nodig om andere meuk op te ruimen dus iets met nood/deugd.

Soundproofing is meer omdat printjes een lange tijd in beslag kan nemen ik verwacht niet muisstil maar ook niet storend luid

overgens de kast zal ook handig zijn voor andere IT meuk die in huis rond slingert zoals die papieren printer ..

Tja vanalles