WIndows 7 Checkdisk: machine herstart steeds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:45
Beste allemaal,

Ik heb een windows desktop met windows 7 (ik weet het: oud :-) )
Nu heeft de harde schijf (een samsung HD642JJ, 640GB) problemen
(machine traag) ik weet vrijwel zeker dat de schijf niet meer goed is.
Nu heb ik al geprobeerd in schijf over te zetten naar een SSD, maar dat werkt niet (veel page-faults en er zit geen voortgang is)

Mijn idee was om een checkdisk te doen, maar deze stopt er steeds na 9% mee (bij 9% herstart de machine vanzelf en begint opnieuw)

Weet iemand hoe ik de schijf toch kan checken? misschien met een andere tool dan checkdisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 20:16
Kan je de tooling van de leverancier niet pakken? Meestal hebben die wel een tool die je kan opstarten voor USB stick. Of anders hiren's bootdisk of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
arvidbeheerder schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:02:
Kan je de tooling van de leverancier niet pakken? Meestal hebben die wel een tool die je kan opstarten voor USB stick. Of anders hiren's bootdisk of iets vergelijkbaars.
arvidbeheerder schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:02:
Hoi @arvidbeheerder bedankt. Samsung heeft een soort tool (HUTIL' maar die moet je eerst naar een DVD branden (en dat kan niet omdat ik geen dvd's meer gebruik) Het mooiste zou een programma zijn die ik gewoon kan gebruiken terwijl windows draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:46

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

kuwerti schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:51:
Weet iemand hoe ik de schijf toch kan checken? misschien met een andere tool dan checkdisk?
'hard disk check' als zoekterm geeft een hoop opties.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:11
kuwerti schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:51:
Nu heb ik al geprobeerd in schijf over te zetten naar een SSD, maar dat werkt niet (veel page-faults en er zit geen voortgang is)
Dat "overzetten" , is dat met een disk image/clone tool of is direct vanuit windows?
In dit soort gevallen probeer ik altijd eerst een image te maken van de boot/systeem partitie(s) met een offline image tool (WinPE) en deze dan terug te zetten naar een andere disk.
Direct copy/clone is dan ook een optie natuurlijk.
Wel dan met error retry/continue optie aan.
Als er leesproblemen zijn met de disk kan dat soms wel erg lang gaan duren.
Op Hiren’s BootCD PE staan freeware HDD test/imaging tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
The_Doman schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:35:
[...]

Dat "overzetten" , is dat met een disk image/clone tool of is direct vanuit windows?
In dit soort gevallen probeer ik altijd eerst een image te maken van de boot/systeem partitie(s) met een offline image tool (WinPE) en deze dan terug te zetten naar een andere disk.
Direct copy/clone is dan ook een optie natuurlijk.
Wel dan met error retry/continue optie aan.
Als er leesproblemen zijn met de disk kan dat soms wel erg lang gaan duren.
Op Hiren’s BootCD PE staan freeware HDD test/imaging tools.
Thx,@The_Doman heb inmiddels de hirens gestart en ben nu HDDSCAN aan het draaien (benieuwd of die ook kan 'repareren' ;-) ik zag geen HDD-repair tool staan. deze kwam het meest in de buurt. scan is nu op 50%

Als dat niet lukt dan ga ik de hdd clonen naar een SSD met 1 van de tools die erop staat (Acronis TrueImage lijkt mij de meest geschikte)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
kuwerti schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:33:
[...]
Als dat niet lukt dan ga ik de hdd clonen naar een SSD met 1 van de tools die erop staat (Acronis TrueImage lijkt mij de meest geschikte)
???
De harddisk is zo slecht dat je er niet meer van kunt opstarten.
Dat komt omdat de bestanden te erg zijn beschadigd.
En dan ga je clonen naar SSD?

Als je nog data wil redden stop je zo meteen als de HDDSCAN klaar is en de PC niet meer opstart met alle herstelpogingen. Daarna start je op van een extern medium (USB-stick of CD/DVD) met daarop bv. Linux Mint13 (= ongeveer Windows XP, maar met véél meer mogelijkheden, direct zonder vooraf installeren volledig lopend vanaf USB-stick of CD) en breng je alle nog te vinden data in veiligheid (dat zal niet veel zijn vrees ik).
Daarna kijk je wat voor harddisk erin zit (zal wel SATA zijn maar PATA/IDE kan ook) en je vraagt even rond naar iemand die nog een intacte harddisk heeft. Daar installeer je Windows 7 (met de productcode op de sticker) of 10 op en dan kijk je verder.

• kuwerti
Renault schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:40:
[...]

???
De harddisk is zo slecht dat je er niet meer van kunt opstarten.
Dat komt omdat de bestanden te erg zijn beschadigd.
En dan ga je clonen naar SSD?

Als je nog data wil redden stop je zo meteen als de HDDSCAN klaar is en de PC niet meer opstart met alle herstelpogingen. Daarna start je op van een extern medium (USB-stick of CD/DVD) met daarop bv. Linux Mint13 (= ongeveer Windows XP, maar met véél meer mogelijkheden, direct zonder vooraf installeren volledig lopend vanaf USB-stick of CD) en breng je alle nog te vinden data in veiligheid (dat zal niet veel zijn vrees ik).
Daarna kijk je wat voor harddisk erin zit (zal wel SATA zijn maar PATA/IDE kan ook) en je vraagt even rond naar iemand die nog een intacte harddisk heeft. Daar installeer je Windows 7 (met de productcode op de sticker) of 10 op en dan kijk je verder.
ik heb alle data al in veiligheid gebracht. wat ik wil is (met zo min mogelijk werk) de volledige windows-partitie naar een goede schijf overzetten. De pc start prima op en werkt nog gewoon. alleen ergens zit er iets vreemds in de schijf.

• kuwerti
Verschillende clone-opties van de HIRENS boot disk geprobeerd:

Acronis-true-image: werkt niet. krijg steeds de melding dat de drive niet gelocked kan worden

Lazesoft Disk Image & CLone: was na 14 uur nog maar op 1%. afgebroken
bij alleen het clonen van de windows-=parttitie gaf hij aan dat er een licentie nodig is.

AOMEI backupper: moet je licentie voor kopen als je wil clonen

RunTime Driveimage: klaagt dat er geen netwerk is.

Ik zit dus even vast met het clone-gebeuren naar SSD. Iemand nog een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door kuwerti op 22-09-2021 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:11
Inderdaad , ik merk nu ook dat deze tools crippled trial ware zijn. :-(
Echter de aanwezige Macrium Reflect PE is wel volledig werkend.

Anders kan je ook de partition tools proberen.
Deze hebben namelijk ook uitgebreide opties om disk/partities te kopiëren/migreren.
Daar zit geen beperking in functionaliteit op wat ik zo snel kan zien.

Eventueel ook nog: Sergei Strelec WinPE. :)

• Renault
  • Nu online
Dat ligt er aan welke SSD je hebt. Als je op de website van de SSD-fabrikant zoekt naar de Clonesoftware ("clone") krijg je een versie die volledig en goed werkt zolang er maar een SSD van dat merk wordt gedetecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
kuwerti schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:17:
[...]
ik heb alle data al in veiligheid gebracht. wat ik wil is (met zo min mogelijk werk) de volledige windows-partitie naar een goede schijf overzetten. De pc start prima op en werkt nog gewoon. alleen ergens zit er iets vreemds in de schijf.
Het minste werk in dit geval is een nieuwe schijf (SSD) in de PC zetten, en Windows opnieuw installeren....

• kuwerti
Cpt.Morgan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:11:
[...]

Het minste werk in dit geval is een nieuwe schijf (SSD) in de PC zetten, en Windows opnieuw installeren....
ehhh, je wil niet weten hoeveel programma's er geconfigureerd en geinstalleerd zijn. dat gat heel veel werk kosten om dat allemaal weer te installeren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Nu online
Herinrichten is op een harddisk veel werk / langdurig.
Op een SSD zet je met een beetje geluk alles binnen 4 uur terug: "het racet de SSD op".
Grootste uitdaging is om de wachtwoorden en installatiesoftware te achterhalen.

Tips als je toch cloned:
- Schijfcontrole doen
- SFC / scannow doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
*knip geen warez promoten
Modbreak:@kuwerti, niet zomaar op links klikken of bestanden gaan downloaden die je in YT filmpjes vindt...

[ Voor 158% gewijzigd door br00ky op 29-09-2021 20:06 ]

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Excuus dit is de laatste keer dat ik iemand ermee help of probeer te helpen.
Pagina: 1