Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 09:36
Beste medetweakers.
Onlangs heb ik een nieuw itx systeem in elkaar gezet voor eigen gebruik. Als ik het systeem boot - gaat prima, niks ad hand.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-I Gaming€ 258,23€ 258,23
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S chromax.black€ 64,90€ 64,90
1VentilatorenNoctua NF-A9 PWM chromax.black.swap, 92mm€ 19,90€ 19,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,25€ 52,50
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 22,45€ 22,45
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVK€ 269,-€ 269,-
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 139,15€ 139,15
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 175,-€ 175,-
Totaal€ 1.510,13

Dit alles zit in de Ncase m1 v6.1 gestopt. Ik gebruik custom kabels van tweaker Joey (ikverhaar). De fans run ik met splitters vanaf mobo. Gpu is deshrouded.

Als ik m opnieuw opstart gaat het mis. Eerst gele en dan rode led gaat branden en blijft daar (cpu issue dus) en systeem boot niet tot ik handmatig uitzet en weer aan. Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
  • Originele cpu kabel gebruikt ipv de custom.
  • Andere uitgang op voeding.
  • Ram van xmp/docp af.
  • Ram lager gezet
  • Laatste bios erop gezet
  • Usb settings verander nav dit filmpje (tobo lichtte niet op ook) https://answers.microsoft...b6-473b-913e-8cd68aefa43d
  • Fast boot uit gezet in zowel windows als bios
Ik heb het idee dat het een simpele setting/handeling/oplossing moet zijn die ik over het hoofd zie maar wellicht heb ik het mis.

Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-05 20:24
Het setje Ram wat je hebt staat geloof ik niet op de QVL lijst van de supported/tested kits van het moederbord, ook een mogelijke oorzaak van rare instabiliteit.
Zelf heb ik namelijk ook zo een issue gehad maar dan met een Gigabyte moederbord en een setje wat niet op de QVL stond.

Het is misschien een mogelijkheid, maar er zijn natuurlijk meer issues die dit zouden kunnen veroorzaken, just my two cents!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
Zinvol schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:51:
Het setje Ram wat je hebt staat geloof ik niet op de QVL lijst van de supported/tested kits van het moederbord, ook een mogelijke oorzaak van rare instabiliteit.
Zelf heb ik namelijk ook zo een issue gehad maar dan met een Gigabyte moederbord en een setje wat niet op de QVL stond.

Het is misschien een mogelijkheid, maar er zijn natuurlijk meer issues die dit zouden kunnen veroorzaken, just my two cents!
Thanks voor je reactie, volgens Gskill website (https://gskill.com/configurator) zijn ze wel compatibel. Heb helaas geen andere set om te testen. Maar wellicht als dat mijn enige optie is dan ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-05 20:24
YoMajesty schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:55:
[...]

Thanks voor je reactie, volgens Gskill website (https://gskill.com/configurator) zijn ze wel compatibel. Heb helaas geen andere set om te testen. Maar wellicht als dat mijn enige optie is dan ga ik dat doen.
Ja, dat was dus bij mij ook het geval haha.
Maar het is inderdaad moeilijk te zeggen of dit inderdaad ook echt het probleem is, gelukkig kan je redelijk makkelijk een setje kopen, testen en weer retour doen als dit niet het geval is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:32
RAM moet het probleem niet zijn. 32GB 3600CL14 is dual rank Samsung B-die. Doet het altijd met Ryzen. Ik denk niet dat dat het probleem is.

Probeer eens de PCIe modus handmatig op 3.0 te zetten ipv van op “auto”. De riser cable van SFF sandwich behuizingen zorgen af en toe voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
Djarune schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:31:
RAM moet het probleem niet zijn. 32GB 3600CL14 is dual rank Samsung B-die. Doet het altijd met Ryzen. Ik denk niet dat dat het probleem is.

Probeer eens de PCIe modus handmatig op 3.0 te zetten ipv van op “auto”. De riser cable van SFF sandwich behuizingen zorgen af en toe voor problemen.
Bedankt voor je antwoord, ik gebruik geen riser cable. (ncase heeft geen sandwich layout).Heeft het dan zin om dat alsnog te doen? En zou het dan standaard al niet moeten booten?
Zinvol schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:03:
[...]

Ja, dat was dus bij mij ook het geval haha.
Maar het is inderdaad moeilijk te zeggen of dit inderdaad ook echt het probleem is, gelukkig kan je redelijk makkelijk een setje kopen, testen en weer retour doen als dit niet het geval is denk ik.
Aha, ik hou het even in het achterhoofd in ieder geval.

[ Voor 26% gewijzigd door YoMajesty op 21-09-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:32
YoMajesty schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:39:
[...]
Bedankt voor je antwoord, ik gebruik geen riser cable. (ncase heeft geen sandwich layout).Heeft het dan zin om dat alsnog te doen? En zou het dan standaard al niet moeten booten?
Ik had een hele andere kast in met mijn hoofd dus dit zal het waarschijnlijk niet zijn.

Eerlijk gezegd kan het van alles zijn. Ik zou het mobo uit de kast halen. CPU demonteren en op nieuw installeren. Noctua koeler niet te strak monteren. CMOS opfrissen. Dan een paar keer herstarten en hopelijk doet ie het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoMajesty
Ik heb het gefixed!

Chipsetdriver opnieuw geinstalleerd.
Windows update gedraaid.
Sfc /scannow gedaan.

Nu geen enkel probleem meer ondervonden.
Bedankt voor de moeite allemaal. Topic mag dicht wat mij betreft.
Pagina: 1