Jaren vijftig huis: is dit gips, kalk, stuc? Hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDebonair
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik heb een appartement uit begin jaren vijftig met iets dat van de muur bladdert en ik wil graag weten wat het is. In het grootste deel van het huis zit structuurverf (granol heet dat geloof ik) met daaroverheen een soort glanzende muurverf. Lelijk, en dat moet er ook een keer af (ik las dat een wandschuurmachine zou kunnen helpen) maar dat is een vraag voor een andere keer.

In de hal zit bovenaan de muren iets dat afbladdert. De ondergrond is een gladde laag grijs spul en daarop dus een laag afbladderend wit spul met een structuurtje. Zie foto. Omdat ik niet weet wat het is, wordt Googlen moeilijk. Gips? Kalk? Stuc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5nfKC0jx5IQ0yFbWsk3M1wKLR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cznjNGdUWpXYZjeV3Ld0kmhn.jpg?f=user_large

Als ik ga zoeken lees ik dat het een niet op het ander hecht, dus ik weet ook niet hoe verder. Moet alles eraf of alleen de loszittende delen, wat kan eroverheen, etcetera. Ik wil zelf verder zoeken, maar heb even wat hulp nodig in welke richting ik het moet zoeken.

Hear me now and don't forget - I'm not the man my actions would suggest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:22
Dit ziet er uit als een structuur muurverf. Alles wat loszit zal je echt af moeten steken met een afsteekmes. Is een klote klus maar is niet anders. Alles wat vast zit kan je primeren en daarna overheen laten stuccen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 19:01
De bovenste laag lijkt een ouderwetse laag latex met structuur. Zoals Lollercopter aangeeft alles afsteken met een vlak plamuurmes of speciaal afsteekmes. Dat zal vrij vlot gaan.

Die ondergrond kan nog wel voor problemen zorgen, krijg je een witte vinger als je er overheen wrijft? Zo ja, dan is er de kans dat je met veegvast of witkalk te maken hebt. Dat is een veelgebruikte afwerking in de jaren 50 en 60. Kwam 't hier in huis ook tegen. Het nadeel ervan is dat je er niet eenvoudig weer overheen kunt schilderen, door de droge poeder basis hecht er niets op. Dan ontkom je niet aan dik in de primer en inderdaad een stukadoor laten komen.

Als je geen witte vinger krijgt kun je natuurlijk altijd een klein test stukje proberen met een rollertje en wat latex.

• TheDebonair
Lollercopter schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:41:
Dit ziet er uit als een structuur muurverf.
Dank! De stukken die eraf komen voelen als vlakke stukjes eierschaal. Ik ben niet zo bekend met muurverf, maar het is veel dikker dan verf die normaal op hout zit. De stukjes zijn wel dunner dan 1mm.
bartsled schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:50:
Die ondergrond kan nog wel voor problemen zorgen, krijg je een witte vinger als je er overheen wrijft?
Dank! Zowel het witte spul als de grijze ondergrond zijn als een soort eierschaal, niet poederig en geven niet af aan mijn vingers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zijdeglans latex met structuurroller aan gebracht, is mijn gedachte.
Muur is gewoon glad gestuct.

Alles afsteken, en muur strak maken en behangen, of wat je er nu op wilt hebben
(evt voorbewerken op zuiging)

[ Voor 54% gewijzigd door Hackus op 22-09-2021 20:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-06 22:17

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

TheDebonair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:11:
[...]

Dank! De stukken die eraf komen voelen als vlakke stukjes eierschaal. Ik ben niet zo bekend met muurverf, maar het is veel dikker dan verf die normaal op hout zit. De stukjes zijn wel dunner dan 1mm.

[...]

Dank! Zowel het witte spul als de grijze ondergrond zijn als een soort eierschaal, niet poederig en geven niet af aan mijn vingers.
Het is een huis uit de jaren vijftig. Dat is waarschijnlijk gewoon laag, op laag, op laag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bartsled schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:50:
De bovenste laag lijkt een ouderwetse laag latex met structuur. Zoals Lollercopter aangeeft alles afsteken met een vlak plamuurmes of speciaal afsteekmes. Dat zal vrij vlot gaan.

Die ondergrond kan nog wel voor problemen zorgen, krijg je een witte vinger als je er overheen wrijft? Zo ja, dan is er de kans dat je met veegvast of witkalk te maken hebt. Dat is een veelgebruikte afwerking in de jaren 50 en 60. Kwam 't hier in huis ook tegen. Het nadeel ervan is dat je er niet eenvoudig weer overheen kunt schilderen, door de droge poeder basis hecht er niets op. Dan ontkom je niet aan dik in de primer en inderdaad een stukadoor laten komen.

Als je geen witte vinger krijgt kun je natuurlijk altijd een klein test stukje proberen met een rollertje en wat latex.
Been there done that, had ook zoiets waar een aantal keer overheen geverfd was. Deel (woonkamer) heb ik helemaal kaal gemaakt en geverfd, andere delen (waar minder los liet) heb ik met de roller overheen geknutseld en vond ik niet zo erg, maar dan komen er meer stukken los en zie je dus allemaal 'gaten' in je structuur op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:48
stoomapparaat erop zetten en afsteken als het structuurverf is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDebonair
Dank voor de aanvullende reacties! Ik denk dat het afsteken wordt, en daarna weer dun glad afstucen. Stomen lijkt me wat eng met de gammele stuclagen eronder, ik ben bang dat die er dan ook afkomen. Onder de stuc zitten poreuze bakstenen en zanderig cement, zag ik op een andere plek waar ik een gaatje boorde. Er kwamen hele stukken muur uit... Daarnaast lijkt me nog meer vocht in de muren brengen ook niet heel prettig.

Pagina: 1