Zonnepanelen wel/geen optimers offerte panelenmerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 04:15
Beste Tweakers,

Over een drietal maanden ga ik mijn nieuwe huis betrekken, een vrijstaande woning, alwaar ik meteen Zonnepanelen op wil gaan leggen. Na een aantal offertes te hebben opgevraagd ben ik blijven zitten met 2 offertes die qua prijs voor mij het best liggen in wat ik maximaal kwijt wil.

De voorzijde van het huis is gelegen aan de Zuid Kant (ZO) maar meer Zuid dan Zuid-Oost. Het huis wordt verder niet omringt door bomen, de enige schaduwval zou komen van de schoorsteen, waarvan ik de hoogte niet weet, staat ook niet op de bouwtekeningen en op Sunny krijg ik die niet goed ingetekend en de "dakkapel" aan de west kant.

ik heb nu 2 offertes, een van SVEA Solar via IKEA en 1 van SunSolar. Volgens de laatste partij zouden Optimizers niet veel meer doen dan het schaduwmanagement van de meegeleverde GOODWE 3600D-NS omvormer, echter bij SVEA zou ik dezelfde omvormer krijgen, maar de bij de foto rood gemaakte panelen zouden dan wel voorzien worden van TIGO optimizers.

Van de 2e partij SunSolar, ben ik niet bekend met het merk panelen, AmeriSolar, google komt niet veel verder dan dat het wel een A Merk is, ze zijn ook TUV gecertificeert en de opbrengst garantie lijkt ook goed in orde.

Mijn eigenlijke vragen:

1. Wel of geen optimizers, is er echt winst te behalen met optimizers tov schaduwmanagement?
2. Is er iemand bekend met het merk AmeriSolar, ervaringen?
3. Kiezen voor een grote partij, die duurder is of toch voor een kleine partij, die goedkoper is en ook langer garantie levert, 10 jaar vs 6 jaar maar mogelijk wel langer bestaat? Al verwacht ik dat dat met de nog booming business geen issue mag zijn?
Foto's
De 3 panelen die volgens de ene partij wel en de andere partij geen optimizers nodig hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5k9ccgEQGAzdLHQoTO5YBhxnZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miEneVyWB0pw6eIuZi7Iblqe.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik is 1800KW, met 3 personen, dit is sinds vrijdag 4 personen en in het nieuwe huis verwacht ik meer te gaan verbruiken doordat ik overweeg er een hybride warmtepomp te installeren en er een elektrische auto aan komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A, over 2-3 jaar word de keuken vervangen en zou ik willen omzetten naar 3x25A.
Budget en doel
Idealiter INCL BTW rond de 4000 euro.
Wie gaat het project uitvoeren
project wordt uitgevoerd door het eventuele bedrijf die de panelen ook levert.
Bijhouden van data
Zelf, via RPI, zou met Goodwe moeten lukken.
Reeds verkregen offertes
SunSolar:

AantalOmschrijvingPrijs totaal
10AmeriSolar Mono 410Wp Full Black1455,50
1Goodwe GW3600D-NS Omvormer608
10Hartman bevestiginsmateriaal360
120A Aardlekautomaat 300mA45

Totaal prijs 4081,45 incl. btw (3373.10 ex btw)

Svea:

AantalOmschrijvingPrijs totaal
10Trina Vertex 385wp full blackn/a
1Goodwe GW3600D-NS Omvormern/a
3tigo optimizersln/a

Totaal prijs 4564 incl btw (3851,91 ex btw)
Regio
Weert, Limburg

Alvast bedankt voor alle info en eventuele ervaringen!

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 22:45
1. Wel of geen optimizers, is er echt winst te behalen met optimizers tov schaduwmanagement?
Niet of nauwelijks winst te behalen. Optimisers maken het geheel wel minder betrouwbaar (er kan dan immers meer kapot)
2. Is er iemand bekend met het merk AmeriSolar, ervaringen?
Geen slechte ervaringen gehoord, maar ik hoor eigenlijk van vrijwel nergens slechte ervaringen. Hoor wel goede recensies van SunSolar.
3. Kiezen voor een grote partij, die duurder is of toch voor een kleine partij, die goedkoper is en ook langer garantie levert, 10 jaar vs 6 jaar maar mogelijk wel langer bestaat? Al verwacht ik dat dat met de nog booming business geen issue mag zijn?
Zelf heb ik het liefst een lage prijs. Garantie zie ik dan later wel. Als ik pech heb en de garantie lukt niet heb ik tenminste nog geld in mijn zak. Mocht je garantie echt belangrijk vinden, dan zou ik kijken of je garantie gedekt is door een goed aangeschreven garantiefonds, dan heb je ook nog kans op garantie als je leverancier failliet is.
Ons huidige jaarverbruik is 1800KW, met 3 personen, dit is sinds vrijdag 4 personen en in het nieuwe huis verwacht ik meer te gaan verbruiken doordat ik overweeg er een hybride warmtepomp te installeren en er een elektrische auto aan komt.
Al deze plannen en dan kiezen voor 10 panelen?
Past er niet meer op dit dakvlak? Kan er niet een rijtje landscape onder de schoorsteen langs? Kan die schoorsteen niet beter helemaal weg? (je kunt er lekkage/onderhoud aan krijgen)
Hoeveel graden is de helling van het dak?

Veel mensen willen een hybride warmtepomp. De meeste mensen komen er daarna achter dat er winters bij zijn dat de CV ketel niet eens aan hoeft en hebben spijt dat ze geen all electric oplossing hebben gekozen. Alleen hybride als het echt niet anders kan. (hybride is 2 apparaten aanschaffen die ook allebei kapot kunnen en vooral de CV ketel heeft ook nog onderhoud nodig)
1x 35A, over 2-3 jaar word de keuken vervangen en zou ik willen omzetten naar 3x25A.
3x25A is prima.
Met 1x35A kom je overigens ook nog een heel eind zolang je geen 11 kW lader voor je elektrische auto nodig hebt / wilt. De meeste inductie kookplaten hebben ook wel voldoende aan 1x35A.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wel opmerkelijk dat men een 20A aardlekautomaat plaatst terwijl een 16A genoeg is.
Heb je gevraagd waarom?

Worden die emat automaten te warm?
(Nemen maar 1 positie in beslag, dus een kleine automaat)

Als je e-auto plannen hebt, dakje vol.
Meteen naar 3-fase en de andere kant vh dak ook vol.
Je laad vaak savonds de auto.

Neem daarom nu ook meteen de meterkast onder het vergrootglas en kijk wat daarmee moet gebeuren.

Een kennis van me heeft al een aantal jaar blauwe poly van amerisolar.
Afgezien van wat kleurverschil doen ze het nog prima.

https://pvoutput.org/aggr...d=58411&sid=52124&v=5&t=y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFC9TaL1Tn4ZjYazJeii8Q1-qbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AZackG4zTCfNXTmMQtryOr7.jpg?f=fotoalbum_large
Weet niet of deze zwarte dat ook nog hebben.
Vraag gewoon eerst wat foto’s op van systemen die ze geïnstalleerd hebben.

Je kan bij sunsolar ook vragen voor een SMA. Die leest helemaal makkelijk uit en heeft ook shadefix.
SMA levert ook laders die 22 kW kunnen leveren (maar vaak is 11 kW de verstandige grens voor 3x 25A hoofdzekering. 3x35A hoofd is te duur aan vastrecht)

Met een Pi en sd kaartjes heb je geen betrouwbare logging. Heb al veel sd kaartjes zien sneuvelen.
AUijtdehaag in "SilentScreamer's Home Assistant betrouwbaarheid en snelheid"

Optimizers icm goodwe of sma is hier niet nodig. Ook tigo kan problemen geven in het soms wel of niet goed functioneren.
Je kan ze beter er niet onder schroeven bij deze omvormers, want het is dubbelop.

En hybride kan je nog niet vh gas af.
Gasprijs is al bijna verdubbeld tegenover een jaar geleden. Bovendien blijf je vastrecht betalen ook al gebruik je geen gas.
Een volledige WP kan het vaak prima aan.

Als salderen over is, kun je van de overtollige zonnestroom nog altijd warm water maken.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2021 05:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
Even opletten: Je huis is vanuit het zuiden gefotografeerd waardoor het dak langer lijkt dan het is: Gaat het legplan echt wel passen?

(Tenzij je toevallig wel een asymmetrisch dak hebt, maar zo oogt het niet)

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 22-09-2021 07:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 04:15
@busscherski
Al deze plannen en dan kiezen voor 10 panelen?
Past er niet meer op dit dakvlak? Kan er niet een rijtje landscape onder de schoorsteen langs? Kan die schoorsteen niet beter helemaal weg? (je kunt er lekkage/onderhoud aan krijgen)
Hoeveel graden is de helling van het dak?

Veel mensen willen een hybride warmtepomp. De meeste mensen komen er daarna achter dat er winters bij zijn dat de CV ketel niet eens aan hoeft en hebben spijt dat ze geen all electric oplossing hebben gekozen. Alleen hybride als het echt niet anders kan. (hybride is 2 apparaten aanschaffen die ook allebei kapot kunnen en vooral de CV ketel heeft ook nog onderhoud nodig)
De keuze voor 10 panelen is gevallen omdat ik nog wat andere zaken aan het huis moet doen, en er plannen zijn om achter het huis nog een stuk grond aan te kopen van de gemeente waarop ik later overdreven gezegd "zoveel panelen zou kunnen leggen als ik maar zou willen". Maar om voorlopig in ieder geval toe te komen. De hybride WP is inderdaad een extra apparaat dat kapot zou kunnen gaan, maar de woning is nog niet zover dat er meteen een all-electric in kan, het is een huis van bouwjaar 1993.

De helling van het dak is 41 graden.

@Ronald Het leg plan zou inderdaad moeten passen, het dak oppervlak is 7,90 meter breed en de lengte van de zuid kant 6 a 7 meter. De achterzijde (noord zijde) is inderdaad langer maar slechts aan de oost kant waar de garage is. ik heb de bouwtekeningen van de woning, ik zou er even in moeten duiken weer voor de exacte maten.

@AUijtdehaag
Wel opmerkelijk dat men een 20A aardlekautomaat plaatst terwijl een 16A genoeg is.
Heb je gevraagd waarom?

Worden die emat automaten te warm?
(Nemen maar 1 positie in beslag, dus een kleine automaat)
Goede vraag, heb ik niet nagevraagd, zal ik wel doen!

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 22:45
9 van de 10 huizen uit 1993 met nieuwer dubbelglas en nog een andere isolatiemaatregel zijn geschikt voor warmtepomp zonder CV ketel.

Die 10 410 Wp panelen plus 3600 W omvormer is een prima combinatie overigens. De prijs is prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1