1440p 144hz Gamesysteem rondom RTX 3070ti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-11 21:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 6 jaar gamen op een mijn vorige systeem (GTX970) is het tijd voor een nieuwe desktop. Ik zal deze vooral gebruiken om te gamen (1440p, 144hz en VR) en zo nu en dan wat photoshop/illustrator.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Buiten de GPU zou ik maximaal 1200 euro willen uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb ik al, enige component die ik heb is een RTX 3070ti FE die ik net voor MSRP heb weten te bemachtigen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart NVIDIA, maar die heb ik dus al binnen. Op CPU gebied koos ik eerder altijd voor Intel maar gezien de huidige prijs/kwaliteit van de AMD kaarten vind ik het niet erg om eens te switchen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb dit systeem op basis van de BestBuy guide van september en wat andere forumpost samengesteld, maar aangezien het alweer 6 jaar geleden is dat ik mijn laatste desktop heb gebouwd ben ik nogal roestig op dit vlak en vroeg ik mij af of jullie nog improvements zien en of dit allemaal wel in en op elkaar past.
Verder vroeg ik mij ook af of dit allemaal ook Meshify in de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint zou passen ipv de normale Meshify 2 zoals hieronder of dat deze kast te klein is?
En als laatste vroeg ik mij af of een eventuele upgrade naar een RTX 3080 een overkill is voor dit systeem of dat die wel nog iets zou kunnen toevoegen en of die zou passen in de (compact) kast, ik hoopte die namelijk op de kop te tikken maar ben voor nu gesettled met de 3070ti.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 385,50€ 385,50
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 105,-€ 105,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 51,-€ 51,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 173,02€ 173,02
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 1.046,31

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Beste antwoord (via frankv120 op 21-09-2021 16:59)

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 15:09
Prima systeempje zo. Let wel dat het mobo geen wifi/bluetooth heeft, mocht je dat belangrijk vinden. Ook zou ik wat extra case fans bij de Meshify kopen. Arctic doet sinds kort hele betaalbare EN goede aRGB P12 fans. Daar zou je er twee van kunnen toevoegen. Als je rgb onzin vindt kun je er wat reguliere P12 PWM PST's in mikken. :)

too old, too cold

Alle reacties

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Je moederbord is een Intel bordje, een AMD processor werkt daar niet op. Ik weet niet wat voor features je wilt maar er zijn een aantal degelijke B550 borden in dat budget. Ik heb nu even geen tijd om concrete suggesties op te zoeken, maar ik denk bvb aan de MSI B550 A-PRO, de MSI b550 tomahawk indien die nog steeds 129 kost, of de gigabyte b550 aorus elite.

Ik heb zelf een FE 3070 in een Meshify 2. Heel kleine kaart. Tenzij die 3070 ti enorm veel groter is, zal die ook wel in een Meshify 2 compact passen.

• frankv120
JackAvery schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:04:
Je moederbord is een Intel bordje, een AMD processor werkt daar niet op. Ik weet niet wat voor features je wilt maar er zijn een aantal degelijke B550 borden in dat budget. Ik heb nu even geen tijd om concrete suggesties op te zoeken, maar ik denk bvb aan de MSI B550 A-PRO, de MSI b550 tomahawk indien die nog steeds 129 kost, of de gigabyte b550 aorus elite.

Ik heb zelf een FE 3070 in een Meshify 2. Heel kleine kaart. Tenzij die 3070 ti enorm veel groter is, zal die ook wel in een Meshify 2 compact passen.
Ah kijk dat is precies waarom ik het hier even na vraag, was alweer vergeten dat intel en amd natuurlijk andere sockets hebben. De MSI B550 tomahawk ziet er dan inderdaad goed uit en is nog verkrijgbaar voor deze prijs.

De 3070ti FE is maar 25mm dan de 3070 langer en zie nu dat de 3080 weer 18mm langer is dan deze maar zelfs die zou moeten passen, dan switch ik die alvast in de build.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • Beste antwoord

• Negakinu
Prima systeempje zo. Let wel dat het mobo geen wifi/bluetooth heeft, mocht je dat belangrijk vinden. Ook zou ik wat extra case fans bij de Meshify kopen. Arctic doet sinds kort hele betaalbare EN goede aRGB P12 fans. Daar zou je er twee van kunnen toevoegen. Als je rgb onzin vindt kun je er wat reguliere P12 PWM PST's in mikken. :)

too old, too cold

• frankv120
Negakinu schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:18:
Wat zou een goed alternatief met bluetooth zijn dan? Ik heb momenteel geen usecase voor wifi of BT maar BT zou in de toekomst nog wel eens handig kunnen zijn. En bedoel je deze fans pricewatch: Artic P12 PWM PST a RGB 0DB? Daar kan ik er inderdaad wel 2 van bij doen door het prijsverschil van de compact vs de normale kast! Goede tip :)

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Negakinu
frankv120 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:27:
[...]

Wat zou een goed alternatief met bluetooth zijn dan? Ik heb momenteel geen usecase voor wifi of BT maar BT zou in de toekomst nog wel eens handig kunnen zijn. En bedoel je deze fans pricewatch: Artic P12 PWM PST a RGB 0DB? Daar kan ik er inderdaad wel 2 van bij doen door het prijsverschil van de compact vs de normale kast! Goede tip :)
Ik heb zelf een MSI B550 Gaming Edge Wifi. Die heeft eigenlijk alles aan boord. Tevens een goede Realtek audio chip, mocht je dat belangrijk vinden. Het grootste euvel van dat MSI mobo (de Dragon Centre software) is sinds kort aangepakt door de invoering van het modulaire MSI Centre pakket. Ik heb nu letterlijk niets meer te klagen over dat mobo. Aanrader!

En inderdaad, die fans bedoel ik!

too old, too cold

• frankv120
Negakinu schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:35:
[...]

Ik heb zelf een MSI B550 Gaming Edge Wifi. Die heeft eigenlijk alles aan boord. Tevens een goede Realtek audio chip, mocht je dat belangrijk vinden. Het grootste euvel van dat MSI mobo (de Dragon Centre software) is sinds kort aangepakt door de invoering van het modulaire MSI Centre pakket. Ik heb nu letterlijk niets meer te klagen over dat mobo. Aanrader!

En inderdaad, die fans bedoel ik!
Ah dat is mij toch net een te groot prijsverschil voor iets dat ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Toch bedankt in ieder geval!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Negakinu
frankv120 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:45:
[...]

Ah dat is mij toch net een te groot prijsverschil voor iets dat ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Toch bedankt in ieder geval!
Je kunt ook altijd nog een usb bluetooth dongle of usb/pci wifi kaartje toevoegen, mocht je het in de toekomst gaan missen op het Tomahawk mobo. :)

Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is switchen naar de pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh RGB Zwart als case (een van de beste airflow cases op de markt), en het geld dat je daar mee bespaart steken in iets betere CPU koeling, zoals de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240 of 280.

[ Voor 36% gewijzigd door Negakinu op 21-09-2021 15:44 ]

too old, too cold

• frankv120
Negakinu schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:37:
[...]

Je kunt ook altijd nog een usb bluetooth dongle of usb/pci wifi kaartje toevoegen, mocht je het in de toekomst gaan missen op het Tomahawk mobo. :)

Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is switchen naar de pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh RGB Zwart als case, en het geld dat je daar mee bespaart steken in iets betere CPU koeling, zoals de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240 of 280.
Zo strak is mijn budget weer niet en aangezien ik wel fan ben van Fractal Design hou ik het toch graag bij deze kast O-). Is een koeler als deze nodig op de 5800x, heb niet eerder met zo'n soort gewerkt dus weet niet of daar verder nog iets voor nodig is?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Negakinu
frankv120 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:51:
[...]

Zo strak is mijn budget weer niet en aangezien ik wel fan ben van Fractal Design hou ik het toch graag bij deze kast O-). Is een koeler als deze nodig op de 5800x, heb niet eerder met zo'n soort gewerkt dus weet niet of daar verder nog iets voor nodig is?
De 5800x is wel een heethoofd, dus een AIO van Arctic zou er prima bij passen. Je zou je eens kunnen verdiepen in welke koeler wordt aangeraden voor de 5800x, of misschien zijn er mensen hier die ervaring met die CPU hebben. Die Arctic is iig een van de betere AIO's voor het geld.

Je hebt trouwens verder niets nodig. CPU block/pomp mount je op de cpu zoals je een reguliere koeler monteert; tubes gaan uit het block naar de radiator, de radiator schroef je aan je case (top mount of front mount) en de fans die geleverd worden bij de AIO schroef je op de radiator.
Beetje cable management, beetje ervoor zorgen dat je radiator goed om is gemonteerd (tubes down, en ervoor zorgen dat je pomp/block niet het hoogste punt in de loop is), en natuurlijk niet vergeten om thermal paste op de heatspreader te smeren voor je hem op je CPU schroeft. :)

too old, too cold

• frankv120
Ik heb me even ingelezen en inderdaad voor deze AIO gezwicht. Inmiddels ook al alles besteld dus hopelijk over kan ik al snel beginnen met bouwen. Bedankt voor de hulp!

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Negakinu
frankv120 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:57:
Ik heb me even ingelezen en inderdaad voor deze AIO gezwicht. Inmiddels ook al alles besteld dus hopelijk over kan ik al snel beginnen met bouwen. Bedankt voor de hulp!
Cool! Vergeet niet een foto van je build te posten in Het Show je Build! Topic zodra je klaar bent! :)

too old, too cold

Pagina: 1