Windows Server 2012 R2 vervangen/upgraden voor thuisserver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:01

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn vraag
Ik draai thuis een server met daarop Windows Server 2012 R2. Daar draai ik verschillende zaken op, denk aan een fileserver, DNS, GPO, AD, Hyper-V (met een VM die de domotica in huis aanstuurt) enzovoort.

Er is nog zo'n twee jaar support op Windows Server 2012 R2 maar toch zit ik al een beetje te denken aan het vervangen van 2012. Ik gebruik het ook wel eens om wat zaken op te testen/checken die ik op mijn werk tegenkom maar daar gebruiken we 2012 al nauwelijks meer dus de representativiteit daarvan neemt ook af. Overigens hebben we op het werk genoeg test-mogelijkheden met de relevante systemen dus ik hoef op mijn werk niet te gaan vragen om een licentie, het is puur hobby dat ik thuis ook dingen uit ga zitten vogelen op mijn eigen server.

Mijn vraag is eigenlijk: wat zouden jullie aanraden als opvolger/vervanger van Windows Server 2012 R2? Mij bevalt Windows wel doordat het in mijn ogen allemaal best goed in elkaar zit, compleet is en voor mij bekend is, maar ik sta ook open voor andere platformen. Ik zou dan voor testdoeleinden altijd nog kunnen kijken of ik alsnog een Windows Server OS kan virtualiseren bijvoorbeeld.

Vooruitlopend op de zaken een tweede vraag:
Mocht een overstap naar bijvoorbeeld Windows Server 2019 aan te bevelen zijn, kan iemand mij dan vertellen hoe het zit met die licenties en of het überhaupt mogelijk en aantrekkelijk is om als consumentje een licentie voor voornamelijk thuisgebruik aan te gaan schaffen? Zo ja, waar doe ik zoiets? Ik ben hier even mee aan het zoeken geweest maar ik snap er maar weinig van..
...

Beste antwoord (via YES op 21-09-2021 12:48)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is niet zoiets als een server licentie voor thuisgebruik. Een volledige echte licentie kost een paar honderd euro.

Je kunt ook een grijze key kopen, kost een paar tientjes, maar die ga ik niet linken natuurlijk.

Server 2019 kun je nog naar upgraden zonder tussenstap, maar 2022 moet volgens mij met.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is niet zoiets als een server licentie voor thuisgebruik. Een volledige echte licentie kost een paar honderd euro.

Je kunt ook een grijze key kopen, kost een paar tientjes, maar die ga ik niet linken natuurlijk.

Server 2019 kun je nog naar upgraden zonder tussenstap, maar 2022 moet volgens mij met.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke zaken heb je nu écht nodig? Als ik het zo lees alleen een fileshare en iets om je domotica op te draaien.

Is het dan geen optie om je domotica software op een raspberry pi te draaien, en je fileshare op Windows 10 te hosten? Ik lees niet veel over allemaal verschillende werkplekken en accounts, dus een complete AD is misschien overkill en heb je niet eens nodig...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:44:

Thanks, ik was al bang voor deze conclusie maar goed, dan maar het grijze circuit in. Linkje is ook niet nodig, daar vind ik mijn weg wel. Ik zou Microsoft of een andere partij best wat meer willen betalen voor een goede licentie maar honderden euro's wordt te gek.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:49:
Welke zaken heb je nu écht nodig? Als ik het zo lees alleen een fileshare en iets om je domotica op te draaien.

Is het dan geen optie om je domotica software op een raspberry pi te draaien, en je fileshare op Windows 10 te hosten? Ik lees niet veel over allemaal verschillende werkplekken en accounts, dus een complete AD is misschien overkill en heb je niet eens nodig...
Het is fijn om er mee te spelen en oefenen. Apparaten waar Windows op staat in huis worden hier deels beheert vanuit de AD en de group policies et cetera. Ook het beheer van de fileshare, wie waar toegang toe heeft hangt daar deels mee samen. Het is inderdaad niet noodzakelijk maar ik wil het graag wel op deze manier blijven aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:51:
[...]
Apparaten waar Windows op staat in huis worden hier deels beheert vanuit de AD en de group policies et cetera.
Formeel moet je voor alle aparaten of gebruiker die een verbinding maakt met je Windows server een client access licentie afnemen. Los van het grijze gebied, wordt dat natuurlijk wel een prijzige aangelegenheid. ;).

Je zou eens kunnen overwegen of een trial versie niet wat is. Standaard 180 dagen, maar eenvoudig een paar keer te verlengen.

https://www.microsoft.com/en-us/windows-server/trial

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:10:
[...]

Formeel moet je voor alle aparaten of gebruiker die een verbinding maakt met je Windows server een client access licentie afnemen. Los van het grijze gebied, wordt dat natuurlijk wel een prijzige aangelegenheid. ;).

Je zou eens kunnen overwegen of een trial versie niet wat is. Standaard 180 dagen, maar eenvoudig een paar keer te verlengen.

Ja hoe zit dat? Als ik nu zo'n grijze licentie haal begint het OS dan meldingen te genereren als het merkt dat er apparaten verbinden waarvoor licentie aanwezig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:13:
[...]

Ja hoe zit dat? Als ik nu zo'n grijze licentie haal begint het OS dan meldingen te genereren als het merkt dat er apparaten verbinden waarvoor licentie aanwezig is?
Nee, maar dat is ook een grijze discussie :+

Jij wordt geacht je te houden aan de licentie en gebruikersovereenkomsten van de software, in dit geval van MS.

Hier zijn een hoop opleidingen voor nodig om die helemaal te gebruiken, maar simpel gezegd:

Windows Server licenties
Windows Server xxxx CAL voor elk device die verbind maakt met die server

Op de HP site is het een beetje uitgelegd hier:

https://community.hpe.com...ations%20of%20all%20sizes.
Microsoft Windows Server Operating System (OS) Licenses
When a customer purchases a Windows Server OS license (Windows Server 2016 Datacenter edition for example), they receive a license that allows them to install the operating system onto the server. However, the Windows Server OS license does not give them the legal right for users or devices to connect to the server… that is where CALs come in!

Microsoft Windows Server Client Access Licenses (CALs)
A Windows Server CAL is a license that allows customers to access Windows Server. CALs are used in conjunction with Microsoft Windows Server OS licenses to allow Users and/or Devices to access and utilize the services of that server OS.

If your customers are wanting to run Windows Server 2016 on their new HPE Gen10 server, they would acquire a Windows Server 2016 OS license in order to run the Windows Server software on the physical server AND they would need to acquire CALs for the Users or Devices who will access the server.

This two-component license models provides a low entry price and a way to pay for capacity used: the more devices or users accessing the server software, the greater the license fees or price. This model therefore offers license affordability to organizations of all sizes.
@Question Mark De grap van die RDS / RDP is dat je ook met een oude overeenkomst gewoon 2016/2019/2022 RDS licenses kan activeren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Neehoor... Je merkt er niks van als het om een Windows Server OS gaat, het is een papieren requirement... Vanuit de licentieovereenkomst moet je ze uiteraard wel hebben en aan kunnen tonen als je ooit controle krijgt. Hoe groot die kans is mag je zelf inschatten...

Let op dat het écht om elke vorm van toegang gaat. Niet alleen bv. het benaderen van je fileshare, maar ook een dhcp-client moet al een CAL hebben.

Bij sommige produkten wordt het wel afgedwongen en actief gecontroleerd. (RDS licenties voor devices bijvoorbeeld).

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 21-09-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Oké. Lastig :)
Bedankt weer voor de antwoorden, ik kan hier wel verder mee, maar eens uitzoeken wat te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even een sidenote over grijze licenties. Deze zijn niet per definitie illegaal...

Zo heeft Microsoft moeite met het tweedehands doorverkopen van licenties, terwijl het Europees hof vind dat dit is toegestaan. OEM licenties zijn onder voorwaarden ook gewoon aan te schaffen voor consumenten, terwijl Microsoft óók daar wel wat van vind. Dát is wat ik versta onder grijze licenties.

Licentiegebruik of doorverkoop van licenties die niet bedoeld zijn voor verkoop of regulier gebruik, zoals bv. de licenties die bij een Visual Studio Subscription zitten is gewoon illegaal. Daar is niks grijs aan.

Zolang TS het "grijze" stuk opzoekt, en niet het illegale stuk zie ik niet in waarom dit niet gewoon besproken kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:31:
[mbr]Even een sidenote over grijze licenties. Deze zijn niet per definitie illegaal...

Zo heeft Microsoft moeite met het tweedehands doorverkopen van licenties, terwijl het Europees hof vind dat dit is toegestaan. OEM licenties zijn onder voorwaarden ook gewoon aan te schaffen voor consumenten, terwijl Microsoft óók daar wel wat van vind. Dát is wat ik versta onder grijze licenties.

Licentiegebruik of doorverkoop van licenties die niet bedoeld zijn voor verkoop of regulier gebruik, zoals bv. de licenties die bij een Visual Studio Subscription zitten is gewoon illegaal. Daar is niks grijs aan.

Zolang TS het "grijze" stuk opzoekt, en niet het illegale stuk zie ik niet in waarom dit niet gewoon besproken kan worden. :) [/]
Ik ga voor het kopen van een goedkope licentiesleutel die ik via google vind. Geen idee of het dan nog grijs is of inmiddels een grens overgaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:55
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:31:
[mbr]Even een sidenote over grijze licenties. Deze zijn niet per definitie illegaal...

Klopt, al zitten er nog wel wat haken en ogen aan die uitspraak. Zo mogen licenties o.a. niet worden gesplitst. Zie o.a. https://blog.iusmentis.co...-mag-worden-doorverkocht/

OEM licenties zijn voor activatie vaak inderdaad gewoon los te koop, na activatie is dat lastiger en kan je ze, om juridische problemen 100% te voorkomen, het makkelijkst verkopen met de hardware waarop ze geactiveerd zijn erbij. Dan weet je daarnaast zeker dat activatie altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:49:
Ik zou Microsoft of een andere partij best wat meer willen betalen voor een goede licentie maar honderden euro's wordt te gek.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom. Je maakt er toch vrij professioneel gebruik van. Mag toch wel wat geld kosten. je kan het makkelijk jaren gebruiken dus overall is de TCO vrij laag.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dennism schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:46:
het makkelijkst verkopen met de hardware waarop ze geactiveerd zijn erbij. Dan weet je daarnaast zeker dat activatie altijd werkt.
Dat is toch ook altijd het hele idee achter OEM-licenties geweest? Anders gebruik je een retail-versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:51:
[...]

Ik begrijp eigenlijk niet waarom. Je maakt er toch vrij professioneel gebruik van. Mag toch wel wat geld kosten. je kan het makkelijk jaren gebruiken dus overall is de TCO vrij laag.
Valt best mee/tegen hoe professioneel ik het gebruik. Ik gebruik het ook lang niet naar de mogelijkheden, maar goed. Ik snap je punt wel enigszins. Het zit hem in 1) als consument een leuk servertje willen hebben draaien zonder alle enterprise mogelijkheden volop te benutten en 2) gierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:54:
[...]

Valt best mee/tegen hoe professioneel ik het gebruik. Ik gebruik het ook lang niet naar de mogelijkheden, maar goed. Ik snap je punt wel enigszins. Het zit hem in 1) als kleine consument een leuk servertje willen hebben draaien zonder alle enterprise mogelijkheden volop te benutten en 2) gierigheid.
Je bent i.i.g eerlijk. I appreciate that :P
Ik beoordeelde dat op je gebruik van AD, DNS, GPO en VM's . niet iets wat de gemiddelde huis-tuin-keuken gebruiker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:55:
[...]

Je bent i.i.g eerlijk. I appreciate that :P
Ik beoordeelde dat op je gebruik van AD, DNS, GPO en VM's . niet iets wat de gemiddelde huis-tuin-keuken gebruiker doet.
Nee dat is ook niet huis-tuin-keuken gebruik inderdaad. Maar de AD bevat drie users naast de standaard users, een stuk of 8 machine objecten, DNS is niet heel druk, er zijn 4 GPO's gebouwd en ik heb momenteel 2 VM's draaien. Dus inderdaad, niet huis-tuin-keuken, maar zeker ook niet full-on enterprise gebruik.

Prekend voor eigen parochie zou ik zeggen dat ik als ik Microsoft was, mij lekker zou laten aanrommelen voor weinig geld, wie weet wordt ik nog promoter van hun server OS daardoor ;)

On a serious note: ik begrijp en voel zelf de frictie ook wel met het gebruiken van dit soort grijze keys, maar honderden euro's heb ik er domweg niet voor over.

Mocht Microsoft dit gebruik actief tegengaan en mijn licenties blokkeren dan ging ik nog niet betalen maar overstappen op iets anders wat wellicht minder goed/uitgebreid is voor mijn huidige wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:00:
[...]

Nee dat is ook niet huis-tuin-keuken gebruik inderdaad. Maar de AD bevat drie users naast de standaard users, een stuk of 8 machine objecten, DNS is niet heel druk, er zijn 4 GPO's gebouwd en ik heb momenteel 2 VM's draaien. Dus inderdaad, niet huis-tuin-keuken, maar zeker ook niet full-on enterprise gebruik.
Misschien slightly offtopic, maar je betaald ook niet voor full-on Enterprise gebruik. Je betaald voor een Windows Server licentie en een stuk of 8 device Calls.

Een Enterprise betaald voor een server licentie, en paar 100 device calls. Die tikken iets meer af dan jij als consument...

Voor de rest krijg je helaas geen korting als je bepaalde features niet gebruikt. Het is wat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:05:
[...]

Misschien slightly offtopic, maar je betaald ook niet voor full-on Enterprise gebruik. Je betaald voor een Windows Server licentie en een stuk of 8 device Calls.

Een Enterprise betaald voor een server licentie, en paar 100 device calls. Die tikken iets meer af dan jij als consument...

Voor de rest krijg je helaas geen korting als je bepaalde features niet gebruikt. Het is wat het is...
Ja je hebt natuurlijk gelijk. Mijn laatste opmerkingen waren dan ook om aan te geven dat ik het geld wat Microsoft vraagt er gewoon niet voor over heb. Dus mochten ze gaan handhaven dan bind ik in :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Question Mark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:10:
[...]

complete homelab (3 servers, 80 VM's) heb ik allemaal op een 180 dagen trial staan. 6x re-arm dus ik kan meer dan 3 jaar vooruit met deze installatie.

kosten=0

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

YES schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:53:
Mijn vraag
...
Mijn vraag is eigenlijk: wat zouden jullie aanraden als opvolger/vervanger van Windows Server 2012 R2?
...
Ik zou er de laatste versie van HyperV server op zetten en je bestaande DC daar als VM op zetten. Dan kun je naar hartelust experimenteren met het upgraden van je DC. En je hebt ruimte voor een stuk of drie andere VM's, waar je windows, linux of bsd kunt draaien.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1