Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:35

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemorgen!

Begin November wordt onze nieuwbouwwoning 'opgezet'. Dit is een project van zo'n 10-12 uur wat ik graag op beeld zou willen vast leggen. Bij voorkeur in een half uur durende timelapse met de mogelijkheid om deze achteraf nog verder in de korte tot een minuut of 2.

Nu heb ik zelf 0,0 verstand van camera's en video apparatuur maar een online kom je voor dit soort toepassing heel veel de GoPro tegen.

Alleen loopt ik vast op een aantal 'simpele' vragen waar ik niet echt een goed antwoord op kan krijgen:

- 13 uur filmen en een 30 minuten durende timelapse zorgt voor een film grote van ruim 600gb, klopt dat?
- Kan ik de timelapse achteraf nog aanpassen naar een kortere tijd?
- Kan je een GoPro ook aan de lader hangen terwijl je aan het filmen bent?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Beste antwoord (via Toppe op 21-09-2021 12:00)

Verwijderd

Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:31:
[...]

GoPro houden het 170 minuten vol maar die kan je ook constant aan de stroom leggen.

De suggestie van @Cheesy is inderdaad een goede, alleen krijg je maar één kans en ik wil die niet graag verprutsen. M'n gevoel zegt dat het gebruik van een smartphone fout gevoeliger is.

In de buurt kan ik voor een paar tientjes een GoPro huren (€35 per dag) maar ik wil dus wel graag zeker weten dat bijvoorbeeld een 128GB kaartje groot genoeg is.
Met 128GB ga je het zeker redden. Vaak genoeg gedaan.
Voorbeeld:
Ik heb met een Go Pro Hero 6 Black op de hoogste resolutie (4000x3000) een 3 daagse timelapse gemaakt.
Elke 5 seconden een foto van 08:00-18:00.
Dat heeft uiteindelijk 16.473 beelden opgevlerd, qua storage was dat net geen 40GB.
Daar bleef een timelapse van 11 minuten van over (ook al versneld), die ik later nog eens heb versneld naar ~3 minuten.

Enige is dat als er felle zon is je het liefst een paraplu boven je GoPro zet, zodat deze niet over-verhit raakt. Dat is het enige waarop ik een keer de mist in ging. Gelukkig redelijk snel doorgehad.
En zorg dat je em op een positie zet waar je continue goed zicht hebt op het geheel, liefst ook zonder tegenlicht.

Go Pro had ik wel aan de stroom gelegd.
Met Powerbanks kan het ook wel, maar dan red je nog een hele dag niet. Je zal dan tussendoor die powerbank moeten wisselen. Met continue opnemen was dat zo'n 45 min, geen idee met foto's.
Hoe lager je de resolutie instelt, hoe minder power het overigens ook kost. 4K video stream wegschrijven kost meer moeite dan een 1080p. Foto's nog minder natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:05:
Goedemorgen!

Begin November wordt onze nieuwbouwwoning 'opgezet'. Dit is een project van zo'n 10-12 uur wat ik graag op beeld zou willen vast leggen. Bij voorkeur in een half uur durende timelapse met de mogelijkheid om deze achteraf nog verder in de korte tot een minuut of 2.

Nu heb ik zelf 0,0 verstand van camera's en video apparatuur maar een online kom je voor dit soort toepassing heel veel de GoPro tegen.

Alleen loopt ik vast op een aantal 'simpele' vragen waar ik niet echt een goed antwoord op kan krijgen:

- 13 uur filmen en een 30 minuten durende timelapse zorgt voor een film grote van ruim 600gb, klopt dat?
- Kan ik de timelapse achteraf nog aanpassen naar een kortere tijd?
- Kan je een GoPro ook aan de lader hangen terwijl je aan het filmen bent?
Volgens mij worden dit soort timelapse filmpjes niet met daadwerkelijk film gedaan maar met foto's, deze worden met een bepaalde interval genomen. Achteraf worden de foto's samengevoegd tot een film. Dit scheelt enorm veel opslag.

Met een timelapse ga je in feite tijd overslaan, je neemt bijvoorbeeld elke 10 seconden een opname, hiermee bespaar je dan 9 seconden * 30 frames aan beeld materiaal. Voordelen zijn, foto's hebben over het algemeen een veel hogere resolutie waardoor de kwaliteit beter is, je bespaart enorm veel opslag ruimte.

Ik zie dat de gopro wel timelapse ondersteund, volgens de website neemt deze dan ook foto's. Voor elke shot kost dit dan 4 tot 6 Mb per foto. Voor 1,5 uur is dit dan 2.11 Gb, voor jouw 12 uur is dit dan 16,88 Gb. Dus ik denk dat het prima kan met de GoPro.

[ Voor 9% gewijzigd door ronaldmathies op 21-09-2021 08:18 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is een prefab huis als ik het goed begrijp, dus opnemen duurt (maar) 1 dag.
Ik zou gewoon een smartphone pakken en die op timelapse zetten. Apple heeft dat standaard in de camera-app. Android misschien ook wel en anders een ander appje downloaden. Even voorzien van een oplader, en zorgen dat deze stevig en droog staat. Wiebelend beeld is heel irritant namelijk.

Volgens mij hebben veel digitale camera's tegenwoordig ook een timelapse-functie. Je zou ook nog naar dashcams kunnen kijken.

Deze is ook wel leuk, maar iets overkill ;)
https://www.foto-webcam.eu/wiki/

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2021 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:24:
Het is een prefab huis als ik het goed begrijp, dus opnemen duurt (maar) 1 dag.
Ik zou gewoon een smartphone pakken en die op timelapse zetten. Apple heeft dat standaard in de camera-app. Android misschien ook wel en anders een ander appje downloaden. Even voorzien van een oplader, en zorgen dat deze stevig en droog staat. Wiebelend beeld is heel irritant namelijk.

Volgens mij hebben veel digitale camera's tegenwoordig ook een timelapse-functie. Je zou ook nog naar dashcams kunnen kijken.

Deze is ook wel leuk, maar iets overkill ;)
https://www.foto-webcam.eu/wiki/
Een smartphone met een goede camera zou ook prima moeten kunnen (wel op de batterij letten, want die is leeg voordat je 12uur geweest is). Dus eerder een statief halen met een mount voor een smartphone is een goedkopere oplossing. Een gopro zou het overigens ook geen 12 uur volhouden verwacht ik.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ronaldmathies schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:27:
[...]

Een smartphone met een goede camera zou ook prima moeten kunnen (wel op de batterij letten, want die is leeg voordat je 12uur geweest is). Dus eerder een statief halen met een mount voor een smartphone is een goedkopere oplossing. Een gopro zou het overigens ook geen 12 uur volhouden verwacht ik.
GoPro houden het 170 minuten vol maar die kan je ook constant aan de stroom leggen.

De suggestie van @Cheesy is inderdaad een goede, alleen krijg je maar één kans en ik wil die niet graag verprutsen. M'n gevoel zegt dat het gebruik van een smartphone fout gevoeliger is.

In de buurt kan ik voor een paar tientjes een GoPro huren (€35 per dag) maar ik wil dus wel graag zeker weten dat bijvoorbeeld een 128GB kaartje groot genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:59

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Toevallig. M'n zus heeft dit 1,5 week geleden gedaan bij hun prefab woning. Was een iphone met een timelapse app erop inderdaad. Tis heel erg leuk geworden!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 14:08
[...]

Voor dat geld zou ik hem volgende week halen en eens kijken wat er gebeurd...
Dan weet je 100% zeker of het wel of niet goed gaat en kun je ook kijken of er nog iets met instellingen gedaan moet worden om het constant aan te laten en te laten filmen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rensjuh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:44:
[...]

Voor dat geld zou ik hem volgende week halen en eens kijken wat er gebeurd...
Dan weet je 100% zeker of het wel of niet goed gaat en kun je ook kijken of er nog iets met instellingen gedaan moet worden om het constant aan te laten en te laten filmen.
Hmm. Hij moet op de zelfde dag retour. Proef dagje kost dus al minimaal €70. Dagje filmen zelf is €105 (ophalen, dag filmen, dag daarna retour) dus dan zit je al op €175. Voor iets meer heb je een nieuwe. Keuzes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:24
Let even op dat de iPhone vanuit de standaard foto-app inderdaad een timelapse kan maken, maar deze altijd inkort tot een bepaalde maximum duur (ik dacht 30 sec). Je hebt daarna niet meer de mogelijkheid om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:14:
[...]

Hmm. Hij moet op de zelfde dag retour. Proef dagje kost dus al minimaal €70. Dagje filmen zelf is €105 (ophalen, dag filmen, dag daarna retour) dus dan zit je al op €175. Voor iets meer heb je een nieuwe. Keuzes!
Je kan ook gewoon een nieuwe (of tweedehandse) kopen en dan daarna weer verkopen. Als je 'm tweedehands koopt kun je 'm voor (bijna) dezelfde prijs weer doorverkopen en kost het niks, nieuw naar tweedehands zal er ook hooguit een euro of 50 van de prijs af gaan, mits hij onbeschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Ik heb dit over een jaar tijd gedaan bij de bouw van onze woning. Reolink IP cam in de boom gehangen met een 4G router (tegenwoordig hebben ze een cam met sim slot op zonne energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Xanthine schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:09:
Ik heb dit over een jaar tijd gedaan bij de bouw van onze woning. Reolink IP cam in de boom gehangen met een 4G router (tegenwoordig hebben ze een cam met sim slot op zonne energie)
Hoe heb je dit opgenomen dan? Lijkt me dat het aardig wat data kost als je alles wilt uploaden, al is het maar van maandag tot vrijdag tussen 07:00 en 16:00.

Heb nog gedacht aan Bouwwatch, maar beetje kostbare grap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Toppe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:15:
[...]

Hoe heb je dit opgenomen dan? Lijkt me dat het aardig wat data kost als je alles wilt uploaden, al is het maar van maandag tot vrijdag tussen 07:00 en 16:00.

Heb nog gedacht aan Bouwwatch, maar beetje kostbare grap :+
1 foto om de 5 minuten geupload naar mn FTP server. Nu ik er materiaal heb liggen stuurt hij enkel bij bewegingsdetectie een filmpje door. Ik kom met 4GB per maand toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Xanthine schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:19:
[...]

1 foto om de 5 minuten geupload naar mn FTP server. Nu ik er materiaal heb liggen stuurt hij enkel bij bewegingsdetectie een filmpje door. Ik kom met 4GB per maand toe.
Interessant. Leuk idee die ik ga onthouden. Alleen voor het opzetten van een hele woning ga ik het er niet mee redden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:30
Ik zou het proberen met de Go-Pro, een (of twee) telefoons en misschien nog een gewone camera die een interval functie heeft.
Dan heb je de meeste kans dat het lukt, en misschien nog wel leuk met verschillende invalshoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jochie911 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:31:
Ik zou het proberen met de Go-Pro, een (of twee) telefoons en misschien nog een gewone camera die een interval functie heeft.
Dan heb je de meeste kans dat het lukt, en misschien nog wel leuk met verschillende invalshoeken.
Jep. En de suggestie van @Oon van harte nemen en opzoek naar naar een fatsoenlijke aanbieding voor een GoPro

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Met 128GB ga je het zeker redden. Vaak genoeg gedaan.
Voorbeeld:
Ik heb met een Go Pro Hero 6 Black op de hoogste resolutie (4000x3000) een 3 daagse timelapse gemaakt.
Elke 5 seconden een foto van 08:00-18:00.
Dat heeft uiteindelijk 16.473 beelden opgevlerd, qua storage was dat net geen 40GB.
Daar bleef een timelapse van 11 minuten van over (ook al versneld), die ik later nog eens heb versneld naar ~3 minuten.

Enige is dat als er felle zon is je het liefst een paraplu boven je GoPro zet, zodat deze niet over-verhit raakt. Dat is het enige waarop ik een keer de mist in ging. Gelukkig redelijk snel doorgehad.
En zorg dat je em op een positie zet waar je continue goed zicht hebt op het geheel, liefst ook zonder tegenlicht.

Go Pro had ik wel aan de stroom gelegd.
Met Powerbanks kan het ook wel, maar dan red je nog een hele dag niet. Je zal dan tussendoor die powerbank moeten wisselen. Met continue opnemen was dat zo'n 45 min, geen idee met foto's.
Hoe lager je de resolutie instelt, hoe minder power het overigens ook kost. 4K video stream wegschrijven kost meer moeite dan een 1080p. Foto's nog minder natuurlijk.
Pagina: 1