Toon posts:

Toekomstbestendig werkpaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik ben gevraagd om een nieuw systeem samen te stellen (voor een familielid), hiervoor heb ik het lijstje onderaan deze post bij elkaar gezocht.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertalen, software als SDL Trados Studio en STAR Transit NXT, beetje browsen en e-mail e.d.
Vooral het geheugen is hierbij belangrijk, huidige systeem heeft 16GB en dat is veel te krap. In overleg besloten meteen naar 64GB te gaan.
Toekomstdroom is dat de boekhoudster (vanaf een tweede PC of laptop) ook op dit systeem kan werken (mbv multi-user RDP of tzt een Unraid setup oid) en er wordt al veel gebruik gemaakt van een laptop die via AnyDesk of Teamviewer verbindt. Als alternatief voor Teamviewer/AnyDesk wil ik Parsec gaan aanraden, maar dat is wel meteen weer flink wat extra load op de host.

Huidige systeem is een jaar of 5 geleden samengesteld als tussenoplossing (omdat investeren in een fatsoenlijk nieuw systeem toen even niet kon), maar draait inmiddels al weer langer mee dan gepland. Nu dus toch tijd om een keer te investeren in een systeem dat wél bedoeld is om 5 jaar mee te gaan, en met een beetje geluk de 10 jaar haalt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute max. is rond de 1500 euro, maar lager is beter natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem bevat een willekeurige videokaart die nog oké is (genoeg om 2x 1080p schermen aan te sturen)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en hoge performance, vandaar de AIO en CPU

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag zien of onderstaande lijstje goedkoper kan, en heb graag hulp bij het uitzoeken van een moederbord. Mocht iemand ideeën hebben over de toekomstdroom (meerdere apparaten op afstand verbinden met één PC) die hier in te passen zijn dan hoor ik dat ook graag.
Alles in deze lijst mag aangepast worden, het is puur om een indicatie van prijs te krijgen voor de specs die ik zocht (vooral 64GB geheugen, 1TB SSD en high-end CPU)

Lijstje tot nu toe:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 509,-€ 509,-
1BehuizingenNZXT H510i Zwart€ 103,90€ 103,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 123,99€ 123,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-64GVK€ 309,-€ 309,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 179,-€ 179,-
Totaal€ 1.300,89

[Voor 3% gewijzigd door Oon op 21-09-2021 08:34]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:01
Je mist nog een moederbord

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:15
Drze behuizing wordt relatief warm.
Waarschijnlijk is 550 watt al voldoende -> 550x.
Heb je echt de pro variant nodig? Samsung 980 is ook al snel.

• Oon
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:50:
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag zien of onderstaande lijstje goedkoper kan, en heb graag hulp bij het uitzoeken van een moederbord.

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:02:
Drze behuizing wordt relatief warm.
Waarschijnlijk is 550 watt al voldoende -> 550x.
Heb je echt de pro variant nodig? Samsung 980 is ook al snel.
Is er een andere behuizing die beter zou zijn dan? Hij komt onder een bureau te hangen dus veel ventilatie naar achteren zou het beste zijn.

Ik weet niet of de 980 Pro het extra geld waard is, die heb ik puur gekozen omdat het de beste was volgens PCPartPicker. Die 60 euro maak ik me niet heel druk om, maar vooral of er verschil zit in stabiliteit en/of levensduur

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:01
Oon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:50:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en hoge performance, vandaar de AIO en CPU

Ga je overklokken?
Nee
Een AIO is voor 2 redenen nuttig:
  1. Overklokken
  2. Esthetiek
Stilte bereik je makkelijker met een high-end luchtkoeler zonder pompgeluid.

De gekozen kast staat niet bekend als stil.

Moederbord kan naar pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2. Je gaat immers niet overklokken.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:49
Begrijp ik goed dat dit een PC is die bij een bedrijf draait? Is het belangrijk dat deze altijd beschikbaar is? Hoe wordt er met storingen/downtime omgegaan? Wellicht is in deze situatie een workstation van HP/Dell/Fujitsu/etc. met een servicecontract een beter idee, tenzij er binnen deze setting iemand met toegang tot reserve onderdelen beschikbaar is om service te verlenen (jij?)?

• Oon
  • Niet online
martyw schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:28:
Begrijp ik goed dat dit een PC is die bij een bedrijf draait? Is het belangrijk dat deze altijd beschikbaar is? Hoe wordt er met storingen/downtime omgegaan? Wellicht is in deze situatie een workstation van HP/Dell/Fujitsu/etc. met een servicecontract een beter idee, tenzij er binnen deze setting iemand met toegang tot reserve onderdelen beschikbaar is om service te verlenen (jij?)?
Het is ZZP, een keertje downtime is geen probleem maar betrouwbaarheid is wel relevant.

Ik ben inderdaad degene die nu ondersteuning biedt, en reserve onderdelen is meestal ook geen probleem. De prijzen van workstations met een servicecontract zijn niet interessant voor deze situatie

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:49
Dan zou ik iets zoeken op basis van een CPU met een geintegreerde GPU - daarmee kun je met gemak twee HD schermen aansturen en ben je niet afhankelijk van een oude videokaart.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 362,-€ 362,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 109,-€ 109,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,15€ 39,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 241,12€ 241,12
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 66,-€ 66,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 102,88€ 102,88
Totaal€ 1.039,15

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:15
Zelf zou ik nog tientje extra in koeler steken, i7 is prima voor meeste taken.
R9 is leuk, maar overkill, als je ro dan een dark rock pro 4.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee