Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb op dit moment een Olympus OM-D E-M5 met de nodige lenzen daarbij.
Op dit moment ben ik aan het overwegen om de body te upgraden.

De voorkeur gaat daarbij uit naar een Panasonic DC-G90.

Ik ben alleen benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met beide camera's en die me kunnen vertellen of naar hun idee de upgrade het geld waard is.

Vooral dingen als snelheid van de auto-focus ben ik benieuwd naar.

Dit zijn de spullen die ik nu heb.
- Olympus OM-D E-M5
- Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6 II objectief.
- Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 objectief
- Olympus M.Zuiko Digital 25mm f/1.8 objectief
- Meike MK-320 TTL Flash Speedlite

Ik fotografeer het meeste buiten, meestal buitensporten, dus daarom een weatherproof camera.

Ik heb al de nodige reviews van de Panasonic DC-G90 gevonden, maar nergens echt een vergelijking die iets zegt over de verbetering die ik kan verwachten.

Wat zijn de ervaringen hier? Zijn er mensen die van een oudere Olympus zijn overgestapt naar een G90?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Volgens mij ga je geen mega stappen vooruit maken wat betreft AF met die G90. Panasonic moet het qua AF sowieso behoorlijk hebben van hun DfD systeem wat dan weer alleen werkt met Panasonic lenzen.

Ik zou dan eerder naar een gebruikte E-M1 ii kijken. Die heeft wel geweldig AF systeem en werkt zeer goed samen met je Oly lenzen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ok, bedankt voor je antwoord.

Wat zou een reden zijn om een tweedehands E-M1 ii te kopen in plaats van bijvoorbeeld een nieuwe E-M5 iii?

Qua prijs komt het aardig in elkaars buurt, alleen hebben de E-M1 ii's die ik zie aardig wat clicks erop zitten en zelfs dan nog aardig duur.

Ik moet zeggen, wat je zegt over de auto focus van Panasonic i.c.m. Olympus lenzen wist ik niet.

Zag na je post dat zowel de E-M1 ii als de E-M5 iii fase detectie autofocus hebben, wat veel sneller zou moeten zijn.

Nog eens kijken, de grip van de E-M1 ii lijkt me wel veel beter dan van de E-M5 iii.
Heb nu bij de E-M5 i een Fotodiox pro grip omdat het ding anders niet is vast te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door RobbieT op 20-09-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Klopt. Panasonic houdt angstvallig vast aan contrast AF waar Olympus zowel phase als contrast gebruikt. En de E-M5 iii heeft ook phase.

Toch zou ik vanwege de ergonomie, snelheid en nog wat andere features zelf voor een E-M1 gaan. Clicks zeggen niet zo veel. Die dingen kunnen honderdduizend(en) clicks aan. Buitenkant van de body zegt meer over de kwaliteit en het gebruik van de camera.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alleen een mechanische sluiter heeft een beperkte levensduur. Voor een consumenten camera rond 50.000 tot 150.000 voor een pro camera. Vaak is dit ook in de specs terug te vinden. Over het algemeen is het een camera ook aan te zien, door de slijtage van gebruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Panasonic heeft DFD of Depth through Defocus. Dat is een techniek waarbij de camera aan de mate van onscherpte ziet hoever hij precies moet focussen om scherp te worden.
Ondanks alle klachten dat het geen Phase-Detect is, schijnt het toch echt heel effectief te zijn... maar alleen met Panasonic lenzen. De camera kent per lens namelijk een profiel en dat heeft-ie alleen voor de eigen merk lenzen.

Voor sport is Phase detect dan wel aan te raden.
De M5.III heeft dat en de M1.II is je ook al aangeraden.
Tip: leen of huur een keer een 40-150 Pro, of 12-100Pro of de nieuwe 100-400, en kijk eens of dat bevalt met jouw onderwerpen en stijl van fotograferen.

By the way.
De M5.3 en M1.2 hebben nog een belangrijke sport-feature: Pro Capture. Dat is zo gemakkelijk dat het de eerste keren dat je het gebruikt, voelt als valsspelen.
Weet je nog dat je heel goed moet timen om precies het juiste moment op de foto te krijgen? Hoeft niet meer. Gaat automatisch. Briljant.
Pagina: 1