Harddrive laten repareren of zelf doen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Hallo mede tweakers,

Na wat zoeken denk ik dat ik hier goed zit met mijn vraag.
mijn harddrive doet het niet meer. Veel jeugd foto's erop wat erg jammer is.

De situatie:

De harddrive maakt geen kras geluiden. Er wordt herkent dat iets aangesloten word (een ping van windows)
De drive word niet gezien.

Al geprobeerd:

In windows zelf proberen te vinden, niet gevonden. Data recovery tool gebruikt (drive drill) als de drive niet is aangesloten kan het programma alle drives makkelijk vinden. Als de drive wel is aangesloten dan duurt het heel erg lang of helemaal niet. Als ik de drive (verbonden met een externe connectie) loskoppel dan geeft het programma aan dat die niet bij drive D: kan, dus hij ziet wel iets.

Wilde er zelf niet in gaan zitten, dus rondgebeld naar wat repair winkels (stuk of 10). Ze doen het niet of ik krijg bedragen te horen van 800 euro of meer.

Op forums gekeken en de conclusie getrokken dat het mogelijk kan zijn dat de naald vast zit.
Op werk (stofvrije ruimte) de disk opengemaakt. Naald stond goed en kon verder geen beschadigingen vinden. Zag wel dat er stofdeeltjes op de disk lagen. Voordat ik iets verder ging ondernemen wilde ik hier de vraag stellen.

Nu is mijn vraag:

Weet iemand mogelijke oplossingen of bedrijf (wat betaalbaar is)

Wat ik zelf aan het bedenken ben:
- Donor drive vinden en de schijf verwisselen
- De disk schoonmaken (even kijken hoe ik dit het beste kan doen) en weer proberen

Elk beetje hulp of idee is welkom.

Alsvast bedankt.

Steven

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:06
is 800 euro te veel -> zelf doen
zijn de foto's je meer waard dan 800 euro -> bedrijf laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor je beeldvorming, €800 is nog niks in de wereld van de datarecovery.

Zorg dus in de toekomst voor een fatsoenlijke backup, het liefst buiten de deur.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt in ieder geval de kansen op een succesvolle professionele recovery verkleint door hem zelf open te maken.

Als je professionele recovery overweegt: nu doen en niet meer zelf aanmodderen. Ga ook niet naar een pc winkeltje maar zoek naar een dataherstel bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:54

Theo

moederbord

Het is een USB schijf. Je kan proberen de schijf direct op een satapoort aan te sluiten, mogelijk dat de usb/sata controller of de voeding stuk is, en dit zit buiten de HDD.

Als je een vermoeden hebt dat de schijf niet lekker draait, of dat de arm niet lekker werkt dan kun je de schijf in een afgesloten zak in de vriezer stoppen, en na een dag de schijf (liefs IN de vriezer) op een pc aansluiten.

Platters vervangen moet je niet aan willen beginnen, vaak is de data over verschillende platters verdeeld en moeten de platters dus ook bijna op de bit nauwkeurig op elkaar uit worden gelijnd. Dat gaat je niet gewoon lukken. Mocht er maar één platter in de schijf zitten dan is het een ander verhaal, maar dit soort schijven zijn zeldzaam.

Wat je zelf ook nog kan proberen is exact dezelfde schijf elders kopen, en de printplaat overzetten. Veel schijffouten hebben een defecte pcb als oorzaak. Een schijf die niet opspint kan een defecte motor hebben (onwaarschijnlijk), de motor kan mechanisch vast zitten (ook niet heel waarschijnlijk), of één van de vele chipjes die verantwoordelijk is voor het aansturen van de motor is stuk (redelijk waarschijnlijk) Garantie dat het werkt is er niet, maar het is wel iets dat je kunt proberen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:34

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hodor schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:53:
Op werk (stofvrije ruimte) de disk opengemaakt. Naald stond goed en kon verder geen beschadigingen vinden. Zag wel dat er stofdeeltjes op de disk lagen. Voordat ik iets verder ging ondernemen wilde ik hier de vraag stellen.
die stofdeeltjes komen waarschijnlijk toch echt uit die 'stofvrije' ruimte.......

qua windows melding: mogelijk dat er twee drives op de roepnaam D: willen reageren.

Testje: Ontkoppel je eigen drives, start op met een 'mini windows usb' (https://computertotaal.nl...-installatie-van-windows/) en je kapotte drive aangesloten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:54

Theo

moederbord

Uit onderstaand topic kwam DDRecovery.nl als partij erg goed naar voren, juist ook omdat ze niet zo achterlijk duur zijn Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Mede tweakers,

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Heb de connectoren van de hardeschijf schoongemaakt en gekoppeld aan een nieuwe sata kabel en voedingskabel.

Gelegd op een staande positie. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn recovery tool (drive drill) de drive zag en na een paar uur de belangrijkste data terug kon halen (foto).

Hierdoor is mijn probleem opgelost.

Conclusie; altijd je data back-uppen 😅

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties
Pagina: 1