Managed wifi (6) advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
Goedeavond allemaal - ik heb een casus en hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Probleemstelling
Aan het begin van ons feest (50-70 aangesloten apparaten) viel mijn wifi uit. Volgens de specificaties van de router/wifi moet elk accesspoint/router 128 apparaten aankunnen en dat was duidelijk niet het geval want na vertrek van een groot aantal gasten functioneerde de boel weer "normaal". Ik ben dus nu op zoek naar vervangede wifi apparatuur die wel aan mijn eisen kan voldoen.
.
Huidige situatie/opstelling
Ik heb momenteel 3 Huawei AX3 routers (quad cores) in mesh/link+ opstelling verbonden via een bekabelde backbone. Waarom Huawei? Ik kreeg ze goedkoop en was/ben nog steeds verbaasd over de prijs die andere leveranciers vooor Wifi 6 vragen. Hiervoor nogal teleurgesteld in Asus (2x RT-AC86U in mesh) ivm onvoldoende snelheid zodra parental controls aan staan.
Normaal gesproken werkt de Huawei setup prima, maar afgelopen zondag viel zoals gezegd het hele netwerk uit zodra er +/- 60 devices aangesloten waren. Tijd voor een upgrade / aanpassing!

Vraag/requirements
Ik ben op zoek naar advies over wat ik het beste kan kopen en zou elke aanbeveling op dit gebied op prijs stellen. Mijn wensen/eisen zijn als volgt:
  1. Te bestrijken oppervlakte: Huis heeft 3 verdieping van 150-200m2 elk. Tuin is 400 vierkante meter
  2. De drie 3 verdiepingen zijn gescheiden dmv "moeilijk" beton. Cat 6/7 kabel is beschikbaar op elke verdieping tbv de backbone.
  3. Ouderlijk toezicht (tijdslimieten voor verschillende apparaten voor de kinderen, waardoor meerdere intervallen voor elk apparaat)
  4. Naadloze roaming/handoff terwijl men door het huis loopt (managed wifi?)
  5. De mogelijkheid om 100+ apparaten aan te kunnen.
  6. Nice to have: Het hebben van 2.5 Gbe over cat 5/6/7 zou leuk zijn om te hebben
  7. Nice to have: de mogelijkheid om switches op de backbone aan te sluiten zonder dat het managen van een AP op die kabel verstoord (dit sluit de Asus mesh etc uit, aangezien zij geen switch toestaan tussen de primaire en secondaire AP/Router)
Terzijde: Ik ben een mikrotik fan (Met behulp van een Hex-S als primaire router met glasvezel verbinding naar provider) - helaas hebben ze geen Wifi 6 of 6E accesspoint) - dus op zoek naar een andere leverancier voor bovenstaande (TP-Link ? Ubiquiti?).

Heeft Iemand aanbevelingen/ervaringen om te delen?

Groet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Leuke case :)

Allereerst is het interessant om te begrijpen waarom je netwekr onderuit ging.
- Trok je router het wel?
- DHCP zat niet vol?
- Zaten je clients wel over meerdere accesspoints verdeeld? Of iedereen in de tuin op hetzelfde accesspoint?
- Zat het accesspoint wel dichtbij waar de grootste groep gebruikers was?
- Heb je iets van logging beschikbaar?

Om even een hypothese te stellen:
Stel: de 50-70 man zaten allemaal in de tuin verbonden met het accesspoint in de woonkamer. Door bv dubbelglas hadden ze een trage verbinding. Een trage verbinding pakt meer airtime en daardoor moeten meer mensen wachten.
Afbeeldingslocatie: https://documentation.meraki.com/@api/deki/files/728/white-paper-c11-735947_0.jpg?revision=1&size=bestfit&width=480&height=284

Wat je dus wilt is:
- Zo min mogelijk mensen per accesspoints > meerdere accesspoints neerzetten
- Unieke kanalen om verstoring te voorkomen > in de 5ghz dfs support en zendsterkte omlaag
- Zo hoog mogelijk linkrate > lagere linkrates uitschakelen
Maar:
- Wel kanaalbreedte omlaag zetten naar bv 20mhz. Hierdoor kun je meer kanalen dus meer accesspoints bgeuirken
- Iets met MU-MIMO zodat je zoveel mogelijk clients kunt bedienen

Je hebt iig iets nodig waar je aardig mee kunt tweaken.
Is de HP Aruba instant on reeks misschien iets?
Of anders de Ubiquiti HD series?
https://unifi-hd.ui.com/

Die is nog wel wifi 5, wifi6 komt dnek ik ergens in komend half jaar uit

Hier nog leuk leesvoer :)
https://help.ui.com/hc/en...nsity-WLAN-Scenario-Guide

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2021 19:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Ruckus R550 doet wat je wil, maar dan nog moet je ze plaatsen waar de clients zijn. Bij een tuinfeest heb je weinig aan een AP op de eerste verdieping of zolder en met fast roaming (of hoe de fabrikant het ook noemt) of hoge linkrates zal iedere client het dichtstbijzijnde AP pakken. Zitten ze allemaal op dat ene AP tegen de achtergevel te klooien...

[ Voor 37% gewijzigd door jadjong op 20-09-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
Hi Laurens,

Goede vragen + mooie additionele info! Daar leer ik wat van.

Even snel een paar antwoorden...

Wat DHCP betreft..mijn range loopt van 192.168.3.20 tot aan 192.168.3.254 - ik denk niet dat ie vol zat, maar ik kon er gewoon niet meer bij. Ding wat onbereikbaar. Misschien had ik het even met de kabel moeten proberen maar daar was niet echt tijd voor.

Ik vermoed wel dat de gebruikers over 2 verschillende accesspoint verdeeld waren.
Kanaalbreedte - dat is een goede..
DFS - ja - helaas bieden die goedkoperen AP's geen DFS - iets om op te letten dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Eerste wat ik in jouw situatie zou doen is de backbone bekabeld maken. Dus alles via kabels aansluiten. Gaat al genoeg door de lucht. Verder kan je globaal 30 gebruikers (en daar zijn enorm veel uitzonderingen op) per radio aanhouden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
als je zoveel clients wil op je wifi, zou ik toch naar een aantal punten kijken ...

- je wil ideale dekking... beter 2 goed geplaatste wifi 5 accespoints dan een knoeft van een wifi 6 ap die net niet overal dekking bied.. je meerwaarde van wifi 6 zit net in korte afstanden .
dus je wil niet slechter gaan dan bv RSSI -60 op 5ghz

- wat gaan je clients doen... wil je 100 video streams aanbieden , of zijn het 100 deurbellen die amper data gebruiken ...

- wifi & camera's op NVR gaan absoluuuuut niet samen ...dus als er sprake is van camera bewaking, allemaal bekabeld doen..

- rond welk budget kijk je rond ? een Aruba AP-514 bv voldoet aan al je wensen, maar vrij zeker dat je liever wat goedkoper wil uitkomen

• Frogmen
  • Niet online
Wat voor router gebruik je de normale van een provider willen nog wel eens onderuit gaan. Verder ga je consumenten routers inzetten als AP waarom niet echte AP's gebruiken en wifi 6 leuk maar welke apparaten hebben het al? Denk zelf dat je je keuzes moet heroverwegen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pasc66
@Frogmen Dank voor de reactie. Ik heb de standaard Caiway router (vermoedelijk Huawei) vervangen door een Mikrotik Hex S.. die blijft het gelukkig wel doen.

De reden waarom ik naar wifi 6 ben gegaan is eenvoudig: voorheen had ik twee Asus RT-AC68U in mesh staan, maar ook Asus is brak: zodra je parental controls aanzet donderd de lan-wan snelheid in elkaar - de AC68U is duidelijk over houdbaarheidsdatum heen - ben dus op zoek gegaan naar vervanging en dan bij voorkeur Wifi 6 omdat ik het liefst 1x per 8 jaar (oid) de spullen vervang.
Nu waren de wifi 6 routers/ap van Asus, Linksys, Netgear, etc nog razend duur, maar ik kon wel een aantal Huawei AX3 routers heeeeeel goedkoop kopen. Die heb ik dus al tijdelijke oplossing neergezet en in het algemeen voldoet het meer dan prima, maar het het laatste probleem in gedachten wordt het wellicht tijd om deze te vervangen, mits er een normaal prijskaartje aan hangt...

Wat de apparaten bij mij met Wifi 6: muv 1 laptop hebben ze het allemaal (ik vervang de wifi kaartjes in de laptops 0- voor 20 euro per stuk een no-brainer :-) )

• Frogmen
  • Niet online
Je hebt volgens mij twee soorten gebruik ook tijdens een party 70 mensen en normaal kinderen? Wifi 6 biedt echt niet zoveel voordelen en je moet naar het hele netwerk kijken als geheel. Ik beheer een netwerk op een scouting gebouw en daar halen we ook geregeld dat aantal devices met maar 3 AP's wel Ubiquti Pro.
Ik denk dat je performance een stuk beter wordt met goede AP's. Overigens draaien wij een software matige router firewall (dubbel nat) achter de experia box met KPN buitengebied. Hierop draaien we transparant proxy etc om wat ongewenste sites te blokkeren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pasc66
Ha- dat is nu de info waar ik op zoek ben. Ja ik heb 2 soorten gebruik: gewoon thuis en tijdens feestjes en ik had gehoopt dat het zou werken..niet dus....
Ik denk idd dat je suggestie om goede AP's te gebruiken (4x4 mimo?) het probleem op zal lossen.. ik ga eens kijken.

In ieder geval heel erg bedankt voor je feedback!

• Frogmen
  • Niet online
Tip laat je niet teveel leiden door puur de specs maar lees reviews en tests. Gebruik eventueel tijdens feestjes extra AP's die je bekabeld neerzet.

Pagina: 1