Verlichting - Prijs verschillen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Dag Allemaal,

Voor een nieuwbouw woning in aanbouw ben ik mij aan het orienteren op verlichting en in het bijzonder spots.

Nu vind ik het enorm lastig om te bepalen wat nou de grote prijsverschillen rechtvaardigd behalve de "design".

Is er iemand die mij kan adviseren waar er echt op gelet moet worden behalve het voor de hand liggende (lichtopbrengst and temperatuur en of het dimbaarheid is)?

Zo kostbijvoorbeeld als meermerk bij onze aannemer een inbouwspot 500 euro en voor een luxe versie 650 euro. Aangezien het beide inbouw zijn en redelijk dus weggewerkt, vind ik het een bizar prijsverschil.

Zeker omdat een gemiddelde spot rond de 20 euro te koop is, maar op de een of andere manier zijn ze er ook voor 200+.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:38
HogRider schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:36:
Dag Allemaal,

Voor een nieuwbouw woning in aanbouw ben ik mij aan het orienteren op verlichting en in het bijzonder spots.

Nu vind ik het enorm lastig om te bepalen wat nou de grote prijsverschillen rechtvaardigd behalve de "design".

Is er iemand die mij kan adviseren waar er echt op gelet moet worden behalve het voor de hand liggende (lichtopbrengst and temperatuur en of het dimbaarheid is)?

Zo kostbijvoorbeeld als meermerk bij onze aannemer een inbouwspot 500 euro en voor een luxe versie 650 euro. Aangezien het beide inbouw zijn en redelijk dus weggewerkt, vind ik het een bizar prijsverschil.

Zeker omdat een gemiddelde spot rond de 20 euro te koop is, maar op de een of andere manier zijn ze er ook voor 200+.

Dank!
Is dat dan 500€ per spot of voor alles?

Zo ja: dan is dat belachelijk veel geld. Zo nee: dan vind ik het meevallen (ligt eraan hoeveel spots je plaatst natuurlijk)

Wat belangrijk is om mee te nemen: wil je spots die via een app bedienbaar zijn (hue bijv) of domme spots die alleen met een dimmer/schakelaar zijn te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04

DarkSide

theres no place like ::1

Ik snap sowieso weinig van lampen.
Zie zoveel "design" waar je dan 1200,- voor betaald bijvoorbeeld.

in de basis heb je wel je materialen (plastic,vs metaal bv).
En wat andere zaken. Maar soms denk ik ook: "hoe dan"

Nu gewoon zelf op zoek naar wat goedkopere armatuur en daar dan Hue in gezet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou gewoon vragen waar het verschil in zit (features, meer spots, beter licht, mooiere afwerking?), en dan kun je proberen uit te zoeken of dat klopt en of het je het prijsverschil waard is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Glare, diepte, trimless ja/nee, aantal graden lichtval, IP rating, maar vooral merknaam volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door absurdsmash op 20-09-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Inbouwspots vanuit de aannemer zijn altijd superduur ja, viel mij ook op. Maar dat doen ze alleen omdat het achteraf nog veel kutter is om die krengen er in te krijgen. Als de stuc er al in zit en de vloeren zijn gelegd. Kan je alles weer gaan slopen.

Je betaalt voor het gemak niet voor het materiaal ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 20-09-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
Het zal wel om een betonnen verdiepingsvloer gaan. Dan moeten die spots dus ingegoten worden. Dat kost nu eenmaal wat extra werk in meerdere stappen in het proces.

In de betonfabriek moeten ze op de juiste plek geplaatst worden, en buizen naar de centraaldoos. Vervolgens moet exact dat vloerdeel bij jou geplaatst worden (die is nu niet meer uitwisselbaar met die van de buurman). En als laatste moet er voor de elektricien een paar uur meer ingecalculeerd worden in die woning.

Allemaal stappen die het bouwproces in het hele project beïnvloeden. Er valt dus wel iets voor te zeggen dat dit soort opties wat extra kosten. 500/650 per spot meer vind ik dan weer wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Dank allemaal dusver.

Het gaat inderdaad om een per spot prijs. Het is natuurlijk verruit het mooist en het makkelijkst, maar als je voor inbouwspots gaat, neem je er meestal niet maar 1 en dan loopt het al snel in de papieren.

Ben het met je eens dat het allemaal extra werk is hoor, maar een extra lichtpunt kost 105 euro op die zelfde lijst, dus heb toch het idee dat er belachelijk veel naar de spot zelf en het gemak gaat.

Aangezien dat ook snel kan oplopen denk ik toch dat een rails systeem misschien het beste is. Als iemand daar tips over heeft, hoor ik het graag. Voor de Do's en Don'ts.

Ik zal opletten naar de genoemde criteria:

Glare, diepte, trimless ja/nee, aantal graden lichtval, IP rating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:14

NDF82

Doomed Space Marine

Zal de tijd wel zijn... Wij hebben 33 inbouwspots voor 2.3k euro. Maakt 70 euro per spot.

2018, 23 in betonnen breedplaatvloer, 10 in gips plafond. RVS armaturen en Philips led pro lampen inclusief.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Pagina: 1